پاسخ به نامه ها
O سوال:
1ـ بنده از همسرم که فرد مومن و نمازگزار است سوال کردم که آیا بدون اجازه پدرم مى توانم چیزى از مغازه یا منزل آنها بردارم؟ ایشان گفت: فرزند سهمى در منزل پدر دارد لذا مى تواند چیزى بدون اجازه بردارد بنده هم با علم به بدون اشکال بودن گاهى چیزهایى برداشته ام حالا آیا مرتکب گناه شده ام با توجه به این که نه توان مالى دارم که جبران کنم و نه موقعیت جلب رضایت آنها را, وظیفه ام چیست؟
2ـ پدرم مردى حریص است, با این که پول و ثروت کافى دارد هرگز از لحاظ مالى یا به عنوان عیدى (کادو) به ما کمکى نمى کند لذا مادرم گاهى به مناسبت ها بدون اجازه پدرم به ما کادو یا عیدى مى دهد آیا این کار او گناه است؟ اگر حلال نیست حکم این که با اموال شوهرم مخلوط شده چیست؟
3ـ این جانب در نمازهاى خود گاهى بعد از نماز احساس مى کنم یک یا دو رکعت اضافه خوانده ام وظیفه ام چیست؟ (تبریز منزل بهروز...)
O پاسخ :
1ـ باید مثل آن جنس ها و اگر پیدا نمى شود قیمت آنها را برگردانید هرچند متوجه نشوند از کجا آمده است.
2ـ گرفتن آن اشیإ نیز حرام است و ضامنید باید برگردانید.
3ـ شک بعد از نماز اثرى ندارد.
O سوال:
1ـ شخصى که براى مردم تعویضات و دعا مى دهد و مردم به او اعتماد کرده و مراجعه مى کنند آیا به این فعل مى شود اسم سحر و یا جادو گذاشت؟
2ـ آیا مزد گرفتن براى چنین عملى جایز است یا خیر؟ و اگر تعویض گیرنده یا مراجعین خودشان مزد بدهند و شخص قبول کند چه حکمى دارد؟
3ـ اگر کسى میهمان شخص مذکور شد آیا از غذایى که از همان پول تهیه شده مى تواند استفاده کند یا نه؟
4ـ اگر شخص به یک عمل حرام عادت داشته باشد و حرمت آن را بداند اگر توبه کند سپس توبه خود را نقض کند و این کار چندین بار تکرار شود آیا توبه آخر او پذیرفته مى شود؟
5 ـ اگر شخص گناه کار براى ترک گناه خود جرم تعیین کند آیا عمل به جرم واجب مى شود یا خیر؟ در صورتى که واجب شود, در مقابل آیا از گناهانش کاسته مى شود؟
6ـ اگر شخصى سالهاى طولانى به عمل حرام (سحر و جادو) عادت داشته اگر در آخر عمر توبه کند این توبه پذیرفته مى شود؟
(دامغان :محمدکاظم ـ ح)
O پاسخ:
1ـ سحر نوشته یا کارى از این قبیل است که در بدن یا قلب یا عقل کسى تاثیر مى گذارد و اما دعا اگر از قرآن یا روایات باشد سحر نیست.
2ـ اگر سحر باشد خود آن و مزد آن حرام است و اگر نباشد و دعا باشد اشکال ندارد.
3ـ اگر بداند غذا با عین پول حرام تهیه شده خوردن آن جایز نیست.
4ـ اگر در وقت توبه تصمیم بر ترک گناه داشته باشد امید است قبول شود و گرنه توبه نیست.
5 ـ اگر تعیین جرم براى گناه به صورت نذر یا قسم یا پیمان باشد و نام خدا را ببرد و صیغه را به هر زبان بگوید واجب است عمل کند وگرنه واجب نیست و اما گناه با توبه پاک مى شود.
6 ـ امید است توبه اگر جدى باشد مورد قبول واقع شود.
O سوال:
1ـ این حقیر 42 سال سن دارم و مدت 18 سال است ازدواج کرده ام و صاحب 3 فرزند مى باشم (دو پسر و یک دختر) و متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادى تا به حال نتوانسته ام خمس بدهم, لوازم زندگى در حد معمول دارم, یک قطعه زمین به ارزش سیصد هزار تومان که دویست هزار تومانش وام است, یک خط تلفن و مقدار مختصرى هم وسائل خانگى براى جهیزیه دخترم. وظیفه ام نسبت به خمس چیست؟
2ـ بعضى از افراد در حال تحصیل هستند و متاسفانه در امتحانات تقلب مى کنند و یا کس دیگرى به جاى آنها امتحان مى دهد, باتوجه به این که مى خواهند مدرک بگیرند و با مدرک بالاتر از حقوق بیشترى برخوردار شوند آیا این کار جایز است و اضافه شدن حقوق حلال است؟
3ـ در مورد شرکت مردان در نماز جماعت تاکید شده است آیا در مورد شرکت زنان در نماز جماعت نیز به همین نحوه تاکید شده است؟(شیراز: تیمور ـ ب )
O پاسخ:
1ـ در رابطه با خمس باید نزد یک وکیلى که بدانید وکالت کتبى از مرجعتان دارد مراجعه و مصالحه نمایید.
2ـ تقلب حرام است و حقوق آنها بر اساس دروغ مورد اشکال است.
3ـ زنان نیز مستحب است در جماعت شرکت کنند.
O سوال:
این جانب یک میلیون تومان تحویل یک نفر صاحب شرکت یا تاجر داده ام, نامبرده مرا در یک سهم یک میلیون تومانى شرکت شریک نموده است, مثلا اگر کل ارزش این شرکت ده میلیون تومان باشد و کل شرکت به ده سهم تقسیم شده باشد این جانب در یک سهم آن شریک باشم. آن گاه صاحب شرکت سهم این جانب را اجاره نموده و ماهانه سى هزار تومان بابت اجاره سهم این جانب به حقیر پرداخت مى کند آیا این مسئله جنبه ربوى ندارد؟ (لارستان : اوز ـ اصغر, ف)
O پاسخ :
اگر آن شرکت کارخانه یا مغازه داشته باشد که سهم شما در آن باشد معامله صحیح است ولى اجاره کردن سهمى از جنس هایى که تاجر مى فروشد معنى ندارد.
O سوال:
1ـ بنده چهار سال است ازدواج کرده ام و ان شإالله به زودى صاحب فرزند خواهم شد طبق توصیه اسلام مى خواهم وصیت نامه بنویسم و وضعیت بعد از خودم را مشخص کنم آیا بیشتر از ثلث مال را مى توانم وصیت کنم برایم خرج کنند یا نه ؟
2ـ با توجه به این که بیش از 80% وسایل زندگى ما جهیزیه خانم است آیا بعد از من این وسایل به ورثه مى رسد یا مال زن است و مى تواند ببرد؟
3ـ آیا مقدار پولى که به خانم داده ام براى خودش و او در بانک به نام خودش گذاشته آیا بعد از من این پول مال زن است یا به ورثه مى رسد؟
4ـ لباسهایى که زن دارد چه هنگام عروسى خریدارى شده باشد و چه بعد از آن آیا مال زن است یا به ورثه مى رسد؟
5 ـ مقدارى هدایاى عروسى از قبیل ظروف, پارچه و دیگر وسایل زندگى که توسط اقوام دو طرف آورده شده آیا بین ورثه تقسیم مى شود؟
6ـ من با پدر و مادر و یکى از برادرانم در یک خانه زندگى مى کنیم آیا بعد از من همسرم از این خانه ارث مى برد و یا نه و آیا مى توانم سهم خودم را به همسرم ببخشم یا نه ؟
7ـ طلاهایى که من براى همسرم خریده ام بعد از من آیا اینها هم تقسیم مى شوند؟
8ـ ما در منزل خود صندوق صدقه تشکیل داده ایم و در ماه مبلغى پول در آن به عنوان صدقه جمع مى شود آیا با این پول صدقه که خودمان داده ایم و در دست خودمان است مى توانیم براى افرادى که تحت پوشش کمیته امداد هستند و نیاز بیشترى دارند چیزى بخریم و هم چنین براى افرادى که تحت پوشش کمیته امداد نیستند ولى نیاز دارند آیا مى توان چیزى خرید؟
9ـ پدر همسرم وضع خوبى دارد ولى خمس و زکات نمى دهد و از طرفى براى منزل ما گاهى چیزهاى خوراکى مىآورند و یا ما به منزل آنها به میهمانى مى رویم آیا مى توانیم نزد خودمان خمس مقدار خوراکى را که آورده اند یا غذایى را که خورده ایم حساب کنیم و به صندوق صدقه بیاندازیم یا نه ؟
10ـ معمولا تلویزیون فیلمهاى خارجى پخش مى کند که در بعضى از آنها زنان خیلى بدحجاب یا بى حجاب دیده مى شود که حرکات آنها تحریک کننده است تکلیف من چیست آیا مى توانم نگاه کنم یا نه؟
(نوبران ساوه: غلامرضا, ف)
O پاسخ:
1ـ بیش از ثلث نمى توانید وصیت کنید.
2ـ جهیزیه ملک همسر شماست و به ورثه نمى رسد.
3ـ و 4ـ آنچه به همسرتان بخشیده اید ملک اوست و به ورثه نمى رسد.
5 ـ هدایا اگر براى طرفین است تقسیم مى شود و نصف آن به ورثه مى رسد.
6ـ اگر خانه ملک پدر شماست به همسرتان نمى رسد.
7ـ طلاها را اگر به همسرتان بخشیده باشید ملک اوست.
8ـ پولى که جمع آورى مى کنید به عنوان صدقه تا به فقیر نداده اید ملک خود شماست و با آن هر کارى مى توانید انجام دهید.
9ـ شما یقین ندارید که عین خوراکى که مىآورند مورد تعلق خمس است بنابراین چیزى بر شما نیست.
10 ـ نگاه شهوت آلود به فیلمهاى مذکور جایز نیست.
قم برادر ک, ف, غ:
به پزشک بیمارىهاى مقاربتى مراجعه کنید.
بهبهان برادر پ, الف :
1ـ با دفتر مرجع تقلیدتان مکاتبه کنید.
2ـ اگر یقین به دخول دارد هر چند مختصر عقد باطل است و باید از او دورى کند.
تهران برادر پ, ن, س, ا
در مورد کار صندوق تعاونى با دفتر مرجعتان مکاتبه کنید.
مشهد برادر م, خ :
1ـ الف ـ اگر ابراز عقیده اسلامى کند کافى است و مسلمان است.
ب ـ چنین تحقیقى لازم نیست و کافى است در خداشناسى و قبول رسالت و امامت به طور اجمال دلیل قانع کننده اى داشته باشد هرچند دلیلهاى عامیانه.
2ـ آن چه در قرآن به صراحت آمده یا در روایات قطعى است و نزد مسلمانان از احکام واضحه است و به هر حال معیار در کفر این است که انکار ضرورى به تکذیب رسالت برگردد.
3ـ ضروریات نیاز به تقلید ندارد زیرا واضح است مانند وجوب نماز و روزه.
4ـ تکرار مى کنیم آن چه حکم آن در دین واضح است نیاز به تقلید ندارد و غیر آن که نیاز به تخصص دارد باید تقلید شود.
جدیدترین آثار مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم که به دفتر مجله اهدإ شده است:
O نقدى بر تهافت الفلاسفه غزالى, استاد سید جلال الدین آشتیانى,
O مبانى تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث, رضا فرهادیان,
O مطالعه تطبیقى غرر در معامله, محمد تقى رفیعى.
O حسبه یک نهاد حکومتى, سیف الله صرامى,
O المنهج الرجالى سید الطایفه آیه الله العظمى البروجردى, السید محمدرضا الحسینى الجلالى,
O شرح حال و آراى فلسفى ملا صدرا, استاد جلال الدین آشتیانى,
O شریعت و حکومت, آیه الله سیدمحمد مهدى موسوى خلخالى,
O فوائدالقواعد, زین الدین الشهیدالثانى. تحقیق سید ابوالحسن مطلبى,
O تفسیر راهنما: جلد هشتم, اکبر هاشمى رفسنجانى و جمعى از محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن,
O التعریف بمصادر الجواهر,
O هزار موضوع هزار آیه, جواد محدثى,
O رسالت خواص, سید احمد خاتمى,
O سه سنت فلسفى گزارشى از فلسفه هاى هندى, چینى و یهودى, ترجمه ابوالفضل محمودى.