دانستنى هایى از قرآن
نبى إمى
((قل یا إیها الناس انى رسول الله الیکم جمیعا الذى له ملک السموات و الارض لا اله الا هو یحیى و یمیت فآمنوا بالله و رسوله النبى الامى الذى یومن بالله و کلماته و اتبعوه لعلکم تهتدون.))( سوره اعراف - آیه 158)
بگو ایمردم من رسول خدا براى همه شما مردم هستم همان خدائى که آسمانها و زمین از آن اوست وجز او معبودى نیست , اواست که زنده مى کند و مى میراند.. پس ایمان بیاورید به خدا و رسولش همان پیامبر امى (درس نخوانده) که خود ایمان به خدا و تمام کلماتش (کتب آسمانى) دارد و از او پیروى کنید تا هدایت شوید.
در شإن نزول آیه آمده است که امام حسن علیه السلام فرمود : ((جإ نفر من الیهود الى رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم فقالوا یا محمد انت الذى تزعم إنک رسول الله و إنک الذى یوحى الیک کما یوحى الى موسى بن عمران فسکت النبى ساعه ثم قال : نعم انا سید ولد آدم و لا فخر و إنا خاتم النبیین و امام المتقین و رسول رب العالمین قالوا : الى من الى العرب إم الى العجم إم الینا؟ فإنزل الله هذه الایه)) - گروهى از یهودیان نزد رسول خدا آمدند و گفتند : اى محمد تو ادعا مى کنى که رسول خدا هستى و بر تو وحى نازل مى شود چنانچه بر موسى بن عمران نازل مى شد پس پیامبر مقدارى سکوت کرد سپس فرمود : آرى! من سرور فرزندان آدم هستم و این فخرى نیست چرا که من آخرین پیام آوران و پیشواى پرهیزکاران و رسول پروردگار عالمیانم. گفتند : به سوى عرب یا عجم یا ما ؟ سپس این آیه مبارکه نازل شد.
جمیعا : تإکید بر اینکه پیامبر مربوط به گروه یا قوم خاصى نیست. پیامبر هرچند عرب است و از جزیره العرب برگزیده شده ولى پیامبر تمام مردم بدون استثنا است.
الذى له ملک السموات و الارض : او پیام رسان کسى است که تمام قدرت در دست اوست وبر همه چیز غلبه دارد و تصرف در آسمانها و زمین مى کند بى آنکه منازعى داشته باشد. پس اگر بخواهد هر کارى را مى کند و کسى را حق سوال و جواب نیست. یعنى خدائى که تمام قدرت از آن اوست این رسول را فرستاده پس باید در برابر او سر تعظیم فرود آورید و از او پیروى نمائید.
لا اله الا هو : دومین صفت خدائى که پیامبر را فرستاده این است که جز او معبودى نیست پس اگر خود بخواهد پیامبرش را به سوى برخى از مردم یا تمام مردم مى فرستد یحیى و یمیت : و سومین صفت خداوند این است که قدرت احیا و میراندن در دست اوست یعنى خدا خود مى تواند همه یا برخى را زنده به هدایت کند و یا هدایتش نکند گروهى را خوشبخت و دیگران را بدبخت سازد و اصلا موثرى در وجود جز او نیست. البته هدایت تکوینى براى همه است ولى خداى بر بعضى منت مى نهد و به خاطر اعمال خودشان آنان را ایمان افزونتر مى بخشد و تقواپیشه مى سازد (البته این مطلب بسیار دقیق و با اهمیتى است و ان شإ الله به تفصیل بحث خواهد شد).
الذى یومن بالله : اگر پیامبر شما را به ایمان به خدا مى خواند خود او قبلا به خدا و تمام کتابهاى آسمانى و رسولانش ایمان آورده. او کسى است که اگر به حکمى دستور دهد خود قبلا به آن حکم عمل مى کند و اولین مومن است تازه بالاتر از این که بار سنگین رسالت نیز بر دوش اوست و ضمن اینکه ایمان دارد باید شرایع و احکام را براى تمام مردم بیان و تفسیر کند و دعوتش را به آنان ابلاغ نماید.
النبى الامى : یکى از مهمترین ویژگیهاى رسول الله این است که هرچند علوم اولین و آخرین را دارد ولى خود به مکتب نرفته و درس نخوانده است. این مکتب نرفته استاد تمام انسانها و معلم بشریت است . البته در برخى روایات آمده که ((إمى)) نسبت پیامبر به إم القرى است که کنایه از مکه مى باشد. على بن إسباط گوید : به امام باقر علیه السلام عرض کردم : چرا به پیامبر إمى مى گویند ؟ فرمود به خاطر انتسابش به مکه و این از سخن خدا گرفته شده که فرمود : لتنذر إم القرى و من حولها. به هر حال ممکن است این هم علت دیگرش باشد و گرنه قطعا درس نخواندن پیامبر و آوردن قرآن و شریعت با آن عظمت بزرگترین دلیل نبوت و اعجاز اوست.
اتبعوه لعلکم تهتدون : در اینجا هدایت دیگرى مطرح است و گرنه قطعا ایمان آوردن به رسول الله و اکتفا نکردن به آن بلکه پیروى و تبعیت نمودن چنانچه در آیه آمده خود بزرگترین هدایت است. بنابراین مقصود از این هدایت این است که اگر شما به پیامبر ایمان آوردید و از او پیروى نمودید خداوند شما را پاداش نیکو مى دهد و شما را به بهشت برین هدایت مى کند. پس اینجا هدایت عبارت از ثواب و بهشت است.
امیدواریم در سالروز ولادت منجى إعظم بشریت رسول خدا صلى الله علیه و آله جدا از او تبعیت کنیم و احکامش را اجرا نمائیم و مانند خود رسول الله خود نخست به احکام عمل کنیم تا دیگران نیز عمل کنند نه اینکه مردم را به وحدت و خیر و فضیلت دعوت کنیم و خود از آن بیزار باشیم !!