امام خمینى ثابت و استوار از آغاز تا پایان
ماه مبارک رمضان
( با حلول ماه مبارک رمضان, ماه عبادت و سازندگى, ماه تجدید قواى معنوى, شهر الله الاعظم که در آن عموم مسلمانان در صف واحد متوجه به موضع قدرت لایزال و تجهیز در مقابل قواى طاغوتى هستند, لازم است با توحید قدرت و قدرت واحده در مقابل طاغوتهاى زمان و چپاولگران بین المللى بپاخیزند و از ممالک اسلامى دفاع کنند, دست خائنان را کوتاه و امید آنان را قطع نمایند. )
( لازم است در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مطالبى را تذکر دهم:
در این موقع حساس که بیش از هر وقت دیگر احتیاج به اجتماعات اسلامى داریم, لازم است ملت مسلمان ما در تمام بلاد به مساجد روى آورند و نهضت را از راه مساجد که دژهاى محکم اسلامند, زنده نگه دارند و با شعارهاى اسلامى نهضت را پیش برند.
خطبإ محترم و اهل منبر, مردم را به وحدت کلمه و ادامه نهضت و تقوى و صبر انقلابى دعوت کنند و از اختلاف و تفرقه که اساس شکست و عقب ماندگى است بترسانند و با یادآورى جهاد سید مظلومان و مصیبات وارده بر آن حضرت, ملت را به مجاهدت تا پیروزى نهایى و رسیدن به حکومت اسلامى در تمامى ابعادش فراخوانند. ذکر فداکارىها و مجاهدات صدر اسلام, نه تنها در امروز, بلکه تا ابد اسلام را زنده نگه مى دارد.
من با پشتیبانى ملت عظیم مسلمان, از موضع قدرت به بدخواهان نهضت اسلامى و به توطئه گران راست و چپ اخطار مى کنم که دست از افساد و توطئه بردارید وبراى مصالح کشور به ملت بپیوندید و از نفاق و خدمت به اجانب بپرهیزید و گمان نکنید با این حرکات جاهلانه مى توانید ملت را از مسیر خود باز دارید, و نیز به مطبوعات و رسانه هاى جمعى همین اخطار را اکیدا مى کنم, آزادى غیر از توطئه است. از توطئه هاى خلاف مصالح عالیه اسلام و کشور و ملت جدا جلوگیرى مى شود و من در صورت احساس خطر جدى, مسائل را با ملت عزیزم در میان مى گذارم تا ملت دلیر, خود تصمیم لازم را بگیرد که تا به حال در مسائل مختلف, تصمیم قاطعانه گرفته است. )(3 / 5 / 58)
( ماه مبارک رمضان نزدیک شد و در این ماه مبارک خودتان را تقویت کنید به قوت هاى روحانى. در یک حدیثى است که پیغمبر اکرم فرمودند که ماه رمضان آمد, اقبال کرد آمد, در ضمنش مى فرمایند که: ((دعیتم الى ضیافه الله)) ضیافت هاى خدا با ضیافت هاى مردم این است فرقش که وقتى شما را یک اشخاصى دعوت بکنند به یک مهمانى وقتى بروید در آن مهمانى به حسب فراخور حال یک چیزهایى براى خوردنى و یک چیزهایى براى تفریح و این چیزهاست. ضیافت خدا در ماه رمضان یک شعبه اش روزه است, آن ضیافت خداست, یک شعبه اش روزه است و یک کار مهمش که مائده غیبى و آسمانى است قرآن است. شما دعوت شده اید به مهمانى خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید. مهماندار شما, شما را وادار کرده است به این که روزه بگیرید. این راه هایى که به دنیا باز است و شهوات هست و اینها را, اینها را سدش کنید تا مهیا بشوید براى ((لیله القدر)) ماه شعبان مقدمه است براى ماه مبارک رمضان که مردم مهیا بشوند براى ورود در ماه مبارک رمضان و ورود در ((ضیافه الله)). )
( این ادعیه در ماه مبارک رجب و خصوصا در ماه مبارک شعبان اینها مقدمه و آرایشى است که انسان به حسب قلب خودش مى کند براى این که مهیا بشود برود مهمانى, مهمانى خدا, مهمانى اى که در آن جا سفره اى که پهن کرده است قرآن مجید است و محلى که در آن جا ضیافت مى کند مهمش ((لیله القدر)) است و ضیافتى که مى کند ضیافت تنزیهى و ضیافت اثباتى و تعلیمى. نفوس را از اول ماه مبارک رمضان به روزه, به مجاهده, به ادعیه مهیا مى کند تا برسند به آن سفره اى که از آن باید استفاده کنند و آن ((لیله القدر)) است که قرآن در آن نازل شده است. این ضیافت الهى انسان را منقلب باید بکند از این جهت حیوانى به آن جهت واقعى, انسانى; از آن ظلمت هایى که اطلاع به آن داریم منقلب کند انسان را به آن نورهایى و آن نورها و نور مطلقى که همه عالم تبع اوست. )
( مهیا کنیم خودمان را براى ورود در ((ضیافه الله)), در مهمانى خدا, که ان شإ الله با سلامت نفس, با نور هدایت خداى تبارک و تعالى وارد بشویم در این ماه عزیز معظم و فرق بکنیم, در این ماه فرق داشته باشیم با سایر ماه ها و دنبال این باشیم که ان شإ الله ((لیله القدر)) را دریابیم, برکات ((لیله القدر)) را که قرآن در آن نازل شده است, همه سعادت عالم در آن شب نازل شده است و از این جهت از همه شب هاى عالم بالاتر است, این را بتوانیم ادراک بکنیم, درک بکنیم. خداوند انشإ الله شماها را توفیق بدهد که با سلامت و سعادت وارد در ((ضیافه الله) بشوید و از آن مائده هاى آسمانى که قرآن و ادعیه است, ان شإ الله همه مان مستفیض بشویم و با یک روح سالمى وارد بشویم و ((لیله القدر)) هم دریابیم, ((سلام هى حتى مطلع الفجر)). )(59/4/21)
رهنمودهاى مقام معظم رهبرى
( درد بزرگ بشریت, امروز همین مسإله فقدان عدالت است. همیشه دستگاههاى ظلم و جور در سطح دنیا به شکل هاى مختلف بر مردم جفا کردند; بشریت را زیر فشار قرار دادند و انسان ها را از حقوق طبیعى خود محروم کردند; اما امروز این معنا از همیشه تاریخ بیشتر است و رفع این را انسان از ظهور مهدى موعود مى طلبد و انتظار مى برد; مسإله, مسإله طلب عدالت است. اولین درس عملى از این موضوع این است که نابود کردن بناى ظلم در سطح جهان, نه فقط ممکن است, بلکه حتمى است. این مطلب بسیار مهمى است که نسل هاى بشرى امروز معتقد نباشند که در مقابل ظلم جهانى, کارى نمى شود کرد.
آن چیزى که انسان ها را وادار به کار و حرکت مى کند, نور و نیروى امید است.
وقتى ملتى معتقد است نقشه ظالمانه و شیطانى امروز در کل عالم قابل تغییر است, آن ملت شجاعت پیدا مى کند و احساس مى کند که دست تقدیر, تسلط ستمگران را براى همیشه به طور مسلم ننوشته است. انسان ها مى توانند تلاش کنند و پرچم عدالت را ـ ولو در یک نقطه محدود ـ بلند کنند.
یک روزى ملت ایران هم در پنجه اقتدار رژیم طاغوتى دچار همین یإس بود; ولى امام بزرگوار ما با تعالیم اسلامى, این یإس را از دل ها پاک کرد و به مردم امید و شجاعت داد. نتیجه این شد که این مردم به پا خاستند, نهضت کردند, تن به سختى دادند, مبارزه کردند, از جان خود دریغ نکردند و توانستند در این نقطه از عالم, با عوامل ظلم و نظام ظالمانه و شیطانى مبارزه و آن را ریشه کن و سرنگون کنند. امروز دستگاه هاى تبلیغاتى مراکز استکبارى دنیا و روشنفکران وابسته به آنها, در سطح عالم این طور تبلیغ مى کنند که هیچ حرکتى در مقابل نظم ظالمانه کنونى ممکن نیست. با فکر انقلاب و آرمان گرایى مبارزه مى کنند و مى خواهند ملت ها را متقاعد کنند که به همین وضعیت کنونى ظالمانه دنیا بسازند و در مقابل آن, هیچ عکس العملى نشان ندهند.
درس دیگرى که اعتقاد به مهدویت و جشن هاى نیمه شعبان باید به ما تعلیم بدهد, این است: عدالتى که ما در انتظار آن هستیم ـ عدالت حضرت مهدى(علیه السلام) که مربوط به سطح جهان است ـ با موعظه و نصیحت به دست نمىآید; یعنى مهدى موعود ملت ها نمىآید ستمگران عالم را نصیحت کند که ظلم و زیاده طلبى و سلطه گرى و استثمار نکنید. با زبان نصیحت, عدالت در هیچ نقطه عالم مستقر نمى شود. استقرار عدالت, چه در سطح جهانى ـ آن طور که آن وارث انبیا انجام خواهد داد ـ و چه در همه بخش هاى دنیا, احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسان هاى صالح و عدالت طلب, قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند. با کسانى که سرمست قدرت ظالمانه هستند, نمى شود با زبان نصیحت حرف زد; با آنها باید با زبان اقتدار صحبت کرد.
درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشن هاى نیمه شعبان براى من و شما این است که هرچند اعتقاد به حضرت مهدى(ارواحنا فداه) یک آرمان والاست و در آن هیچ شکى نیست; اما نباید مسإله را فقط به جنبه آرمانى آن ختم کرد ـ یعنى به عنوان یک آرزو در دل, یا حداکثر در زبان, یا به صورت جشن ـ نه, این آرمانى است که باید به دنبال آن عمل بیاید.
سربازى منجى بزرگى که مى خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین المللى مبارزه کند, احتیاج به خودسازى و آگاهى و روشن بینى دارد. عده اى این اعتقاد را وسیله اى براى تخدیر خود یا دیگران قرار مى دهند; این غلط است. ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد, امروز وظیفه اى نداریم; نه, به عکس, ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شویم. شنیده اید, در گذشته کسانى که منتظر بودند, سلاح خود را همیشه همراه داشتند; این یک عمل نمادین است و معنایش این است که انسان از لحاظ علمى و فکرى و عملى باید خود را بسازد و در میدان هاى فعالیت و مبارزه, آماده به کار باشد.
درس مهم دیگرى که وجود دارد, این است که حکومت آینده حضرت مهدى موعود (ارواحنا فداه) یک حکومت مردمى به تمام معناست. مردمى یعنى چه؟ یعنى متکى به ایمان ها و اراده ها و بازوان مردم است.
مردم سالارى امام زمان ـ یعنى مردم سالارى دینى ـ با این روش, به کلى متفاوت است. این که بنده تإکید مى کنم باید مراقب سوء استفاده هاى مالى در دستگاه هاى قدرت وابسته به حکومت بود, به خاطر این است. زیان بزرگ فساد اقتصادى در دستگاه هاى دولتى این است که پول را در خدمت قدرت و قدرت را در خدمت پول به کار مى گیرد و دور باطلى به وجود مىآید.
در نظام اسلامى, مراکز قدرت و کسانى که دستگاه هاى مختلف و مدیریت ها و امضإها را در اختیار دارند, باید به جمع ثروت شخصى براى خود به عنوان یک گناه نگاه کنند. اگر این طور شد, آن گاه دست ها و دامن ها پاک خواهد ماند; و الا اگر مسوولى که فلان تجارت خارجى و فلان مناقصه بزرگ در اختیار اوست, فلان پروژه مهم و پرخرج زیر امضاى اوست و فلان صندوق پول زیر کلید اوست, به خودش اجازه دهد براى منافع شخصى و جمع آورى ثروت براى خود یا نزدیکانش, از این امکان ـ که متعلق به کشور و مردم است ـ استفاده کند, همان چیزى اتفاق خواهد افتاد که در کشورهاى دچار سیستم هاى ظالمانه در گذشته و امروز در دنیا اتفاق افتاده است; یعنى ثروت در یک نقطه متمرکز خواهد شد و جمع کثیرى دچار محرومیت و فقر خواهند شد; این تبعیض است; این چیزى است که اسلام براى مبارزه با آن آمده است. )( 1 / 8 / 81)