امام خمینى ثابت و استوار از آغاز تا پایان
نزول قرآن
در ماه مبارک رمضان قضیهاى اتّفاق افتاد که ابعاد آن قضیه و ماهیّت آن قضیّه در ابهام الى الابد مانده است براى امثال ماها و آن نزول قرآن است. نزول قرآن بر قلب رسول اللّه در لیلة القدر، کیفیت نزول قرآن و قضیه چه بوده است و روح الامین در قلب آن حضرت قرآن را نازل کرده است و از طرفى خدا «انّا انزلناه فى لیلة القدر» این نزول قرآن در قلب پیغمبر در لیلة القدر کیفیتش چیست؟ باید بگویم غیر از خود رسول اکرم و آنهائى که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خداى تبارک و تعالى، عنایات خاص او بودند، براى دیگران مطلقاً در حجاب ابهام است که مسأله تنزل چى است، نزول در قلب چى است، روح الامین چى است، کیفیت وارد شدن روح الامین با قرآن در قلب رسول اللّه چى است، «لیلة القدر» چى است؟ اینها مسائلى است که به نظر سطحى یک مطالب آسانى است و گاهى هم یک حرف هایى گفته شده است لکن به شما عرض کنم کیفیّت نزول قرآن در ابهام باقى مانده است براى امثال ما و کیفیّت نزول ملائکة اللّه در لیلة القدر و ماهیت لیلة القدر و این دعوتى که خداى تبارک و تعالى به حسب آن چیزى که از رسول اکرم منقول است که «دعیتم الى ضیافة اللّه» ضیافت چى هست و کى پذیرفته است این ضیافت را و براى مقدمات پذیرش - این زیارت - این ضیافت چى هست و خود ضیافت چى هست، باید عرض کنم که غیر از خود رسول اکرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم کسى به این ضیافتى که خداى تبارک و تعالى دعوت کرده است، آنطور که او اجابت کرده است کسى اجابت نکرده است. دعوت مراتب دارد، اجابت هم مراتب دارد. آن مرتبه اعلاء اجابت آنى است که پس از حصول مقدمات و ریاضاتى که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم کشیدهاند منتهى شد به اینکه خداى تبارک و تعالى از او ضیافت کرد به نزول قرآن. قرآن آن نعمتى است که در ضیافتى که از رسول خدا شده است، آن نعمتى است که در آن سفرهاى که از ازل تا ابد پهن است پیغمبر اکرم برخوردار از آن بوده و مقدمات، آن مقدماتى است که سالهاى طولانى ریاضات معنوى کشیده است تا رسیده است به آنجائى که لایق این ضیافت شده است و مهم قضیه اعراض از دنیاست.
آن چیزى که انسان را به ضیافتگاه خدا راه مىدهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد و این براى هر کس میسور نیست، براى افراد انگشت شمارى که در رأس آنها رسول اللّه (ص) است میسور بوده. آن توجه قلبى به مبدأ نور و اعراض از ماوراى او، او را لایق کرد به ضیافة اللّه و لایق کرد براى این که قران یک مرتبه به طور بسیط در قلب او وارد بشود. لیله مبارکه یکى از احتمالاتش بنیه خود رسول اکرم (ص) است که مشکات نور اللّه است و احتمالات دیگر هم هست. مهم ادراک این معناست که مراتب کمالات انسان براى ورود در ضیافت خدا زیاد است و باید از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همانى است که توجه به غیر نداشتن و غیرى را ندیدن و جز خدا ندیدن و توجه به هیچ چیز غیر از او نداشتن. در اینجا باید عرض کنم که از همه مردم این معنا مطلوب است و اگر بخواهند در ضیافت خدا وارد بشوند به اندازه وسع خودشان باید از دنیا اعراض کنند و قلبشان را از دنیا برگردانند. (21/3/62)
رهنمودهاى مقام معظم رهبرى حضرت آیة الله خامنهاى
مسئولان دولتى و قواى مختلف براى حل مشکلات مردم، حقاً زحمت مىکشند اما باید با شناخت و برطرف کردن موانعى که بر سر راه پیشرفت امور وجود دارد همچون جبههاى واحد، تلاشهاى خود را براى تأمین خواستهاى حقیقى و اساسى مردم مضاعف سازند.
نباید مسائل کم ارزش و بىارتباط با زندگى واقعى مردم را به عنوان خواستهاى اصلى مردم مطرح کرد چرا که این موضوع، عملاً در روند حل مشکلات حقیقى مردم مانع ایجاد مىکند بنابراین مسئولان و همه کسانى که در افکار عمومى داراى نفوذ هستند باید از خواستها و مشکلات مردم، درک واقعى داشته باشند.
برخىها به جاى پرداختن به این گونه مسائل، تلاش مىکنند شعارهاى سیاسى، جنجالى و بىمحتوا را جایگزین خواستهاى حقیقى مردم کنند، البته این گونه کارشکنىها از اول انقلاب سابقه داشته و برخى افراد که مجموعهاى کوچک اما پرمدعا و پرهیاهو را تشکیل مىدهند، همیشه از مردم و نظام طلبکار بودهاند.
هدف این است که قواى سه گانه را رو در روى هم قرار دهند و مدیران کشور را در جبهههاى متفاوت نشان دهند اما همه مسئولان باید ضمن تشخیص نیازهاى اصلى کشور و جامعه، مانع از تحقق این هدف شوند.
زمینه مشارکت مردم وقتى به وجود مىآید که مردم احساس کنند نمایندگانشان در مجلس شوراى اسلامى و مسئولان دولتى که برگزیده مجلس هستند به وظایفشان به درستى عمل مىکنند و دلسوزانه به دنبال حل مشکلات واقعى مردم هستند که اگر این احساس در مردم به وجود آید مردم با شوق و رغبت در انتخابات شرکت مىکنند.
همه حرف ملت ایران این است که ما مىخواهیم مستقل و آزاد بمانیم و اختیار کشور به دست خودمان باشد نه آمریکا و مستکبران بین المللى.
ما انتظار داریم سران کشورهاى اسلامى با درک اهمیّت قدرت ملتهاى مسلمان و همبستگى کشورهاى اسلامى، در مقابل تهدیدات آمریکا مرعوب نشوند و یا فریب برخى لبخندهاى منافقانه آن را نخورند و بدانند که اگر کشورهاى اسلامى همچون ایران بر قدرت ملت خود تکیه کنند و در مقابل خواستهاى نامشروع استکبار بایستند مراکز قدرت جهانى قادر به هیچ کارى نخواهند بود. (22/7/1382)
امروز بعضىها مىگویند ایران باید به سمت دموکراسى برود در حالیکه ملت ایران بر خلاف بسیارى از کشورهاى مدعى دمکراسى و لیبرالیزم، مردمسالارى یعنى «معیار بودن رأى مردم در شیوه سیاسى حکومت و اداره کشور» را، با مبانى عمیق دینى خود در آمیخته و بهترین نوع مردمسالارى را بوجود آورده است.
در این ماجراى پرهیاهو (فعالیتهاى هستهاى) ، استکبار بتدریج خواستهاى خود را افزایش داد و اخیراً اعلام کرد ملّت ایران اصولاً نباید فناورى هستهاى داشته باشد که این گونه حوادث نشان مىدهد که آمریکا به هیچ چیز کمتر از بازگشت دوباره به ایران قانع نخواهد شد.
امام راحل عظیم الشأن مظهر مقاومت و صبر و بردبارى ملت ایران بود و این ملت قدرشناس با ادامه همین راه عزت بخش، آمریکا و دیگر همدستان آن را در تحقق و اهداف خود ناکام و ناامید خواهد ساخت.
تشکلهاى دانشجویى که ظاهراً با دیوارهاى سیاسى از هم فاصله گرفتهاند در مقابل گرماى خورشید دین، این مرزهاى مصنوعى را از یاد مىبرند.
این واقعیّات نشان مىدهد که کسانى که روى گرداندن جوانان از دین را تبلیغ مىکنند و یا بدنبال تحقق این هدف هستند، سخت در اشتباهند و ناکام خواهند ماند.
تشکلهاى دانشجویى باید در کمال ادب و متانت با هم برخورد کنند و از هرگونه فعالیّت و حرکتى که نشانه بىنظمى و نداشتن منطق و استدلال است خوددارى کنند. (23/7/1382)