گفتهها و نوشتهها
نماز صبح
حضرت على بن الحسین(ع) مىفرمایند: اگر آدمى یک اربعین به ریاضت پردازد اما یک نماز صبح از او قضا شود نتیجه آن اربعین، هباءً منثوراً خواهد گردید. شیخ نخودکى فرمود: بدان که تمام عمر خود، تنها یک روز نماز صبحم قضا شد پسر بچهاى داشتم عصر آن روز از دست رفت سحرگاه مرا گفتند که این رنج فقدان را به علت فوت نماز صبح مسحق شدهاى. اینک اگر شبى، تهجّدم ترک گردد، صبح آن شب، انتظار بلایى مىکشم. (نشان از بى نشانها)
اهمّیت نماز
امام صادق (ع) به عبداللّه بن ابى یعفور، فرمود: اى عبداللّه وقتى که مشغول نماز مىشوى مثل کسى که وداع مىکند با نماز و ترس آن دارد که دیگر به آن نرسد نماز بخوان. پس از آن چشمت را بدوز به موضع سجودت، بدان که تو پیش روى کسى ایستادى که او تو را مىبیند و تو او را نمىبینى. (چهل حدیث امام راحل،ص 430)
سجده طولانى
روزى آیت اللّه اصفهانى معروف به کمپانى در حرم امیرالمؤمنین(ع) مشغول سجده طولانى بودند که سید الشهداء(ع) را مىبینند که به ایشان مىفرمایند«این جا در حضور جمعیت براى عمل سجده طولانى خوب نیست این گونه اعمال را در جاى خلوت انجام دهید.» (داستانهاى عارفانه، ص55)
ایثار شیخ مرتضى انصارى
یکى از علماى بزرگ مؤلف مىگوید: در نزد شیخ انصارى عرض کردم یکى از سادات که از فضلاى حوزه است بسیار مضطر شده و عیال او در حال وضع حمل است کمکى به او بفرمائید. شیخ فرمود: چیزى ندارم به جز مقدارى وجه روزه، خوب است دو سال نماز و روزه به او بدهم. عرض کردم فلانى آقازاده است اهل نماز و روزه استیجارى نیست به علاوه اهل درس است و این نماز و روزه استیجارى مانع درس او مىشود. شیخ تأملى نموده و فرمود: پس من دو سال عبادت را خودم به جا مىآورم شما پولش را براى او ببرید. در حالى که مشاغل زیادى داشت.
(زندگانى شیخ مرتضى انصارى و مردان علم در میدان عمل،ص206)
توکّل چیست؟
این سؤال را رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلم از جبرئیل پرسید و او در جواب گفت:
توکّل عبارت است از باور کردن این معنى که مخلوق «به طور مستقل» نه مىتواند زیان آور باشد و نه سود آور، نه مىتواند چیزى بدهد و نه مىتواند چیزى را منع کند و به کار بردن نومیدى از خلق، وقتى انسان به این باور برسد و تنها امیدش در زندگى خدا باشد، براى کسى جز خدا عمل نمىکند، امیدى جز به خدا ندارد، و از کسى جز خدا نمىترسد و در جز خدا طمع نمىبندد این همان توکّل است.
(بحارالانوار، ج 77،ص20)
موقف شهادت شاهدان بر اعمال انسانها
1- خداوند متعال 2- پیامبران الهى(ع) 3- جانشینان پیامبران علیهم السلام 4- فرشتگانى که از جانب پروردگار بر ثبت و ضبط اعمال گمارده شدهاند 5 - زمانى که انسان در آن زمان مرتکب آن عمل شده 6- سرزمینى که انسان هنگام انجام عمل در آن مىزیسته 7- اعضا و جوارح انسان.
شهادت روز و شب
امام صادق علیه السلام از پدران بزرگوارش نقل کرده که فرمودند: هر روزى از روزها که پدید مىآید فرزندان آدم را صدا مىزند و مىگوید: من روز تازهاى هستم و بر اعمال شما گواه مىباشم در این چند ساعتى که همراه من مىباشى بکوش که کار نیک انجام دهى که من در روز قیامت شهادت نزد پروردگار خواهم داد و مرا دیگر (جز در روز قیامت که براى گواهى دادن بر اعمال تو خواهم آمد) نخواهى دید. (بحارالانوار، ج7، ص 325)
سازش با آمریکا محال است
کسانى که خیال مىکنند راه نجات این کشور و ملّت در عدم مقابله با قدرتهاى ظالم و نیز پشیمانى از آن چیزى است که عمداً آن را تندروى مىنامند، سخت در اشتباهند. ذلّت و اسارت جمهورى اسلامى در تسلیم شدن و سازش با آمریکاست، محال است که دشمنان خدا چنین حالتى را در ما بیابند. (مقام معظّم رهبرى، 1/5/69)
ترک جهاد
رسولخدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود: هر ملّتى که جهاد را ترک کند خداوند او را به ذلّت و زبونى و فقر و از دست دادن ارزشهاى دینى گرفتار مىکند سپس افزود خداوند عزّت امّت مرا در برق سمّ اسبها و ضربت نیزهها (یعنى قدرت نظامى) قرار داده است.
(وسائل الشیعه، ج11، ص5)
انقلاب اسلامى ایران
انقلاب ما تاکنون کمینگاه شیطان و دام صیّادان را به ملّتها نشان داده است، جهانخواران و سرمایه داران و وابستگان آنان توقّع دارند که ما شکسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره کنیم و هشدار ندهیم و حال آنکه این وظیفه اولیّه ما و انقلاب اسلامى ماست که در سراسر جهان صلا زنیم کهاى خواب رفتگان، اى غفلت زدگان، بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانههاى گرگ منزل گرفتهاید.. (پیام استقامت، سال 67)
«شرالناس من یرى انه خیرهم - على(ع)»
روان را تیرگى گیرد، چو بر دل
غبار کبر و خودخواهى نشیند
همانا بدترین مردم کسى دان
که خود را بهترین مردم بهبیند
«زکوة الجمال العفاف - على(ع)»
ترا شکرانه حسن خدا داد
دلى چون گل لطیف و پاک و صاف است
عفیف و پاکدامن باش زیرا
زکوة حسن و زیبائى عفاف است
«العز موجود فى خدمة الخالق، فمن طلبه فى خدمة المخلوق لم یجده - على(ع)»
حاجت از کس مخواه و تکیه مکن
جز به لطف خداى بخشنده
پند نغز و گرانبهاى على است
گوهرى تابناک و ارزنده
عزّت و سرورى اگر جوئى
کن اطاعت ز آفریننده
ورنه هر گز به سرورى نرسد
هر که شد آفریده را بنده
«من انقطع رجاه ممافات، استراح بدنه، و من رضى بما قسمه اللّه قرّت عینه - رسولخدا(ص)»
اى دل اندوهگین ز رفته مباش
که دگر رفته را نخواهى دید
زیست آسوده دل کسى که کند
ز آنچه از دست رفته قطع امید
هرکه شد بر نصیب خود خوشنود
میوه عیش و کامرانى چید
«خصلتان لیس فوقهما من البر شىء، الایمان باللّه و النفع لعباد اللّه - حضرت محمد (ص)»
مباش بى خبر از حال بندگان خدا
زحال بنده نبایست بىخبر بودن
بجز طریق ارادت مپو اگر خواهى
رهین لطف خداوند دادگر بودن
دو خصلت است که نیکوترین خصلتهاست
کزین دوشیوه توان شاد و معتبر بودن
یکى ارادت و ایمان به کردگار، دگر
براى خلق خدا مثمر ثمر بودن
«اللسان سبع ان اطلقته عقر على(ع)»
شاه مردان گرانبها پندى
رقم از خامه توانا زد
که زبان چون درنده حیوانیست
که گر او را رها کنى بگزد
«شرّ الناس من باع آخرته بدنیاه و شرّ منه من باع آخرته بدنیا غیره - حضرت محمد (ص)»
رهبرى کز پى هدایت خلق
مشعل علم و معرفت افروخت
بهر جویندگان خوشبختى
روش زندگى چنین آموخت
تیره بخت آنکه داد دنیا را
آنچه از بهر آخرت اندوخت
بدتر از او کسى که عقبى را
بهر دنیاى دیگران بفروخت