تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,124 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,044 |
دانستنىهایى از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 267، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
یادآورى ایام اللّه
«و لقد أرسلنا موسى بآیاتنا أن أخرج قومک من الظلمات الى النور و ذکّرهم بأیامالله إنّ فی ذلک لآیات لکل صبّارٍ شکور». (سوره ابراهیم - آیه 5) و همانا موسى را با آیات و معجزات خود فرستادیم که قومت را از تاریکى به روشنایى و نور هدایت کن و ایامالله را به یاد قوم خود بیاور. و در اینها نشانههایى است براى هر انسان بسیار شکیبا و شکرگزار. در این آیه، هدف از فرستادن حضرت موسى بیان مىشود که همان هدف بعثت هر پیامبر دیگرى است. و همانا ما موسى را با آیات و نشانهها و معجزههایى فرستادیم تا او مردم را به سوى ایمان و پرستش خداوند فراخواند و از ظلمات و تاریکىهاى کفر شرک و الحاد به نور ایمان حق و پرستش الله درآورد. و همچنین از موسى خواستیم که ایام الهى و روزهاى ویژه خداوند را به یاد قومش بیاورد. و بىگمان در اینها نشانههایى است براى هر انسان شکیبا و پراستقامت. تردیدى نیست که تمام روزها از آن خداست و هرچه در جهان وجود دارد، همه و همه نشانه عظمت و قدرت الهى است ولى در این آیه - چنان چه ملاحظه مىکنید - خداوند حضرت موسى را فرمان مىدهد که ایام ویژه خداوند را به یاد مردم بیاورد. پس معلوم مىشود این ایامالله که در آیه آمده است، غیر از ایام معمولى است بلکه ویژگى و خصوصیتى دارد. گویا در این روزها حوادث و رخدادهایى به وقوع پیوسته که در روزهاى دیگر چنین نبوده و آنچه مسلم است اینکه در این روزها عظمت خداوند و عزتش بیشتر نمایان گشته و آیهاى از آیات در آنها رخ داده است. حال ممکن است در این ایام، قهر و غلبه الهى بر کفار و مشرکان به ظهور رسیده و یا اینکه نعمتى بزرگ نمایان گشته است؛ مانند عذابهایى که بر برخى از اقوام پیامبران گذشته نازل مىشد و همه دشمنان پیامبران را به هلاکت مىرساند. قطعاً غرق شدن قوم نوح و به هلاکت رسیدن فرعون و یارانش و نابودى قوم عاد و ثمود، از این ایاماللّه است که در مقابل، پیروزى حضرت نوح و در کشتى سوار شدنش و به ساحل نجات رسیدن خود و مؤمنان همراهش، از این ایّامالله است. پیروزى حضرت ابراهیم بر نمرودیان و بتپرستان و رفتن در آتش بىآنکه آسیبى به او رسد از ایامالله است. چیره شدن و غلبه حضرت موسى بر فرعونیان از ایامالله است. و همچنین در زمان خویش شاهد چند روز از ایامالله بودیم که هم قهر و غلبه الهى نمایان گشت و هم نعمت بزرگ پیروزى بر دشمنان که هر دو مقتضاى عزّت الهى است؛ چه نقمتش و چه نعمتش، چه نابودى شاه و درهم شکستن تاج و تخت شاهنشاهى و چه پیروز شدن امام و مستضعفان همراهش. یادآورى کردن مردم به ایامالله مانند همین است که هر ساله در روز 22 بهمن که روز شکست دشمن است باید جشن گرفت و با راهپیمایى و سخنرانى، آن روز عظیمالهى را به یاد آوردو همچنین روز 12فروردین از هر سال را باید بزرگ شمرد و به یاد آورد و در آن روز جشن گرفت که روز پیروزى حکومت الله بر حکومت طاغوت و روز یارى رساندن خداوند به مستضعفین و محرومین است. امام امت - قدس سره - این روزها را از ایامالله دانسته و از ملت ایران خواسته است که هر سال این روزهاى ویژه را محترم بشمرند و جشن بگیرند و آن حرکت الهى و نهضت مقدس را به یاد آورند و انگیزه پیروزى را که وحدت همگانى در زیر سایه توحید بود از یاد نبرند و همیشه همان حال و هواى انقلاب را داشته باشند تا پیوسته پیروز و بهروز باشند. صبّار شکور هر دو کلمه صیغه مبالغهاند که صبّار به معنى کسى است که بسیار شکیبا و پرتحمل باشد و شکور کسى را گویند که بسیار سپاسگزار و شاکر نعمت خداوند باشد. و این دو از ویژگىهاى مؤمنان متعهد است که نه حوادث تلخ روزگار آنان را از پاى در مىآورد و نه نعمت پیروزى و چیره شدن بر دشمنان، آنها را از شکرگزارى و سپاس دور مىسازد. و شاید ذکر این دو ویژگى در آخر آیه، اشاره به همین باشد که ایامالله مخصوص روزهاى بلا و عذاب و یا تنها روزهاى خوشى و نعمت نیست بلکه هر دو بخش را شامل مىشود. در هر صورت یادآورى ایامالله یکى از اهداف بعثت پیامبران است که مردم را به خدا نزدیک سازد و از خشم و غضبش برهاند. پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |