تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,004 |
چرا شیخ احمد یاسین ترور شد؟ | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 269، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
به قلم شهید دکتر عبدالعزیز رنتیسى
در این مقاله به دنبال آن نیستیم که با یک تحلیل و نگاه سیاسى به بررسى انگیزه صهیونیستها در ترور شیخ احمد یاسین بپردازیم، چرا که افراد زیادى پیش از بنده به این مسأله پرداخته و از جمله انگیزههایى که براى انجام این جنایت توسط رژیم صهیونیستى ذکر کردهاند، مىتوان به غریزه خون آشامى صهیونیستها اشاره کرد و این که کشتار مسلمانان بخش لاینفک آموزههاى تلمودى و مذهبى آنان است. خداوند در این رابطه خطاب به پیامبرش مىگوید: «و یقتلون النبیین بغیر حق و یقتلون الذین یأمرون بالقسط من النّاس». در این مقاله مىخواهیم توجّه شما را به حکمتى که در این مشیت الهى وجود دارد، جلب کنیم و محور بحث را بر این بگذاریم که چرا اراده خداوند بر شهادت شیخ قرار گرفت. بر اساس اعتقادات ما مسلمانان هیچ اتّفاقى در سرتاسر وجود رخ نمىدهد مگر آن که مشیت الهى بر آن قرار گیرد: «انّ اللّه فعال لما یرید» و از سوى دیگر، آن چه خداوند براى مؤمنان مىپسندم، بهتر از آن چیزى است که مؤمنان خود براى خودشان خیر و منفعت مىدانند و شاید برخى حوادث در نگاه اول شر و ضرر محسوب شود، ولى پس از مدتى پى به این نکته خواهیم برد که خیر وافر در آن نهان بوده است. «فعسى ان تکرهوا شیئاً و یجعل اللّه فیه خیراً کثیرا» بنده مطمئن هستم که در پس این مشیت الهى، حکمتى نهفته است که خداوند از آن به نام مکر اللّه یاد مىکند. اما در بررسى این مسأله در چارچوب حکمت خداوندى این پرسش مطرح مىشود که چرا خواست الهى بر این قرار گرفت که جنایتکاران صهیونیست بتوانند این بار دست خود را به خون پاک شیخ بیالایند و حال آن که همین ناپاکان صهیونیست پیش از این موفق به این کار نشده بودند؟ در پاسخ به این سؤال نخستین نکته حائز اهمّیت آن است که هیچ فردى جز خداوند از حکمت کامل این مسأله مطلع و آگاه نیست، ولى با یارى خداوند بر اساس فهم انسانى به گوشههایى از این مسأله مىپردازیم. بر اساس آن چه که حضرت بارى تعالى مىگوید:«فاذا جاء اجلهم لایستأخرون ساعه و لا یستقدمون» دیگر هنگامه رحلت و کوچ شیخ از این دنیا فرا رسیده بود و خواست خداوند بر آن شد که ایشان به نشان شهادت مفتخر گردد و با این نشان در محضر الهى حاضر شود و گواهى روز قیامت باشد. «و یتخذ منکم شهداء» و چه شهادتى از این پر افتخارتر که یک مسلمان به دست کسانى کشته مىشود که در نگاه قرآن قاتلان انبیاء هستند. بنده به عنوان یک پزشک، سلامتى شیخ را در وضعیت وخیمى مىدیدم و در روزهاى اخیر بر این وخامت هرچه بیشتر افزوده مىشد تا جایى که احساس نگرانى شدیدى نسبت به زندگى شیخ به بنده دست داده بود و با دیگر دوستان نیز در این مورد صحبت کردم که آنان نیز نگران این مسأله بودند که از آن جمله دوست عزیز جناب آقاى دکتر محمود الزهار بود. ایشان نیز نگرانى شدیدى از بابت تنگى نفس شیخ داشت و از سوى دیگر، روز به روز بر وخامت جسمى ایشان افزوده مىشد و علىرغم این که کسالت رفیق همیشگى شیخ بود، ولى در این اواخر بیمارى ایشان به اوج خود رسید و براى همین منظور شیخ از نخستین سوء قصد جان سالم به در برد؛ چرا که هنوز شیخ از نظر سلامت جسمى در وضعیت مناسبى به سر مىبردند. شیخ در نوبت قبلى که مورد سوء قصد قرار گرفت به همراه شمارى از رهبران حماس بود و موفقیّت دشمن در مرتبه پیشین این فرصت را برایش ایجاد مىکرد که ضمن کشتن شیخ، جنایت خود را با ادعاهایى مبنى بر این که شیخ هدف نبوده است بلکه هدف افراد تحت تعقیبى بودند که وى را همراهى مىکردند پنهان مىکرد و با این ادعاهاى خود از هرگونه اعتراض و واکنش بینالمللى جلوگیرى کنند و یا از درجه این اعتراضات اندکى مىکاست، به ویژه این که دولت آمریکا با حمایتهاى خود بر این کار سرپوش مىگذارد و به شهادت رسیدن شیخ در نخستین بار این لطف را براى صهیونیستها داشت که لکه ننگ کشتن و قتل پیرمردى که از روى ویلچر خود نیز نمىتواند حرکت کند از چهره خود بزدایند. حال اگر چه صهیونیستها در تلاش براى توجیه جنایتهاى خود هستند، ولى عنایت به این مسأله نیز ضرورى است که رژیم صهیونیستى آن چنان اهمیتى براى این که چهره جهانىاش سیاه و یا سفید بماند قائل نیست. پس با این وضع به این نتیجه مىرسیم که بر اساس حکمت الهى این اتّفاق نباید در نخستین بار رخ مىداد و موفقیّت صهیونیستها در دوّمین عملیات ترور خیلى از فرصتها را از آنان گرفت و بار دیگر چهره واقعىشان را آشکار کرد و نشان داد که اینان از صنف بشر نیستند، چرا که هیچ بشرى نمىتواند این جنایت را انجام دهد و به یارى خدا این مسأله باعث مخدوش شدن هرچه بیشتر چهره صهیونیستها در سطح بینالمللى شد و واکنش جهانى را به دنبال داشت. اما در پاسخ سؤال دوم یعنى این که چرا آنان موفق به کشتن شیخ شدند؟ باید گفت: باید همیشه این نکته را در نظر داشته باشیم که این گرگ صفتان انسان صورت، روزى باید از بین بروند و این امر به خاطر مطهر ساختن عرصه این کره خاکى از فسادى است که صهیونیستها در جامعه جهانى منتشر مىکنند و خداوند نیز در کتاب خود به گسترش فساد توسط یهودیان خبر داده است:«لتفسدن فى الأرض». از همین رو خداوند ما را موظف کرده تا آنان را از بین ببریم و جهان را از لوث آنان پاک کنیم بارى تعالى خود در قرآن مىفرماید:«و اذ تأذن ربک لیبعثن علیهم الى یوم القیامه من یسومهم سوء العذاب» ولى یکى از شروطى که در این جا باید وجود داشته باشد رضایت تمامى مظلومان ستمدیدهاى است که مورد ظلم واقع شدهاند، ضمن این که ستمدیدگان نباید در هنگام نابود کردن دشمن صهیونیستى هیچگونه شک و تردیدى را در وجود خود راه دهند و وظیفه خود را در مقابل این امر به انجام برسانند. در این جا باید گفت که صهیونیستها به پاى خود وارد دام مکر خداوند مىشوند، زیرا با تشدید جنایتهاى خود، خشم تمامى مردم کره خاکى را بر مىانگیزند، «فأتاهم اللّه من حیث لم یحتسبوا». از سوى دیگر، چنین مىنماید که مصداق آیه «و اذ تأذن». مسلمانان باشند و این مؤمنان به دین محمد هستند که طعم تلخ عذاب را به صهیونیستها خواهند چشاند، چرا که جهت پیکان جنایتهاى رژیم صهیونیستى به سمت مسلمانان است و این صهیونیستها هستند که مسلمانان را به این کار تحریک مىکنند. ترور شیخ، بستر مناسبى را براى افزایش مقاومتها و مبارزات فراهم خواهد کرد، البته این مبارزات در کنار حفظ وحدت و انسجام داخلى که شرط اصلى پیروزى ملت فلسطین در نبرد سر«موجودیت» است صورت خواهد پذیرفت. در پایان مىتوان گفت که خون شهید شیخ احمد یاسین درخت وحدت ملت فلسطین را تناورتر کرد و همه گروهها را در زیر پرچم مقاومت و مبارزه براى آزادى گرد هم آورد. خداوند شهید شیخ احمد یاسین را قرین رحمت واسعه خود گرداند و همانگونه که در هنگام حیات و زندگى خیر و برکتش شامل تمامى مسلمین مىشد شهادتش را مایه خیر و برکتى دیگر براى جهان اسلام قرار دهد. پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 |