تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,974 |
سخنان معصومین | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 270، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
چه عملى پذیرفته است؟
* رسولخدا صلىاللّه علیه وآله وسلّم:
«ثَلاثَةٌ مَن لَم تَکُن فیهِ لَم یَقُم لَهُ عَمَلٌ: وَرَعُ یَحجُرَهُ عَن مَعاصى اللّهِ عَزّ وَ جَلَّ وَ خُلقٌ یُدارى بِهِ النّاسَ وَ حِلمٌ یَرَدُّ بِهِ جَهلَ الجاهِل». (بحار الانوار، ج 71، ص 392) آن که سه چیز نداشته باشد عملى براى او نیست. 1- پرهیزگارى که او را از معصیت خداى یکتا باز دارد. 2- اخلاقى که با مردم مدارا کند. 3- بردبارى که با او نادانى جاهل را رد کند. * رسولخدا صلىاللّه علیه و آله و سلّم: «ثَلاثَةٌ لایَنفَعُ مَعَهُنَّ عَمَلٌ: الشِّرکُ بِاللّهِ، وَ عُقُوقُ الوالِدَینِ، وَالفِرارُ مِن الزَّحف». (کنزالعمّال، ح 43824) این سه خصلت را اگر کسى داشت عملش نفعى برایش ندارد: شرک به خدا، عقوق والدین و فرار از جهاد. * رسولخدا صلىاللّه علیه و آله و سلّم: «اَخلِصُوا اَعمالَکُم لِلّهِ فَاِنَّ اللّهَ لایَقبَلُ اِلّا ما خَلُصَ لَه». (میزان الحکمه، ج 1، ص 756) اعمال خود را براى خدا خالص کنید زیرا خدا قبول نمىکند مگر آن عملى را که براى او خالص باشد. * رسولخدا صلىاللّه علیه و آله و سلّم: حذیفة بن یمان گوید از رسولخدا(صلى اللّه علیه و آله و سلّم) از معنى اخلاص سؤال کردم، حضرت فرمود: «سَألتُهُ عَن جَبرَئیلَ، فَقالَ: سَألتُهُ عَن اللّهِ تَعالى فَقالَ: اَلاِخلاصُ سِرٌّ مِن سِرّى أُوَدِّعُهُ فى قَلبِ مَن اَحبَبتُهُ». (جامع احادیث الشیعه، ج 1، ص 375) من از جبرئیل و او از خدا سؤال کرد. خداى سبحان فرمود: اخلاص سرّى است از سرّهاى من که در دل محبوب خود قرار مىدهم. * امام على علیه السلام: «ضاعَ مَن کانَ لَهُ مَقصَدٌ غَیرُ اللّهِ». (غررالحکم، ص 76) کسى که هدفى جز خدا داشته باشد نابود است. * امام على علیه السلام: «اِنَّکَ لَن یُتَقَبَّلَ مِن عَمَلِکَ اِلّا ما اَخلَصتَ فیه». (غررالحکم) عملى که اخلاص در آن نباشد هرگز پذیرفته نخواهد شد. * امام على علیه السلام: «مَن رَغِبَ فیما عِندَاللّهِ اَخلَصَ عَمَلَهُ». (غررالحکم) آن که مایل است به آنچه نزد خداست برسد عملش را خالص کند. * امام على علیه السلام: «مَن اَخلَصَ النِیَّةَ تَنَزَّهُ عَن الدَنیَّة». (غررالحکم) آن که نیّتش را خالص گرداند از پستیها پاک شود. * امام صادق علیه السلام: «لا وَاللّهِ لا یَقبَلُ اللّهُ شَیئاً مِن طاعَتِهِ عَلَى الاِصرارِ عَلى شَىءٍ مِن مَعاصیه». (اصول کافى، ج 2، ص 288) به خدا سوگند خداوند قبول نمىکند عمل کسى را که بر معاصى خود اصرار داشته باشد. * امام صادق علیه السلام: «وَ لا یَقبَلُ مِن مؤمنٍ عَمَلاً وَ هُوَ یُضمِرُ فى قَلبِه عَلَى المُؤمِنِ سُوءاً». (اصول کافى، ج 8، ص 365) عمل مؤمنى که نسبت به مؤمن دیگر بدخواه باشد پذیرفته نیست. * امام کاظم علیه السلام: «قَلیلُ العَمَلِ مِنَ العاقِلِ مَقبُولٌ مُضاعَفٌ وَ کَثیرُ العَمَلِ مِن اَهلِ الهَوى و الجَهلِ مَردُودٌ» (بحارالانوار، ج 78، ص 301) عمل کم از شخص عاقل پذیرفته است و عمل بسیار از نادان و آن کس که تابع هواست مردود است. پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 |