تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,959 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,989 |
مدیریت اسلامى و علوم بشرى | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 272، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
آملى عبدالله جوادى | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
قسمت دوم
##نگارش و تدوین: حجةالاسلام و المسلمین محمد رضا مصطفى پور##
مقدمه
در مقاله گذشته از مدیریت اسلامى و نسبت آن با علوم بشرى سخن به میان آمد در پایان از اجتهاد و استنباط مدیریت دینى بحث شد. با توجه به این که اجتهاد استنباط فروع از اصول و رد فروع بر اصول است و در متون دینى از اصول کلى در رابطه با مسائل از جمله مدیریت سخن گفته است، در ادامه به نمونه هایى از اصول کلى مطرح در متون دینى مىپردازد و همچنین به هماهنگى مدیریت علمى و دینى اشاره مىکند. نمونههایى از اصول کلى در متون دینى براى مثال به پارهاى از آیات و روایات در این زمینه اشاره مىشود: 1- خداوند متعالى درباره چگونگى تحصیل رزق مىفرماید: خداوند زمین را براى شما رام کرد. پس بر دوش آن سوار شوید و با تلاش و کوشش روزىتان را از آن بگیرید؛ «هو الذى جعل لکم الأرض ذلولا فامشوا فى مناکبها و کلوا من رزقه»(1) این آیه شریفه بیان اصل کلى در تحصیل زمینه رزق است. جمله «جعل لکم الأرض ذلولا» کنایه از مسخّر ساختن زمین براى انسان است و عبارت «فامشوا فى مناکبها»، بر دوش زمین سوار شوید، یعنى آن را شناسایى کنید، معادنش را کشف و استخراج کنید و...راه شناسایى و استخراج و کیفیت بهرهبردارى از آن در درون انسانها نهاده شده است و آن عقل اوست. عقل انسان حجت الهى است که باید از آن در این زمینهها استفاده کند. 2- ذات اقدس الهى در عین حال که همه کارها را به خود اسناد مىدهد، نظام علّى و معلولى را نیز مسکوت نمىگذارد. مثلاً درباره چگونگى نزول باد و باران طبیعى مىفرماید: نسیم و باد مىوزد و ابرها را جابهجا مىکند و به صورت قطرات باران بر زمین مىبارد. «و هو الذى أرسل الریاح بشراً بین یدى رحمته»(2)، «و أرسلنا الرّیاح لواقح فأنزلنا من السماء ماء»،(3) «اللّه الّذى یرسل الریاح فتثیر سحابا فیبسطه فىالسماء کیف یشاء و یجعله کسفافترى الودق یخرج من خلاله»(4)، در این آیات به طور اجمال به چگونگى پیدایش ابرها و باردار شدن آنها و جابجایى آن توسط بادها و قطره قطره شدن باران اشاره شده است. این آیات مىتواند اصول کلى درباره چگونگى پیدایش باران مصنوعى مورد استفاده قرار گیرد. 3- ضابطه کلى درباره ضرورت فراگیرى علوم و فنون نظامى از این آیه شریفه قابل استفاده است: «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدو اللّه و عدوّکم»(5) دو چیز را فراهم کنید تا هیچ بیگانهاى - اعم از ملحد و غیر ملحد - به کشورتان تهاجم نکند: 1- نیروى انسانى 2- تجهیزات نظامى. بنابراین آیه شریفه به انضمام حکم عقل دلالت دارد بر این که فراگیرى علوم و فنون نظامى براى جلوگیرى و پیشگیرى از تهاجم بیگانگان واجب است. خداوند هم ابزار طبیعى را در نظام آفرینش فراهم کرده است، هم عقل و هوش را که سرمایه فطرى است به همگان ارزانى داشته است. پس انسان باید عقلش را به کار گیرد و طورى زندگى کند که نیاز به بیگانه نداشته باشد. مشابه این معنا در آیه شریفه «خذوا ما آتیناکم بقوة»(6) نیز آمده است. چون مراد از قوة طبق حدیثى از امام صادق (علیه السلام) اعم از قدرت بدنى و قلبى است؛ «عن اسحاق بن عمار قال سألت اباعبداللّه (ع) عن قول اللّه «خذوا ما آتیناکم بقوه * اقوة فى الأبدان أم قوة فى القلوب قال(ع) فیهما جمیعا».(7) یعنى با برهان بفهمید و با قلب بپذیرید و با بازوان توانمند بگیرید. این حدیث شریف از غرر روایات در امر مدیریت است که افزون بر آیه یاد شده، قابل تطبیق با آیه شریفه «واعدوا لهم مااستطعتم من قوة» نیز هست. شایان توجه است: مباحث دینى صرفاً در بایدها و نبایدها خلاصه نمىشود. بحثهاى تفسیرى و مانند آن نیز که از بود و نبود خبر مىدهند. زیر مجموعه مباحث دینى است. هرچند محدوده اینها (باید و نباید و بود و نبود) باید از هم جدا گردد، تا در اسناد مشکلى پیش نیاید. مثلاً: در بحثهاى تفسیرى باید معتقد بود که آیات قرآن بىهیچ بیش و کمى کلام خداست. با این وجود، اگر کسى درباره مفاد آیهاى تحقیق کرد و به نتیجه قطعى دست یافت، مجاز است محصول کار علمى خود را به صورت یقینى به خدا اسناد دهد، ولى اگر جزم نداشت و در حد طمأنینه بود، اسنادش نیز باید در همین حد باشد. مثلاً: در قرآن کریم از زنبور عسل سخن به میان آمده است: و فرمود: «و أوحى ربّک الى النحل أن اتّخذى من الجبال بیوتا و من الشّجر و ممایعرشون * ثم کلى من کل الثمرات فاسلکى سبیل ربّک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف ألوانه فیه شفاء للناس انّ فى ذلک لأیة لقوم یتفکرون».(8) این آیه شریفه به یقین کلام خداست و آنچه که در مباحث تفسیرى پیرامون آن بیان مىشود، کار تفسیرى و حجت نقلى است. اما کار کارشناسى درباره آن حجت عقلى است. یعنى اگر کسى در مورد چگونگى تغذیه زنبور و ساختار عسل تحقیق کرد و در اثر تجربه علمى به نتیجه قطعى یا اطمینانى رسید، محصول کار خود را در صورت یقین به صورت جزم و در صورت اطمینان در حد طمأنینه مىتواند به شارع اسناد دهد و لذا اگر بتواند حاصل تجربه خود را در کارگاه پرورش زنبور عسل پیاده نماید و اقتصاد منطقهاى را تأمین کند، باید این کار را انجام دهد و در صورت کوتاهى مؤاخذه مىشود. چون به حجت شرعى خود عمل نکرد. همچنین اگر: خداوند مىفرماید: «نسقیکم مما فى بطونه من بین فرث و دم لبنا خالصا»(9) خداوند از دو مجراى «فرث» و «دم» آلوده شیر خالص خارج مىکند. اگر کسى برپایه علوم تجربى و کار کارشناسى درباره چگونگى جوشش شیر خالص از مجراى فرث و دم به نتیجه علمى قطعى دست یافت، اسناد جزمى آن به خداوند جایز است و اگر بعدها خلاف آن ثابت شود، مثل فقیهى است که در استنباط حکم شرعى اشتباه کرده است. و کذبش، کذب خبرى است، نه مخبرى و لذا اگر این اسناد در ماه مبارک رمضان هم باشد، سبب بطلان روزهاش نیست، چه این که تجرّى هم نیست. پس در دینى بودن هم باید و نباید مطرح است، هم بود و نبود مطلق و مقید. از این رو همه آنچه که در متون نقلى وجود دارد را مىتوان به خداوند اسناد داد. امّا اسناد به شارع در مورد چیزى که صرفاً به دلیل عقلى متکى است و در متون نقلى هیچ اشارهاى به آن نشده است، جایز نیست. گرچه عقل حجت خداست، لکن اسناد به صاحب شریعت به دلیل نقلى نیاز دارد. آرى، اگر اصول کلّى آن در متون نقلى آمده باشد، اسناد بلامانع است. 4- ثمالى مىگوید:با امام صادق (ع) از بازار مسگرها عبور مىکردم. از آن حضرت سؤال کردم: اصل مس از چه چیزى است؟ امام علیه السلام فرمود: اصل آن نقره بود و زمین فاسدش کرده است، پس اگر کسى بتواند فسادش را برطرف کند، از آن سود مىبرد، «عن الثمالى قال: مررت مع أبى عبداللّه فى سوق النحاس، فقلت: جعلت فداک، هذا النحاس أیش (أى شىء) أصله، فقال: فضّة الّا أنّ الأرض أفسدتها، فمن قدر على أن یخرج الفساد منها انتفع بها».(10) اگر این روایت در اختیار دانشکده علوم پایه قرار گیرد، تغذیه فکرى چندین سال را تأمین مىکند. چون نیازمند به مطالعه و پژوهش در علم زمینشناسى است. شناخت خاکهاى معدنى، چگونگى تفکیک، تجزیه و تبدیل به مس و نقره و... با خالص کردن مشوب، از شاخههاى این علم است که هر یک به تحقیقات گسترده نیاز دارد. 5 - نمونه دیگر حدیث معروفى است که امام کاظم (ع) از رسول خدا(ص) درباره «علم» نقل فرموده است: روزى رسول خدا(ص) پس از ورود به مسجد عدّهاى را مشاهده کرد که اطراف فردى گرد آمدهاند، سؤال کرد: او کیست؟ گفته شد علّامه. حضرت (ص) فرمود: علّامه یعنى چه؟ گفتند: داناترین مردم به انساب عرب و وقایع ایّام جاهلیت و اشعار عربى است. پیامبر(ص) فرمود: این علمى است که ندانستن آن ضرر ندارد و دانستن آن نیز سودى نمىبخشد - چون رهآورد خوبى نداشت. نه پند اخلاقى داشت، نه عبرتآموز بود و نه حکمتآموز - آنگاه فرمود: علم سه چیز است: 1- آیه محکم 2- فریضه عادل 3- سنت قائم و غیر از اینها فضل است؛ عن ابى الحسن موسى(ع) قال: «دخل رسول اللّه (ص) المسجد فاذا جماعة قد اطافوا برجل فقال: ماهذا، فقیل علّامه، فقال: و ما العلّامة؟ فقالو: له اعلم الناس بأنساب العرب و وقائعها و ایام الجاهلیة و الأشعار العربیة، قال: فقال النبى(ص): ذاک علم لایضر من جهله و لاینفع من علمه ثم قال النبى(ص) انما العلم ثلاث :آیة محکمة أو فریضة عادلة أو سنة قائمة و ما خلاهن فهو فضل».(11) شارحان اصول کافى در شرح این حدیث گفتهاند: آیه محکم مربوط به اصول دین و فریضه عادل ناظر به فقه و سنت قائم درباره اخلاق است. این حدیث شریف مانند سایر سخنان آن حضرت به منزله قانون اساسى است. تعبیر «انما العلم ثلاثة» نشانه حصر است. این حصر یا حصر اضافى است یا این که مراد از آن امر جامعى است. بیان جامعیت آن در حدیثى از امام صادق(ع) این گونه آمده است: سه چیز (رشته، فن) یا سه گروهند که مردم هیچ مملکتى از آنها بىنیاز نیستند، هیچ جامعه متمدنى از این اصول سه گانه جدا نیست و اگر مردم جامعهاى فاقد آن باشند، متمدن نیستند بلکه همجاند، خیرى در آنها نیست: 1- فقیه عالم ورع و پرهیزکار 2- امیر خیر مطاع مدیرى که خیرخواه است و مردم از او اطاعت مىکنند. 3- طبیب بصیر مورد وثوق و اطمینان؛ «لا یستغنى أهل کل بلد عن ثلاثة یفزع الیه فى أمر دنیاهم و آخرتهم فان عدموا ذلک کانوا همجاً فقیه عالم ورع و امیر خیّر مطاع و طبیب بصیر ثقة».(12) بنابراین دستگاه فقاهت آگاه، نظام پزشکى (بهداشت و درمان)، ارتش مقتدر و امین از ضروریات هرجامعه پیشرفته و متمدن است. هر یک از این اصول سهگانه باید جامع شرایط باشد. یعنى دستگاه فقاهت از فقیه عالم آگاه به زمان و پارسا، نظام پزشکى از پزشکان متخصّص متعهد (مورد وثوق) و ارتش نیز از امیرى مردمى برخوردار باشد که دلهاى مردم متوجّه او بوده و مردم نه از روى ترس بلکه عاشقانه و بسیج گونه از او اطاعت کنند. در غیر این صورت تمدن حقیقى حاصل نمىشود و مدینه فاضله شکل نمىگیرد و مشکل جامعه حل نمىگردد. این حدیث شریف عهدهدار بخش اندیشه و مسئله نظامى است که هر جامعه متمدنى ناگزیر از آنهاست. افزون بر ضرورت سه اصل یاد شده براى هر جامعه متمدن، سه اصل دیگر نیز براى زندگى پاک لازم است که زندگى بدون آنها گوارا نیست و انسان باید به فکر ساختن و تأمین آنها باشد. امام صادق(ع) در حدیثى به این سه اصل نیز اشاره فرموده است: 1- محیط زیست سالم(هواى خوب) 2- آب سالم و گواراى فراوان 3- زمین حاصلخیز و آماده کشت؛ «لاتطیب السّکنى الّا بثلاثه: الهواء الطیب، و الماء الغزیر العذب، و الأرض الخوّارة»(13) بنابراین سالم نگه داشتن محیط زیست وظیفه همگانى است. انسان باید هم هوا سالم نگهدارد و آلوده نکند، هم آب را، هم از زمین به خوبى بهرهبردارى کند. وگرنه هواى سالم مانند باران از آسمان نازل نمىشود. انسان خود باید براى ایجاد زندگى سالم و پاک تلاش کند. این اصول ششگانه که در حدیث امام صادق علیه السلام آمده است زیر مجموعه اصول سهگانهاى است که پیامبر گرامى اسلام صلّى اللّه علیه و آله و سلّم درباره علم بیان فرمود. مجموعه این امور نه گانه کلیّاتى از متون دینى در مورد علوم و فنون گوناگون است که از سوى معصومین (علیهم السلام) براى ساختن جامعه متمدن و اداره آن بیان شده است. آرى، اگر هر یک از دانشگاههاى کشور بر پایه اصول یاد شده با کمک عقل به پژوهش و تحقیق در رشتههاى مربوط بپردازند، علومى که به دست مىآید، زیر مجموعه علوم اسلامى و دینى است از این رو مدیریت حاکم نیز مدیریت فقهى و دینى خواهد بود. چون علومى که بر پایه این اصول عقلى و نقلى حاصل مىشود، دینى است چه در حوزه باشد یا دانشگاه. پس فقه همه علوم را در برمىگیرد، با این تفاوت که موضوعات علوم نقلى از مخترعات شارع است و جنبه تشریعى دارد. از این رو اجزا و شرایط و عناصر محورى آن را نیز خودش بیان فرمود: مانند عبادات (نماز، روزه، و...) و شرایط صحت و بطلان آنها و... اما علوم دیگر مثل ریاضى، تجربى و... مبناى عقلى و جنبه تکوینى دارند. غالب رشتههاى دانشگاهى از این قبیل است. این علوم با همه شرایط و موانع آن با شریعت درون (عقل) اداره مىشود. البته اصول و کلیات آنها در متون نقلى آمده است. پس از جهت تکوینى این علوم نیز به خداوند منسوب است. مشکل متون درسى دانشگاهها سیر افقى آنهاست. مثلاً یک زمین شناس مىگوید: این رگههاى کوه در طى قرون متمادى به این شکل درآمده است و پیش بینى مىشود در آینده دور یا نزدیک به فلان صورت درآید، اختر شناس و دریا شناس و... هم این گونه سخن مىگویند. اینان اگر با دو بال مبدأ فاعلى «هو الاوّل»و مبدأ غایى «هوالآخر» حرکت کنند و از خالق و هدف خلقت غافل نباشند و امور آموزش را به تصادف و اتّفاق اسناد ندهند، در این صورت هر علمى صبغه دینى و اسلامى خواهد داشت. اساساً هر دانشى اگر با توجّه به دو جنبه مبدأ فاعلى و مبدأ غایى آن مورد مطالعه و بررسى قرار گیرد، از فقه و دین جدا نیست. از این رو قرآن کریم افزون بر طرح موضوع عبادت درباره هدف آفرینش جن و انس که فرمود: «و ما خلقت الجنّ و الانس الا لیعبدون»(14) مسئله علم محققانه عالمان را نیز در مورد هدف خلقت نظام کیهانى بیان فرموده است: «اللّه الذى خلق سبع سموات و من الأرض مثلهنّ ینزّل الأمر بینهنّ لتعلموا أنّ اللّه على کل شىٌ قدیر و أن اللّه قد أحاط بکلّ شىءٍ علما»(15)خداوند نظام کیهانى را آفرید، تا شما عالم شوید. آرى، اگر دو بال «هو الاوّل» و «هو الآخر» به علوم افزوده شود، مدیریت فقهى نیز جایگاه خاص خود را پیدا مىکند. 6- نمونه دیگرى از اصول کلّى القاء شده از سوى معصومین(علیهم السلام) که در بحث مدیریت فقهى و دینى کاربرد دارد، روایت زیر است: سه گروهند که مورد لعنت خداوند و از رحمت خاص الهى به دورند: 1- آنان که فضاى عمومى را آلوده مىکنند. 2- آنها که آب نوبتى را مىبندند و براى خود مىگیرند 3- کسانى که سد معبر مىکنند؛ «عن ابى عبداللّه (ع) قال: قال رسول اللّه (ص) ثلاث ملعون من فعلهنّ: المتغوّط فى ظلّ النزال، و المانع الماء المنتاب، و الساد الطریق المسلوک».(16) و با اندکى تفاوت: «ثلاث ملعونات...والساد الطریق المعربه».(17) سد معبر در این روایت از مصادیق بارز مدیریت شهردارىها است. مرز معبر را باید شهردارى مشخص کند و به مردم ابلاغ کند، آنگاه جلوى متخلّفینى که سدّ معبر مىکنند را بگیرد. پس معصومین (علیهم السلام) قانون اساسى و خطوط کلّى را در همه رشتههاى علمى مورد نیاز جامعه برابر حدیث شریف «علینا القاء الاصول و الیکم التفریع» بیان فرمودهاند و اگر کارشناسان هر رشته بر پایه این اصول و ضوابط کلّى حرکت کنند و با راهنمایى عقل برهانى که دلیل دینى است، برابر آن اصول، قانون وضع کنند، مجموعه این علوم صبغه دینى مىگیرد. بنابراین تفریع از اصول و رد فرع به اصل اختصاصى به کارهاى انجام شده توسط علماى حوزه در مثل علم اصول ندارد، بلکه آیات و روایات فراوانى که به صورت اصول و کلّیات درباره علوم و فنون گوناگون وارد شده است نیز نیازمند تفریع است و اگر تفریع شود، جزو علوم اسلامى خواهد بود. کوتاه سخن این که فقه مدیریت دارد. چون مراد از فقه خصوص رسالههاى عملیه نیست و در روایات هم خلاصه نمىشود، بلکه منظور از فقه آیات و مجموع سخنان اهلبیت (علیهم السلام) و برهان عقلى است که همه علوم را زیر پوشش دارد. آرى، فقه اهل بیت (علیهم السلام) با کمک عقل برهانى به خوبى کشور را اداره مىکند و اگر بسیارى از مسایل مربوط به مدیریت کشور در رسالههاى عملیه نیامده به دلیل عدم نیاز بود. چون مورد سؤال واقع نمىشد. وگرنه هرچه محل ابتلا باشد و مورد سؤال قرار گیرد، فقها پاسخ مىدهند. مسایل مستحدثه فراوانى که امروزه در فقه مطرح شده و مىشود، بیانگر این واقعیت است. هماهنگى مدیریت دینى با مدیریت علمى با مقدّمات پیش گفته، مىتوان گفت: مدیریت فقهى و علمى با مدیریت علمى هماهنگ است. زیرا اولاً اگر چیزى براى تأمین نیازهاى جامعه انسانى و امّت اسلامى ضرورى بود، تحصیل آن با همه مقدّماتش واجب شرعى است و ملاک شرعى بودنش این است که اگر کسى اقدام نکند در روز قیامت مورد بازخواست خداوند قرار مىگیرد. امّا اگر چیزى جزو ضروریات نبود، هرچند نظام زندگى دنیوى با آن بهتر اداره مىشد، این جزو سنن شرعى است و انجام آن کار و تحصیل مقدماتش آثار عملى مستحبى را دارد و فیض برترى در قیامت نصیب انسان مىشود و عدم انجام آن سبب محرومیت از فیض برتر است. بنابراین نظر کارشناسانه در هر رشته علمى چنانچه طبق اصول ریاضى قطعآور یا طبق اصول تجربى طمأنینهآور باشد - چون جزم در مسایل تجربى بسیار کم است - حجت شرعى است و اطاعت و عصیان آن، ثواب و عقاب را در پىدارد. پس اگر طبیبى بیمارى را از انجام کارى باز داشت، اطاعت نکردن بیمار معصیت است. یا اگر راهشناسى از ناامنى راهى خبر داد، سفر کردن در آن راه، سفر معصیت خواهد بود و... و ثانیاً چون عقل و نقل هر دو حجت شرعىاند و مدیریت هم به این دو دلیل تکیه دارد، توضیح آن که مدیریت فقهى از سه راه حاصل مىشود: 1- گاهى دلیل نقلى بر وجوب کارى دلالت مىکند. پس آن کار مشروع است، مثل وجوب برقرارى امنیت و... 2- گاهى دلیل نقلى به صورت اصل کلّى بر امرى دلالت دارد و عقل برهانى با کارشناسى از این متن نقلى، فروعات فراوانى استنباط مىکند. مثل مدیریت اقتصادى، این اجتهاد عقل در حوزه نقل نیز حجت شرعى است. 3- گاهى اصل و فرع مسئلهاى بر دلیل عقلى متکى است، عقل به صورت قطع یا طمأنینه بر وجوب آن فتوا مىدهد. مثل رشتههاى علمى نوظهور که هیچ دلیل نقلى درباره آنها وجود نداد، مثل انواع سدسازىها در امر کشاوزى، عقل برهانى قطع آور یا تجربى طمأنینهآور دلیل حجیت آنهاست. این نیز حجت شرعى است. چون ملاک مشروعیت چیزى آن است که انسان براى انجام آن نزد خدا حجت داشته باشد. چه آن حجت دلیل نقلى باشد یا دلیل عقلى.(18) مدیریت جامعه انسانى از این قبیل است. بنابراین فقه مدیریت دارد زیرا فقه اعم از عقل و نقل است و با این دو (عقل و نقل) کشف مىشود. پس اگر دلیل عقلى حجت شرعى است، حکم عقل، کارشناسىاش، استنباط فروع از اصول آن نیز شرعى خواهد بود. بر این اساس از جهت شرعى بودن تفاوتى میان مدیریت علمى و فقهى نیست. چه نقل مجموع اجزاء و شرایط موضوع مستنبط شرعى را بگوید یا عقل اجزاء و شرایط موضوع عرفى را بیان کند. هر دو زیر مجموعه مدیریت فقهى است. کتاب صلوة در فقه عهدهدار مدیریّت امر نماز است و دانشکده اقتصاد براى مدیریّت اقتصادى است. اسلامى بودن علم اقتصاد و فقهى بودن مدیریّت اقتصادى نیز، از سه راه یاد شده حاصل مىشود: 1- دلیل نقلى دلالت کند بر این که تأمین نیازهاى مالى مردم، مهار کردن تورّم اقتصادى و... واجب است. روایات فراوانى در این زمینه وارد شده است که در حد تواتر اجمالى است و لذا ضعف سند بعضى از آنها ضررى ندارد. مضمون این روایات یا به عنوان تأسیس و تعبّد است، یا به عنوان امضاى عقل که در هر دو صورت حجت است. مثلاً على (ع) مىفرماید: «من وجد ماءً و تراباً ثم افتقرفأبعده اللّه».(19) 2- دلیل نقلى که بیانگر اصل جامعى است بر این معنا دلالت کند: مثل آیه شریفه «کى لایکون دولة بین الأغنیاء منکم»(20)، فروعات فراوان اقتصادى که علم اقتصاد اسلامى با کارشناسى عقل برهانى از این اصل کلى استنباط مىکند، حجت شرعى است. 3- برهان عقلى قطعآور و یا اطمینان بخش که منزّه از مغالطه و قیاس فقهى و اصولى است، تنها راه یا بهترین راه اداره کشور را توسعه اقتصاد کشاورزى بداند. این نیز زیر مجموعه مدیریت فقهى و حجت شرعى است. هرچند هیچ دلیل نقلى او را همراهى نکند. چون فقه در دلیل نقلى خلاصه نمىشود فقه اعم از عقل و نقل است. شایان ذکر است: چیزى را که عقل پس از کارشناسى روى آن، براى تأمین نیازهاى جامعه ضرورى دانست، مثلاً گفت: اقتصاد این منطقه باید بر پایه کشاورزى باشد و بیت المال را در این مسیر باید صرف کردو آدمى با آن مخالفت کرد، اما در واقع اشتباه بود، این مخالفت تجرّى است نه عصیان واقعى. اساساً دانشهاى بشرى که از آنها به نام «فن آورى» یاد مىشود، اگر به حال امّت و جامعه بشرى سودمند باشند، تحصیل آنها یا واجب است یا مستحب و اگر ضرر داشته باشد، مانند تسلیحات هستهاى یا ساختن ابزارى که انسان را معتاد مىکند، حرام است. چون هیچ اثر سودمندى جز تخریب و هلاکت حرث و نسل ندارد. پس اگر فراگیرى دانش و فنآورى سودمندى واجب بود، نظیر علوم رایج اسلامى وجوبش از چهار صورت خارج نیست: عینى، کفایى، تخییرى، تعیینى. از این علوم و فنون در مبحث «اخذ اجرت بر واجبات» سخن به میان مىآید و از آنها بدان جهت که در تأمین نظام امّت اسلامى سهم مؤثرى دارند، به نام «واجبات نظامیه» یاد مىشود. نتیجهگیرى با این ترسیم و نماى کلّى از علوم و فنون، مدیریت دینى و فقهى جایگاه خاص خود را مىیابد. چون مدیریت جزو علوم انسانى و زیر مجموعه حکمت عملى است. از این رو، به دو قسم دینى و غیر دینى، اسلامى و غیر اسلامى قابل تقسیم است. پس اشکال بر مدیریت فقهى - از آن جهت که حکومت بدون مدیریت علمى امکانپذیر نیست و فقه مدیریت علمى ندارد - ناتمام است. فقه مدیریت دارد و مدیریت آن درباره چگونگى اداره کشور است. مثلاً اگر کشور باید از راه کشاورزى یا صنعتى شدن اداره شود، فقه نوع اداره آن را به جهت اسلامى و دینى بودنش برعهده دارد. انتخاب مدیر و شرایط مدیریت، چگونگى معاملات و شرایط آن، نوع استفاده و کاربرد آنها، جداسازى زنان از مردان در همه مشاغل، تعیین و شرایط روابط داخلى و منطقهاى و بین المللى، واگذارى مسئولیتها، میزان حقوق، نوع استخدام و... همه اینها زیر مجموعه علوم انسانى و جزو حکمت عملى است و دینى و غیر دینى دارد و مدیریت فقهى و دینى عهدهدار اداره این امور است. در علم مدیریت از چگونگى ساخت خودرو، هواپیما، کشتى و ابزار و آلات صنعتى و کشاورزى و... (علوم تجربى و ریاضى) سخن به میان نمىآید، تا اشکال شود که فقه مدیریت ندارد. تکنولوژى ساخت این امور بر عهده عقل مشترک میان تمام انسان هاست که خداوند به همه بشر عطاء فرمود و حجت خداوند نیز هست. پس اگر اشکال در این است که فقه صنعت هواپیماسازى و مانند آن ندارد، سایر مکاتب هم این گونه است. هیچ مکتبى از چگونگى ساخت صنایع علمى سخن نگفته است. اینها از رهآورد عقل است و عقل هم حجت مشترک است. این امور که زیر مجموعه علوم ریاضى و طبیعىاند، شناسنامه دینى و غیر دینى ندارند. هرچند رهآورد این علوم نیز در صورتى که قطع آور یا اطمینان بخش باشد، حجت شرعى است. بنابراین مدیریت جزو علوم انسانى و زیر مجموعه حکمت عملى است واز این جهت دینى و غیر دینى دارد. تشکیل حکومت دینى به دست گرفتن مدیریت جامعه توسط انبیاء (علیهم السلام) و اولیاى الهى در امم گذشته و امّت اسلامى شاهد عینى بر تحقق مدیریت دینى است. پیامبر گرامى اسلام (ص) و امیرالمؤمنین(ع) و امام مجتبى(ع) سالیان زیادى حکومت و مدیریت جامعه اسلامى را برعهده داشتند. راهکارهاى مدیریت دینى و فقهى در آیات و روایات، قصص انبیا(علیهم السلام) و سیره امامان معصوم (علیهم السلام) فراوان است (و براى ایجاد حکومت دینى در هر زمان و مکانى کافى است.) مدیریت غیر دینى نیاز به شاهد ندارد. چون همه حکومتهاى طاغوتى در طول تاریخ مدیریت غیر دینى داشتهاند. پاورقی ها:پىنوشتها: - 1. سوره ملک، آیه 15. 2. سوره فرقان، آیه 48. 3. سوره حجر، آیه 22. 4. سوره روم، آیه 48. 5. سوره انفال، آیه 60. 6. سوره بقره، آیه 63. 7. بحار، ج 13، ص 226، ح 24. 8. سوره نحل، آیه 68 - 69. 9. همان، آیه 66. 10. کافى، ج 5، ص 307. 11. وسایل، ج 17، باب 105، ص 327، ح 22682 ؛ کافى، ج 1، ص 32، ح1. 12. بحار، ج 75، ص 235، باب 23، ح59. 13. همان،ص 234، ح46. 14. سوره ذاریات، آیه 56. 15. سوره طلاق، آیه 12. 16. کافى، ج 2، ص 292، ح12. 17. همان، حدیث 11. 18. «کل ما یحتجّ به العبد المولى على العبد فهو حجة اللّه». 19. بحارالانوار، ج 100، ص 65. 20. سوره حشر، آیه 7. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 |