تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,821 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,981 |
منافقان در نهج البلاغه | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 272، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
مصطفى قویدل | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
در مباحث گذشته به خصوصیات و خصلتهاى منافقان، توطئهها و برخوردهاى آنان اشاره کردیم در ادامه، به سخنان حضرت على(ع) درباره منافقان مىپردازیم. قبلاً گفتیم که مخالفت اصلى منافقان، با حاکم اسلامى است و اولین جریان نفاق بعد از پیامبر، بلافاصله پس از رحلت ایشان و در سقیفه شکل گرفت. سخن پیامبر را به فراموشى سپردند و 25 سال حضرت على را خانه نشین کردند. و بعد از 25 سال باز به سراغ حضرت آمدند و با اصرار با او بیعت کردند ولى اندکى نگذشت که سر ناسازگارى گذاشتند، عدالت على(ع) بر آنها سخت آمد و به بهانههاى واهى و براى رسیدن عدهاى به خلافت در طول 5 سال، سه جنگ را بر آن حضرت تحمیل کردند و عجیب آنکه در هر سه جنگ، مسلمانان با یکدیگر رودررو شدند. با نگاهى به کتاب گرانقدر نهجالبلاغه، وضعیت نفاق و خون دل خوردن مولاى متقیان از منافقان بداندیش و ساده دلان کجاندیش روشنتر مىشود. حضرت على (ع) در خطبه معروف شقشقیه که در نخستین روزهاى خلافت ایراد فرمودند، مىفرمایند: «هان بخدا سوگند فلان جامه خلافت را پوشید و مىدانست خلافت جز من را نشاید...، شگفتا کسى که در زندگى مىخواست خلافت را واگذارد، چون اجلش رسید کوشید آنرا به عقد دیگرى درآورد...من آن مدت دراز را با شکیبایى به سر بردم، رنج دیدم و خون دل خوردم. چون زندگانى او به سرآمد گروهى را نامزد کرد و مرا در جمله آنان درآورد. خدا را چه شورائى، من از نخستین چه کم داشتم که مرا در پایه او نپنداشتند و در صف اینان داشتند....این دوخت و آن برید تا سومین به مقصود رسید و همچون چارپا بتاخت».(1) در این خطبه حضرت با اشاره به جریان غصب خلافت، به حق خود اشاره مىفرمایند و در ادامه تأکید مىفرمایند که «بخدایى که دانه را کفید و جان را آفرید، اگر این بیعت کنندگان نبودند و یاران حجت بر من تمام نمىکردند و خدا علما را نفرموده بود تا ستمکار را برنتابند و به یارى گرسنگان ستمدیده بشتابند، رشته این کار را از دست مىگذاشتم و پایانش را چون آغازش مىانگاشتم و چون گذشته، خود را به کنارى مىداشتم و مىدیدید که دنیاى شما را به چیزى نمىشمارم و حکومت را پشیزى ارزش نمىگذارم» و به این ترتیب هدف خود از پذیرش خلافت را بیان مىنمایند. آن حضرت در خطبه 210 به وجود جریان نفاق اشاره کرده و مىفرمایند: «(منافقان) پس از رسول خدا بر جاى ماندند و با دروغ و تهمت به پیشوایان گمراهى و دعوت کنندگان به آتش نزدیکى جستند.» امام (ع) در خطبه 26 شرایط قبل از خلافت را اینگونه ترسیم مىفرماید: «نگریستم و دیدم مرا یارى نیست و جز کسانم مددکارى نیست، دریغ آمدم که آنان دست به یاریم گشایند، مباداکه به کام مرگ درآیند. ناچار خار غم در دیده شکسته، نفس در سینه و گلو بسته، از حق خود چشم پوشیدم و شربت تلخکامى، نوشیدم». آن حضرت حتى بیعت مردم را اینگونه توصیف مىکند: «بیعت شما با من، بى اندیشه و تدبیر نبود و کار من و شما یکسان نیست. من شما را براى خدا مىخواهم و شما مرا براى خود مىخواهید.»(2) همین مردمند، که اندکى بعد حضرت آنها را شماتت نموده و مىفرماید:«امروز مردم از ستم حاکمان خود مىترسند و من از ستم رعیت خویش. خواستم تا براى جهاد بیرون شوید در خانه خزیدید. سخن حق را به گوش شما خواندم، نشنیدید، آشکارا و نهان خواندم، پاسخ نگفتید، اندرزتان دادم نپذیرفتید»(3) . این مردم دورو کار را به جایى مىرسانند که حضرت درباره شان مىفرماید: «به خدا دوست داشتم. خدا میان من و شما جدایى اندازد و مرا بدان که از شما به من سزاوارتر است ملحق سازد.»(4) در جاى دیگر، در شماتت این مردم مىفرماید: «شما کجا آتش کارزار توانید افروخت تفو بر شما که از زیادى آزارتان سینهام سوخت، روزى به آواز بلندتان خوانم و روز دیگر در گوشتان سخن مىرانم، نه آزادگان راستینید هنگام خواندنتان به آواز، نه برادران یکرنگ در نگهدارى راز»(5) و نیز مىفرماید: «گرفتار کسانى شدهام که چون امر مىکنم فرمان نمىبرند و چون مىخوانم پاسخ نمىدهند. اى ناکسان! براى چه در انتظارید و چرا براى یارى دین خدا گامى برنمىدارید. دینى کو که فراهمتان آورد؟ غیرتى کو تا شما را به غضب درآورد فریاد مىزنم و یارى مىجویم، نه سخنم مىشنوید، نه فرمانم را مىبرید.»(6) در خطبه جهاد نیز حضرت على(ع) شدیدترین سخنان را خطاب به مردمى که خصوصیات منافقان درباره آنها صادق است،مىفرماید: «شگفتا، به خدا که هماهنگى این مردم، در باطل خویش و پراکندگى شما در حق، دل را مىمیراند و اندوه را تازه مىگرداند، زشت بادید و از اندوه بیرون نیایید که آماج تیر بلائید. بر شما غارت مىبرند و ننگى ندارید. با شما پیکار مىکنند و به جنگى دست نمىگشائید. خدا را نافرمانى مىکنید و خشنودى مىنمائید. اگر در تابستان شما را بخوانم، گوئید، هوا سخت گرم است، مهلتى ده تا گرما کمتر شود. اگر در زمستان فرمان دهم، گوئید: سخت سرد است مهلتى ده تا سرما از بلاد ما دور شود. شما که از گرما و سرما چنین مىگریزید با شمشیر آخته کجا مىستیزید؟ اى نه مردان به صورت مرد، اى کم خردان نازپرورد، کاش شما را ندیده بودم و نمىشناختم که به خدا، پایان این آشنایى ندامت بود و دستاورد آن اندوه و حسرت. خدایتان بمیراناد! که دلم از دست شما پرخون است و سینهام مالامال خشم شما مردم دون که پیاپى جرعه اندوه به کامم مىریزید و با نافرمانى و فروگذارى جانبم، کار را در هم مىآمیزید.»(7) امام(ع) در نامه به عبداللّه ابن عباس پس از کشته شدن محمد ابن ابىبکر چنین مىفرماید: «از خدا مىخواهم به زودى مرا از دستشان برهاند، به خدا اگر آرزوى شهادتم به هنگام رویارویى با دشمن نبود و دل نهادنم بر مرگ خویش نمىنمود، دوست داشتم یک روز با اینان به سر نبرم و هرگز دیدارشان نکنم.»(8) آن حضرت خطبهاى مىخواندند. اشعث ابن قیس بر حرفى خرده گرفت و گفت این سخن به زیان تواست. امام فرمودند: «تو را که آگاهانید که سود من کدام است و زیان من کدام. علیک لعنة اللّه و لعنة اللّاعنین. اى متکبر متکبر زاده و اى منافق کافرزاده، یکبار در عهد کفر اسیر گشتى و بار دیگر در حکومت اسلام به اسیرى در آمدى و هر دوبار نه مال تو، تو را سودى بخشید و نه تبارت به فریاد رسید.»(9) طلحه و زبیر از این که حضرت على با ایشان مشورت نمىکرد ناخشنود شدند، آن حضرت فرمود: «به خدا که مرا به خلافت رغبتى نبود و به حکومت حاجتى نه، لیکن شما مرا بدان واداشتید و آن وظیفه را برعهدهام گذاشتید، چون کار حکومت به من رسید، به کتاب خدا و آنچه براى ما مقدر نموده و ما را به حکم کردن بدان امر فرموده نگریستم و از آن پیروى کردم و به سنتى که رسول خدا (ص) نهاده است و پى آن رفتم. نیازى نداشتم تا در اینباره از شما و جز شما نظر خواهم و حکمى پیش نیامد که آنرا ندانم تا با شما و برادران مسلمانم مشورت رانم. اگر چنین بود مىنمایاندم و از شما و جز شما روى نمىگرداندم.»(10) پس از آنکه طلحه و زبیر جنگ جمل را برافروختند. حضرت درباره این جنگ فرمود: «پشت و روى این کار را نگریستم و دیدم جز این راهى نیست که جنگ با آنان را کیش پیش گیرم، یا آنچه را محمد (ص) آورده است نپذیرم. پس پیکار را از تحمل کیفر آسانتر دیدم و رنج این جهان را بر کیفر آن جهان برگزیدم.»(11) حضرت على در آغاز نبرد به یاران خود فرمود: «به خدایى که دانه را کفید و جاندار را آفرید آنها اسلام را نپذیرفتند، بلکه از بیم، تسلیم شدند و کفر خود را نهفتند، چون یارانى بیابند کفر را آشکار کنند.»(12) آن حضرت در ذکر اصحاب جمل فرمودند: «بخدا اگر از مسلمانان جز یک تن را از روى عمد و بى آنکه او را جرمى باشد نکشته بودند، کشتن همه آن لشکر بر من روا بود. چه حاضر بودند و انکار نمودند و بدست و زبان به دفاع برنخاستند تا چه رسد بدانکه آنان از مسلمانان کشتند.»(13) و آنگاه که جنگ جمل پایان یافت. امام(ع) فرمود: «اما بعد، اى مردم، من فتنه را نشاندم و کسى جز من دلیرى این کار را نداشت. از آن پس که موج تاریکى آن برخاسته بود و گزند همه جا را فرا گرفته بود.»(14) اما با پایان یافتن جنگ جمل، جریانات نفاق پایان نیافت و بعد از آن معاویه به عنوان سردمدار آن شروع به کارشکنى با حضرت على کرد. سپاهیان معاویه بر شهرها مىتاختند و یکى از آنان به نام بسر به یمن لشکر کشید. آن حضرت مردم را ملامت کرده و فرمود: «شنیدهام بسر به یمن درآمده است. به خدا مىبینم که این مردم به زودى بر شما چیره مىشوند که آنان بر باطل خود فراهمند و شما در حقّ خود پراکنده، شما امام خود را در حق نافرمانى مىکنید و آنان در باطل پیرو امام خویش، آنان با حاکم خود کار به امانت مىکنند و شما کار به خیانت. آنان در شهرهاى خود درستکارند و شما فاسد و بدکاره...خدایا، اینان از من خستهاند و من از آنان خسته، آنان از من به ستوهاند و من از آنان دلشکسته، پس بهتر از آنان را مونس من دار و بدتر از مرا بر آنان بگمار».(15)مردم کوفه کار را به جایى مىرسانند که حضرت على اینچنین از دست آنها خسته است. حضرت على(ع) در نامه به معاویه به کفر آنان اشاره کرده و مىفرماید: «اما بعد، چنانکه یادآور شدى ما و شما دوست بودیم و هم پیوند، اما دیروز میان ما و شما جدایى افکند، ما ایمان آوردیم و شما به کفر گرائیدید، و امروز ما استواریم و شما دسختوش آزمایش گردیدید.»(16)و همچنین مىفرماید: «مىبینم که چون جنگ دندان به تو فروبرد به فریاد آیى و چون شتران که از سنگینى بار بنالد ناله نمایى و مىبینم لشکریانت با ناشکیبایى از ضربتهاى دمادم و بلاهاى سخت و برخاک افتادن درپىهم. مرا به کتاب خدا بخوانند در حالى که کافرند و در انکار و یا بیعت کردهاند و از بیعت دست بردار.»(17) امام على(ع) بر جنگ با سپاهیان بصره تأکید داشت و فرمود: «به خدا که من در آن صف بیکار بودم تا (سپاه جاهلیت) درماند و به یکباره روى برگرداند. نه ناتوان بودم و نه ترسان امروز هم من همانم و آنان همان. باطل را مىشکافتم تا حق از کنار آن به درآید. مرا با قریش چهکار؟ به خدا سوگند آن روز که کافر بودند با آنان پیکار کردم و اکنون که فریب خوردهاند نیز آماده کارزارم، من دیروز هماورد آنان بودم و امروز هم پاى پس نمىگذارم».(18) حضرت على(ع) در نامه 29 خطاب به مردم بصره مى فرماید: «اگر کارهاى ناروا و نادرست و اندیشههاى نابخردانه سست، شما را وادارد که راه جدایى در پیش گیرید و طاعت مرا نپذیرید، بدانید که من آماده به کار شمایم و به یک لحظه سروقت شما مىآیم. اگر مرا از آمدن به سوى خود ناچار سازید چنان جنگى آغاز کنم که جنگ جمل برابر آن بازى کودکانه باشد.» آن حضرت براى دعوت مردم به پیکار با شامیان و سپاه معاویه خطبهاى ایراد فرمود: «نفرین بر شما! که از سرزنشتان به ستوه آمدم، آیا به زندگانى این جهان به جاى زندگانى جاودان خرسندید و خوارى را بهتر از سالارى مىپسندید. هرگاه شما را به جهاد با دشمنان مىخوانم، چشمانتان در کاسه مىگردد که گویى به گرداب مرگ اندرید، یا در فراموشى و مستى به سر مىبرید، در پاسخ سخنانم در مىمانید و حیران و سرگردانید. گوئى دیو در دلتان جاى گرفته و دیوانهاید، نمىدانید و از خود بیگانهاید. من دیگر هیچگاه به شما اطمینان ندارم و شما را پشتوانه خود نینگارم.»(19) آنگاه که یاران امام به او گفتند که ساز جنگ با معاویه را آماده فرما، او فرمود: «من این کار را نیک سنجیدم و درون و برون آن را ژرف دیدم، باید جنگید یا به کفر گرائید.»(20) امام (ع) در مذمت جنگ نکردن با سپاهیان شام فرمود: «خدایتان خوارگرداند و بهرهتان را اندک و بى مقدار، به شناختن باطل بیش از شناخت حق آگاهى دارید و چنانکه حق را پایمال مىکنید، گامى در نابودى باطل نمىگذارید.»(21) امام على(ع) در جنگ با سپاه معاویه تردیدى نداشت و سعى در از بین بردن تردید دیگران داشت، آن حضرت در یکى از روزهاى جنگ صفین فرمود: «خود را خرم و سرخوش دارید و با آسانى و سبک جانى بسوى مرگ گام بردارید. این لشکر انبوه و این خیمههاى طناب افکنده را هدف حمله خود سازید. به قلب آن حمله برید و از کارش بیندازید که شیطان در چین و شکن آن، خانه گرفته است... پس استوار باشید و پایدار، تا حق براى شما روشن و پدیدار گردد.»(22) آنگاه که فتنه خوارج پدیدار گردید. آن حضرت به آنان فرمود: «سنگ بلا بر سرتان ببارد. چنانکه نشانى از شما باقى نگذارد. پس از ایمان به خدا و جهاد در رکاب رسولش به کفر خود گواه باشم؟ اگر چنین کنم گمراه باشم و در رستگارى بیراه. کنون گمراهى را راهنماى خویش و راه گذشته را پیش گیرید همانا پس از من همگیتان خوارید و طعمه شمشیر مردم ستمکار.»(23) و چون خوارج کشته شدند. عدّهاى گفتند اى امیرمؤمنان همگى کشته شدند ولى آن حضرت فرمود: «هرگز به خدا که نطفه هانید در پشتهاى مردان و رحم مادران، هرگاه مهترى از آنان سربرآرد از پایش دراندازند.»(24). ... و در سحرگاه روزى که که حضرت ضربت خوردند فرمودند: «حالى که نشسته بودم خوابم در ربود، پس رسول خدا بر من گذر فرمود. گفتم اى فرستاده خدا، از امت تو چهها دیدم و از دشمنى آنان چه کشیدم. فرمود: آنها را نفرین کن. گفتم: «خدا بهتر از آنان نصیب من کناد و بدتر از مرا بر آنان گمارد.»(25) و این بودند مردم کوفه و منافقان زمان حضرت على و باید گفت: «ما اهل کوفه نیستیم، على تنها بماند». پاورقی ها:پىنوشتها: - 1. نهج البلاغه، خطبه 3. 2. همان، خطبه 136. 3. همان، خطبه 97. 4. همان، خطبه 116. 5. همان، خطبه 125. 6. همان، خطبه 39. 7. همان، خطبه 27. 8. همان، نامه 35. 9. همان، خطبه 19. 10. همان، خطبه 205. 11. همان، نامه 54. 12. همان، نامه 16. 13. همان، خطبه 172. 14. همان، خطبه 92. 15. همان، خطبه 25. 16. همان، نامه 64. 17. همان، نامه 10. 18. همان، خطبه 33. 19. همان، خطبه 34. 20. همان، خطبه 43. 21. همان، خطبه 69. 22. همان، خطبه 66. 23. همان، خطبه 58. 24. همان، خطبه 60. 25. همان، خطبه 70. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 |