تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,126 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,044 |
از «پاسدار انقلاب» تا «پاسدار اسلام» | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 277، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
زواره غلامرضا گلى | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
ضرورت پاسدارى از ارزشها
انقلاب شکوهمند اسلامى ایران که به رهبرى امام خمینى(قدّس سرّه)، بر جنود استبداد و استکبار غلبه یافت محصول تحول در باورهاى امّت اسلامى ایران نیز مىباشد و جامعه مسلمان براى تحقق عقاید اسلامى خویش، صدها هزار شهید و جانباز تقدیم نمود تا بتواند نظام طغیانگر و تجاوز کار حاکم را سرنگون سازد و خود سررشته نظامى را بر عهده گیرد که در تمامى زمینهها از سرچشمههاى قرآنى و روایى استفاده نماید. امّا پیروزى نهایى، راستین و حقیقى هر انقلابى مشروط به تحول بنیادى و ریشهاى در نظام اخلاقى، عقیدتى و تربیتى جامعه در راستاى اهداف پاک و با اصالت انقلاب مىباشد. براى این منظور باید هدفهاى مقدس و ارزشهاى متعالى را براى جامعه و خصوص نسل جوان تبیین نمود و محتوایى منطبق بر اندیشه ناب دینى با استفاده از اصولىترین فنون علمى، نوین و پویا، ارائه داد، تا از این رهگذر آحاد جامعه به هدفهاى معنادارى دست یابند و با درک ارزشهاى متعالى و جاویدان به گوهر اصیل خویش پى ببرند و براى شکوفایى خود و نیز در راه جلب رضاى معبود از هیچ تلاشى فرو گذار نکنند، ناگفته نماند این حرکت باید در جامعه و فضایى صورت گیرد که سالهاى متمادى زیر چکمه استعمار فرهنگى و استبداد سیاسى قرار گرفته و تمامى مراکز آموزشى، تبلیغى و تعلیماتى آن از خانواده تا شهرهاى بزرگ و کوچک، در روستاها و کانونهاى عشایرى، زخمهاى دردآورى را از دشنه زهرآگین این چپاولگران فکر و اندیشه تحمل نمودهاند و سالها بود که اختناق حاکم و حاکمیت ستم و جفا مانع بروز خلّاقیتها، شکوفا شدن استعدادها و رشد و پویایى انسانها مىگشت. بدیهى است گام برداشتن در این حرکت عظیم، سخت محتاج همکارى اندیشمندان اسلام شناس و صاحب نظران متعهد و متدینى است که در چشمه با طراوت حوزه علمیه به صفاى باطن رسیدهاند و بصیرت و معنویت را با یکدیگر توأم نمودهاند و با استفاده از سرچشمه اصیل منابع دینى، ذهن روح خویش را به فرهنگى والا آراستهاند. دست اندرکاران مجله با درک چنین واقعیتى و احساس وظیفه در قبال این ضرورت اجتنابناپذیر و براى بیان معارف اسلامى و گشایش روزنههایى از انوار درخشان علوم قرآن و فرهنگ عترت بر روى انسانهاى تشنه اندیشه اسلامى و براى ایفاى مسؤولیتى سترگ و حیاتى و با بهرهگیرى اساسى از خاستگاه انقلاب اسلامى یعنى حوزه علمیه قم، مجله «پاسدار انقلاب» را در هیجده شماره تقدیم امّت مسلمان نمود، استقبال پرشور علاقهمندان، ضمن آن که هیأت تحریریه مجله را بسیار مسرور و شادمان نمود و شوراى نویسندگان را به راهى که برگزیده بودند امیدوار ساخت، وظیفه افزونتر و سنگینى را با تمام وجودش احساس نمود و سرانجام نشریه مورد اشاره در ادامه رسالت فرهنگى و تبلیغى خویش به خواست قادر متعال و با بذل عنایت شخصیتهاى برجسته حوزوى و برخى اندیشمندان دیگر با نام «پاسدار اسلام» به راه خود، استوارتر و با توان بیشتر، ادامه داد که به لطف خداوند استقبال شایان توجه و اعجاب برانگیز از آن، سبب گردید که در سومین شماره به شمارگانى در حدود یکصد هزار نسخه برسد، با وجود آن که توزیع رایگان و اهدایى نداشت، حتى کثرت تقاضاها براى دریافت شمارههایى از مجلات به جایى رسید که مجموعه سال اول و دوم آن نایاب گردید و به دنبال درخواستهاى فراوان مشترکین و مشتاقان معارف اسلامى، شمارههاى اوّل تا 24 مجله، به چاپ دوم رسید. مقالات پربار در زمینههاى گوناگون علوم دینى، شیوه ارائه بحثها به لحاظ بکر بودن و مطرح شدن مبانى اعتقادى، اخلاقى و تربیتى با روشهایى نوین، روحیه انقلابى مردم و پاى بندى آنان به موازین شرعى و گشودن صفحاتى چون استفتائات از امام خمینى(ره)، خاطرههایى خواندنى از زندگى و سیره عملى رهبرى انقلاب اسلامى، پاسخ به نامهها در خصوص مشکلات مذهبى و شرعى، مسایل روز و برخى گرفتاریهاى اجتماعى، فرهنگى، توجه به مقتضیات زمان و در نظر گرفتن نیازهاى اساسى خوانندگان در عرصههاى تبلیغى و فرهنگى از مواردى بود که مجله را این گونه پرمخاطب و با جاذبه ساخت. محورهاى محتوایى مجله مجله پاسدار اسلام، از آغاز انتشار، رسالت مطبوعاتى خویش را با تمامى ابعاد و جوانب آن در نظر داشت و کوشید تا در قلمروهاى ذیل خوراک فکرى و فرهنگى خوانندگان را فراهم نماید: 1- منعکس نمودن آرمانهاى ملّت انقلابى و معرفى ارزشهاى دینى و تأکید بر همان بیانات امام خمینى که فرمودهاند: «آن طورى که در روایات و قرآن هست، آن طور (اسلام را) به مردم ارائه دهیم و همین خودش از هزارها توپ و تانک بیشتر مى تواند مؤثر باشد. آن چیزى که با ارشاد حاصل مىشود، قلب مردم را بر مىگرداند و این کار، این هنر از اسلام برمىآید...».(1) 2- تربیت انسانهاى متدیّن، متفکّر و شجاع براى دفاع از ارزشهاى معنوى و استقلال کشور، نکتهاى که امام بر آن اصرار دارد: «مجله باید در خدمت کشور باشد، جوان تربیت کند، انسان درست کند، انسان برومند، انسان متفکر درست کند تا براى مملکت مفید باشد. اگر عکسى دارد، عکسى باشد که تهییج کند براى این که مقابله با دیگران بکند. اگر مطلبى دارد، مطلبى باشد که بسیج کند این را براى حفظ استقلال خودش، براى حفظ مملکت خودش...» (2) «...باید مجله راه بیندازید که وقتى جوانها باز مىکنند شکل و صورت و عکسهاى مجله و تیترهاى مجله طورى باشد مقابل آن که پنجاه سال ما را به نابودى کشید، شما باید جبران آن خرابى پنجاه سال را بکنید...»(3)؛ «...در مقالهها و نوشتارهاى خود...باید همت بگمارند و بیشتر کار کنند تا در راه تربیت صحیح و تهذیب جامعه وضعیت همه قشرها را در نظر گرفته و راه و روش زندگى شرافتمندانه...را به ملّت بیاموزند.»(4) «...باید نشریاتمان مفید باشد و اخلاق جامعه را اصلاح کنیم...».(5) و البته جامعه به چنین تربیت و تحولى نیاز دارد چنانکه امام فرمودهاند: «اگر تحول در نظام باشد و تحول در افراد نباشد...فردا همین افراد هستند که مىخواهند این نظام را پیش ببرند و همین افراد نظام را کج مىکنند. تحول در افراد و روحیه آنها میزان است...».(6) 3- متفکران و اندیشمندان حوزه در مقولههاى گوناگون معارف اسلامى، سخنان تازه و نکات بدیعى دارند که شایسته بود این نوآورىها با زبانى قابل فهم براى استفاده عموم، به جامعه عرضه مىگردید به علاوه اگر خواهان تثبیت هویت اسلامى هستیم و مىخواهیم به خودباورى برسیم و روحیه ذلّت آور از خودباختگى در برابر فرهنگهاى مهاجم و بیگانه را در جامعه بزدائیم، بدون شک باید سرمایههاى فکرى و علمى خود را بشناسیم و قدر و ارج آنها را باور کنیم، دانشورانى نستوه که با حوصله و دقّت در زوایاى کتابخانهها و مراکز تحقیقاتى و علمى مشغول پژوهش بوده و دُرهاى ناب و گوهرهاى درخشان را از اعماق دریاى حکمت، معرفت، فقاهت، تفسیر و تاریخ و...استخراج مىکنند و به ساحل نشینان اقیانوس اندیشه اسلامى عرضه مىنمایند. 4- معرفى ابعاد ناشناختهاى از مسایل عقیدتى و ارزشى، ناگفته نماند که حقایق ناب و بخصوص ارزشهاى شیعه و فرهنگ اهلبیت(ع) در طول قرون و اعصار در محاق محرومیت و مظلومیت بسر مىبرد آن مسایلى که عمق و محتواى برنامههاى اسلامى بود نه تنها پیاده نگردید بلکه براى مردم گفته نشد و ملتها را از آنها بىخبر گذاشتند و دشمنان کوشیدند جنبههایى از اسلام را که به جوامع و امّتها حیات و پویایى مىدهد و آنان را بیدار مىنماید و نسبت به فجایع جهان آگاه مىکند در حجاب نگه دارند و نگذارند این مکتب رهایى بخش و حامى محرومان صالح و مخالف مستبدان و مستکبران، معرفى بشود که ضرورت داشت چنین امور ناشناخته تبیین گردد، همان نکتهاى که امام خمینى(قدس سره) بر آن پافشارى نمودهاند: «من امیدوارم همه عزیزان ما توفیق پیدا کنند که این پردههایى که قدرتمندان بر روى اسلام کشیدهاند و حقایق اسلام را در ستره (پوشش) نگه داشتهاند با دست علماى اسلام و مبلّغان اسلام عرضه بشود...»(7) 5 - پرده برداشتن از روى مقاصد شوم دشمنان و افشاى توطئههاى آنان و خنثى کردن تحرکات استکبارى با شیوههاى گوناگون، امام خمینى توصیه مىنمایند: «ماباید در کارهایى که دشمنان ما مىکنند دقت کنیم و تحلیل کنیم ببینیم که آنها به چه زیاد اهمّیت مىدهند و انگشت روى چه حیثیتى از مسلمین مىگذارند و بفهمیم آنچه که آنها بر آن اصرار دارند همانى است که براى مسلمین و براى بشر بد است، ما از گفتار و کردار آنها باید کشف کنیم که اینها چه مىخواهند و ما چه باید بکنیم؟»(8) 6- حضور مستمر و فعّال در خط مقدّم نبرد تبلیغاتى بر علیه بوقهاى خبرى تبلیغى استکبار جهانى: از همان روزهاى نخستین پیروزى انقلاب اسلامى، دشمنان،رویارویى خود را با این حرکت الهى و اسلامى در برخوردهاى فیزیکى و فرهنگى پىگرفتند و تمامى تلاش آنها در گذشته و حال این بوده است تا سنگربانان اندیشه اسلامى، دروازهها را بر روى خصم بگشایند و بلکه شرایط را به گونهاى جلوه مىدهند که مردم از ورود بیگانگان نه تنها ناراحت نشوند بلکه خرسند گردند! آنها و اعوان و انصارشان براى نیل به این مقصد نامبارک و شوم در پى ترویج فرهنگ مهاجم و تضعیف فرهنگ اصیل و هویت راستین هستند و مصرّند مردم را از فرهنگ خود منفور ساخته و در برابر آداب و رسوم اجانب، شیفتگى پیدا کنند، و با به کارگیرى رنگین نامههاى گوناگون، استفاده از شبکههاى تلویزیونى، ماهوارهاى، اینترنت و باایجاد تسهیلات و تنوع بخشیدن به مجلات و نشریات قصد دارند به راحتى اهداف خطرناک و مخرّب خود را در جاى جاى جهان خصوص کشورهاى اسلامى و بویژه جمهورى اسلامى ایران دنبال کنند. در برابر این هجوم سیلآسا و توفان بنیانکن و نقشههاى مزوّرانه براى تضعیف مبانى اعتقادى مردم و دور ساختن آنان از احکام و شریعت اسلامى ؛ دست اندرکاران مجله بر آن شدند تا سلاح قلم را بر دوش گیرند و در این عرصه، جبههاى بر علیه تحرکات ایذایى دشمن در جنبههاى فرهنگى و تبلیغى بگشایند و با بهرهمندى از محصولات فکرى حوزویان؛ مدافعان فرهنگ تشیع را براى رویارویى با دشمن در بعد فرهنگى، آموزشى و تربیتى مهیّاتر سازند. 7- آشنایى با مسایل جهان اسلام: مجموعه مسلمانان جهان که در کشورهاى اسلامى و سرزمینهاى داراى اقلیت مسلمان زندگى مىکنند رقمى حدود یک و نیم میلیارد نفر را تشکیل مىدهند که با وجود قرار گرفتن در موقعیتهاى استراتژیک و حساس و آبراهههاى مهم و حیاتى، برخوردارى از ذخائر سرشار و منابع و معادن غنى، با نقشههاى استکبارى و سلطه گرى برخى حکام جور پیشه و محافظه کار داراى مشکلات فراوان اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و ارتباطى هستند در میان معضلات گوناگون مسلمانان، موضوع فلسطین، لبنان، افغانستان،عراق، کشمیر، بوسنى هرزگوین و...در دهههاى اخیر زخمهاى خونچکانى را براى دنیاى اسلام پدید آوردهاند. مجله پاسدار اسلام کوشیده است در این زمینهها با توجه به آخرین اطلاعات و شیوههاى مبتنى بر مبانى جغرافیاى سیاسى مقالاتى ارائه نماید و نیز در حد توان خوانندگان را با دشوارىها و مسایل جهان اسلام آشنا کند. 8 - ایجاد امید و حفظ آرامش در جامعه: مجله پاسدار اسلام از آغاز انتشار، در صدد آن بوده است که روح امیدوارى را در جامعه بدمد، براى امنیت روانى تلاش کند و در جهت رسیدن کشور به آرامش لازم گام بردارد، و این مهم در راستاى عملى نمودن رهنمودهاى امام خمینى است که فرمودهاند: «آنهایى که اهل قلم اند...آنهایى که صالحاند...در صدد این باشند که امید بدهند به این جامعه، این مردم احتیاج به امید دارند دیگران اینها را ناامید مىکنند...»(9) «...ما الان در ایران احتیاج به آرامش داریم،...باید آرامش این مملکت را حفظ کنیم.»(10) البته تلاش پاسدار اسلام این بوده است که ضمن حفظ امنیت و آرامش روانى ، مردم را متوجه این واقعیت بکند که دشمنان بیرونى و درونى دارند، منشأ ضعفها در کجاست و در مواقعى با انتقادهاى سازنده و تذکرات اصلاحى مسؤولین را متوجه مسایلى ساخته است که غفلت از آن به سود جامعه نمىباشد. چنانچه امام تأکید مىفرمایند: «باید مسایل را گفت و هم آرامش را حفظ کرد، هم مطالب را مردم بدانند و هم آرامش را باید حفظ کنند»(11) اگر در جایى پاسدار اسلام از دردها و مشکلات سخن گفته است، در صدد علاج آنها هم برآمده و ریشههاى ضعفها، لطمهها و صدمهها را نیز تا حدودى روشن کرده است. 9- دفاع از انقلاب اسلامى: مجله پاسدار اسلام مولود انقلاب اسلامى است، تجربههاى شخصیتهاى متدین، مبارز و انقلابى، استعدادهاى مقاوم و با صلابت، بر آن گردید که اساس استوارى را پایهگذارى نماید که زیربناى فکرى و ارزشى مردم انقلابى را تقویت کند به گونهاى که خواننده با مطالعه مطالب آن به رشدى برسد که در برابر جامعه و نظام و انقلاب بى تفاوت نماند و احساس مسؤولیت کند و چنان عمل نماید که ساختمان و انسجام آحاد مردم که سلاح اصلى و رمز واقعى پیروزى است مستحکمتر شود. البته قضاوت نهایى با خوانندگان است که آیا این مجله در ادعاى خود که مىخواهد زمینه و کشتزارى براى استعدادهاى نسل انقلابى باشد صادق است یا خیر؟ علاوه بر این سیاست کلى حاکم بر مجله، سرمقاله و نوشتههاى متعددى به مناسبتهاى تقویمى تهیه و تدوین گردیده است تا ضمن آنها ابعاد انقلاب اسلامى، رمز پیروزى آن، نقش رهبرى انقلاب، توطئههاى دشمنان در جهت نابودى این بارقه الهى و...روشن شود، جریانهاى انحرافى و التقاطى از دامن پاک انقلاب زدوده گردند، تهاجم گسترده استکبار بر علیه این نهضت تا حدودى خنثى گردد و مردم تحت محور رهبرى با اتحاد و تفاهم، دژى آسیبناپذیر تشکیل دهند. همچنین به خوانندگان گوشزد شود در مقابل نارسایىها، کمبودها و کاستىها مقاومت نمایند و این که لطمه خوردن و زحمت دیدن براى رسیدن به اهداف اسلامى ارزشمند است و نیز براى تقویت معنویت و باورهاى خود تلاش کنند و خویشتن را به خدا متصل نمایند تا امور مادى، آنان را از مقاصد اصلى بازندارد. 10 - امام خمینى (قدس سره) فروغ پرتابش و خورشید درخشندهاى است که با تکیه بر ایمان و پارسایى و برخوردارى از صلابت و استوارى، جهان را از خواب غفلت بیدار نمود و جوامع اسلامى را متوجه توطئههاى استکبارى در عرصههاى گوناگون فرهنگى،سیاسى و اقتصادى ساخت و مسلمانان را به سوى هویتى اصیل، جاویدان و رشددهنده که منبعث از ارزشهاى قرآنى و روایى است فراخواند. آن روح قدسى انقلابى را بنیانگذارى و رهبرى نمود که همچون درختى پربار در بوستان تشیّع به شکوفایى رسید. حرکتى که تمامى معادلات ابرقدرتها را بر هم ریخت و نقشههاى حیله گرانه آنان را براى گسترش استثمار و استبداد در جهان افشاء ساخت و ایران را از زیر یوغ ستم رهانید. آشنایى با سیره و سخن چنین شخصیت برجسته از برنامه اصلى مجله پاسدار اسلام بوده و هست. تهیه و تدوین مطالبى تحت عنوان «امام خمینى ثابت و استوار از آغاز تا کنون» با توجه به مسایل تاریخى و موضوعات گوناگون فرهنگى و تبلیغى، درج خاطراتى از خاندان امام خمینى، ذکر نکاتى از سیره عملى، فضیلتها و مکارم اخلاقى ایشان توسط دانشورانى که با امام ارتباطى نزدیک و تنگاتنگ داشته و شاهد زندگى فردى و اجتماعى ایشان بودهاند، حجم قابل توجهى از مندرجات مجله را به خود اختصاص داده که مورد استقبال فراوان خوانندگان در سطوح مختلف قرار گرفته است. 11 - مبارزه با خرافات و برخى آداب و رسوم موهن: شکى نیست که حماسه عاشورا و برپایى مراسم سوگوارى براى خامس آل عبا و سایر سنتهاى مذهبى در پیروزى انقلاب اسلامى بسیار اثر گذار بود. آموزشهاى مذهبى ماه رمضان، درهم فشرده شدن مجالس دینى در این ماه مبارک، حضور سرشار مفاهیم سیاسى و تکالیف دینى در تعالیم وعّاظ و منابر، پیوستگى ابعاد مقاومت و بیدادگرىها و شهادتها در معابر و خیابانها و در مساجد و محفلهاى دینى در مردم شورى بزرگ ایجاد کرد و به مبارزات آنان استوارى و پایدارى داد. عاشوراى حسینى (ع) با قیام خمینى(ره) شکل دیگرى گرفت و محتواى واقعى آن که روزگارى دراز از مسیر خود جدا شده بود، بدان بازگشت، نوحههاى سینهزنى با مبارزات ضداستبدادى توأم گردید، از حسین زمان و یزید وقت سخن گفته شد و مرثیهسرایى و مصیبتخوانى در خدمت حماسه قرار گرفت و سرانجام عاشوارى سال 1399 ه. ق بنیاد ستم را متزلزل ساخت و بدین سان باردیگر خون بر شمشیر غلبه یافت. امّا رسوخ برخى موهومات و رسمهاى خرافى به مراسم عزادارىهاى محرم، آنها را دچار تحریف و خدشه ساخته بود و ضرورت داشت که دست اندرکاران فرهنگى به گلستان عاشورا گام نهند و ضمن برخوردارى از رایحه معطّر آن، آفتها را از میان بردارند و فرمایش امام خمینى را عملى سازند که مدام تأکید مىنمودند عزادارى به شیوه سنتى برقرار بماند امّا پیرایش و پالایش شود، دست اندرکاران مجله پاسدار اسلام با استناد به احادیث معتبر و بهرهمندى از پرتو اندیشههاى پرورش یافتگان مکتب اهل بیت و حوزه علمیه با نگارش مقالاتى براى زدودن تحریفات و خرافات از این گونه مراسم گام برداشتند زیرا بر این باور بوده و هستند که باید محافل و مجالسى که به نام فروغهاى فروزان آسمان امامت و فداکارىهاى عاشورائیان برگزار مىشود از شرح مقاصد اصلى و هدفهاى عالى، تهى نباشد و هیچگاه در جهت ضد آن هدفها حرکت نکند. مجالس حسینى باید روح مقاومت، فداکارى، دفاع از مظلومان، اجراى عدالت، نفى هرگونه تبعیض و شکاف اقتصادى - اجتماعى را ترویج نماید نه آن که مروّج ذلّت پذیرى و خداى ناکرده مبلّغ امور وهنانگیز و غیر اصولى و مغایر با مقاصد مقدس ائمه هدى باشد و برخى نابرابرىها و بدى و زشتىها را با طرح مسئله جبر، توجیه نماید. تلاش براى بهبود کمّى و کیفى مجله دستاندرکاران مجله از آغاز انتشار این نشریه تاکنون در صدد آن بودند که از طُرُق گوناگون بر بهبود کمى و کیفى و ارتقاى محتوایى و شکلى مجله بیفزایند، تلاشهایى که در این راستا صورت گرفتهاست، عبارتند از: 1- نظرخواهى از خوانندگان و مشترکین مجله در مورد کیفیت مطالب، سطح موضوعات و تنوع آنها و اولویت بندى درباره مقالات به لحاظ موضوعى و مولّفان آنها و نیز استفاده از پیشنهادات اصلاحى و ارشادى مشترکین و مشترىهاى دائمى مجله. 2- مشورت با اساتید، محققان و نویسندگان حوزه و بکار گرفتن نقطه نظرات دانشوران در تدوین مطالب و ارائه مقالات و رعایت ضرورتها و توجه به مسایل اساسى و بنیادى. 3- تحریریه مجله بر حسب رسالتى که براى خود قائل بودهاند ضمن سعى در بالابردن دانش آگاهىهاى خوانندگان، کوشیدهاند مقالات و مطالب را به زبانى ساده، آسان فهم و در عین حال شیوا و دور از لغزش هاى ادبى و خطاهاى چاپى عرضه نمایند تا بر مذاق خوانندگان ناگوار نیاید، به علاوه حفظ متانت و وزانت مجلّه اصلى استوار بوده که رعایت آن براى دست اندرکاران، در رأس دیگر امور بوده است. حتى در مطالبى تحت عنوان گفتهها و نوشتهها که ظاهرى تفنّنى و تفریحى دارد از ذکر نکات افسانهاى، غیربرهانى، ابهام برانگیز و مغایر آیات و روایات اجتناب گردیده است. 4- تنوع بخشیدن به مطالب به دلیل گوناگونى مخاطبین و این که مجله براى عموم مردم و تمامى اقشار انتشار مىیابد، نیاز سنجى و در نظر گرفتن مقتضیات زمان نیز مورد توجه بوده است. 5 - استقبال از انتقادات خوانندگان، صاحب نظران و سایر افراد. 6 - برگزارى جلسات با حضور مدیرمسؤول و سردبیر محترم، اعضاى هیأت تحریریه و نویسندگان به منظور بررسى نیازهاى خوانندگان، چگونگى عرضه مطالب، اولویت بندى موضوعات و تقسیم کار بین مؤلفان. 7- برقرارى ارتباط با برخى مراکز پژوهشى، تبلیغى و دفتر سایر مجلات دینى و احیاناً استفاده از تجارب و نتایج پژوهشى و محصولات فکرى و علمى آنان. 8 - مستند نمودن مطالب، مراجعه به منابع دست اول، ارجاعات درست و پىنوشتهاى معتبر، پیروى از شیوههاى نوین نگارش و زبان فارسى. نقد و بررسى و ارزیابى ماهنامه پاسدار اسلام که اکنون در آستانه سال بیست و چهارم قرار دارد و شماره 277 آن را ملاحظه مىنمائید، اگرچه با دشوارىها، فرازها و نشیبهاى گوناگون مواجه بوده است موجب خوشوقتى است که در تعدادى از مراکز فرهنگى وابسته به حوزه، دانشگاه،مراکز علمى و فرهنگى و کانونهاى اطلاع رسانى آرشیو گردیده و در شبکههاى رایانهاى و برخى سایتهاى مربوط به معارف اسلامى و علوم دینى مقالات و مطالب آن معرفى و موضوع بندى شده و احیاناً براى آنها آگاهىهاى توصیفى و چکیده خلاصه نگارى تدوین گردیده است. مرکز اطلاع رسانى پژوهشکده باقرالعلوم سازمان تبلیغات اسلامى، پایگاه اطلاع رسانى اسلامى(پارسا)، مرکز پژوهشهاى اسلامى صدا و سیما، خانه پژوهش قم، مرکز اطلاع رسانى دفتر تبلیغات اسلامى، مرکز اطلاع رسانى کامپیوترى علوم اسلامى، مرکز تحقیقات فرهنگیان استان قم، و... از آن جمله هستند. در عین حال مسؤولین این مجله ادعا ندارند که در تهیه مطالب از نظر کیفى و قالب عرضه آنها از خطا و اشتباه مصون هستند و کارى که مىکنند عارى از کاستى است و مؤید این ادعا جلساتى است که با حضور عدهاى از نویسندگان و محققان همکار مجله برگزار شده و طى آنها محتواى مجله و چگونگى ارائه موضوعات توسط آنان به نقد کشیده شده است. به علاوه پاسدار اسلام از نقدهاى منطقى، اصولى، دردمندانه، دلسوزانه با آغوش باز استقبال کرده و در حد توان نظرات اصلاحى را کاربردى نموده است، البته ناگفته نماند که حساب خردهگیران و عیبجویان که تا تلاشى را مىبینند به ملامت و مذمت آن مىپردازند و در صدد مخدوش کردن روند کارها هستند از منتقدین راستین جدا است. بدیهى است انتقاد کنندگان نیز در صورتى حق دارند، مضامین و ساختار مطالب مجله را نقد کنند که از فنون و علوم موضوع مورد نقد مایهاى و بهرهاى داشته باشند و درباره نوشتارى که در خصوص دانش اسلامى و معارف دینى عرضه مىگردد از مطالعات کافى برخوردار بوده، واقعیت و دشوارىها را در نظر گیرند و یا عینى گرا باشند و لمس جنبههاى کار را در نظر گیرند در غیر این صورت نقد جز سخنى بازارى و نکتهاى براى عرض اندام و خودى نشان دادن و خردهگیرى دور از خردمندى نخواهد بود. نقد محتوایى و ساختارى شناخت و بصیرت مىخواهد، رأیى که شناساى راستین مطرح مىکند البته اعتبار دارد زیرا او به غوغاى جناح بازى و جنجال نااهلان کارى ندارد، آنچه برایش حائز اهمیت است سعى مداوم در کشف و ادراک خوبىها و نقاط قوت و امور مثبت و تأثیر گذار است و براى رسیدن به چنین مقصودى به کاستىها، عیبها و نارسایىها هم توجه دارد، اگر اشکالى در کار مىبیند ریشههاى آن را باز مىشناسد و آن را بیش از آنچه هست جلوه نمىدهد در ارائه نظرات و پیشنهادات صرفاً نقص و کاستى نمىجوید بلکه به کمال، زیبایى و جلوههاى جالب نظر دارد و تا نقدى عیبپوش و خالى از عقدهها، غرضها و گرایشهاى فردى، حزبى و گروهى، در میان نیاید نمىتوان توقع داشت که در تقویت و غناى مطالب مجله و ظهور موفقیتهاى آموزنده و ارزنده، مؤثر واقع گردد و محتواى مجله را پرمایه سازد و بر بهبود ساختارى آن بیفزاید. ماهم با سعدى هم سخن هستیم که مىگوید: «متکلم را تا کسى عیب نگیرد سخنش صلاح نپذیرد».(12) اما سودمندى آن در صورتى است که تلاش فکرى نویسندگان و دست اندرکاران را اصلاح کند و به سوى رشد و کمال سامان دهد و مجلّه را به سوى سیرى عالىتر، مؤثرتر، نافذتر و پربارتر سوق دهد لحن نقد سالم: محصول سلامت نفس و نیّت صادق ناقد است: دلایل قوى باید و معنوى نه رگهاى گردن به حجّت قوى(13) در عین حال هیأت تحریریه مجله پاسدار اسلام قبول دارد که: 1- مجله تا رسیدن به هدفهاى مطلوب و والا فاصله دارد و باید بکوشد این فاصله را کم کند. 2- در تشخیص نیازهاى فکرى، معنوى، فرهنگى جامعه و تهیه مطالب بر اساس آنها باید اهتمام افزونترى نشان دهد. 3- ابهامات و شبهه هایى را که برخى روشنفکران مطرح مىکنند باید دقیقاً بررسى نماید و با پیروى از جدال احسن که قرآن بر آن تأکید دارد و به قصد ایجاد فضاى زلال و سالم و تنویر افکار عمومى به دفع این ناگوارىها بپردازد و خوانندگان را با برهان و استدلال از راهرو تردید به بوستان ایمان برساند. 4- در معرفى مجله از طریق رسانههاى جمعى، نشریات و مطبوعات تا حدودى کوتاهى شده است. 5 - براى پاسخگوئى به مسائل نسل جوان که درصد مهمى از افراد جامعه را تشکیل مىدهند در وهله نخست باید مسایل تربیتى با دیدگاهى قرآنى و روایى مدّ نظر قرار گیرد. اصولاً در این مجله جاى مطالبى که بعد پرورشى و تربیتى داشته باشند و براى نسل جوان مفید باشند خالى است، در مرحله بعد مطالبى باید عرضه گردد که براى این قشر از جامعه جذاب، شیوا، در عین حال آموزنده باشد اگرچه پاسدار اسلام با ترسیم زندگى علماى وارسته نمونههاى عینى از ویژگىهاى اخلاقى، تندیس زهد و تقوا و مبارزه را ارائه مىدهد ولى این برنامه استمرار ندارد و گاهى به بوته فراموشى سپرده مىشود. 6- یکى از محورهایى که در مجله براى خوانندگان جاذبه داشت، پاسخ به سؤالات و نیز استفتائات بود که اکنون جاى خالى آن کاملاً احساس مىگردد و باید در جهت احیاى این نهجناب گامهایى برداشته شود. 7 - مجله باید صفحه یا صفحاتى را به معرفى کتابهاى مفید، سالم و آموزنده و نیز نقد کتابهاى مورد تأمل اختصاص دهد و به مسؤولین فرهنگى و تبلیغى در خصوص انتشار برخى کتابهاى مسئله دار، تذکر دهد. 8 - اگرچه روى آوردن به مباحث تقویمى و فصلى و مصرفى در شأن مجله نمىباشد امّا به بهانه رویدادهاى هر ماه مىتوان تحلیل جالبى با تکیه بر مسایل فرهنگى، اخلاقى و تربیتى ارائه داد. 9 - رنگین نمودن مجله و تنوع بخشیدن به ظاهر آن در حد متعادل مناسب است و اگر محتوایى مفید در قالبى زیبا ارائه شود طالب افزونترى خواهد داشت، امّا هیأت تحریریه اعتقاد ندارد که گرایش به این سمت و سو باید هدف مجله شود و متمرکز نمودن کارها براین جنبه، به محتوا خسارت وارد مىکند به علاوه نمىتوان گفت: مجلّههایى که معمولاً پرخواننده هستند صرفاً به دلیل تنوع در رنگ و ظاهر آنهاست بلکه کم نیستند افرادى که کمتر به این امور توجه دارند، به علاوه برخى نشریات به بهانه جذب خواننده به امورى روى مىآورند که یا خنثى بوده و یا احیاناً با مبانى و ارزشهاى اعتقادى در تباین است و مجله پاسدار اسلام با چنین نگرشى به شدت مخالف است و مجلّه با اهداف و رسالت آن چنین شیوهاى در تضاد مىباشد. 10- احتمالاً براى عدهاى امکان دارد این سؤال پیش بیاید که به دلیل فاصله گرفتن مجله از سالهاى نخستین انتشار به لحاظ شمارگان و تعداد مشترکین سیر نزولى داشته است، امّا این واقعیت را در مسایل دیگرى که ارتباطى با تلاش هیأت تحریریه هم ندارد باید جستجو نمود، یکى آنکه در وضع کنونى دیگر آن حال و هواى اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدّس بر جامعه حاکم نمىباشد. نیروهاى معتقد به انقلاب که در آن زمان صفى واحد را در برابر دشمنان داخلى و خارجى و خط نفاق و سازش و ارتجاع تشکیل مىدادند، در وضع فعلى از هم پراکنده شدهاند و دیدگاههایى احیاناً متفاوت و حتى متعارض پیدا کردهاند. به علاوه در آن سالها شخصیتهاى برجسته حوزه که عدهاى از آنها در سطح مرجعیت مردم به شمار مىروند، با مجله همکارى داشتند و بطور مرتب و مستمر مقاله ارائه مىدادند که در شمارههاى اخیر چنین وضعى به مجله حاکم نیست، همچنین تعداد مجلاتى که در مورد معارف اسلامى و مسایل کلامى و اعتقادى مطالبى مىنویسند بسیار زیاد شده و در برخى موضوعات، مجلات، کاملاً تخصصى انتشار مىیابند که خوانندگان بسیارى به آنها رویکرد نشان مىدهند، از آن گذشته مجله پاسدار اسلام قصد ندارد در فضایى ژورنالیستى وارد شود و تمایل دارد رسالت اصلى خودرا که نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) است، همچنان ادامه دهد و البته به نوآورىها و شیوههاى جدید و مسایل روزمرّه هم توجه داشته باشد. 11- اگرچه توقف در مسایل سیاسى - اجتماعى، مجله پاسدار اسلام را از هدف اصیل خود دور مىنماید ولى شایسته است مقتضیات زمان، مباحثى که در سطح جهان اسلام مطرح مىگردد، و نیز برنامههاى فرهنگى و تبلیغى که به نحوى از سوى محافل استکبارى سامان داده مىشود، از نظر نویسندگان این مجله فاصله نگیرد، مسایلى چون جهانى شدن، تساهل و تسامح، تکثرگرایى دینى، جدایى دین از علم و نیز انفکاک بین دیانت و سیاست از طرف جناح مهاجم داخلى و خارجى به شکلى گسترده در مطبوعات، کتابها، شبکههاى اطلاع رسانى مورد توجه قرار مىگیرد که باید متناسب با آنها دیدگاههاى اسلامى تبیین و تشریح گردد و به ایرادها و سؤالها و ابهامها در این باره پاسخ مستدل، منطقى، اصولى و مستند داده شود. 12- اگرچه مجله قصد ندارد به سوى مطالب کاملاً فنى و تخصصى سوق داده شود و معمولاً مخاطب آن عموم جامعه است و مردم دوست دارند تمامى مسایل اسلامى را بطور یکجا در این نشریه مطالعه کنند امّا این بدان معنا نیست که هرکدام از مقالات نباید مبتنى بر معیارهاى علمى و حکمتهاى اسلامى تهیه شوند. 13 - در هنگام پرداختن به مسایل قشرى خاص نباید سایر اقشار و مسایل و مشکلات آنان فراموش شوند. به عنوان نمونه روى آوردن افراطى به مسایلى درباره جوانان معادل غفلت از مسایل خانواده، مناسبات اجتماعى و فرهنگى خواهد بود. بنابراین نوعى اعتدال و همه جانبه نگرى و ژرف کاوى در پرداختن به موضوعات باید مراعات گردد. پاورقی ها:پىنوشتها: - 1. صحیفه نور، ج 18، ص 243. 2. همان، ج 8، ص 24. 3. همان، ج 15، ص 38 - 37. 4. همان، ج 19، ص 109. 5. همان، ج 14، ص 249. 6. در جستجوى راه از کلام امام، دفتر دهم، ص 105. 7. همان، دفتر 22، ص 258 - 257. 8. همان، ص 239. 9. صحیفه نور، ج 14، ص 23. 10. همان، ج 12، ص 209. 11. همان، ص 210. 12. گلستان سعدى، باب هشتم. 13. کلیات سعدى، چاپ تهران، ص 302. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 |