تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,040 |
طلیعهاى به سوى نور | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 279، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
پرسش: چرا آمدن امام دوازدهم خواسته باطنى همه انسانهااست؟ پاسخ: عظمت ظهور امام زمان(عج) و ابعاد حکومت جهانى حضرت را باید در اهداف عظیم این دولت کریمه و استقرار عدالت فراگیر و همه جانبه به وسیله ایشان، جست و جو نمود. از یک سو برنامهها و رسالت منحصر به فرد حضرت بقیة اللّه(عج) به قدرى وسیع و گسترده و عمیق است که در هیچ مقطعى از تاریخ بشر همانندى ندارد. حتى حکومت حضرت سلیمان و داوود نیز در برابر آن ناچیز و بىاهمیت است؛ زیرا او خلاصه همه انبیاء الهى و تحقق بخش ایدهآلهاى تاریخ بشر مىباشد. از سوى دیگر کمال جویى و رشد و ترقى خواهى، جزء فطرت انسانها است و این خواست فطرى، فقط در عصر ظهور و با رهبرى الهى آن بزرگ الهى تحققپذیر مىباشد. بنابراین، آمدن حضرت و عشق به مهدى(عج) در واقع عشق به همه کمالات و ایدهآلهاست که در دوران هر انسانى یا هر دین و مذهبى، چنین عطشى شعلهور مىباشد و ظهور مصلح جهان، مهدى موعود(عج) پاسخ این عطش عمومى است. پرسش: دیدگاه اهل سنّت در مورد ولادت - ظهور - قیام و سایر مسائل مربوط به امام زمان(عج) چیست؟ پاسخ: برادران اهل سنت در بسیارى از مسائل مربوط به حضرت مهدى(عج)، با شیعیان همنظر و همعقیدهاند، با این تفاوت که اهل سنت بیشتر به مهدى نوعى عقیده دارند و مىگویند که مهدى در آینده متولد مىشود و جهان را از عدل و داد پر مىکند، اما شیعه به مهدى بالفعل و با مشخصات فردى و نَسَبى، عقیده دارند. بر همین اساس یکى از تفاوتهاى جدى میان دیدگاه اهل سنت با شیعه موضوع ولادت حضرت مىباشد و به تبع آن بحث غیبت و... در سایر مسائل مثل: نَسَب حضرت مهدى(عج)، ظهور حضرت مهدى(عج) در آخرالزمان و قیام حضرت براى برپایى حکومت عدل جهانى، عقیده اهل سنت نیز مثل شیعه مىباشد؛ زیرا در منابع اهل سنت نیز، روایات مربوط به مهدى از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که این احادیث به عنوان «احادیث المهدى» مورد پذیرش شیعه و سنى مىباشد. لذا دانشمندان اهل سنت همچون شیعه، بحثهاى مفصلى درباره حضرت مهدى داشته و دارند و در مورد خصوصیات فردى و سیره عملى حضرت بعد از ظهور، کتابهاى متعددى به رشته تحریر در آوردهاند.(1) پرسش: آینده اسلام از کیست؟ پاسخ: این سئوال قدرى ابهام دارد، اگر منظورتان این است که آینده اسلام چگونه است؟ باید گفته شود که آینده اسلام بسیار درخشان است و دین همگانى خواهد شد؛ زیرا بر اساس روایاتى بعد از قیام امام زمان علیه السلام دین همگانى، اسلام است.(2) و اگر منظورتان این است که آینده از نظر اسلام چگونه است؟ باید گفته شود که آن هم درخشان است؛ زیرا با ظهور امام زمان (عج) عدل و داد همه جا را فرامىگیرد و مردم از دولت او خشنود هستند. بنابراین، آینده در قلمرو اسلام است؛ زیرا خداوند متعال در سوره توبه آیه 33 مىفرماید: «لیظهره على الدین کله و لو کره المشرکون» یعنى اسلام بر همه آیینها غالب مىگردد هر چند مشرکان را خوش نیاید.(3) یا در آیه دیگرى خداوند این چنین وعده داده است «وعد اللّه الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض...»؛ «خداوند به آنها که ایمان دارند و عمل صالح انجام مىدهند وعده داده است که حکومت روى زمین را در اختیارشان بگذارد» که در روایات ذیل آن از پیشوایان بزرگ اسلام نقل شده که منظور از این آیه «هو القائم و اصحابه»، مهدى و یاران او هستند.(4) پرسش: انقلابات پیش از ظهور حضرت مهدى از نظر تاریخى و ارتباط آنها با زمینه ظهور حضرت مهدى(عج) را توضیح دهید؟ پاسخ: به عقیده شیعه هر حکومتى غاصب و ظالم است به هر شکل و قالبى که باشد مگر آنکه امام معصوم (ع) یا مأذون از امام (ولو به صورت مطلق به معناى نیابت عامه) حکومت را بدست گیرد. در مجموع قیامهاى شکوهمند شیعه از حمایت مردمى تودهها و شخصیتهاى نامآور اسلامى برخوردار بوده و فقهاء و علماى اعصار مختلف در صف مقدم بودهاند و تشیع را تبلیغ و گسترش مىدادند. و این نهضتها و انقلابها گرچه از نظر تئورى و عمل با نظام ایدهآل توحیدى قابل مقایسه نیست ولى در راستاى احکام اسلامى بوده است. در مجموع تلاش علماء از آغاز غیبت کبرى تا عصر معاصر با اندیشههاى متفاوت سیاسى و مبانى عدالت اجتماعى اسلام مطرح بوده که اوج تمام جنبشهاى اسلامى، نهضت اسلامى امام خمینى (ره) به شمار مىرود که مردم به پیروى از بزرگمردى برخاستند که او را نایب عام امام زمان(عج) مىدانستند. البته نباید از گروهها و فرقههایى که از نام مهدى براى رسیدن به اهداف دنیوى خود استفاده کردهاند؛ غافل شد. پرسش: مهدویت و تأثیر آن بر جنبشهاى اسلامى در جهان اسلام چه مىباشد؟ پاسخ: در پاسخ به این سئوال، منابع ذیل معرفى مىگردد تا بتوانید به خوبى بحث را دنبال کنید: 1- فصلنامه انتظار ش 2 مقاله انتظار و انقلاب، رحیم کارگر 2- فصلنامه انتظار ش 4 - 3 - 1 مقاله نگاهى دوباره به انتظار، مجید حیدرى نیک 3- فصلنامه انتظار ش 5 مقاله مهدى انکارى، انتظارستیزى، محمد صابر جعفرى 4- فصلنامه انتظار ش 5 مقاله تأثیرات اجتماعى اعتقاد به مهدویت، حسن عبدىپور پرسش: آیا اینکه مىگویند شب پیروزى انقلاب و موقع اعلام حکومت نظامى بختیار، امام خمینى(ره) در پاسخ به درخواست مرحوم طالقانى(ره) مبنى بر عدم حضور مردم در خیابانها به خاطر احتمال کشتار مردم فرمودند اگر آقا امام زمان(عج) بگویند شما مخالفتى دارید، صحت دارد؟ پاسخ: البته نقل قولهایى از بزرگان شده است، ولى جزئیات مطلب به شکل دقیق معلوم نیست. در ماجراى شب 22 بهمن که امام اصرار به شکستن حکومت نظامى داشتند و آقاى طالقانى مصر بودند که حکومت نظامى رعایت شود، آنچه از امام نقل شده اشاره صریح به دستور امام زمان(عج) نیست؛ بلکه جملهاى است که مىتوان اشاره ضمنى به آن را فهمید. آن جمله که برخى از بزرگان نقل کردهاند، این است: «اگر پیام از جاى دیگرى باشد، باز (بر سر حرف) خود ایستادهاید؟» براى اطلاع بیشتر مىتوانید به مجله انتظار شماره 1 مقاله جان و جانان مراجعه فرمایید. پرسش: آیا رابطه آقاى خامنهاى رهبر عزیز ما با امام زمان مانند رابطه امام خمینى با امام زمان است؟ پاسخ: منظور شما از رابطه مشخص نیست. اگر منظور ارتباط مستقیم با امام زمان (عج) است، به گونهاى که مشکلاتشان را مستقیم از آن حضرت بپرسند و جواب و راهنمایى دریافت کنند؛ نه خود آن بزرگواران چنین ادعایى کردهاند و نه چیزى در این زمینه ثابت شده است. امّا از آن جهت که اینان نایبان عام امام زمان(عج) در دوران غیبت هستند و سرنوشت شیعیان در ابعاد مختلف در دست آنان است، مسلّماً مورد توجه و عنایت خاص حضرت هستند و حضرت از طریقى که خود صلاح بدانند آنها را یارى مىدهند. پاورقی ها:پىنوشتها: - 1) براى اطلاع بیشتر کتاب «خورشید مغرب» و «در انتظار ققنوس» را مطالعه فرمایید. 2) نورالثقلین، ج 2، ص 211. 3) ر.ک تفسیر نمونه، ج 7، ص 369. 4) تفسیر نمونه، ج 7، ص 388. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |