
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,541 |
رئیس جمهور در آزمون خدا و خلق | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 283، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
محمدتقی رهبر | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
«من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد مىکنم که پاسدار مذهب رسمى و نظام جمهورى اسلامى و قانون اساسى کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفاى مسئولیتهائى که بر عهده گرفتهام بکار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاى کشور و ترویج دین و اخلاق، پشتیبانى از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگى بپرهیزم و از آزادى و حرمت اشخاص و حقوقى که قانون اساسى براى ملت شناخته است حمایت کنم در حراست از مرزها و استقلال سیاسى و اقتصادى و فرهنگى کشور از هیچ اقدامى دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروى از پیامبر اسلام و ائمه اطهار - علیهم السلام - قدرتى را که ملت به عنوان امانتى مقدس به من سپرده است همچون امینى پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.» (اصل 12 قانون اساسى) فعالیتهاى فشرده انتخابات ریاست جمهورى پایان یافت. پایانى که صحنههاى رقابت آن جاى سؤال فراوان داشت در تبلیغات چه از سوى برخى نامزدها و هوادارانشان و چه برخى نشریهها به گونهاى عمل شد که بىشباهت به الگوهاى کشورهاى غیر مکتبى نبود. در آن کشورها سیاست تابع دین نیست و سکولاریسم مرز دین را از سیاست جدا مىکند لذا وعدههاى بى اساس، استفاده ابزارى از سوژههاى بىپشتوانه، تخریب دیگران و پول و رشوه رایج و شایع است و براى رسیدن به هدف هرگونه وسیلهاى توجیه دارد. در حالى که در نظام اسلامى اتخاذ این شیوهها مردود و غیر قابل قبول است در نظام اسلامى و سیاست دینى ما سیره و سیاست امیرالمؤمنین(ع) ملاک عمل و مشروعیت است که وقتى برخى مصلحت اندیشان آن حضرت را به دلیل اجراى عدالت در تقسیم بیت المال مورد سرزنش قرار دادند، با لحن عتابآمیز فرمود: «أتأمرونى ان اطلب النصرة بالجور فى من ولیّت علیه» آیا از من مىخواهید که با بىعدالتى نسبت به مردم پیروزى را به دست آورم؟! «الاوان اعطاء المال فى غیر حقه تبذیر و اسراف...؛ آگاه باشید که دادن مال در موارد نابجا تبذیر و اسراف است که عامل آن را در دنیا بالا مىبرد و در آخرت فرود مىآورد، در نظر مردم منزلت مىبخشد اما در پیشگاه خدا خوار و ذلیل مىکند.» (نهج البلاغه خطبه 126) حال اگر تنها از نقطه نظر هزینههاى تبلیغاتى انتخابات نگاه کنیم، آنچه مىبینیم از مصادیق اسراف و تبذیر و ولخرجى و هدر دادن مال است. هزینههاى میلیاردى برخى تبلیغات در روزگارى که خانوادههائى هستند که ماه به ماه حسرت خرید نیم کیلو گوشت را بر دل دارند، واقعاً جاى شگفتى و سؤال است که اینهمه ریخت و پاش در تبلیغات انتخاباتى چگونه قابل توجیه است؟! مردم مىپرسند این پولها از کجاست؟ اگر از جیب خود آقایان است از کجا آوردهاند؟ اگر دیگران مىدهند آنها از رئیس جمهور عوض این هزینهها چه مىخواهند؟ آیا رانت و امتیاز و سهم خواهى در قدرت هدف نیست؟ که رئیس جمهور را وامدار آنها مىسازد و باید با دادن امتیازات آن را جبران کند؟! بطور خلاصه اگر میان سیره علوى و عملکردهاى کنونى مقایسهاى صورت گیرد، چندان شباهتى وجود ندارد. پس چرا از عدالت علوى سخن مىگوئیم؟! از زاویه دیگر به تبلیغات انتخاباتى مىنگریم، برخى از نامزدها براى جلب نظر گروهها و اقلیتها و قومیتها شعارهائى دادند که با معیارهاى مکتبى ما قابل انطباق نیست، برخى نامزدها به شرق و غرب کشور رفتند و براى جلب آراء از انتخاب وزیر ویژه و حقوق بشر و مانند آن حرف زدند که نظیر آن را به گونه دیگر در انتخابات دوره هشتم ریاست جمهور دیدیم که از سیماى جمهورى اسلامى و زیر نگاه ملت به تحریف آیه ولایت پرداخته شد و مفهوم ولایت و مولى در حدیث نبوى را با عباراتى دوپهلو به معناى دوستى و نه حاکمیت گرفتند تا رأى اقلیتهاى دینى را جذب کنند و این نقطه سیاه در نامه اعمالشان باقى ماند که باید پیش خدا پاسخگو باشند. اینگونه شیوه تبلیغاتى نباید باب شود و به صورت یک فرهنگ درآید. مگر ما در سیره علوى که شعار آن را مىدهیم نخواندهایم که امیرالمؤمنین(ع) حاضر نشد براى تحکیم خلافت خود به سهم خواهانى چون طلحه و زبیر باج بدهد تا صداقت ایمان را تحکیم بخشد و خط مشى سیاست دینى را ترسیم کند که حاکمیت اسلام سازشکارى و سهم خواهى را نمىپذیرد هرچه باشد و براى هر کس! برخى نامزدها به گونهاى حرف زدند که گوئى در کشورى مانند انگلیس و فرانسه بسر مىبرند و الگوهائى با معیارهاى اسلامى اصلاً وجود ندارد، اینها از توسعه سیاسى و آزادى بىقید و شرط و نظائر آن دم زدند که آنهمه عواقب نامطلوب ببارآورده و از بحرانهاى فرهنگى که خطر سهمگین براى نظام و انقلاب است سخن به میان نیاوردند و حتى گاهى عکس آن را نوید دادند و برخى مطبوعات در این راستا از کشف حجاب بدتر از آنچه امروزه مىبینیم سخن گفتند تا آراء مشتى ابتذال گرا و هوسران را جلب کنند. از سوى دیگر پیمان شکنى برخى اصولگرایان ما که میثاق نخستین را نقض کرده و وحدت و همبستگى مورد توافق را نادیده گرفته و به عواقب آن اندیشه نکردند و این آزمایش خوبى نبود. خلاصه آنکه ماجراى انتخابات و تبلیغات انتخاباتى هرچه بود گذشت و اکنون رئیس جمهور است و مسئولیتهاى او و انتظارات ملت از دولت او. دولت آینده باید با ابتذال فرهنگى مبارزه کند هرچند در تبلیغات انتخاباتى از مسائل فرهنگى و ابتذال اخلاقى موجود و راه چاره آن کمتر سخن به میان آمد اما این یک مسئله جدى براى ملت ماست بویژه دردمندان و دلسوزان و آنان که براى انقلاب جان و مال نثار کرده و امروزه از ابتذال اخلاقى و گرایش به فرهنگ بیگانگان که در سایه تساهل و تسامح پدید آمده رنج مىبرند و چشم به راه تحولى در این رهگذر نشستهاند. فرهنگ و هنر و سینما و مطبوعات و کتاب و حتى فضاى آموزشى و دانشگاهى راه افول راپیموده و استحاله تدریجى فرهنگ آینده تاریکى را نوید مىدهد که با افق چشم انداز که به حاکمیت فرهنگ اسلام و اخلاق اصرار مىورزد، همخوانى ندارد. امروزه اخلاق و فرهنگ را به بازسازى نیاز مبرم است همانگونه که اقتصاد و معیشت مردم به تحوّل و عدالت خواهى نیاز شدید دارد، درست است که سامان دادن به مسائل اقتصادى و معیشتى و برنامه ریزى براى اجراى عدالت اجتماعى مهم و سرنوشت ساز است و بدون آن تحول فرهنگى کمتر موفق خواهد بود اما از اصالت زیربناى فرهنگى نباید غفلت ورزید و این همان چیزى است که در برنامه نامزدهاى انتخاباتى به نحو شایسته به آن توجه نشد و اینک با روند استقرار دولت جدید باید جدى گرفته شود. مردم ما همانقدر که به تحولات اقتصادى چشم دوختهاند نگران مسائل فرهنگى و اخلاقى و سرنوشت جوانان خود در وضع نامطلوب کنونى مىباشند. دلسوزان نظام ادامه روند موجود فرهنگ جامعه را پیمودن راه زوال تلقى مىکنند. ما دچار نوعى غرب باورى در مسئله فرهنگ و اخلاق شدهایم. تبلیغات رسانهها و ماهوارهها و فیلمها و هنر آموزى برخى رسانههاى داخلى، تدریجاً روح فرزندانمان را استحاله کرده، مرزهاى قانونى و شرعى را شکسته است. اعتیاد، فساد، مواد مخدر، روابط نامشروع حتى به مراکز آموزشى و خوابگاههاى جوانان پسر و دختر کشیده شده و اخبار گوناگون آن آینده خطرناکترى را پیش روى مىنهد، اگر دولت آینده ادامه دهنده این راه باشد با ضعف هائى که در دستگاه قضائى و فرهنگى و اجرائى در برخورد با مفاسد وجود دارد و سیاستهائى را که در توسعه فرهنگى و قضائى اتخاذ شده دنبال کنیم باید فاتحه همه چیز را بخوانیم، هجمه فرهنگى و سازو کار مقابله با آن نادیده گرفته شده و گاهى فقط حرف آن زده مىشود و غالباً از آن سخن به میان نمىآید، غائله استحاله فرهنگى به فراموشى سپرده شده و این مسئولیت جدى همه دستگاه خرد و کلان است که با نگاه دیگر به آن بنگرند. بعقیده نگارنده امروز جامعه ما به یک انقلاب فرهنگى جدى نظیر آنچه در اول انقلاب و با رهبرى امام راحل(ره) صورت گرفت نیازمند است و اگر دولت آینده با ابتذال و فساد مبارزه نکند و ارزشها را جدى نگیرد راه زوال پیموده است. کابینه آینده دولت مطلب دیگر، ترکیب کابینه در دولت آینده است، رئیس جمهور در انتخاب وزراء و رؤساى سازمانها و دیگر مسئولان در ردههاى مختلف دیگر باید این دغدغه را داشته باشد که افراد خوشنام، مؤمن، کاردان و متعهد برگزیند در غیر این صورت نه تنها گزینههاى معرفى شده از تصویب مجلس نخواهد گذشت و نقطه تنش مجلس و دولت از همین جا آغاز مىشود، بلکه کار مملکت و سرنوشت ملت نیز با ابهام و ناکامى مواجه خواهد بود، رئیس جمهور در گزینش همکاران باید نخست به عهدنامه امیرالمؤمنین (ع) با مالک اشتر مراجعه نموده و با ملاک هائى که آن حضرت ارائه فرموده به گزینش و معرفى آنان بپردازد. انسانهاى با اصالت، خوش سابقه با روحیه جهادى سازش ناپذیرى که با وسواس و ترس و لرز به بیت المال نزدیک شوند و مبارزه با فقر و فساد سرلوحه کارشان باشد و معامله گر و نخبه گرا و ضعیف کش نباشند. امروز کشور و نظام به اینگونه افراد نیاز دارد تا با روحیه انقلابى به بازسازى مرزهاى سیلاب برده فرهنگ و اخلاق و عدالت اجتماعى بپردازند، از تبلیغات دشمنان نهراسند و با قاطعیت در برابر تهدیدات بایستند. اگر دولت آینده با این سیاست و خط مشى به صحنه بیاید از پشتیبانى ملت بزرگ برخوردار خواهد بود. بدیهى است که با دیدن خط مشى معدودى از اقشار و احزاب موافق نخواهند بود که عدم موافقت آنان با وجود حمایت تودههاى میلیونى، بى اثر خواهد ماند. در عهدنامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر آمده که وى را به رعایت جانب عامه یعنى تودههاى مردم و بى اعتنائى به توقعات خاصه یعنى اقلیت پرتوقع فرا مىخواند و خاطر نشان مىسازد که تودههاى مردم ذخیره دولت اند و سپر بلا و یار و یاور حکومت و خاصه انسانهائى هستند بىخاصیت طلبکار پرخرج و فرصت طلب که نارضایتى آنان ضررى به حکومت مورد حمایت ملت نخواهد زد. بنابراین رئیس جمهور پس از تصدى پست ریاست به یارگیرى به معناى صحیح کلمه و در حدود صلاحیتها باید بپردازد تا کار دولت سامان گیرد و انسجام در ارکان نظام حاکم شود و از جناح گرائى و تعصبات نامعقول بپرهیزد تا نیروهاى صالح در جامعه منزوى نگردند و از همه استعدادها و تعهدها در آبادى کشور بهرهگیرى شود. سوگندنامه ریاست جمهورى این سوگندنامه را که در صدر مقال آمد، رئیس جمهور و هر مسئول دیگرى که پستى در دست دارد باید سرلوحه کار خود قرار دهد. پاسدارى از اسلام و مذهب و نظام و قانون اساسى، خدمت به مردم، ترویج دین و اخلاق، و حمایت از حق و گسترش عدالت و آزادى در محدوده قانون و استقلال سیاسى و اقتصادى و فرهنگى و پاسدارى از امانتى که ملت به دست او سپرده است. روزهاى دولت و حاکمیت به سرعت برق مىگذرد چنانکه بر دیگران گذشت، آنچه مىماند اثر نیک و ذخیره عمل صالح نزد خدا است و این جز با خلوص نیّت و عزم خدمت و دین باورى و دفاع جانانه از دین خدا و حقوق بندگان خدا فراهم نخواهد شد. اینک ملت چشم به راه چنین دولتى نشسته تجربههاى گذشته باید درسآموز براى دولت آینده باشد. دولت آینده باید هر دقیقهاى از عمر خود را وقف آرمانهائى کند که ریشه دار و ماندگار و سرمایه عزت میهن و عظمت ملت و سربلندى اسلام و نظام اسلامى باشد. و انشاء اللّه چنین باد و ما در انتظار آنیم. پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 |