تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,030 |
«امام خمینى ثابت و استوار از آغاز تا پایان» | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 286، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
نزول قرآن
در ماه مبارک رمضان قضیهاى اتفاق افتاد که ابعاد آن قضیه و ماهیت آن قضیه در ابهام الى الابد باقى مانده است براى امثال ماها و آن نزول قرآن است. نزول قرآن بر قلب رسول اللّه در لیلة القدر، کیفیت نزول قرآن و قضیه چه بوده است و روح الامین در قلب آن حضرت قرآن را نازل کرده است و از طرفى خدا «انّا انزلناه فى لیلة القدر» این نزول قرآن در قلب پیغمبر در لیلة القدر کیفیتش چیست؟باید بگویم غیر از خود رسول اکرم و آنهائى که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خداى تبارک و تعالى، عنایات خاص او بودند، براى دیگران مطلقاً در حجاب ابهام است که مسأله تنزل چى است، نزول در قلب چى است، روح الامین چى است، کیفیت وارد شدن روح الامین با قرآن در قلب رسول اللّه چى است، «لیلة القدر» چى است؟ اینها مسائلى است که به نظر سطحى یک مطالب آسانى است و گاهى هم یک حرف هایى گفته شده است لکن به شما عرض کنم کیفیت نزول قرآن در ابهام باقى مانده است براى امثال ما و کیفیت نزول ملائکة اللّه در لیلة القدر و ماهیت لیلة القدر و این دعوتى که خداى تبارک و تعالى به حسب آن چیزى که از رسول اکرم منقول است که «دعیتم الى ضیافة اللّه» ضیافت چى هست و کى پذیرفته است این ضیافت را و براى مقدمات پذیرش این ضیافت چى هست و خود ضیافت چى هست. باید عرض کنم که غیر از خود رسول اکرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم کسى به این ضیافتى که خداى تبارک و تعالى دعوت کرده است، آنطور که او اجابت کرده است کسى اجابت نکرده است. دعوت مراتب دارد، اجابت هم مراتب دارد. آن مرتبه اعلاء اجابت آنى است که پس از حصول مقدمات و ریاضاتى که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم کشیدهاند منتهى شد به اینکه خداى تبارک و تعالى از او ضیافت کرد به نزول قرآن. قرآن آن نعمتى است که در ضیافتى که از رسول خدا شده است، آن نعمتى است که در آن سفرهاى که از ازل تا ابد پهن است پیغمبر اکرم برخوردار از آن بوده... ... آن چیزى که انسان را به ضیافتگاه خدا راه مىدهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد و این براى هر کس میسور نیست، براى افراد انگشت شمارى که در رأس آنها رسول اللّه است میسور بوده. آن توجه قلبى به مبدأ نور و اعراض از ماوراى او، او را لایق کرد به ضیافة اللّه و لایق کرد براى این که قرآن یکمرتبه به طور بسیط در قلب او وارد بشود. لیله مبارکه یکى از احتمالاتش بنیه خود رسول اکرم است که مشکات نور اللّه است و احتمالات دیگر هم هست. مهم ادراک این معناست که مراتب کمالات انسان براى ورود در ضیافت خدا زیاد است و باید از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همانى است که توجه به غیر نداشتن و غیرى را ندیدن و جز خدا ندیدن و توجه به هیچ چیز غیر از او نداشتن. در اینجا باید عرض کنم که از همه مردم این معنا مطلوب است و اگر بخواهند در ضیافت خدا وارد بشوند به اندازه وسع خودشان باید از دنیا اعراض کنند و قلب شان را از دنیا برگردانند... (21/3/62) ماه مبارک رمضان که ماه، مبارک است ممکن است براى این باشد که ماهى است که ولى اعظم، یعنى رسول خدا واصل شده و بعد از وصول، ملایکه را و قرآن را نازل کرده است. به قدرت او ملایکه نازل مىشوند، به قدرت ولى اعظم است که قرآن نازل مىشود و ملایک نازل مىشوند. ولى اعظم، به حقیقت قرآن مىرسد در ماه مبارک و شب قدر و پس از رسیدن، متنزل مىکند به وسیله ملایکه - که همه تابع او هستند - قرآن شریف را، تا به حدى که براى مردم بگوید. قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن سرّى است بین حق و ولى اللّه اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل مىشود تا مىرسد به این جایى که به صورت حروف و کتاب در مىآید که ما هم از آن استفاده ناقص مىکنیم. و اگر سرّ «لیلة القدر» و سرّ «نزول ملایکه» در شبهاى قدر - که الآن هم براى ولى اللّه اعظم حضرت صاحب سلام اللّه علیه این معنا امتداد دارد - سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان مىشود. تمام مشکلاتى که ما داریم براى این است که ما محجوبیم از این که واقعیت را آن طور که هست و نظام هستى را به آن طورى که تنظیم شده است، مشاهده کنیم... (22/3/64) رهنمودهاى مقام معظّم رهبرى دنیاى اسلام در پرتو بیدراى رو به گسترش اسلامى، مىتواند با اتحاد کلمه "همدلى و مهربانى " و پایدارى در برابر دشمنان مشترک، راه روشن اما دشوار خود را با سربلندى طى کند. ... بیدارى اسلامى، به واقع=یتى انکارناپذیر تبدیل شده است به گونهاى که غربىها نیز اعتراف مىکنند که امروز در هر کشور اسلامى انتخابات حقیقى برگزار مىشود، عناصر معتقد و پایبند اسلام به عنوان منتخبان ملتها، زمام امور را در دست مىگیرند و همین امر باعث شده است غربىها با وجود ادعاى طرفدارى از دمکراسى، از برگزارى انتخابات حقیقى در کشورهاى اسلامى هراسان باشند. ... اسلام مخالف وابستگى، عقب ماندگى و سلطه پذیرى است و به همین علت دولتهاى غربى با همه امکانات و ابزارهاى سیاسى - نظامى - اقتصادى و تبلیغاتى به مخالفت با بیدارى اسلامى برخاستهاند. ... بر خلاف تبلیغات غربىها، کسانى که چهره تروریسم را در جهان اسلام به نمایش گذارند،در عراق جنایت مىکنند، با چهره عبوس و گرفته خود بخشى از مسلمانان را تکفیر مىکنند، به نام اسلام اما به ضد اسلام و مسلمانان فعالیت مىکنند و ضمن ترویج قوم گرایى میان شیعه و سنى نیز اختلاف مىاندازند، نماد و نمایشگر بیدارى اسلامى نیستند اما مستکبرانى که مىخواهند اسلام را در چهره این گروههاى دهشت افکن به مردم غرب معرفى کنند، این واقعیت را انکار مىکنند. ... ما به وجود کسانى که با ارایه اسلامى متحجر، چشم بسته و به دور از هر گونه آزاد فکرى، با همه دنیا و حتى مؤمنین و مسلمین مواجه مىشوند، به شدت مشکوک هستیم که آیا این گروهها و عناصر اصلاً وجود دارند و یا در واقع همان عوامل سرویسهاى جاسوسى اسراییل و آمریکا و انگلیس هستند که این کارها را مىکنند و از برخى آدمهاى غافل نیز استفاده مىکنند. ... جهان اسلام با توجه به این واقعیات باید با "اتحاد کلمه بر محور اسلام" و پایدارى در مقابل مطامع و زیاده خواهى مستکبران، منافع ملتهاى مسلمان را تأمین و حفظ کند. ... آمریکا با حمایت از صهیونیستهاى خونریز، اقدامات جنایت بار در عراق و افغانستان و فشار به ملتهاى اسلامى، در افکار عمومى مسلمانان چهرهاى کریه یافته است و دنیاى اسلام مىتواند و باید در مقابل این قدرت زیاده طلب بایستد. (12/6/1384) پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 |