تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,024 |
باز هم مسئله حجاب و کشف حجاب نوین | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 289، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
محمدتقی رهبر | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
بالأخره مسئله حجاب چه شد؟ چرا با کشف حجاب نوین با نام بدحجابى برخورد نشده و نمىشود؟ این پرسشى است که از صدها زبان شنیده مىشود. غیرتمندان و دلسوزان انقلاب که از لجام گسیختگى جمعى از زنان و دختران کشورمان در فضائى از بىمسئولیتى خون دل مىخورند مىگویند آیا وقت آن نرسیده که حاکمیت با عزم جدى به مبارزه با فساد آشکار که بدترین شکل آن بدحجابى یا کشف حجاب است بپردازد؟ و البته این تنها بدحجابى نیست بلکه مفاسد دیگرى چون مواد مخدّر بیداد مىکند و با مسببین آن برخورد جدى و قضائى صورت نمىگیرد، و نیز مفاسد اقتصادى و مفاسد ادارى و رشوه خوارى در این فهرست نامیمون مىگنجد. چنین به نظر مىرسید که مبارزه با فساد، بیشتر از آنچه عمل شود در مرحله شعار مانده است. و حساسیتها از بین رفته است. نویسنده این مقال طى مقالاتى در این ماهنامه گفتارهاى فراوانى داشته و رنجنامه کشف حجاب نوین را با خوانندگان بازگو کرده است. این مقالات در دولت پیشین بود که گوش شنوا کمتر در میان بعض مسئولین وجود داشت و سیاست حاکم را نوعى تساهل و تسامح همراهى مىکرد که امروزه جامعه باید غرامت آن را بپردازد! جلو سیل فساد کسى نایستاد، نوعى لیبرالیسم اخلاقى جوّ را پوشش داد و حرکتهاى جسته گریخته از سوى برخى نهادهاى تبلیغاتى به جائى نمىرسید... اما این درد بى درمان همچنان باقى است و این غده چرکین پیکر اجتماع را رنج مىدهد. موضوع کشف حجاب نوین یکى از مشهورترین جرمها و منکرات آشکارى است که نظام را به چالش مىکشد. و براى بیگانگان نقطه امیدى است که فرهنگ صادراتى خود را از طریق ماهوارهها و عوامل داخلىشان به اجرا در آوردهاند. خوانندگان گرامى تعجب نکنند که چرا روى مسئله حجاب و کشف حجاب اینقدر تأکید مىشود! حجاب در جامعه مسلمان مانند دستگاه حرارت سنجى است که از ضمیر و درون خانوادهها و عملکرد فرهنگ پیام مىآورد. راستى چرا برخى خانوادهها اینقدر بىدرد شدهاند؟! چرا اینهمه لباس مبتذل و تنگ و چسبان و کوتاه به بازار مىآید؟ چرا بر تولیدىها کسى نظارت ندارد؟ چرا اتحادیههاى تولیدى و فروش لباس تعهد ندارند و تنها به سود نامشروع مىاندیشند؟ و چرا دستگاههاى نظارتى بر تولید لباس و فروش و پوشش اینگونه لباسهاى مبتذل کمترین تحرکى ندارند و بوى قبرستان از این دستگاهها به مشام مىرسد؟ چرا پدران و مادران نسبت به پوشش فرزندانشان و آرایشهاى غلیظ دختران مجرد در کوى و برزن بى تفاوت شدهاند؟چرا قانون تولید و عرضه لباس و پوشش لباسهاى مبتذل که سالها قبل تصویب شده در بایگانىها مانده و خاک مىخورد؟ از حجاب اسلامى تنها نامى مانده و شعار «رعایت حجاب الزامى است» در برخى مغازهها و اماکن نقش بر دیوار شده است؟ چرا از لباسهاى وزین و شرعى در فروشگاهها کمتر اثرى دیده مىشود! زنان مسلمان کمتر به مانتو و روسرى قابل اعتماد دسترسى دارند، دختران مدارس نیز لباس فرم را تنها براى مدرسه رفتن و کلاس درس مىپوشند و اکثر اینها در اوقات دیگر همان لباسهاى جلف را مىپوشند و حتى بسیارى از دختران زیر 15 سال به تجمل و آرایش خیابانى رو آوردهاند؟ نه فرهنگ خانوادگى و نه فرهنگ اجتماعى و نه آموزش و پرورش در صدد چاره جوئى بوده و نه نظارتى در سایر دستگاهها وجود دارد! به دانشگاهها مىرویم، دختران دانشجو نیز اغلب با حجاب اسلامى بیگانهاند، از آن لباسهاى چسبان و آستینها و شلوارهاى کوتاه و آرایشهاى زننده و سر و وضع پریشان در دانشگاه فراوان به چشم مىخورد و هیچکس به فکر چاره نبوده است، نه ریاست دانشگاهها نه مسؤولان معارف اسلامى و نه نمایندگان ولىّ فقیه در مراکز آموزش. در حالى که اگر عزم جدى بود حداقل در فضاهاى آموزشى و دانشگاهى این وضع با یک برنامه ساده قابل کنترل بود. تنها حرف زده مىشود و عملى وجود ندارد. به ادارات دولتى و بیمارستان و بانکها و دیگر مراکز که حقوق دولت را مىگیرند سرى مىزنیم آنجا نیز از مشکل بد حجابى و لباس چسبان نمونههاى زیادى را شاهدیم که اگر مسؤولان در فکر بودند به راحتى مىتوانستند به مهار این روند اقدام کنند. از زنان دونده و ورزشکار و لباسهاى زننده آنها در کشور قطر نیز غفلت نکنیم...بطور خلاصه به هر کجا مىرویم کم و بیش از توطئه دشمن در بىبند و بار ساختن زنان مسلمان نمونههاى بسیارى را شاهد هستیم. مشکل آنقدر گسترده شده که عدهاى بر این باورند که دیگر کار از کار گذشته و بهتر آن است که به موضوعات دیگر پرداخته شود! برخى مىگویند به جاى اینگونه سخنها باید کار فرهنگى کرد که با اذعان به صحت این نظریه مىپرسیم کدام کار فرهنگى؟ وقتى در کانونهاى فرهنگى آموزش و پرورش و دانشگاه و فیلم و هنر و مطبوعات و مجلات و تآتر و سینما و حتى پارهاى برنامههاى سیما جلوههاى ضد فرهنگى حجاب و عفاف مرز محرم و نامحرم را برداشتهایم و روابط عاشقانه رسمى شده و فیلمهاى بدآموز اجازه اکران و نمایش مىگیرند چه کسى باید کار فرهنگى کند؟ وانگهى پس از گذشت 27 سال از انقلاب چرا کار فرهنگى هنوز در هالهاى از ابهام باید بماند؟ و چرا استحاله تدریجى ارزشها عادى شود و عقب گرد به جاهلیت گذشته خط سیر اجتماع را ترسیم نماید؟ و نیز آیا کار فرهنگى به فرض انجام آن به تنهائى براى همه کافى است؟ مگر همه مجرمان و لجام گسیختهگان و مروجان فساد را با کار فرهنگى مىتوان اصلاح کرد؟ پس آنهمه حدود کیفرهاى قانونى در همه شرایع و جوامع از جمله نظام ادارى و قضائى اسلام براى چیست؟ مسئله بدحجابى و مفاسد اجتماعى امروزه از سوى دشمنان هدایت مىشود و به دست مزدوران یا فریبخوردگان به اجرا درمىآید و در حقیقت یک توطئه حسابشده و یک کودتاى خزنده بر ضد انقلاب اسلامى و کیان اجتماعى ماست به منظور جداسازى این نسل و نسلهاى آینده از شعائر اسلامى. آیا اینها با کار فرهنگى قابل علاج است. بطور خلاصه شیوع مفاسد آشکار چهره بسیار زشت و زنندهاى را در کشور به نمایش مىگذارد که به هیچ وجه با معیارهاى اسلامى ونظام همخوانى ندارد. و سخن همگانى اینست که بایست راهکار عملى براى این معضل یافت. اخیراً مقام معظم رهبرى این موضوع را با سران سه قوه مطرح فرموده و با اظهار نگرانى از روند کنونى به چارهجوئى توصیه کردهاند. همچنین مراجع عظام حوزه همواره دغدغه خود را نسبت به این وضع موجود ابراز داشتهاند، سران سه قوه نیز بىتردید این حساسیت را دارند. در دیدارى که نگارنده با ریاست محترم قوه قضائیه داشت ایشان فصل مبسوطى در مورد بىحجابى اخیر گفتند و مشارکت همه نهادها و دستگاه اجرائى و انتظامى را براى حل آن توصیه مىکردند. مجلس شوراى اسلامى و کمیسیون فرهنگى نیز با اهتمام مسئله حجاب و اصلاح وضع موجود مطالعاتجدى دارند و طرحهائى دنبال مىکنند، قطعاً دولت اصولگرا نیز بدینگونه مىاندیشد و بدین ترتیب یک اجماع کم نظیر در این مسئله وجود دارد که اگر متولیان امر و ستاد احیاى امر به معروف و نهى از منکر در مرکز و شهرستانها بطور جدى آن را در دستور کار خود قرار ندهند فرصت بهتر از این نخواهند یافت. این مسئله بصورت یک امر ملى باید دنبال شود چرا که بُعد اخلاقى و فرهنگى و حتى سیاسى آن قابل انکار نیست. دشمنان ما با عنوان ساختن وضع پوشش زنان خیابانى از اینکه طرحهایشان به اجرا درآمده اظهار شادمانى مىکنند و دوستان ما در سایر کشورها از بى تفاوتى دستگاههاى مسؤول فرهنگى و اجرائى اظهار شگفتى مىنمایند. بدین ترتیب مبارزه با بد حجابى و به عبارت صحیحتر بى حجابى باید به عنوان یک مسئله راهبردى احیا و مطرح گردد و همانگونه که بحث مبارزه با مفاسد اقتصادى شعار روز شده و مفسدان اقتصادى مىبایست معرفى و تعقیب و مجازات گردند، مفسدان اخلاقى و مروجان فساد نیز مىبایست تحت پیگرد قانونى قرار گیرند. این وظیفه حاکمیت است. مگر قرآن کریم احیاى امر به معروف و نهى از منکر را در زمره وظائف حکومت اسلامى قرار نداده و آیات کریمه همه مسلمانان را به امر به معروف و نهى از منکر فرا نخوانده است. در برابر این تکلیف ما چه کردیم که در پیشگاه خدا پاسخگو و مسؤول نباشیم. این حکم صریح قرآنى و آیات حجاب اسلامى تا کى و تا چند باید در بوته فراموشى بماند و چهره زشت این فساد مشهود آبروى ما را در دید جهانیان و در نظر دوست و دشمن مخدوش سازد؟! بطور خلاصه در اوضاع و احوال کنونى به این مطالبه مردمى و الهى باید پاسخ دهیم و دغدغههاى اقتصادى و اشتغال و غیره نباید ما را از آن وظیفه مهم باز دارد و مبارزه با مفاسد اقتصادى اگر جدى است باید با مقابله با مفاسد فرهنگى همراه باشد، وزراى کابینه بویژه آنها که با ساز و کار فرهنگى مستقیم در ارتباطاند مسئله فرهنگ دینى و عوامل ضد فرهنگ را جدى بگیرند، چرا که اگر فرهنگ اسلامى لوث شود و شعائر دینى کم رنگ گردد به مثل معروف «شتر را رها کرده و به مهار آن چسبیدهایم» اصل بنیادین انقلاب، فرهنگ اسلامى است و کلیه نهادهاى فرهنگى چون ستاد عالى انقلاب فرهنگى و نهادهاى تبلیغى و کلیه دستگاههاى اجرائى مسئولند، ملت نیز پشتیبانى خواهد کرد و مطالبه اجتماعى است. اینهمه نیروهاى بسیجى آماده به خدمت و دفاع از ارزشها مىتوانند در اجراى طرحهاى فرهنگى و سازندگى اخلاقى جامعه ما را یارى دهند و اگر ما سازمان و برنامه و طرحى نداشته باشیم گناه ماست که به وظیفه عمل نمىکنیم این پیام ماست براى همه مسؤولان نظام و کلیه دستگاههاى حاکم و امید است گوش شنوائى باشد و همه دست بدست یکدیگر داده و در بازسازى فرهنگى جامعه گام برداریم و تکلیف شرعى خود را به انجام رسانیم. پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 |