تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,931 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,989 |
ولایت و خلافت امام على (ع) در قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 289، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
فدکى سید جعفر صادقى | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مرکز فرهنگ و معارف قرآن
بشر براى پیمودن راه سعادت و گام نهادن در طریق عبودیت و پیشرفت معنوى و رسیدن به کمالات انسانى که مهمترین هدف خلقت جنیان و انسانها از نگاه قرآن است.(1) همیشه محتاج راهنمایان و پیشوایانى بودهاند تا آنان را در راه دستیابى به این هدف والاى الهى یارى رسانند و آنچه موجب رشد و ترقى معنوى و رسیدن به این هدف است را به او تعلیم دهند و او را از آن چه سبب انحراف و گمراهى و سقوط مىگردد بازدارند و در نهایت تشخیص راه حق از باطل و هدایت از ضلالت را به وى بشناسانند. بر این اساس خداوند متعال از باب رحمت گسترده خویش بر بندگان و لطف بىکرانش بر آنان، از آغاز خلقت بشر، پیامبران و راهنمایانى همراه با تعالیم و دستورات حیاتبخش را به سوى بندگان فرو فرستاد تا آنان با ارشاد بشر و ابلاغ این تعالیم و معارف الهى، انسانها را به سوى حق و راه هدایت رهنمون سازند و از انحراف و سقوط آنان در دام شیاطین جن و انس جلوگیرى کنند. لکن از آنجا که مدت حیات هر یک از این پیامبران الهى کوتاه و عصر رسالت و تبلیغ آنان محدود است خداوند متعال پس از سپرى شدن عصر رسالت هر یک از انبیاء، جانشینانى را براى آنان برگزید تا رسالت و راه آنان را ادامه دهند و از دین و عقاید مؤمنان پاسدارى نمایند. روى این جهت، مشاهده مىکنیم که پس از وفات هر یک از انبیاء الهى جانشینان و حجت الهى دیگرى رهبرى و هدایت مؤمنان را به دست گرفتهاند و به ارشاد و رهبرى پیروان آن پیامبر الهى و دیگر بندگان خدا همت گماشتهاند. پس از وفات پیامبر خاتم(ص) نیز بشر از این لطف و رحمت الهى محروم نگردید و خداوند متعال براى پیامبر خاتم(ص) جانشین یا جانشینانى را برگزید تا این حجتهاى الهى و جانشینان آن حضرت رسالت پیامبر اسلام را ادامه دهند و از دین و عقاید مؤمنان حفاظت نمایند. ولکن براى این که مسلمانان و پیروان پیامبر خاتم با جانشینان آن حضرت آشنا گردند و خود را پس از وفات پیامبر اکرم ملزم به تبعیت و اطاعت از آنان بدانند خداوند متعال از همان آغاز بعثت پیامبر(ص) با نزول آیات متعدد و در مراحل و مواقع مختلف ویژگىهاى برجسته این حجتهاى الهى و جانشینان پیامبر را براى مسلمانان تبیین نمود و آنان را به عنوان ولى و سرپرست مسلمانان و کسانى که امت اسلامى مىبایست از آنان پیروى نمایند معرفى کرد. افزون بر این به پیامبرش نیز فرمان داد تا با ابلاغ و تبیین این آیات براى مسلمانان، شخصیت و جایگاه جانشینان خود را براى آنان بازگو نمایند تا بر همگان روشن گردد که پس از وفات آن حضرت مسلمانان باید آنان را به عنوان رهبر و راهنماى خود در امور دین و دنیا برگزینند و دین و عقاید خود را از آنان دریافت کنند که ما در ذیل به بخشى از عمدهترین آیاتى که در قرآن کریم در مورد ولایت و جانشینى امیرالمؤمنین على(ع) نازل شده و نیز روایاتى که در تفسیر و تبیین این آیات از رسول خدا صادر گردیده است اشاره مىنمائیم تا پیروان و رهروان راه ولایت و دیگر مسلمانان با حقیقت راه و مسیرى که پیامبر اکرم پس از خود براى مسلمانان ترسیم نموده آشنا گردند. 1- آیه انذار: در سال سوم بعثت آیه انذار عشیره نازل گردید و به پیامبر فرمان داد که خویشاوندان خود را دعوت به اسلام نماید. «وَ أَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ؛(2) [اى پیامبر ]خویشاوندان نزدیکت را انذار کن» در پى این فرمان الهى مبنى بر انذار و دعوت خویشاوندان به اسلام، پیامبر اکرم مجلسى تشکیل داد و حدود چهل نفر از بستگان نزدیک خود را به خانه ابوطالب دعوت نمود که از جمله آنان حمزه و ابولهب بودند، پس از صرف غذا و هنگامى که پیامبر قصد اعلام این مأموریت را داشت ابولهب با سخنان خود زمینه ابلاغ این پیام را از میان برد لذا پیامبر روز بعد غذایى تهیه کرد و آنان را دوباره به خانه ابوطالب دعوت نمود و پس از صرف غذا فرمود: اى فرزندان عبدالمطلب، به خدا سوگند هیچ جوانى را در عرب نمىشناسم که براى قومش چیزى بهتر از آن چه من آوردهام آورده باشد، من خیر دنیا و آخرت را براى شما آوردهام و خداوند به من دستور داده که شما را به آئین اسلام دعوت نمایم سپس فرمود: «ایکم یؤازرنى لیکون اخى و وارثى و وزیرى و وصیّى و خلیفتى فیکم؟؛ کدام یک از شما مرا یارى مىدهید تا پس از من برادر و وارث و وزیر و وصىّ و جانشین من در میان شما باشد.»(3) جمعیت همگى از پاسخ دادن امتناع کردند جز على(ع) که با وجود کمى سن از جا بپاخواست و عرض کرد: اى پیامبر من در این راه یار و یاور خواهم بود. پیامبر اکرم پس از تکرار این سخن و پاسخ نشنیدن از سوى دیگران دست به شانه على(ع) نهاده و فرمود: «هذا أخى و وارثى و وزیرى و وصیّى و خلیفتى فیکم بعدى فاسمعوا له و اطیعوه؛(4) این [على] برادر من و وارث و وزیر و وصى و جانشین من در میان شما پس از من خواهد بود به امر او گوش فرا دهید و از او فرمان برید.» و بدین ترتیب پیامبر اکرم(ص) در همان آغاز بعثت خویش علاوه بر دعوت دیگران به اسلام، على(ع) را به عنوان وزیر و وصى و جانشین خود به مسلمانان معرفى کرد و همگان را به اطاعت و پیروى آن حضرت فراخواند. این حدیث را علاوه بر مفسران و محدثان شیعه، بسیارى از مورخان، مفسران و محدثان اهل سنت از جمله طبرى، ابن اثیر، ابن ابى حاتم، ابن مردویه، ابى نعیم، بیهقى، ثعلبى و ابن ابى الحدید در کتب تاریخ، تفسیر و حدیث خود نقل کردهاند.(5) 2- آیه مودت: قرآن کریم در آیه 23 شورى خطاب به پیامبر مىگوید: «قُل لَّآ أَسَْلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى وَ مَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ؛ بگو من هیچ پاداشى از شما نمىخواهم جز دوست داشتن نزدیکانم و هر کس عمل نیکى انجام دهد به نیکىاش مىافزاییم چرا که خداوند آمرزنده و شکرگزار است». در شأن نزول آیه فوق روایت شده است: هنگامى که پیامبر اسلام وارد مدینه شد و پایههاى اسلام مستحکم گردید انصار نزد پیامبر آمدند و به آن حضرت عرض کردند: اگر مشکلات مالى براى شما پیدا شد ما حاضر هستیم تمام اموالمان را بدون هیچ شرطى در اختیار شما قرار دهیم که در این هنگام آیه فوق نازل شد و مسلمانان را به دوست داشتن خویشاوندان پیامبر به جاى مزد آن حضرت فرمان داد. در این که مراد از خویشاوندان پیامبر چه کسانى هستند اقوال مختلفى نقل گردیده است لکن نظریهاى که از همه معتبرتر بوده و مفسران شیعه و بسیارى از مفسران اهل سنت آنرا نقل کردهاند این است که مقصود از خویشاوندان پیامبر در آیه مذکور على و فاطمه و حسن و حسین(علیهمالسلام) هستند، زمخشرى و قرطبى از مفسران اهل سنت در ذیل آیه چنین آوردهاند: هنگامى که آیه «قُل لَّآ أَسَْلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى» نازل شد اصحاب پیامبر خطاب به آن حضرت عرض کردند: اى رسول خدا! خویشاوندان تو که محبت نمودن به آنان بر ما واجب است چه کسانى هستند؟ پیامبر در پاسخ فرمود: على و فاطمه و دو فرزند آنان. و این سخن را سه مرتبه تکرار کرد.(6) براساس این آیه و روایت فوق و روایات فراوان دیگرى که در مورد محبت نمودن به اهل بیت از سوى پیامبر نقل گردیده است بر همه مسلمانان واجب است که اهل بیت پیامبر را دوست داشته باشند و به آنان محبت ورزند ولکن دوست داشتن و محبت نمودن به این خاندان تنها به علاقه قلبى محقق نمىشود بلکه علاوه بر آن، تبعیت عملى از آنان و پذیرش سخنان و پیمودن راه و عقیده آنان نیز لازم است زیرا نمىشود کسى ادعا کند من فردى را دوست دارم اما در عمل بر خلاف راه و عقیده او عمل نماید و اعمالى را انجام دهد که در نقطه مقابل راه و اعمال محبوب او قرار دارد و او از این اعمال تنفر دارد که چنین محبتى از دیدگاه قرآن محبت واقعى نبوده بلکه ادعاى محبت است چنان که در صدر اسلام یهود ادعا مىکردند که ما خداوند را دوست داریم ولى با این ادعا حاضر نبودند به پیامبر اسلام ایمان آورند و سخن و فرمان خدا را در این مورد بپذیرند که آیه نازل شد و به پیامبر خطاب نمود که: «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ؛(7) [اى رسول] بگو [به یهود] که اگر واقعاً خداوند را دوست دارید از من پیروى کنید تا خدا نیز شما را دوست داشته باشد.» و اساساً فلسفه این که در آیه مودّت و روایات فراوان، محبت اهل بیت به عنوان یک تکلیف بر همه مسلمانان لازم شمرده شده جهت دادن به مسلمانان براى انتخاب راه و عقیده صحیح و عدم انحراف از خط رسالت پس از وفات پیامبر اسلام است و خداوند و رسول او با وجوب این تکلیف در پى آن بودهاند که مسلمانان پس از رحلت پیامبر اکرم به سوى این خاندان متمایل گردند و دین و عقاید خود را از آنان بگیرند تا بدین وسیله از مسیر حق و هدایت منحرف نگردند زیرا این خاندان از همگان نسبت به شریعت الهى و آن چه خداوند بر پیامبرش نازل کرد آگاهترند و بهتر مىتوانند مسلمانان را با تعالیم الهى آشنا سازند. بر این اساس، این محبت، یک محبت شخصى که برخاسته از علایق خانوادگى که در هر پدر و فرزندى وجود دارد نیست بلکه یک محبت الهى است که نفع آن در نهایت به خود مسلمانان باز مىگردد. چنان که قرآن در آیهاى دیگر در این باره مىگوید: «قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ؛(8) به مسلمانان بگو این مزدى که از شما طلب کردم [محبت خویشاوندانم] این به نفع خود شماست». به توجه به مطالب فوق، هر چند ظاهر آیه مودّت و روایاتى که در مورد محبت نمودن به اهلبیت از پیامبر اکرم وارد شده این است که همه مسلمانان موظفند به این خاندان محبت نمایند و آنان را دوست بدارند ولکن پیام اصلى این آیات معرفى اهلبیت به عنوان جانشین و جایگزین پیامبر اکرم و رهبرى مسلمانان پس از رسول خداست. 3- آیه مباهله: مباهله به معناى نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است به این معنى که دو نفر یا دو گروه که با یکدیگر به گفتگو مىنشینند و سخن و عقیده یکدیگر را نمىپذیرند با یکدیگر قرار مىگذارند که از خدا بخواهند شخص دروغگو و کسى که بر باطل قرار دارد را هلاک سازد. داستان مباهله صدر اسلام که آیه مباهله در مورد این قضیه نازل گردید بدین قرار است که گروهى از مسیحیان نجران که حدود 60 نفر بودند براى گفتگو و بحث با پیامبر اسلام وارد مدینه شدند ولکن پس از گفتگو درباره مسائلى از جمله ولادت عیسى، سخن و عقیده پیامبر را در این مورد نپذیرفتند که در پى این واقعه آیه 61 آل عمران که معروف به آیه «مباهله» است نازل شده و در آن به پیامبر اسلام خطاب کرد که: «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَکُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ؛ هر گاه بعد از علم و دانشى که به تو رسیده باز کسانى با تو به محاجه و ستیز برخیزند به آنها بگو: بیائید ما فرزندان خود و شما هم فرزندان خود و ما زنان خویش و شما نیز زنان خویش و ما جانهاى خود و شما نیز جانهاى خود را دعوت کنید آنگاه مباهله کرده و لعنت خدا را به دروغگویان قرار دهیم» در پى نزول این آیه و درخواست پیامبر از مسیحیان براى مباهله کردن آنان از پیامبر مهلت خواستند تا در این باره بیندیشند و با بزرگان خود به مشورت بنشینند. پس از مشورت تصمیم گرفتند با پیامبر مباهله کنند و لکن بزرگان آنان به مباهله کنندگان توصیه کردند که اگر مشاهده کردید پیامبر با جمعیت و سر و صداى فراوان به مباهله آمد با او مباهله کنید و نترسید زیرا حقیقتى در کار نیست اما اگر او با افراد خاص و اندک خود به میعادگاه آمد بدانید که او پیامبر خدا است و از مباهله با او بپرهیزید که نابود خواهید شد آنان وقتى طبق قرار قبلى به میعادگاه آمدند دیدند پیامبر فرزندش حسین را در آغوش دارد و دست حسن را در دست گرفته و على و فاطمه(س) همراه او هستند و به آنان سفارش مىکند که هرگاه من دعا کردم شما نیز آمین بگوئید. مسیحیان وقتى این صحنه را مشاهده کردند به وحشت افتادند و از اقدام به مباهله خوددارى کردند و حاضر شدند با پیامبر مصالحه نموده و به آن حضرت جزیه پرداخت نمایند.(9) این واقعه را بیشتر مفسران و محدثان اهل سنت در منابع تفسیر و حدیثى خود نقل کردهاند(10) و حتى صاحب تفسیر کشاف از مفسران اهل سنت پس از نقل این روایت مىگوید: این آیه قوىترین دلیلى است که فضیلت اصحاب کساء (پنج تن آل عبا) را ثابت مىکند.(11) ولکن اگر به خوبى به محتوا و متن این آیه دقت شود مىتوان بالاتر از این امر یعنى موضوع ولایت و خلافت على(ع) را از این آیه استفاده نمود با این توضیح که در این آیه خداوند از حسن و حسین(علیهما السلام) تعبیر به «ابناءنا» یعنى فرزندان پیامبر و از فاطمه(س) تعبیر به «نساءنا» یعنى زنانى که به پیامبر تعلق دارند و از على(ع) تعبیر به «انفسنا» کرده و «انفسنا» یعنى نفس و جان پیامبر و از این تعبیر فهمیده مىشود که على(ع) مانند پیامبر و همچون پیامبر است لذا بعد از رحلت و رفتن پیامبر باید کسى در جاى او بنشیند که همچون پیامبر و مانند اوست نه دیگران که مدت زیادى از عمر خود را در بتپرستى گذراندند.(12) و از جهات متعدد داراى نقص و عیب بودند از جمله این که از جهت علم و آگاهى نسبت به مسائل شریعت که شاخصه اصلى و اولیه جانشین پیامبر و خلیفه مسلمانان است در رتبهاى بسیار پائین قرار داشتند به گونهاى که بارها این سخنان را بر زبان جارى مىکردند که اگر على(ع)(13) یا معاذ(14) نبودند هلاک مىشدیم یا مىگفتند: همه مردم حتى زنان خانهنشین از ما داناتر هستند.(15) بنابراین، آیه فوق نه تنها یکى از فضائل على(ع) و فرزندانش به شمار مىرود بلکه یکى از محکمترین ادله بر ولایت و جانشینى على(ع) پس از پیامبر و شایستگى آن حضرت براى احراز این مقام نیز خواهد بود لذا در مجلس بحثى که مأمون در دربار خود تشکیل داده بود از امام رضا(ع) سؤال کرد که چه دلیلى بر خلافت و جانشینى جدت على ابن ابىطالب دارى؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: آیه «انفسنا»(16) یعنى آیه مباهله که در آن خداوند از امیرالمؤمنین(ع) به عنوان نفس و جان پیامبر(ص) یاد کرده است. 4- آیه ولایت: قرآن در آیه 55 مائده خطاب به مسلمانان مىگوید: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ راکِعُونَ؛ سرپرست و ولىّ شما تنها خداست و پیامبر او و آنان که ایمان آوردهاند و در حال رکوع انفاق مىنمایند». شیعه و اهل سنت در شأن نزول این آیه از ابوذر غفارى روایت کردهاند که وى مىگوید: روزى با رسول خدا در مسجد نماز مىخواندم، سائلى وارد شد و از مردم تقاضاى کمک کرد ولى کسى پاسخ او را نداد در پى این امر سائل دست خود را به سوى آسمان بلند کرد و گفت: خدایا شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضاى کمک کردم ولى کسى جواب مرا نداد که در همین هنگام على(ع) که در حال رکوع نماز بود با انگشت دست راست خود به سائل اشاره کرد. سائل نزدیک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد. پیامبر اکرم(ص) که در مسجد حضور داشت پس از نماز سر را به سوى آسمان بلند کرد و فرمود: خداوندا، برادرم موسى از تو تقاضا کرد که سینه او را وسیع گردانى و کارها را بر او آساننمایى و برادرش هارون را وزیر و یاورش قرار دهى. خداوندا، من محمد برگزیده و پیامبر توام، سینهام را گشاد نما و کارها را بر من آسانساز و از خاندانم على را وزیر من گردان تا به وسیله او پشتم قوى و محکم گردد. هنوز دعاى پیامبر به پایان نرسیده بود که جبرئیل نازل شد و آیه فوق را نازل نمود.(17) این آیه با کلمه «انّما» که در لغت عرب به انحصار دلالت دارد آغاز گردیده است و معناى آیه این است که ولىّ و سرپرست شما تنها خداوند و رسول او و کسى است که در حال رکوع در راه خدا انفاق مىنماید و طبق روایتى که ذکر گردیده است این شخص تنها على ابن ابىطالب است بر این اساس مطالبى که برخى از مفسران اهل سنت بیان کردهاند و «ولى» در آیه فوق را به معناى دوست و یاور دانستهاند صحیح نیست زیرا ولایت به معناى دوستى و یارى کردن تنها اختصاص به کسانى که در حال رکوع انفاق مىکنند ندارد بلکه یک حکم عمومى است و تمام مسلمانان را در بر مىگیرد و همه موظف هستند با یکدیگر دوست بوده و همدیگر را یارى نمایند بلکه از این که قرآن این ولایت را منحصر به خدا و رسول انفاق کننده در حال رکوع نموده بدست مىآید که این ولایت به معناى سرپرستى و صاحب اختیار و متصرف در امور بودن است و این که این ولایت در ردیف ولایت خداوند و پیامبر او قرار گرفته است و هر سه با یک جمله بیان گردیده خود مؤید دیگرى است براى اثبات این معنى. 5- آیات تبلیغ و اکمال دین: پیامبر اسلام در سال آخر عمر مبارک خود به همراه مردم مدینه و دیگر سرزمینهاى اسلامى که جمعیت آنان بالغ بر صد هزار نفر مىگردید عازم حجةالوداع شدند پس از انجام مراسم حج و در بازگشت، هنگامى که به منطقهاى بنام «غدیر خم» رسیدند فرشته وحى بر آن حضرت نازل گردید و به پیامبر فرمان داد که آنچه قبلاً بر او نازل شده است را به مردم ابلاغ نماید.(18) «یَأَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛(19) اى رسول، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل گردیده را به مردم ابلاغ نما و اگر این کار را نکردى رسالتت را انجام ندادهاى.» ولى پیامبر از ابلاغ صریح این امر نگران بود و خوف آن را داشت که مردم نپذیرند و در برابر او به مخالفت برخیزند زیرا از یک طرف على(ع) پسر عمو و داماد آن حضرت است و مىترسد مردم تهمت خویشاوند بودن على را به پیامبر بزنند و بگویند پس از خود، پسر عمو و دامادش را بر ما مسلط ساخت و از طرف دیگر على(ع) در جنگهاى متعدد اجداد و بستگان کافر بسیارى از این مسلمانان را به قتل رسانده و آنان از او کینه شدیدى به دل دارند و از سویى دیگر افراد منافق فراوانى که در میان مسلمانان وجود داشتند مانع بسیار بزرگى براى خلافت و و لایت على(ع) به شمار مىرفت، چنانچه در روایتى که از پیامبر اکرم(ص) نقل گردیده به این موضوع اشاره شده است.(20) لکن خداوند در ادامه این آیه به پیامبرش اطمینان مىدهد که از هیچ چیز و هیچ کس خوفى نداشته باشد زیرا خداوند او را از شر مردم نگه مىدارد. «وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الْکَفِرِینَ؛ خداوند تو را از خطرات مردم نگه مىدارد و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمىکند.» در پى نزول این آیه پیامبر دستور توقف مسلمانان را صادر کرد و به آنان فرمان داد که صبر نمایند تا آنان که عقب هستند به جمعیت ملحق شوند و آنان که پیشاپیش قافله در حرکت بودند بازگردند پس از اجتماع مسلمانان نماز ظهر را به جماعت پیامبر اقامه کردند سپس آن حضرت فرمان داد تا از جهاز شتران منبرى را براى آن حضرت تهیه نمایند سپس بر بالاى منبر قرار گرفته و پس از حمد و سپاس الهى فرمود: من به همین زودى دعوت خدا را اجابت کرده و از میان شما مىروم، من مسئول هستم و شما هم مسئولیه، شما در مورد من چگونه شهادت مىدهید مردم با صداى بلند گفتند: ما گواهى مىدهیم که تو وظیفه رسالت را ابلاغ کردى و شرط خیرخواهى را انجام دادى و آخرین تلاش خود را در راه هدایت ما انجام دادى، خداوند تو را جزاى خیر دهد. سپس فرمود: آیا شما گواهى به یگانگى خدا و رسالت من و حقانیت روز رستاخیز مىدهید؟ همگان گفتند آرى، گواهى مىدهیم، سپس فرمود: خدایا گواه باش. پس از بیان این سخنان و گرفتن اعتراف مبنى بر توحید و نبوت و معاد و صدق گفتار و کردارش در این مورد، دست على را گرفت و بلند کرد و فرمود: اى مردم! چه کسى از همه مردم نسبت به مسلمانان از خود آنها سزاوارتر است، همه گفتند: خدا و پیامبر او داناتر هستند پیامبر فرمود: خداوند ولى و رهبر من است و من مولى و رهبر مؤمنان هستم و نسبت به آنان از خودشان سزاوارترم. سپس فرمود: «من کنت مولاه فهذا على مولاه؛(21) هر کس من مولاه و رهبر او هستم این على نیز مولى و رهبر اوست.» و این سخن را سه بار تکرار کرد و بدنبال آن سر را به سوى آسمان برداشت و فرمود: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله و أدر الحق معه حیث دار؛(22) خداوندا دوست بدار کسى که او را دوست بدارد و دشمن بدار کسى که او را دشمن بدارد و محبوب بدار کسى که او را محبوب بدارد و مبغوض بشمار کسى که او را مبغوض شمارد و یارى نما کسى که او را یارى نماید خوارگردان کسى که او را خوار گرداند و حق را به همراه او بدار به هر سویى که او رود.» پس از پایان سخنان پیامبر و ابلاغ این پیام الهى آیه اکمال دین نازل شد و خطاب به همه مسلمانان گفت: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَمَ دِینًا؛(23) امروز آئین شما را کامل و نعمت را به شما تمام کردم و اسلام را به عنوان آئین شما پذیرفتم.» در روایات نقل گردیده است که پس از نزول این آیه پیامبر خود در خیمهاى نشستند و على(ع) در خیمهاى دیگر و به مسلمانان فرمان دادند که این حادثه را به آن حضرت و على(ع) تبریک بگویند و از جمله افرادى که به حضور پیامبر(ص) و على (ع) رسیدند خلیفه دوم بود که با جملات ذیل به آن حضرت تبریک گفت: «بخٍ بخٍ یابن ابى طالب، اصبحت و امسیت مولاى و مولا کلّ مؤمن و مؤمنة؛(24) مبارک باد بر تو اى فرزند ابوطالب که مولاى من و تمام مردان و زنان با ایمان شدى.» و بدین ترتیب بود که پیامبر اکرم(ص) به فرمان الهى ولایت و خلافت على(ع) را به صراحت به مسلمانان اعلام کرد و مسلمانان را به پیروى از على(ع) پس از خود توصیه نمود ولکن با تأسف فراوان عالمان و اهل سنت این آیه و روایات نقل شده در این مورد را همانند دلایل دیگرى که در این مورد وجود دارد توجیه و تأویل نمودند و بدین وسیله حقیقت امر را به بسیارى از مسلمانان پوشیده داشتند و آنان را از این نعمت عظیم ولایت که موجب سعادت انسان در دنیا و آخرت مىگردد محروم ساختند. پاورقی ها:پىنوشتها: - 1) مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات/ 56) 2) شعراء/ 214. 3) تفسیر تبیان، ج 8، ص 67 ؛ تاریخ طبرى، ج 2، ص 63. 4) مجمع البیان، المیزان، درالمنثور، ذیل آیه 214 شعراء. 5) الغدیر، ج 2، ص 278 ؛ المراجعات، ص 130 به بعد. 6) تفاسیر الکشاف و الجامع لاحکام القرآن، ذیل آیه 23 شورى. 7) آل عمران/ 31. 8) سبأ/ 47. 9) مجمع البیان، ذیل آیه 61 آلعمران. 10) فضائل الخمسه فمن الصحاح السته، ج 1، ص 29. 11) تفسیر الکشاف، ذیل آیه 61 آل عمران. 12) تاریخ طبرى، ج 2، ص 45؛ البدایة و النهایة، ج 2، ص 406. 13) کافى، ج 7، ص 424 ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 1، ص 18 و ج 12، ص 179. 14) السنن الکبرى، ج 7، ص 443؛ شرح نهجالبلاغه ابن ابى الحدید، ج 12، ص 179 و 204. 15) المجموع، ج 16، ص 327 ؛ کنزالعمال، ج 16، ص 538. 16) المیزان، ج 3، ص 230 ؛ مستدرک سفینة البحار، ج 10، ص 118. 17) الغدیر، ج 2، ص 52 تا 54. 18) مجمع البیان، ذیل آیه 67 مائده؛ شواهد التنزیل، ج 1، ص 250. 19) مائده/ 67. 20) الاحتجاج، ج 1، ص 73؛ بحارالانوار، ج 37، ص 206. 21) مسند احمد، ج 1، ص 84 و 118 ؛ کافى، ج 1، ص 294 و 295. 22) دعائم الاسلام، ج 1، ص 16؛ مسند احمد، ج 1، ص 119. 23) مائده/ 3. 24) بحارالانوار، ج 37،ص 108 و 143 ؛ البدایة و النهایة، ج 7، ص 386. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |