تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,983 |
موریانه فساد در دستگاه ادارى | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 290، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
محمدتقی رهبر | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
از عواملى که همچون موریانه نظام را از درون تضعیف و تهدید مىکند رشوه و فساد در دستگاههاى ادارى اعم از اجرائى و قضائى است. از آنرو که پشتوانه یک نظام اعتماد ملت و حمایت از حاکمیت است، اگر دیوار بىاعتمادى میان دولت و ملت فاصله انداخت بزرگترین پشتوانه مردمى با چالش جدى روبرو شده و زمینه را براى نفوذ دشمن و طمع به تجاوز فراهم مىسازد. در این میان نظام اسلامى با جایگاه ویژهاى که دارد بیشترین نیاز را به این اعتماد و دلگرمى دارد. چرا که بناى این نظام بر حاکمیت سرنیزه نیست تا با زور مردم را به تسلیم و تمکین بکشاند چه اینگونه نظامها در دلهاى مردم جایگاهى ندارند و هرگاه تودههاى مردمى نسبت به سرنوشت نکبت بار خود واقف گردند بالأخره زنجیر تسلیم را پاره مىکنند و سر به تمرد برمىدارند و حکومت در برابر شورشهاى مردمى تاب مقاومت نخواهد داشت که نمونههاى بسیار آن را در طول حاکمیت دیکتاتورها دیدهایم، از جمله رژیم سلطنتى پیشین که سرنوشت آن را فراموش نکردهایم و اینست سرنوشت هر نظامى که بر سر نیزه و زور تکیه کند. نظام اسلامى ما با شعار آزادى و مردمسالارى دینى و جمهوریت و اسلامیت پا گرفت و جوهره اصلى نظام، ایمان به خدا و کرامت انسان و انتخاب آگاهانه و رابطه عاطفى و خادم و مخدوم میان دولت و ملت است و این سرمایه عظیم نباید کمترین خدشه را ببیند. در چنین شرائطى که حاکمیت بر پایه ایمان و اعتماد است نباید اجازه داد این سرمایه گِران خدشه ببیند و این هنگامى میسّر است که عملکرد مسئولان و مدیران در همه سطوح و کارکنان و کارگزاران در همه ردهها مایه دلگرمى باشد و مردم بدانند حاکمیت در کنار آنهاست و براى آنها مایه مىگذارد و دل مىسوزاند و فاسدان و مفسدان را مجال عرضه و ظهور نمىدهد و دست خائنان را از حریم قانون و بیت المال کوتاه مىکند و زمینه را براى رشد ویروسهاى بیمارى زا در عرصه سیاست و فرهنگ و اقتصاد فراهم نمىسازد و مجال نمىدهد عناصر ناباب با نفوذ در پیکره نظام به اعتماد و ایمان و امید مردم خللى رسانند و زمینه را براى امید و طمع دشمن فراهم سازند. از همین جاست که تصفیه پستهاى مدیریتى از عناصر ورشکسته سیاسى و منحرفان، یک ضرورت است که مسئولان اجرائى و قضائى کشور نباید از آن غفلت ورزند. همانگونه که مىدانیم با تشکیل مجلس هفتم و روى کارآمدن دولت نهم یعنى حاکمیت اصولگرائى با دغدغه صیانت از ارزشهاى اسلامى شعار خدمتگذارى و عدالت محورى و بازگشت به اصول انقلاب اسلامى و خط امام از یکسو آب پاکى روى دست دشمنان ریخت و به مصداق «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم» اقطاب کفر و استکبارى امیدشان به یأس مبدل شد و رؤیاى بازگشت مجدد سلطه بیگانه بر کشور اسلامىمان را به خواب آشفتهاى تبدیل کرد و سردمداران آمریکا به صراحت گفتند با روى آمدن این مجلس و دولت امید ما از دست رفت! و همین اعتراف براى مجلس و دولت و کلیت نظام بزرگترین افتخار و نشانه سلامت راه و آگاهانه بودن انتخاب مردم است و نشان مىدهد ملت ما هم دشمنان خود را شناخته و هم راه خود را یافته است. نسل دوم و سوم انقلاب نیز با شور و علاقه و آگاهى به آرمانهاى راستین انقلاب اسلامى اعلام وفادارى نمود و این دست آورد بزرگترین حاصل انتخاب مردم در غوغاسارى موجود از خارج و داخل است. از سوى دیگر حرکت انقلابى و درسآموز مردم در دو انتخابات مجلس و دولت، عناصر دگراندیش و حمله بیگانه و فریب خوردهگان را سرجاى خود نشاند تا بدانند ملت بازیچه دسیسهها و وسوسههاى آنان نیست و به رغم همه افسونگرىها بر سر پیمان خود استوار ایستاده و آن عناصر بهتر آنست مرض خود بیش از باین نبرند و زحمت دیگران را فراهم نسازند که هرچه بیشتر لجاجت کنند رسواتر خواهند شد. اینها پایان ماجرا نیست دشمنان ما از پاى نمىنشینند، خنّاسان را از در میرانى از پنجره وارد مىشوند. دندان زهرآگینشان مىکنى با دم مىزنند همچون مارى که از سر و دم زهر مىزند! لذا باید سلاح از کف ننهاد و هر لحظه آماده پیکار بود چه با دشمنان خارجى و چه عواملشان در داخل و پیاده نظام دشمن در کسوتهاى حزبى سیاسى و فرهنگى و...از یکسو باید نهاد حاکمیت را از عناصر کج اندیش پاکسازى کرد و مجال توطئه را از آنان گرفت و از سوى دیگر اصلاحات اساسى را از درون آغاز نمود و عمل گرائى را به جاى شعار گرائى به خدمت گرفت که زبان عمل از هر زبانى رساتر است. در این عرصه بازشناسى نوع عملکرد عناصر فاسد یا جاهل و یا بىتعهد از ضرورتهاى نخستین است. از یک طرف مافیاى مفاسد اقتصادى که در برخى تشکیلات حکومتى و در بازار آزاد اقتصادى فعال اند و بازبردستى حلقوم اقتصاد را مىفشرند و گرانى و احتکار و بحران به وجود مىآورند که برخورد با اینان به شیوه بىرحمانه و قاطع از وظائف دستگاههاى قضائى و اجرائى است و معرفى کردن آنها به ملت و نقاب تزویر از چهره آنان برداشتن. اینها عامل نارضایتى مردم و دلسردى نیروهاى صالح و خدمتگذارى هستند که دغدغه خدمت دارند. همانگونه که در موضوع تثبیت قیمتها و کاهش سود بانکى و... دیدیم که مجلس شوراى اسلامى با تصویب این قانون توانست تا حدودى بر رشد تورم و افزایش قیمتها فائق آید اما کار شکنىها در این طرح مصوب کم نبود و عوامل نامرئى که نمىخواستند موفقیت مجلس را ببینند به کارشکنى پرداخته و سنگ اندازى در این راه نمودند که افزایش قیمت میوهجات در 1384 از آن جمله بود، با این حال کارشناسان اقتصادى از تأثیر گذارى مصوبه مجلس بر نرخ تورم و رشد قیمتها با نگاه مثبت سخن گفتند و اگر این کارشکنى از سوى برخى نهادهاى مسئول و مافیاى احتکار و فساد اقتصادى نبود قطعاً طرح تصویب و تثبیت قیمتها آثار محسوسترى داشت لذا دستگاه اطلاعاتى و نظارتى باید در صدد شناسائى این عناصر مخرب و معرفى آنان به مردم باشند و اجازه ندهند خناسان در عرصه اقتصاد و معیشت مردم مجال خرابکارى یابند. بویژه در شرائطى که دولت نیز در جهت کاهش تورم وگرانى و جلوگیرى از مفاسد اقتصادى با مجلس همصدا مىباشد و لایحه بودجه سال 85 و راه کارهاى اجرائى آن قطعاً در ارائه خدمت و مبارزه با فساد نقش مؤثر دارد و در مرحله نخست باید مراقب توطئهها و تخریبها بود که قوان ین مصوب مجال شکوفائى پیدا کند. رشوه و حق حساب از مفاسد جارى در دستگاههاى اجرائى و قضائى موضوع رشوهخوارى و حق و حساب است. رواج این فساد تا بدانجا است که کمتر کسى امیدوار است بتواند بدون رشوه به حق مشروع و قانونى خود دست یابد. براى مبارزه با این فساد مىبایست ساز و کارى را پیش بینى کرد تا نظارت بر عملکرد کارکنان در دستگاههاى فوق الذکر به صورت جدى صورت پذیرد و متخلفان به عنوان مفسدان تحت پیگرد قانونى قرار گیرند و این علاوه بر ضرورت وجود یک نهاد ناظر، نظارت عمومى را مىطلبد اما مشکل اینجاست که اگر ارباب رجوع از یک دستگاه شکایتى داشت و به مقام مافوق مثلاً وزارتخانه یا ریاست قوه منعکس کرد به جاى اینکه آن شکایت را بررسى و رسیدگى کنند عین شکایت را براى مسئول متخلف مىفرستند و به جاى اینکه در حل مشکل بکوشند مشکل را مشکلتر مىکنند و مسئول متخلف را رودرروى ارباب رجوع قرار مىدهند! با این شیوه نظارتى نمىتوان مدیریت کرد و به اعتراض مردم پاسخ داد و با فساد ادارى مقابله نمود. در شیوه سیاسى امیرالمؤمنین(ع) مىخوانیم که هنگامى که یک زن از حاکم منطقه خود شکایت کرد و عریضهاى خدمت امام داد، آن حضرت بىدرنگ حکم عزل حاکم را نوشته و به دست او داد تا براى حاکم ببرد. چنین شیوهاى مىتواند فساد را از درون تشکیلات مدیریتى ریشه کن سازد. کم کارى، رشوهخوارى، اختلاس کمر نظام را زیر بار سنگین مىشکند و نابسامانى و دلسردى و نومیدى را پدید مىآورد متأسفانه تاکنون گامى در جهت اصلاحات ادارى برداشته نشده است. شعار اصلاحطلبى طى سالهاى گذشته نیز به بیراهه رفت و به جاى اینکه مفاسد را از درون دستگاههاى مدیریتى ریشه کن کند، عرصه را براى رشد اندیشههاى دگراندیش و سیاسى کار و مفسد گشود و امروز وقت آن است که به اصلاحات واقعى رو آورده شود و بدنه نظام مدیریتى و عوامل اجرائى و قضائى از فساد و عناصر مفسد پاکسازى شود... قاطعیت در برخورد با مفاسد برخورد با فساد و مفسدان به قاطعیت نیاز دارد. با سهل انگارى و سعه صدر! و بى تفاوتى و ساده اندیشى نمىتوان لایههاى فساد را از درون جامعه و تشکیلات مدیریتى زدود. با کمال تأسف باید معترف بود که فضاى کنونى زمینه مناسبى را براى رشد فساد و اعمال خلاف شرع فراهم ساخته است. ناامنى، سرقت، آدم ربائى، آدم فروشى، قاچاق مواد مخدر و بى حجابى، قتل و جنایت در جامعه بیداد مىکند. و ضعف دستگاه قضائى یا نارسائى قوانین در این عرصه پوشیده نیست حتى همین قوانین موجود نیز در برخورد با فساد و مفسدان اجتماعى و اخلاقى کمتر عمل مىشود. در یک عبارت در وضع کنونى مجرمان و مفسدان احساس امنیت مىکنند چرا که نه احکام اسلامى در مورد قاتل و سارق و محارب به اجرا در مىآید و نه زندان و وثیقه و تعهد کارساز است و حقوق شهروندى نیز دستمایهاى براى تجرى بیشتر مفسدان و سوء استفاده متخلفان شده است! چه باید کرد؟ آیا راه کارى بهتر از احکام اسلامى در برخورد با مجرمان وجود دارد؟ چرا احکام اسلامى به اجرا در نمىآید؟ پس آیات کیفر و قوانین فقه اسلامى براى کجاست؟ تا کى و تا چند باید شاهد تعطیل احکام اللّه باشیم؟! از قوانین اسلامى که بگذریم هیچ قانونى حلّال مشکلات در باب جرائم نیست. تلاشى است بى خاصیت که جواب نداده است. بطور خلاصه: فرصتى که امروزه براى حاکمیت نظام پدید آمده کمتر در تاریخ وجود داشته و از دست دادن این فرصت جز ندامت و مسئولیت و عقوبت در پى نخواهد داشت تا در این آزمایش الهى و فرصت تاریخى چه کنیم؟! پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 |