تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,967 |
معلم بودن افتخار است | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 293، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
روز سه شنبه 11 اردیبهشت 1358 هرگز از خاطره امّت وفادار و انقلابى ایران اسلامى محو نخواهد شد روزى که دست جنایتکار آمریکا از آستین گروه فرقان به درآمد و متفکرى دانا، فیلسوفى توانا، و فرزندى درد آشنا و یارى وفادار را از امام و انقلاب گرفت و رهبر و مردم را در غمى جانکاه و ماتمى عظیم فرو برد. سالروز شهادت این شهید مطهر را که روز معلّم نامگذارى شده گرامى مىداریم و امیدواریم الگویى باشد براى همه معلّمان و دانش پژوهان و امت شهیدپرور ما. امام خمینى (ره) در این باره فرمودند: مطهرى فرزندى عزیز براى من و پشتوانهاى محکم براى حوزههاى دینى و علمى و خدمتگزارى سودمند براى ملّت و کشور بود. (31/1/59) مرحوم آقاى مطهرى یک فرد بود، جنبههاى مختلف در او جمع شده بود و خدمتى که به نسل جوان و دیگران مرحوم مطهرى کرده است، کمتر کسى کرده است. آثارى که از او هست. بىاستثناء همه آثارش خوب است و من کس دیگرى را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بىاستثناء آثارش خوب است... انسان ساز است، براى کشور خدمت کرده، در آن حال خفقان خدمتهاى بزرگ کرده است این مرد عالى قدر، خداوند به حق رسول اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلم) او را با رسول اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) محشور بفرماید. (11/2/61) و پیرامون مقام معلّم فرمود: مقام معلم مقام والائى است، مقامى است که بالاتر از مقام معلم نیست، مقامى است که خداى تبارک و تعالى از آن تعظیم فرموده است لکن مسؤولیت جوانان مسؤولیت کمى نیست، تمام ملت باید معلم باشند، معلم فرزندان خود. اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم. بانوان هم باید معلم باشند براى فرزندان خود. در دامن خود مثل استادان، مثل معلمان تربیت کنند. پدران باید معلم باشند از براى فرزندان خود، خانواده شما باید مدرسه باشد. تعلیم احکام اسلامى، تهذیب اخلاق نونهالان. شما باید نونهالان مهذّب تحویل معلمان بدهید و معلمان باید آنها را بیشتر تهذیب کنند. معلمان خیلى مقام بزرگ دارند و خیلى مسؤولیت بزرگ. اگر معلمان ما کوتاهى کنند در تعلیم، مسؤول هستند. معلمین هستند که مىتوانند مملکت را حفظ کنند، استقلال مملکت را. جوانهاى ما، آنهائى که مقدرات مملکت به دست آنها خواهد آمد، زیر دست معلمین باید تربیت بشوند، اگر تربیت صالح شدند، مملکت صالح به دست ما مىافتد و اگر خداى نخواسته تربیتهاى غیر الهى شد، مملکت از دست مىرود. (20/2/58) مقام معظم رهبرى در این باره فرمود: مسأله عالم متفکر، فیلسوف یگانه ما مرحوم آیت اللّه مطهرى، مسأله یک یاد خشک و خالى نیست که یک کسى زحمت مىکشد و شهید مىشود و ما لازم است او را یاد کنیم و شکرانه زحمات او را بداریم، بلکه مسأله، مسأله یک جریان فکرى است در جامعه ما که هرچه مىگذرد برجستگى بیشترى پیدا مىکند. در زمان حیات آن شهید، کسانى که او را مىشناختند زیاد نبودند و کسانى که به عمق برجستگى و نورانیت فکرى او آشنا بودند باز هم کمتر بودند. اما امروز در محیط ذهنى انقلاب، جریان فکرى شهید مطهرى یک جریان ممتازى است. و پیرامون مقام معلّم فرمودند: در روایات هست که وقتى با معلم حرکت مىکنى، اگر شب تار است، تو جلوتر از معلم برو، تا اگر چالهاى در راه وجود دارد، تو بیفتى و معلمت سالم بماند. این، آن روح رفتار تکریمآمیز نسبت به معلم را نشان مىدهد. اگر این روحیّه در جامعه رواج پیدا کند و هر کسى احساس نماید که در مقابل معلّم خود خاضع است، فضا براى معلّمان، فضاى مناسبى خواهد شد، و اگر معلمان در جامعه دلخوش بودند، تعلیم رایج خواهد گردید. تکریم، یعنى این. البته عرض کردیم که در کنار این، برخى امور مادى و معنوى دیگر هم وجود دارد، ولى اصل قضیّه همین است که بایستى انجام بگیرد. متأسفانه در فرهنگ سوغات دنیاى مادى، عکس این وجود دارد و به هیچ وجه رعایت نشده است. یعنى در فرهنگهایى که ما از اروپایىها گرفتیم، احترام به معلّم وجود ندارد. نمىگوییم آنها در کتاب هایشان نوشتهاند که به معلّم بىاحترامى کنید، اما عادت و تربیت احترام به معلّم، در فرهنگ غربى پیشبینى نشده است! یک وقت در مجموعهاى عرض کردیم که سالها و قرنهاى متمادى، در محیط اسلامى همیشه معلمان از شاگردان خودشان احترام و تکریم مىدیدند، ولى چند ده سال بعد از آن که فرهنگ اروپایى وارد کشور شد و در محیطهاى علمى، دین از علم جدا گردید، چه بسا اساتید براى خاطر نیم نمره، یا براى خاطر فلان برخورد نامناسب در کلاس، به دست شاگردانشان کشته شدند! این، همان فرهنگ اروپایى است. البته امروز خوشبختانه برگشت به همان اصالت اسلامى وجود دارد.شما معلمان هم باید قدر خودتان را بدانید؛ یعنى به معلّم بودن اهمیّت بدهید. معلّم بودن افتخارى است، فوق خیلى چیزهاست.این که کسى افتخار کند معلم است و معلم بودن را قدر بداند و براى تعلیم و تربیت تلاش کند. یکى از بزرگترین ارزشهاى نظام اسلامى ماست. امیدواریم که خداوند متعال کمک کند و توفیق بدهد. تا این بساط تعلیم و تربیت در کشور ما روز به روز رنگینتر و گستردهتر بشود و ان شاء اللّه آموزش و پرورش تلاشهاى خودش را به جایى برساند که حقیقتاً در هیچ جاى کشور خلأ تعلیم و تربیت باقى نماند. پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 |