تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,068 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,017 |
سوگوارى براى سالار شهیدان در جهان اسلام | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 305، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
قسمت آخر
آفریقاى شرقى
فرانسیسکو گابریلى استاد دانشگاه و محقق معاصر متذکر مىگردد: انعقاد مجالس سوگوارى براى امام حسین(ع) از سوى شیعیان در قرن چهارم هجرى عمومى و همگانى گردید و در این ایام به گونهاى مذهب شیعه رواج پیدا کرد که به آفریقاى شرقى هم رسید و ایرانیان در سومالى، کنیا و تانزانیا به ساخت بناهاى مقدّس و نیز متداول نمودن شعائر مذهبى مبادرت نمودند امروزه آثار شیعیان در شهرهاى آفریقاى شرقى به خوبى قابل مشاهده است.(1) ابن بطوطه از سلطان کلوا سخن مىگوید که در آن ایام ابوالمظفر حسن بود که به دلیل بذل و بخشش به ابوالمواهب شهرت یافت، این سلطان در سرزمین زنگبار به جنگ با کفار مىرفت و غنیمت هایى را که به دست مىآورد طبق فرموده قرآن عمل مىکردو سهم ذوى القربى را در خزانهاى ویژه قرار مىداد و چون سادات نزد او مىرفتند به آنان تحویل مىداد. سلطان کلوا مردى فروتن بود و با فقرا مىنشست و با آنان غذا مىخورد و مردمان متدین و شریف را احترام مىنمود.(2) کلوه جزیره کوچکى است که در کنار آفریقاى شرقى برابر تانگانیکاى فعلى قرار دارد. اساس مراسم محرم در نایروبى مرکز کنیا، شهادت امام حسین و خاندان عترت است، در کنیا براى هر دوازده روز اول محرم به جز اولین روز که آغاز سال است شیعیان با لباس سیاه رهسپار مجالس عزادارى مىشوند و در سالنى که با پرده هایى سیاه پوشیده شده اجتماع مىنمایند و به سخنرانى واعظین درباره حادثه کربلا گوش مىدهند و به محض آن که راوى شروع به ذکر مصیبت مىکند، مردم حاضر در مجلس به گریه و ندبه مىپردازند. آنگاه عزاداران اعم از زن و مرد به حرکت در مىآیند و هنگامى که ذکر مصایب اوج گرفت دستههاى سوگوار از جاى خود بر مىخیزند و به ماتم مىپردازند و بر سر و سینه مىزنند، جمعى هم بر شانههاى خود زنجیر مىکوبند و فریاد یا حسین سر مىدهند. روز عاشورا عزادارى اوج مىیابد، در نایروبى در نیمه روز و در مومباسا عصرها مجالس عاشورا برگزار مىگردد و مردم پس از گوش سپردن به سخنان روضهخوان یا حسین گویان و سینه زنان در خیابانها به راه مىافتند و بنابر رسمى کهن به بخش قدیمى شهر مىروند در این مراسم تمام مردان خصوص جوانان حضور دارند امّا زنان در این سیر و حرکت دیده نمىشوند زیرا آنان براى خود مجالس زنانه باشکوه و جداگانه دارند. همه عزاداران سیاه پوش و پا برهنهاند در جلوى سوگواران، فردى که مدیریت جمعیت عزدار را عهده دار است قرآنى را در حالى که در سینى قرار گرفته است با خود حمل مىکند و به دنبالش دستهاى که تابوت و بارگاه امام حسین(ع) را بر دوش دارند و بعد از آنان دستگاه صوتى و در پشت آنان؟، دستههاى زنجیر زن حرکت مىکنند. نیروهاى انتظامى و امنیتى راهها و خیابانها را براى آنان باز نگاه مىدارد و همه دستهها با نظم جالبى سازماندهى مىشوند. اگرچه آگاهىهاى مربوط به تاریخ عاشورا به زبان انگلیسى و سواحیلى منتشر مىشود ولى اغلب نوحهها،مرثیهها و روضه خوانىها به زبان محلى سواحیلى است. گزارش این مراسم از طریق جراید و رسانههاى جمعى و گروهى به اطلاع همگان مىرسد. در مومباسا پس از حرکت دستههاى عزادار بلافاصله و در نایروبى پس از چند ساعت، شیعیان در امام بارهها جمع مىشوند تا مجلس دیگرى برپا دارند، در این برنامه حوادث تألم بار عاشورا و مصائب اهل بیت نبى اکرم(ص) توسط سخنرانان براى علاقهمندان باز گفته مىشود. شیوههاى عزادارى، مجالس وعظ و سخنرانى و چگونگى شکلگیرى دستههاى سینه زنى و وجود واژههایى چون عزادار، مجلس، ماتم، امام باره و چهلم بیانگر آن است که این مراسم از فرهنگ بومى ایرانیان تأثیر پذیرفته و یا ایرانیان بدآنجا انتقال دادهاند. در سایر روزهاى محرم با برپایى مجالس تعزیه، حادثه کربلا، اسارت اهل بیت امام حسین(ع)، حرکت دادن اسیران به همراه سربریده امام و شهیدان کربلا، سخنان افشاگرانه امام سجاد(ع) و زینب کبرى(س) و بازگشت امام چهارم به نینوا براى دفن بدن مطهر پدر، به نمایش گذاشته مىشود شیعیان کنیا پایان آخرین روز صفر را که به عقیده آنان هنگام انتقام مختار و کشته شدگان قاتلان کربلاست، جشن مىگیرند، طى این مراسم تمامى پارچههاى سیاه برچیده مىشود و لباس سیاه را از تن بیرون آورده و به شادمانى مىپردازند.(3) زنگبار از مناطقى است که بنا به نوشته دائرة المعارف چاپ لیدن در سال 72 هجرى اسلام را پذیرفت و موجب گسترش آن در منطقه شد، از برخى آثار برمى آید که تشیع در این سرزمین سابقهاى هزار ساله دارد، در زنگبار به تعداد چهارده معصوم، خانههاى عزادارى تأسیس شد که برخى مانند حسینیه الماتم بیش از یکصدو چهل سال سابقه دارد. این اماکن عموماً وقفى هستند. منطقه کیپوندا در شهر سنگى زنگبار محله نسبتاً بزرگى است که در موقعیت خوبى واقع شده و غالباً در اختیار شیعیان است که براى حفظ هویت خود تلاش مىکنند. به همین علت همه ساله در روز اربعین اجتماع با شکوهى ترتیب مىدهند و حتى اقوامى که به کشورهاى دیگر رفتهاند در این ایام به زنگبار باز مىگردند. آنان با سوگوارى براى خامس آل عبا گمشده عاطفى خود را در کوچهها مىجویند. در شب اربعین شیعیان بعد از اقامه نماز در حسینیههاى حضرت عباس(ع) و الماتم جمع مىشوند و روضه خوانى مىنمایند، اواخر شب عزاداران حرکت مىکنند و به تمام کوچههایى که در آنها حسینیه و ماتم سرا وجود دارد سر مىزنند و در آن اماکن عزادارى را ادامه مىدهند این مراسم تا دو بعد از نیمه شب ادامه مىیابد. سپس در حیاط مساجد به عزادارى و زنجیرزنى مىپردازند و شام صرف مىکنند. مراسم روز اربعین از ساعت ده ونیم صبح آغاز مىگردد، ایمان مذهبى و ارادت به امام حسین (ع) موجب شد که هر کس به تناسب و فراخوار توانایى مالى امکاناتى را براى عزادارى فراهم آورد، برخى بلیط هواپیما براى مسافران تهیه مىکنند، عدهاى خانههاى خود را در اختیار میهمانان قرار مىدهند و بعضى دیگر شیعیان را اطعام مىکنند، آنان از روز هفدهم تا بیست و یکم محرم به عزاداران غذا مىدهند که هزینه قابل توجهى دارد.(4) بوروندى در کناره شرقى دریاچه تانگانیکا قرار دارد و با تانزانیا همسایه است، تاریخ ورود تشیع به این سرزمین مربوط به زمان مهاجرت تجار هند و پاکستانى است که بعد از جنگ جهانى اول در بوروندى استقرار یافتند. شیعیان در مساجد و دیگر مکانهاى مذهبى مراسم خود را برگزار مىکنند. یکى از این برنامه، عزادارىهاى عاشورا است که با فرا رسیدن ماه محرم با شکوه فراوان انجام مىدهند.(5) آفریقاى غربى کشور سنگال در غرب آفریقا بین موریتانى، مالى، گینه و گینه بیسائو قرار دارد، 95% مردم این سرزمین مسلمان هستند که درصدى از آن شیعه هستند که نیمى از آنها سنگالى و نیم دیگر از تبار لبنانىها هستند، قدیمىترین فرقه اسلامى سنگال تیجانیهاند که بیشترین پیروان را دارد، این فرقه و قادریه بعضاً خود را به اهل بیت منتسب مىدارند و با فرا رسیدن عاشورا، در زمینه قیام کربلا مراسم دارند و غالباً از طریق سخنرانى مردم را از مصائب کربلا آگاه مىسازند. مراسم محرم سنگال آمیخته با آداب و رسوم بومى و با خرافات عجین گشته است. شب عاشورا مردم این سامان غذایى به نام کوس کوس که ریشه در سنتهاى عربى دارد، تهیه مىکنند، برخى عقیده دارند بعد از خوردن غذا باید بشقاب آن را بر سر نهاد آنان بر این باورند که علت خونرنگ خورشید، ماجراى شهادت امام حسین(ع) است. مسلمانانى که به این رسوم سنتى پاى بندى ندارند روز عاشورا به عبادت مىپردازند، هزار بار قل هو اللّه احد و استغفراللّه مىخوانند و صلوات مىفرستند. مرثیه خوانى در بین فرق قادریه و تیجانیه تا حدودى رواج دارد و واقعه عاشورا را از طریق نوارهاى صوتى براى مردم تشریح مىنمایند. فرقه مریدیه نیز به واقعه کربلا عقیده دارند آنان با سرهاى مقدّس شهیدان بازى مىکردند و شادى مىنمودند، روز عاشورا در سنگال تعطیل رسمى است گاهى پیش مىآید که هر فرقهاى به مناسبت عاشورا روزى را تعطیل مىکند. شیعیان در مراسم محرم مىکوشند چهره واقعى کربلا را به اهالى بومى سنگال معرفى کنند و تحریفاتى را که در این مورد صورت گرفته از حقایق مسلم تفکیک نمایند، این برنامهها در محلات گوناگون به اجرا درمىآید. لبنانىهاى مقیم سنگال در منزل فرد خیّرى اجتماع مىکنند و طى مراسمى یک نفر سخنرانى نموده و مدّاحى به مرثیه خوانى مىپردازد ولى سینه زنى انجام نمىگیرد و در پایان از حاضران با دادن ناهار پذیرایى مىشود در سنگال حسینیه، تکیه، یا فاطمیه وجود ندارد و مراسم محرم در مساجد انجام مىگیرد. سفارت جمهورى اسلامى ایران در سالهاى اخیر در ظهر عاشورا در داکار مرکز سنگال مراسمى برگزار مىنماید که بعد از سخنرانى امام مسجد شیعیان که یک روحانى سنگالى است، زیارت عاشورا خوانده مىشود و سپس سینه زنى انجام مىگیرد، برادران شیعه که در این مراسم شرکت مىنمایند با سینه زنى آشنا شده و حتى برخى نوحهها را به زبان محلى ترجمه کرده و خود اقدام به سینه زنى مىکنند، خاطرنشان مىگردد در سنگال سینه زنى رسم نشده و مردم با آن مأنوس نمىباشند و آنها که کم و بیش در خصوص آن اطلاعاتى دارند نسبت به برگزارى آن توجیه نمىباشند.(6) کشور دیگرى که در ساحل غربى آفریقا قرار دارد سیرالئون مىباشد که در همسایگى گینه و لیبریا واقع است و 75% سکنه 5/4 میلیونى آن مسلمان هستند، ساخت اجتماعى آن قبیلهاى است و سنتهاى بومى مخلوط به خرافات و برنامههاى افسانهاى در آن بسیار رواج دارد. به رغم وجود شیعیان در سیرالئون که منشأ لبنانى دارند تا قبل از افتتاح سفارت جمهورى اسلامى ایران در سال 1361 ه.ش، مسلمانان سیرالئون از عاشورا اطلاعاتى نداشتند و حتى برخى از آنان از بدعت بنى امیه تأثیر پذیرفته و روز اوّل محرم را جشن مىگرفتند امّا با فعالیتهاى ارشادى، تبلیغاتى و فرهنگى و آموزش جمهورى اسلامى ایران و نیز برگزارى سمینار، انتشار مقاله و کتاب به تدریج مسلمانان این کشور با واقعه کربلا آشنا شدند و علاقهمند دریافت آگاهى افزونتر در این باره گردیدند. اهالى مسلمان این سامان پس از این اطلاعاتى که کسب کردهاند با شنیدن مصائب امام حسین(ع) متأثر گردیده و از گونههاى خود اشک جارى مىکنند. تجار لبنانى مقیم سیرالئون در حسینیه مرکزى فرى تاون مراسم عزادارى محرم را برگزار مىنمایند که طى آن روحانیان لبنانى و مبلغان ایرانى سخنرانى مىکنند. در انستیتوى بین المللى علوم اسلامى تحت سرپرستى سازمان مدارس و حوزههاى علمیه خارج از کشور و نیز سالن اجتماعات رایزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ایران همه ساله مراسم عزادارى انجام مىپذیرد. در شهرهایى چون «بو» و کنیما عدّهاى از مبلّغان حوزه علمیه قم مشغول فعالیت فرهنگى و ارشادى هستند و به مناسبت دهه محرم اقدام به مراسمى باشکوه مىنمایند.(7) اروپا 1- بالکان پیروان فرقه رفاعیه، از مشهورترین طوایف اهل عرفان، در بالکان که در شهرهاى پریزرن و اوراخوواتس در ایالت کوزوو، تمرکز بیشترى دارند، همه ساله از آغاز تا دهم محرم با نصب پارچههاى سیاه رنگ در تکیههاى ویژه خود، مراسم عزادارى برپا مىکنند و در طول محرم علاوه بر امساک از غذا خوردن، شبها بعد از اقامه نماز جماعت تا پاسى از شب رفته به نوحهخوانى و ماتم سرایى و بیان حوادث کربلا مىپردازند. در روز عاشورا، سوگواران طبق آدابى ویژه، اطعام مىشوند. اقامه عزادارى در دهه اول محرم بین افراد این فرقه به مراسم ماتم مشهور است بر پیروان آن واجب مىباشد علت تأکید بر نوحه خوانى و اهمیت خاص بر برپایى چنین مراسمى اگرچه ارادت به خاندان عترت است اما جهتى دیگر هم دارد و آن این است که مؤسس این فرقه که از حکما و علماى قرن دوازدهم هجرى مىباشد یعنى سید احمد رفاعى بر اساس شجره نامهاى نسب به امام حسین(ع) مىبرد، افراد این فرقه در سال 1281 ه.ق به کوزوو آمدهاند.(8) آلبانى تبارها یکى از اقوام شبه جزیره بالکان هستند که عمدتاً در آلبانى و کوزوو زندگى مىکنند با فرا رسیدن ماه محرم انبوهى از شیعیان آلبانیایى با برگزارى مراسم سوگوارى سالار شهیدان به سوگ مىنشینند. آبادى نسالسه با سکنهاى در حدود دوهزار نفر در شش کیلومترى شهر بویانواتس واقع در جنوب شرقى کوزوو قرار دارد، اهالى این منطقه که شیعه جعفرى هستند مراسم عاشورا را به طور چشمگیرى برگزار مىکنند و براى این منظور در تنها تکیه این روستا گرد مىآیند این تکیه قدمتى دویست ساله دارد و هفت متر مربع مساحت آن است و مردم از اطراف و اکناف براى دعا و اداى نذورات بدین مکان مىآیند. روز عاشورا مردم طبق رسوم گذشته به همراه شیخ آیت شعبان، که روحانى فاضل، خوش اخلاق و با نفوذ است و به اهل بیت ارادت دارد، و کهن سالترین زن محل به زبارت قبور مدفونین در تکیه مزبور مىروند زیرا در آنجا تعدادى از عرفاى مورد احترام و داراى منزلت معنوى دفن هستند، آنان براى این در گذشتگان دعا مىخوانند و در کنار هر کدام از قبور شمعى روشن مىکنند. شیعیان در دهه نخست محرم جهت حفظ حرمت روز عاشورا از خوردن غذاهاى خوشمزه و لذیذ و شیرینى خوددارى مىکنند و در تکیه بدون تکلّف کنار هم مىنشینند و به سخنان شیخ شعبان در فضیلت عاشورا و وقایع محرم گوش مىدهند. سپس طبق سنت اسلامى براى صرف شام به گرد میزهاى غذا مىنشینند و به کمک یکى از اهالى دستهاى خود را کنار میز شسته و دعاهاى قبل از غذا توسط چند نفر خوانده مىشود. آنگاه از طرف بزرگترها سه بار با آب و نمک افطار مىکنند و شب هنگام با حلوا و فولیا(شام) پذیرایى به عمل مىآید. در ادامه آشى به نام عاشوره که از پختن گندم و شیر بدست مىآید در بین شرکت کنندگان توزیع مىگردد. بعد از آن به اجراى اعمال و مراسم عاشورا مىپردازند بدین ترتیب که همه شامل جوان و پیر و کوچک و بزرگ به طور منظم گرد هم مىآیند و اذکارى را زیر لب زمزمه مىکنند. در بخشى هایى از برنامه افرادى در ضمن کوبیدن طبل اشعارى حاوى اوضاع عاشوراى سال 61 هجرى را مىخوانند که در بین اشعار فریاد یا حسین سر مىدهند این مراسم تا حوالى اذان صبح ادامه دارد و با خواندن دعاى توسل به چهارده معصوم(ع) مراسم خاتمه مىیابد. شایان ذکر است که هدایت این مجالس و مرثیه خوانىهاى آن را جوانان تحصیل کرده و اشخاص دانشگاهى بر عهده دارند و با بانوان به سهم خود در تهیه و تدارک این سنتهاى عاشورایى شریکند.(9) برفراز کوه تومور در شرق آلبانى مرقدى وجود دارد که اهالى اعتقاد دارند منسوب به حضرت على(ع) و در بین مسلمانان این سامان از حرمت کم نظیرى برخوردار است و همه ساله مردم در ایام عاشورا بر کنار این مکان مذهبى مراسمى را اجرا مىکنند، مردم آلبانى در طول دهه محرم به عنوان همدردى با لب تشنگان کربلا، آب نمىنوشند، زینت آلات را از خود دور کرده و براى ذکر مصائب شهداى کربلا رهسپار تکایا مىشوند و در این مسیر فریاد وا اماما! وا اماما سر مىدهند. در این ده روز نه تنها به دلاورىهاى شهیدان کربلا توجه دارند بلکه حوادث و فداکارىهاى پیامبران و امامان را مطرح مىکنند و هر شب به ذکر مناقب یک نفر از معصومین یا شهیدان اختصاص یافته است شب اول مناقب پیامبران بزرگى چون آدم، نوح، ابراهیم، یوسف، مسیح و موسى، شب دوم سجایا و مصایب رسول اکرم(ص) شب سوم مناقب و درد و رنجهاى حضرت على(ع) و چگونگى شهادت آن حضرت در راه عدالت، شب چهارم سیره امام حسن مجتبى(ع) و چگونگى شهادت مظلومانه آن امام، شب پنجم بررسى تاریخ زندگانى امام حسین(ع)، شب ششم هجرت امام حسین(ع) از مدینه به حجاز و سپس کربلا، شب هفتم مناقب و ذکر خصال سفیر امام حسین(ع) در کوفه یعنى مسلم بن عقیل، شب هشتم حرکت امام حسین به جانب کوفه، شب نهم رسیدن نامه مسلم به امام حسین(ع) وشب دهم که مختص وقایع روز عاشوراست. هر شب با پایان یافتن مراسم حلواى عاشورا که سالانه آماده مىشود تهیه و در تکایا به عزاداران داده مىشود. پس از پایان مراسم که با دعاها و اذکار و همراه حزن و اندوه خاتمه مىیابد شرکت کنندگان به خوردن حلواى عاشورا مىپردازند یکى از مشهورترین شاعران آلبانیایى که مصائب اهل بیت و خصوص عاشورا را سروده است نعیم فراشرى نام دارد، سرودهاى حماسى وى درباره کربلا در سال 1898 میلادى چاپ شد که حاوى ده هزار بیت شعر است. نعیم در این اشعار نوعى پیوند بین سرزمین خود و کربلا برقرار مىکند و از مردمان این کشور مىخواهد از حماسه کربلا براى دفاع از عقیده اسلامى و حفظ استقلال سرزمین الهام گیرند و شرافت و عزت خود را از این راه بدست آورند. واقعه کربلا بر ادبیات آلبانى تأثیر بسیار عمیقى گذاشته و تنى چند از شاعران برجسته این دیار ذوق شعرى خویش را در خدمت ادبیات حماسى کربلا و در رثاى امام حسین(ع) به کار گرفتهاند. کشور مقدونیه که در بالکان واقع است شهر مذهبى جالبى به نام «تترود» دارد که در آن مظاهر دینى بسیار غلبه دارد، تکایا و مساجد این شهر و نیز وجود محلاتى براى برگزارى مجالس سوگوارى عاشورا از نفوذ فرهنگ تشیع در این سامان حکایت دارد.(10) دیگر مناطق اروپا دکتر غلامعلى افروز نقل مىکند: در سفرى که به همراه دوستان به یکى از کشورهاى اروپایى داشتم، روز یکشنبه به کلیسایى که در آن حوالى بود، رفتم. وقتى مراسم دعا و موعظه به پایان رسید. کشیش جوانى شروع به خواندن مطالبى شبیه روضههاى شیعیان کرد و حاضران هم مشغول سینه زدن شدند من از این رفتار شگفت زده شدم، زیرا رسم مذکور جزء مراسم شیعیان است. بعد از خاتمه عزادارى نزد آن کشیش رفتم و از چگونگى پیدایش این سوگوارى پرسیدم، گفت: مدتها بود که احساس مىنمودم مراسم کلیسا تکرارى و بى روح گردیده است به همین دلیل به دنبال راهى براى ایجاد جذابیت در برنامههاى کلیسا بودم تا این که به ایران رفتم و دو سال در تهران در روز عاشورا مراسم عزادارى عاشورا را از نزدیک دیدم در لبنان و سوریه هم شبیه آن را مشاهده کردم و از آنها براى حضرت عیسى(ع) الگوگیرى نمودم. چند کلیساى دیگر نیز این روش را از ما تقلید کردند و جالب است بدانید که حضور جوانان در کلیساهایى که از این نوع عزادارى تأثیر پذیرفتهاند، چندین برابر شده است و نیز فساد در آن مناطق به گونه چشمگیرى کاهش یافته است.(11) این برنامه، نگارنده را به یاد نکتهاى دیگر انداخت که لازم است بدان اشاره کنم: یکى از آیات نقل کرده است یکى از تجار آفریقا به نام محمد شریف دیوجى که مرد دانشورى است، برنامهاش این مىباشد که هر ساله دهه عاشورا را به طور رایگان براى مراسم عزادارى به یکى از نواحى آفریقا مىرود. او برایم نقل کرد. در برخى نقاط که مىرفتم چون واعظ نداشتند، آمادگى خود را براى خطابه اعلام نمودم، اهل یکى از آبادىها از این بابت خوشحال شد، امّا وقت نماز که رسید هرچه گوش دادم، صداى اذان را نشنیدم، بعد در خانهاى که سیاهپوش شده و از جمعیت زیادى براى عزادارى موج مىزد وارد شدم و به یکى از افراد مجلس گفتم چرا در محل شما صداى اذان شنیده نمىشود، جواب داد: ما با آن آشنایى نداریم، گفتم مگر شما مسلمان نمىباشید، جواب داد: اسلام دیگر چه مذهبى است، با شگفتى پرسیدم: پس چه آیینى دارید، گفت: بودایى هستیم. گفتم: پس چرا براى امام حسین(ع) عزادارى مىکنید، پاسخ داد: در این شیوه ما از گذشتگان پیروى مىکنیم، آنها با وجود آنکه بودایى مذهب بودند براى این شهید عزادارى مىکردند. بالاى منبر رفتم و گفتم اى مردم، چگونه است که حسین بن على(ع) به سرزمین شما آمده است اما جدّ، پدر و دینش به محل شما نیامده است، بیایید آن حضرت را واسطه قرار دهیم تا دین او هم بیاید. از آن روز مشغول بیان احکام اسلام شدم و مبانى آن را معرفى کردم، هنوز دهه محرمتمام نشده بود که همه اهل آن آبادى اعّم از کوچک و بزرگ مسلمان و شیعه شدند.(12) بنابراین عاشورا و عزادارى نه تنها در بین شیعیان، بلکه در میان افراد دیگر رواج دارد. مسلمانان شیعه آلمان که در فرانکفورت، مونیخ، آخن، هانوى و هامبورگ اقامت دارند، در خصوص اجراى مراسم سوگوارى اهتمام مىورزند و اغلب سینه زنى انجام مىشود، در زیر زمین مرکز اسلامى هامبورگ (این مرکز توسط آیة اللّه بروجردى بنا شده است) هر ساله در دهه محرم مسلمانان پاکستانى با شمایل و شبیه سازى عزادارى مىکنند که غالباً سنتى است. دکتر حجت اللّه ایّوبى مىگوید در سال 1372 ه.ش که براى تحصیل به فرانسه رفته بودم، تصمیم گرفتم در ایام عاشورا، عازم شهر لیون شوم، در آنجا با یکى از دوستان که دانشجوى دکتراى فلسفه بود، ملاقات کردم، او دلیل سوگ و ماتم را پرسید و من از مصائب کربلا برایش سخن گفتم، دانشجوى فرانسوى گفت: با وجود این که اعتقادى به این مسایل ندارم مایلم این قبیل مراسم را از نزدیک مشاهده کنم و درباره آنها قضاوتى داشته باشم. از فرصت پیش آمده بهرهگرفتم و نشانى مسجد ژیور را به او دادم با این شرط که بعد از شرکت در مراسم، احساس خودش را برایم از طریق پست الکترونیک بازگو کند. فرداى آن روز با دوستم براى شرکت در مجالس عاشوراى حسینى به مسجد ژیور رفتیم و در آنجا جوانى فرانسوى، به زبان فرانسه مقتلى سوزناک خواند و صداى ناله و حزن حاضران مسجد را معطر ساخت پس از پایان روضه خوانى، مراسم سینه زنى آغاز گردید. جوانان فرانسوى با حرارتى زایدالوصف با هم دم مىگرفتند بر سینه مىزدند. بعد از خاتمه مراسم به سنت آتین آمدیم، فرداى آن روز، ناخودآگاه به یاد ماجراى لیون افتادم، به سراغ رایانه رفتم و پیام دانشجوى فرانسوى را مشاهده کردم، او به قول خود عمل کرده و احساسات خود را به زیبایى خاص بیان کرده بود: دوست گرامى، به مسجد آمدم، چون سنگریزهاى در شن زارى بى کران براى اولین بار در عمرم در سوگ کشتهاى گریستم امّا کشتهاى که با وجود بیش از هزار سال هنوز زنده است. در شجاعت و مظلومیت او گریستم و وى را تحسین کردم، دیشب را با حالى توأم با شور و هیجان خوابیدم من این ویژگى را مدیون تو هستم.(13) در انگلستان حسینیهاى به نام امام حسین(ع) زیر نظر یکى از سادات احداث شده است که در آن عزاداران ایرانى، عربى و انگلیسى به عزادارى مىپردازند. همه ساله هم زمان با عاشوراى حسینى مسلمانان مقیم انگلیس همراه با دیگر عاشقان اهل بیت(ع) در قالب دستههاى سینه زنى مشغول سوگوارى مىشوند. در شهر لندن مرکز حکومت این کشور اروپایى عاشقان سالار شهیدان در قالب دستهاى بزرگ مسافت سه کیلومترى میدان ماربل آرچ واقع در شمال شرق هاید پارک تا محل مجمع اسلامى جهانى لندن را طى مسیر مىکنند. حضور چشمگیر جوانان مسلمان در حالى که مشکى پوش و اشکبار به یاد مظلومیت اسوه ایثار بر سر و سینه مىزدند در این مراسم برجسته و قابل توجه مىباشد. عزاداران حسینى در ادامه این مراسم با تجمع در مرکز اسلامى انگلیس و مجمع جهانى اسلامى و دیگر اماکن مذهبى ویژه مسلمانان در لندن آیینهاى سوگوارى عصر عاشورا را برپا مىکنند مراسم شام غریبان نیز با جلوهاى جالب برگزار مىشود.(14) در هلند مسلمانان بزرگترین اقلیت مذهبى هستند، آنان برنامههاى ویژه اعتقادى خود را به زبانهاى عربى، ترکى، کردى، اردو،فارسى و انگلیسى در مساجد برگزار مىکنند، برخى از این اماکن، ساختمان هایى است که از شهردارى اجاره شده است. گاهى نیز مسلمانها برخى از کلیساها را براى این مراسم اجاره مىنمایند چنانچه یک طلبه عراقى در حوالى آمستردام کلیسایى را براى دهه محرم اجاره و مراسم روضه خوانى و سینه زنى را آنجا برپا کرده بود. مجلس ذکر مصائب اهل بیت و روضه خوانى چنان گسترده است که در فرودگاه فرانکفورت آلمان یک تاجر بحرینى براى دوست عرب خود روضه مىخواند و دو نفرى عزادارى و گریه مىکردند. کردهاى ایران، عراق و ترکیه که غالباً اهل سنت هستند جلسات عزادارى مفصل و گاه با شرکت بیش از هزار نفر شرکت کننده براى سید الشهداء منعقد مىنمایند و در منازل خود جلسات روضه خوانى دارند.(15) شیعیان مقیم دانمارک که غالباً از مهاجران ایران، عراق، لبنان، پاکستان و افغانستان هستند در حسینیههاى خود مراسم سوگوارىهاى محرم را برگزار مىنمایند، این مراکز عبارتند از: دارالحسین که توسط شهید حکیم اداره مىگردید و در سال 1990م توسط وى با کمک عراقىهاى مقیم کپنهاک بنیان نهاده شد. مؤسسه دارالحسین که توسط عدّهاى از شیعیان عراقى تأسیس شده است و امکانات جالبى داشته و کلاسهایى براى علاقهمندان برگزار مىکند، حسینیه ایرانیان که در آن برنامههاى دعاى کمیل، سینه زنى و نوحه خوانى انجام مىگردد، تعداد حاضران در روز تاسوعا و عاشورا در این مکان بیش از ظرفیت مرکز است امّا وجود چنان مکانى با وجود کمى ظرفیت براى ایرانیان مقیم دانمارک امیدوار کننده است. حسینیه شهید صدر که از طرف عراقىهاى طرفدار حزب الدعوة اداره مىشود، دست اندرکاران آن غالباً تحصیل کردهاند. مرکز فرهنگى لبنانىها که برنامههاى جالب مذهبى و اجراى مراسم به مناسبتهاى دینى دارند، حسینیه مرکز جعفرى که پاکستانىهاى مقیم دانمارک در آن عزادارى مىکنند، حسینیه مصلى الایمان که توسط شیخ ابوحسام و عدّهاى از عراقىها بنیان نهاده شد، حسینیه افاغنه که به افغانىها اختصاص دارد.(16) در دیگر کشورهاى اروپایى نیز مراسم عاشوراى حسینى با حضور شیعیان و مسلمانان مقیم این سرزمینها و نیز مسلمین محلى، صورت مىگیرد. قاره آمریکا مهاجرین عرب، ایرانى، پاکستانى، هندى و آفریقایى که مسلمان و شیعه هستند در مناطق گوناگون این قارّه به برپایى مراسم عاشورا اهتمام مىورزند و یکى از نمونههاى جالب عزادارى در منطقه کارائیب است یادآور مىشود از سال 1845 تا 1917 م عدّه زیادى از شیعیان هندى به عنوان کارگر روز مزد به این منطقه انتقال یافتند و عزادارىهاى محرم را رواج دارند که «هوسه» نامیده شد و به نشانه اتحاد میان کارگران مهاجر و نماد نوعى سرکشى علیه حکومت مستعمراتى تبدیل گردید. در تاریخ 30 اکتبر 1884 م عدّهاى از شرکت کنندگان در سوگوارى هدف گلوله پلیس که تحت حمایت جوخه سربازان انگلیسى بود قرار گرفتند که عدّهاى کشته و گروههاى بسیارى زخمى شدند. مراسم هوسه در کارائیب خصوص در کشور ترینیداد تحت تأثیر بعضى از مراسم آفریقایى قرار گرفته و هوسه نیز به نوبه خود در یکى از مراسم مهم محلى این جزیره تأثیر گذاشته است، دو مرکز اصلى مراسم محرم ترینیداد یکى شهر سن جیمز در شمال و دیگرى در منطقه سدروس در جنوب غربى جزیره قرار دارد در شمال از هر چهار گروه برگزار کننده مراسم محرم سه گروهشان خانوادگى هستند ولى در جنوب این ارتباط کمتر بوده و بستگىهاى اجتماعى جاى آن را مىگیرد. در سن جیمز علاوه بر ساخته و گرداندن تجه(تعزیه) دو «ماه» بزرگ مىسازند و آنها را حمل مىکنند که نمایندگان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند. هوسه مدلى از گنبد و بارگاه حسین بن على(ع) است که به آن تجه هم مىگویند، همراه با آن، پرچم هایى حمل مىکنند و بر طبل هایى به نامهاى تاسا و باس مىنوازند، غذایى مخصوص نیز تدارک مىبینند. سازندگان تجه از خوردن گوشت و غذاى سرخ شده پرهیز مىکنند و در موقع کارکردن در امام باره کفشها را در مىآورند. در سدروس مراسم با روز پرچم آغاز مىشود که مصادف با هفتم محرم است. هر گروه عزادار چوک مخصوص خود را دارد، چوک فضاى مربع شکلى است که در طول دوره سه روزه مراسم محل مقدسى به شمار مىآید.این چوک در نزدیکى کارگاهى است که در آن تجه ساخته مىشود. در روز پرچم شخصى که به نام «مجاور» خوانده مىشود براى خواندن دعا به محل اجراى مراسم مىآید، این ادعیه معمولاً آیاتى از قرآن است و با سوره فاتحه آغاز مىگردد، بعد از مراسم دعا، در اطراف چوک پرچمهاى سرخ به یاد امام حسین(ع) و پرچمهاى سبز به نشانه امام حسن، قرار مىدهند، بعد از آن، دسته راه مىافتد. طبلها به صدا در مىآیند و برچمها که اکثراً توسط زنان حمل مىگردد از چوک حرکت داده مىشود، در طول شب پنج نفر با سینىهاى مخصوص از محل اجراى مراسم خارج شده و به سمت مکانى به عنوان نماد کربلا مىروند، مشتى خاک از آنجا بر مىدارند و در پارچه سفیدى پیچیده و دورش نوار باریکى مىبندند تا شبیه دو جنازه کوچک شود که مطابق سنت مسلمانان براى دفن حاضر شده است. این دو بسته را روى سینى مىگذارند و بر روى آن عطر مىپاشند و دعاهایى در همین حال مىخوانند، مرثیه گویى هم رواج دارد، در آخر شب محتواى سینىها را در گودال وسط چوک مىگذارند، روز هشتم محرم مراسم تجه کوچک انجام مىشود تجه کوچک را روى سر مردى مىگذارند و در حالى که یک نفر با فانوس از جلو حرکت مىکند و عدّهاى طبل مىنوازند تجه را هفت بار در جهت خلاف عقربههاى ساعت دور چوک مىگردانند، دختران جوان و زنان در حالى که پرچمهاى زیادى دارند به تجه مىپیوندند، نیمههاى شب عدّهاى مخفیانه این تجهها را به داخل آب مىبرند شب تاسوعا مردم براى حرکت دادن تجه بزرگ خود را مهیا مىکنند. بعد از ظهر عاشورا یک دیوار متحرک کارگاه(امام باره) برداشته مىشود و پایه و بخش اصلى تجه به داخل حیاط برده مىشود و در آنجا تاجگذارى انجام مىشود. سپس تجه را روى چرخ مىگذارند تا بتوان آن را در دسته حرکت داد، سرانجام تجه را به چوک مىبرند و آنجا دعا مىخوانند و داخل آن را عطر مىپاشند. در این موقع شیرینىهایى به نام حلوا و میلدا پخش مىکنند. تمام کسانى که در ساختن تجه همکارى داشتهاند براى صرف غذا دعوت مىشوند. حدود ساعت نه شب دوباره تجه را حرکت مىدهند که تعداد شرکت کنندگان در این مراسم بسیار زیاد و هیجانانگیز است. اواخر شب یا بامداد روز بعد(عاشورا) مجاور، تربت داخل تجهها را بر مىدارد و محتویات آنها را در نمادى که براى کربلا ساختهاند دفن مىکنند. سرانجام هنگام غروب آفتاب تجه را روى شانههاى خویش به دریا مىبرند و آنجا رها مىسازند و لحظات غمانگیز و سوگ و ماتم آغاز مىشود.(17) پاورقی ها:پىنوشتها: - 1. امام حسین و ایران، کورت فریشطر،ترجمه منصورى، ص 241. 2. سفرنامه این بطوطه، ترجمه دکتر محمد على موحد، ج دوم، ص 314 و 315. 3. عاشورا در سرزمینها، ج 4، ص 42 - 39 به نقل از دائرة المعارف عقاید و مذاهب، ص 180 - 179. 4. جام جم، شماره 1095، نهم اسفندماه سال 1382. 5. مجموعه مقالات دومین کنگره، ج 2، ص 118؛ سرزمین اسلام، ص 441. 6. سرزمین اسلام، ص 402؛ عاشورا در سرزمینها (قاره آفریقا)، ص 29 - 27. 7. عاشورا در سرزمینها، ص 45 - 44. 8. نامه فرهنگ، سال هفتم، شماره مسلسل 25، بهار 1376، ص 184. 9. روزنامه جمهورى اسلامى، دوشنبه، 26 فروردین 1381، شماره 6605، ص 7. 10. سرزمین اسلام، ص 523؛آلبانى تنها کشور اروپایى که بالاترین درصد مسلمانان را دارد، مقاله نگارنده، مجله مکتب اسلام، سال 33، شماره اول، ص 71، کیهان فرهنگى، سال هشتم، شهریور 1368، مقاله محیط طباطبایى در خصوص آلبانى و نیز همان مجله، سال نهم، مرداد 1371، ص 57 - 56. 11. مجله زمزم، دى و بهمن 1381 و نیز ماهنامه مبلّغان، شماره 63، ص 134. 12. درسى از مکتب حسین، سید محمد شیرازى، ترجمه احمد صادق اردستانى، ص 26 - 25، مردان علم در میدان علم، ج 2، ص 96. 13. جام جم شماره 270، مبلغان، ش 63، ص 136. 14. گلبانگ مسجد، ش 32، ص 6. 15. مجله پیام حوزه، شماره 19، ص 78. 16. عاشورا در سرزمین، ج 3، ص 30 - 29. 17. تاریخ عزادارى، ص 389، مجله چشم انداز، شماره، اول، آبان 1373، ص 92 - 89؛ گلستان قرآن، دوره جدید، ش 59، ص 8 - 6. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 |