تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,743 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,961 |
امنیت جهانى در عصر ظهور | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 309، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
فرهنگ معارف و قرآن مرکز | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مقوله امنیت، قدمتى به بلنداى تاریخ انسان دارد یعنى از نخستین روزى که موجودى به نام انسان، پا به عرصه هستى و دنیا مىگذارد، با مشکل و معضل مهم ناامنى و نحوه برخورد با آن، مواجه شده و دست و پنجه نرم مىکند. در طول تاریخ انسان، جامعه و مردمى را سراغ نداریم که فارغ از دغدغه معضل و معماى ناامنى،ترس، اضطراب و نگرانى، روز و روزگارى را سپرى کرده باشند. لذا به جرئت مىتوان گفت که مقوله امنیت، عمرى درازتر و طولانىتر، از مفاهیم دولت و جامعه... دارد، چرا که انسان در نخستین روز هبوطش در این عالم خاکى و دوره حیات تجردش و قبل از شکلگیرى زندگى اجتماعى، با مشکل ناامنى، کاملاً مأنوس، آشنا، همدم و دست به گریبان بوده است، چون در محیطى که زندگى مىکرد، علاوه بر تأمین آب، غذا و حفاظت جان از گرما و سرما، باید به جدال و مبارزه سخت و طاقت فرسا؛ با موجودات وحشى مىپرداخت، حیوانات که هر لحظه امکان داشت به ساحه و قلمرو حیات انسان، حملهور شود؛ و انسان را طعمه خویش سازد، و امنیت جانى انسان را به خطر اندازد. با گذشت زمان، و تکامل بشر و شکلگیرى اجتماعات، مبحث امنیت هم، شاخ و برگ بیشترى پیدا مىکند. گرچه عدهاى از قلم به دستان، نخستین مباحث فلسفى - سیاسى؛ در حوزه امنیت را در گفتمان فلاسفهاى چون افلاطون و ارسطو... به زعم خویش پیدا کردهاند. چرا که این اندیشمندان و فرهیختگان، یکى از عمدهترین وظائف حکومتها را ایجاد امنیت، مىدانسته و بر آن اصرار و تأکید، مىکردهاند. ولى انصاف این است که قبل از افلاطون و ارسطو، پیامبران الهى از جمله حضرت ابراهیم خلیل(ع)، معضل امنیت را مطرح کردهاند، و در مطالبات خود، قبل از مسائل اقتصادى و قبل از مسائل توحید و عبودیّت، مسأله امنیت را على الظاهر، از خالق خویش، استدعا مىکند، آنجا که مىگوید: «پروردگارا! این سرزمین را شهر امنى قرار ده و اهل آن را از ثمرات گوناگون؛ روزى عطا کن.»(1) در تاریخ اسلام هم، از همان آغاز و بعثت رسول گرامى اسلام، بخش عمدهاى از احکام، دستورات و قوانین آن، مستقیم و یا غیر مستقیم، در جهت نظم و تأمین امنیت و نحوه برخورد با عوامل شر و فساد، جنایت، بى بندوبارى و ناامنى، نقش مثبت و ارزندهاى داشته و دارد. و از آن تاریخ به بعد هم، علماء و دانشمندان و محققین که در زمینه متون اسلامى «آیات قرآن و احادیث و سیره عملى معصومین» تحقیق و بررسى داشتهاند، نظریات ناب اسلامى را از متون اولیه آن، استخراج کردهاند، و در دسترس جامعه بشرى قرار دادهاند، که اگر روزى آن احکام و قوانین اسلامى، به صورت کامل اجرا و عملى شود، بدون شک، امنیت کامل در سایه تقوا و رعایت حقوق همه مردم و اجراى عدالت، برابرى و مساوات اسلامى، ایجاد خواهد شد. امنیت آرزوى دیرین بشر همان گونه که مشاهده مىکنیم،از دوره هاى خیلى دور تا حال،تشکیل حکومت صالح و شایسته، و تأمین عدالت، آزادى و امنیت اجتماعى، از جمله آمال و آرزوهاى دیرین فلاسفه، بزرگان و مصلحین جوامع بشرى، بوده است امروز هم، تقریباً عموم اندیشمندان و سیاسیون با انصاف،تنها راه علاج دردها، مشکلات و بیماریهاى جامعه بشرى در جلوگیرى از ظلم، تبعیض، بىعدالتى، جنگ و خون ریزى را، در تثبیت صلح، صمیمیت وبرادرى، تشکیل حکومت عدالت گستر جهانى، ورشد فکرى و فرهنگى جوامع بشرى، مىدا نند و معرفى مىکنند. کلمات و جملات بزرگان و اندیشمندان مندرج در صفحات تاریخ، در حقیقت باز خوانى یک واقعیت جاوید و همیشگى است و آن، انتظار پایا ن دردها، سرگردانیها و ناامنىها، و رسیدن به مدینه فاضله و شهر خورشید که انسانها در آن، حیات انسانى داشته و زندگىشان سر و سامان پیدا کند، دورهى ایدهآل و رؤیائى که درآن، مشکلات جهل و نادانى، و معضلات فقر و تهیدستى، حل و فصل شود و انسانهاى گرسنه و برهنه، در فاصله هاى نه چندان دور تر از کاخهاى سر به فلک کشیده فرعونى، حقوق فردى و اجتماعىشان پایمال نشود. و امّا دریغ و درد که این آرزو، و انتظار، نه تنها تا حال، محقق نشده است بلکه برعکس،هر لحظه و ساعتى که بر عمر این عالم پیر و کهن، افزوده مىشود، فاصلههاى فقر و غنا، بیشتر شده، تبعیض و بىعدالتى، همچنان قربانى مىگیرد و سایههاى شوم یأس و ناامیدى، بساط شادى، و سرور را بىرحمانه، طعمهاى خویش مىسازد، ناامنىهاى اخلاقى و اجتماعى، اضطراب، و دلهره را، هم کاروان انسانهاى درد مند و رنجیده ساخته و به پیش مىتازد. در شرایط فعلى که زمین و زمان در تسخیر انسان، قرار گرفته و حتى کُرّات دیگر، از تاخت و تاز انسان معاصر، بىبهره نمانده است، بازهم، این پرسش در ذهن و ضمیر انسانهاى ستمدیده، مطرح است که آیا این شب سرد، تاریک و ظلمانى، به صبح روشن و نورانى، مبدل خواهد شد، آیا روزى خواهد رسید که دردهاى کهنه و قدیمى بشر، التیام یابد، و سایه هاى شوم جهل و نادانى فقر و تهیدستى، تبعیض و بىعدالتى که از روزگاران کهن تا هم اکنون، هم کاروان انسانها بوده، با گوشت، پوست و خون او عجین، شده است، از فضاى تاریک زندگانى او زدوده شده و رخت بر بندد؟ آیا روزى خواهد رسید که در آن، ظلم، حق کشى، تجاوز و ... جایش را به صلح، صفا، صمیمیت و برادرى بدهد و انسانها، در سایهى عدالت و آزادى اجتماعى حلاوت و شیرینى آرامش و امنیت کامل روحى و روانى، فردى و اجتماعى و ملى و بین المللى را با تمام وجود،لمس کرده و فارغ از نگرانى و دغدغه معاش و امور مادى، در کنار هم، دیگر به زندگى مسالمت آمیز انسانى ادامه دهند و راه تعالى و تکامل را با فراغ بال سپرى بنمایند.؟ و آیا بهشت دنیوى انسان، مدینه فاضله و شهرخورشیدى که حاکمان و دولتمردان آن، عقلاى عالم بوده، قوانین آن، عدالت، آزادى و امنیت اجتماعى را به ارمغان آورد. آرزوى است محال و ناممکن؟ و یا روزى این آمال و آرزوهاى دیرین بشر، محقق شده و مصداق خارجى، پیدا خواهد کرد؟! اگر پرسشهاى مطرح شده را، به آیات قرآن،عرضه کنیم،متوجه خواهیم شدکه: قرآن کریم،رنج و اندوه انسان را ابدى نمىداند، و ستم و بیداد را نیز، هم زاد وهم راه همیشگى او، معرفى نمىکند، بلکه قرآن مجید،علل و عواملى که موجب رنج و اسارت انسانها و مانع حرکت تکاملى او مىشو د را محکوم به فنا و نابودى دانسته و فرجام تاریخ را روشن و ایدهآل، معرفى مىکند، فرجامى که در آن،حق بر باطل، پیروز شده،عدالت و آزادى جایگزین ظلم،جور و ا ستبداد خواهد شد، دردها،مشکلات و بدبختىهاى انسان، به پایان خواهد رسید، ترس،وحشت و ناامنى، جایش را به محیط امن و آرام داده و بندگان صالح،شایسته و وارسته،وارثان و حاکمان زمین و زمان خواهندشد جهان را از لوث وجودافراد پست،پلید و ستم پیشه ونااهل پاکسا زى، خواهندکرد.قرآن کریم از سنتِ پیروزى حق بر باطل(2)، غلبه راه و رسم انبیاء و اولیاء(3)، خلافت و وراثت مومنان و صالحان در زمین(4)، جهان شمولى دین خدا(5)، استقرار آیین خدا پسندانه و تحقق صلح و امنیت جهانى(6) در آیات گوناگون و مختلفى خبر مىدهد و مىفرماید : «ما در کتاب آسمانى زبور، پس از ذکر، چنین مرقوم کردیم که در آینده صالحان و پاکان، وارثان زمین، خوا هند شد و روى زمین،براى همیشه ازعناصرنا اهل و حاکمیت جور، و ستم، پاکیزه، خواهد شد به راستى که در این،پیامى است براى عبادت کنندگان»(7) قرآن کریم، این وعدهى قطعى را به انسانهاى مؤمن و پاکدامن، داده است که روزى شرارت و ناامنى به پایان خواهد رسید، و با نابودى عوامل شرّ و فساد، جامعه انسانى، لذت امنیت واقعى را خواهندچشید، آنچنان امنیت و آرامش که هیچ ترس و اندوهى، آن را تهدید نخواهدکرد و مخلوقات و بندگان خداوند، با آزادى، آگاهى و آرامش و امنیت کامل درونى و بیرونى، راه توحید و تقوا را، در پیش خواهند گرفت، لذا بافریاد رسا، اعلام مىدارد که : «خداوند به افرادى که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده مىدهد که آنها را قطعاً خلیفه روى زمین، خواهد ساخت... و دین و آئینى را که براى آنها پسندیده، پا برجا و ریشه دار خواهدکرد و خوف و ترس آنها را، برامنیت و آرامش، تبدیل خواهدکرد»(8) در این آیه شریفه نوید و مژده سهگانه ذیل دیده مىشود: الف: حکومت جهانى مؤمنان . ب: استقرار دین خداپسندانه. ج: استقرار امنیت کامل و نابودى عوامل ترس، وحشت و نا امنى. از آن جاى که سنتهاى مطرح شده، در آیات قرآن، تا حال، محقق نشده است؛ در ذهن کنجکاوگر انسان هاى زیرک، این سؤال مطرح مىگردد که: سنن وعده شده الهى، کى و در چه زمانى، محقق مىشود؟ انسان هاى رنجیده و مظلوم، چه زمانى، شکست و نابودى جبهه باطل، پیروزى و موفقیت جهانى سپاه و لشکر حق را، جشن خواهند گرفت؟ مدینه فاضله و موعود قرآنى، کى محقق شده و در چه زمانى، انسانهاى مؤمن و متقى، خلافت و وراثت زمین را در،دست، خواهندگرفت؟ در کدامین صبح روشن، دین خدا پسندانه آسمانى، تمامى دلها را نور باران کرده، و عالمگیر خواهد شد، و با نابودى عوامل ترس، وحشت و ناامنى، امنیت واقعى به وجود خواهدآمد ؟ احادیث و روایات که از رسول اکرم(ص) و ائمه علیهم السلام، نقل شده و در واقع حکم تفسیر آیات قرآن را دارا هستند معما و پرسش هاى مطرح شده پیرامون سنن وعده شده الهى را، به روشنى جواب داده اند و اعلام کرده اند که سنن وعده شده الهى، در عصر طلایى ظهور آخرین خلیفه خداوند، حضرت مهدى (عج )،محقق خواهدشد، و در عصر ظهور آن یگانه دوران، با جنبش عظیم علمى و فکرى، جهل و نادانى، محو خواهد شد و با نزول برکات آسمانى و جوشش معادن و ذخایر زمینى، و جهش فوق العادهى اقتصادى و صنعتى، فقر، فلاکت و تهیدستى از بین خواهد رفت وبا نابودى جهل و نادانى، فقر و تنگدستى، تحوّل عظیم اخلاقى و انسانى به وجود خواهدآمد، وبا استقرار عدالت، برادرى و برابرى، ظلم، تبعیض و بىعدالتى ریشه کن، شده و فاصله هاى طبقاتى، محو و نابود خواهد شد... و در نتیجه گمشده همیشگى بشر، یعنى امنیت جهانى، به دست آمده و انسانهاى مؤمن و متقى، بدون دلهره، نگرانى و اضطراب، در محیط کاملاً آزاد و فضاى سالم انسانى، راه سعادت و خوشبختى و رسیدن به کمال مطلق را طىّ خواهند کرد. از روایات استفاده مىشود هر مجرم و گناهکارى که درخور کیفر باشد، امام مهدى(ع) براساس علم امامت خود، عمل کرده و حرمت شکنان قوانین الهى و اجتماعى را به جزاى اعمال ننگینشان خواهند رساند، و منتظر گواهى گواهان و اقامه دلایل و مدارک از سوى مدعى نخواهد ماند و به سوگندهاى دروغین، از سوى طرفین دعوا، توجه نخواهد کرد، و آنچه حق و عدالت است، آن را ملاک قرار داده و براساس آن، حکم و داورى نموده و با اجراى دقیق احکام الهى، آزادى و امنیت به معناى واقعى کلمه را به جامعه جهانى عرضه خواهد کرد، امنیت که در آن، جان، مال، ناموس، حیثیت و آبروى افراد، حفظ خواهد شد، و انسانها، دیگر از ناحیهى تضییع حقوقشان، دلهره، اضطراب و نگرانى نخواهند داشت. امنیت در عصر ظهور: با رعایت اصول و راهکارهایى که به صورت اجمالى، بیان شد، امنیت کامل فردى، اجتماعى و بین المللى در عصر ظهور حضرت حجت(عج) محقق خواهد شد، امنیتى که بشر در طول تاریخ، مثل و مانند آن را ندیده است، در نتیجه شهر امن و سلامتى که خداى متعال، مژده و نوید آن را به مؤمنان و مستضعفان داده است، تحقق عینى پیدا خواهدکرد، و همه انسانها، با آزادى و آگاهى کامل و آرامش درونى و بیرونى، راه توحید و تقوا را، در پیش گرفته و از شرارت و ناامنى، و اضطراب و نگرانى، نجات پیدا خواهندکرد. «خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و عمل صالح، انجام دادهاند، وعده مىدهد که آنها را قطعاً خلیفه روى زمین خواهد نمود، و دین و آیینى را که براى آنها پسندیده، پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت، خوف و ترس را به امنیت و آرامش تبدیل خواهد ساخت»(9) تبدیل شدن، ترس، اضطراب و نگرانى به آرامش و امنیت، یعنى برطرف شدن تمامى عوامل ناهنجاریها و ناامنیها و جایگزین شدن امنیت و آرامش، در همهى روى زمین. امام زین العابدین در تفسیر و تأویل آیه شریفه مىفرماید : «این گروهى که ترس و اضطراب فردى، اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى، از زندگى شان،رخت بر بسته و سایه امنیت و آرامش، پرو بالش را بر سر آنها مىگستراند» به خدا سوگند، همان پیروان ماهستند که خداوند به وسیله مردى از خاندان ما، این امر را تحقق مىبخشد، و او مهدى(عج) این امت است»(10) امام صادق(ع) هم مىفرماید: «این آیه، درشأن قایم آل محمد(عج) و اصحاب او نازل شده است»(11) ایجاد و استقرار امنیت کامل جهانى، در آن عصر و زمان رؤیایى، با رعایت اصول و ضوابط اسلامى و انسانى، امرى طبیعى خواهد بود، چراکه عوامل ترس و ناامنى محو و نابود خواهدشد، و تمام آفت ها که به نحوى آرامش زندگى را برهم مىزند . از بین رفته و همگان در اوج رفاه. آسایش و فراوانى نعمت، روزگار خود را سپرى خواهند کرد. با توسعهى علم و دانش و تعلیم و تربیت سالم اسلامى در عصر ظهور، جهل، نادانى و خرافات، که عامل مؤثر در بروز ناهنجاریها و ناامنىهاى اجتماعى است، از بین خواهد رفت، و در سایهى رونق اقتصادى، فقر و تهیدستى که عامل دیگرى در شیوع فساد، و بىعفتى...است، ریشهکن خواهد شد و انسانهاى مظلوم و مستضعف، از درماندگى و گرسنگى که منجر به تجاوز و خود فروشى مىشود، نجات پیدا خواهند کرد. و با اجراى دقیق احکام جزایى شرع و قاطعیت در برخورد با مخالفین و متخلفین، دزدان و متجاوزین به جان، مال، ناموس و حقوق مادى و معنوى مردم، به جزاى اعمال ننگین خود، خواهند رسید و شرّشان از سر مردم قطع و کوتاه خواهد شد. بالأخره در پرتو نظام عدالت گستر عصر ظهور ، بساط ظلم و بىعدالتى و تبعیض در تمامى چهره و ابعادش، برچیده خواهد شد و مدینهى فاضله که بشر دردمند در طول تاریخ، انتظار و آرزوى آنرا در سر مىپرورانید، به وجود خواهد آمد. مدینهى فاضلهاى که در آن ،روابط اجتماعى انسانها، براساس قانون عدالت، برابرى و احترام به حقوق و ارزشهاى انسانى و آزادیهاى مشروع فردى و اجتماعى، پىریزى شده و جریان پیدا خواهد کرد... و انسان در محیط امن و آرام، راه تقوا و عبودیت را در پیش گرفته و از وضع مطلوب به و جود آمده، کمال استفاده را در جهت کسب فضایل اخلاقى خواهد برد . از رسول اکرم راجع به امنیت در عصر ظهور، نقل شده است که: «امت مهدى به آن حضرت پناه مىبرند چنان که زنبورهاى عسل به ملکه خود پناه مىآورند ، آن حضرت زمین را پر از عدل و داد مىکند ، چنان که: پیش از آن پر از ستم و جور شده بود ،به گونهاى که مردم به فطرت اولیه خود بر مىگردند شخص خوابیده را بیدار نمىکند و خون کسى ریخته نمىشود.»(12) حضرت على(ع) نیز مىفرماید: «... هرگاه قایم ما قیام کند، آسمان بارانهاى خود را مىبارد و درندگان با چارپایان از در آشتى وارد مىشوند و با انسانها کارى ندارند تا جایى که زنى از عراق به شام مىرود، بدون اینکه درندهاى او را نگران سازد و یا از چیزى بترسد.»(13) با اجراى احکام دقیق اسلامى و قاطعیّت در برخورد با انسانهاى شرور و متجاوز، امنیت کامل جادهها و مسیر عبور و مرور، تأمین خواهد شد به گونهاى که دو زن، شبانه از مبدأ، حرکت کرده و مسافرت خواهند کرد، و از بىعدالتى، ستم و ناامنى، هراسى نخواهند داشت»(14) از امام باقر(ع) هم نقل شده است که: «به خدا سوگند، یاران مهدى(عج) آن اندازه مىجنگند تا خداوند به یگانگى پرستیده شود و به او شک نورزند، با نابودى اشرار و متجاوزان آنچنان امنیّت ایجاد شود که پیرزن سالخورده و ناتوان، از ین سوى جهان، به آن سوى دیگر، رهسپار شود و کسى متعرض او نشود.»(15) هنگامى که از امام صادق (ع) شخصى سؤال مىکند: چرا آرزوى ظهور حضرت حجت (عج) را داشته باشیم؟ امام صادق در جواب او مىفرماید: «سبحان اللّه ! آیا دوست ندارى که امام، عدالت را در جهان بگستراند و امنیت را در راهها برقرار سازد و با حکم منصفانه، با ستمدیده، رفتار نماید و به او یارى رساند».(16) قتاده مىگوید: حضرت مهدى بهترین انسانها است... در زمان او زمین از امنیتى برخوردار مىگردد که زنى به همراه پنج زن دیگر، بدون همراه داشتن مردى به حج مىروند و از چیزى ترس ندارند.(17) على ابن عقبه ازپدرش نقل مىکند که حضرت مهدى(عج) به عدالت حکم مىکند ستم در حکومت او برچیده مىشود و به سبب وجود آن حضرت راه ها و جادهها امن مىگردد.(18) در عصر ظهور عناصر فاسد، گروههاى راهزن و متجاوزى که امنیت و آرامش جامعه را مختل ساخته و جوّ رعب، وحشت، اضطراب و نگرانى را به وجود مىآورند، امکان تشکیل و تشکّل پیدا نخواهند کرد، چرا که دست قدرتمند و دقیق عدالت، آنان را در نطفه، خفه خواهد کرد و در همان مراحل اولیه و نخستین،به کیفر شایستهاى خواهد رساند به گونهاى که اگر حق کسى در زیر دندان دیگرى باشد، حضرت مهدى(عج) آن را باز مىستاند و به صاحبش باز مىگرداند.(19) علاوه برآن جامعهى بشرى نیز با توجه به رشد فکرى و تربیتى به مراحل از کمال و علو نفس و شرافت انسانى، خواهند رسید، که خویشتن رافراتر و بزرگوارترازآن بداند که دست به ظلم، ستم، تجاوز و بىعفتى زده، آسایش وامنیت خود و هم نوعان خویش را مختل سازد. امنیت در این سطح که فردى بدون ترس و وحشت، از شهرى به شهر دیگر رفته و زنان بدون همراه داشتن مردى با خیا ل آسوده و آرام مسافرت کنند، و حتى جواهرات شان، نمایان باشد و احساس ناامنى و اضطراب نداشته با شند،در دنیاى متمدن امروزى به یک رؤیایى تعبیر نا شدنى شباهت دارد ولى در عصر ظهور حضرت حجت (عج)این رؤیاها، تعبیر خواهد شد و مصداق عینى پیدا خواهدکرد. آرى حضرت مهدى(عج) که وارث همه پیامبران و اوصیاى الهى و آخرین وصى حق در زمین و منجى عالم بشریت در فرجام تاریخ است، با أذن و اراده خداى متعال،آرزوهاى برآورده نشده همه پیامبران و اوصیاى الهى را برآورده خواهدکرد . شمشیر انتقام حق و عدالت، از آستین آن منتقم آل محمد (عج)و یاران پاکباخته اش بیرون شده چون صاعقه مرگبار، بر فرق درندگان وحشى که لباس و جامه انسانیت، بر قامت ننگین خود پوشانیده اند ولى جز فتنه، فساد و بى دادگرى، کار دیگرى نداشته اند، فرود خواهدآمد، و بساط ظلم، ستمگرى، فساد و عیاشى آنان را برچیده و نظام مبتنى بر ارز شهاى الهى و انسانى را مستقر خواهد کرد و انسانهاى دردمند ، رنجیده و مستضعف را از فقر، فلاکت و سلطهى استثمار، نجات خواهدداد. حضرت حجت(عج) با استقرار نظام عدالت گستر و ارزشمدار عصر ظهور، تمام وعده هاى داده شده در قرآن و احادیث را محقق خواهد کرد، دین خدا را بر کل جهان عرضه خواهد داشت زمام امور را به دست انسان هاى مظلوم و ستمدیده، خواهد سپرد و به انسانهاى مؤمن و متقى،عزت خواهد داد، حزب الله، را به پیروزى خواهد رساند، اضطراب و نگرانى ر ا از تمام زوایاى زندگى از بین خواهد برد امنیت، آرامش کامل را به وجود خواهد آورد و بدینسان شب سرد، تاریک و ظلمانى انسانهاى مظلوم را به پایان خواهد رساند وانتهاى فصل سرما و یخبندان اخلاق و ارزشهاى انسانى را اعلام خواهدکرد. به امید روزى که با اجراى قوانین، احکام و دستورات اسلام راستین، در پهن دشت هستى، ظلم، تجاوز، سرقت، اختلاس و ناامنى ها و نا هنجارى ها از کل جهان ، رخت بر بندد و خورشید عدالت، برابرى، امنیت، آزادى، سعادت و خوش بختى، از وراى جبال و حجاب هاى خفقان استعمار، استثمار، بى عدالتى و نامردى، سر برآورده و بر صفحه زندگى تاریک و آشفته انسان بتابد، و چشمه ساران فضیلت، انسانیت و نیک بختى از هر سو، به جوش آمده و بر پهنه ى کویر زندگى، جارى شود گلهاى اخلاق و آزادى از هر سو جوانه زده و گل بوته هاى امید، صلح، آرامش و امنیت ، زینت بخش آغوش گرم انسانها و اجتماعات بشرى شود. پاورقی ها:پىنوشتها: - 1) قرآن کریم، بقره / 126: «ربِّ اِجعَل هذا بلداً آمناً وارزق اهله من الثمرات». 2) سوره اسرا/ آیه 81 و سوره انفا ل/ آیه 7- 8. 3) سوره مجادله/ آیه 21 و سوره غافر/آیه 51. 4) سوره انبیا/ آیه 106-105 و سوره قصص/ آ یه 5. 5) سوره توبه/ آیه 33 و سوره صف/ آ یه 7. 6) سوره نور/ آ یه 55. 7) سوره انبیا / آیه 105- 106. 8) قرآن کریم : سوره نور/ آیه 55: «وعدالله ُالذین آمنوا منکم وعملوا الصا لحا ت لیستخلفنهم فى الارض کما استخلف الذین من قبلهم ولیمکنن لهم دینهم الذى ارتضى لهم ولیبدلنهم من بعد خوفهم امنا». 9) همان. 10) مجمع البیان ذیل آیه: «هم والله شیعتنا اهل البیت یفعل الله ذالک بهم علی یدی رجل منا وهو مهدی هذه الامة» 11) تفسیر برهان ذیل آیه 55 سوره نور: «نزلت فی القایم و اصحابه...» 12) ملاحم ابن طاووس صفجه 45: «تاوی الیه امته کما یاوی النحل الی یعسوبها یملأالارض عدلاً کما ملئت جوراحتى یکون الناس على مثل امرهم الاول لایرقظ نائمنا ولا یهریق دماً». 13) بحار 52 / 319 باب 27 سیرواخلاق: «ولو قدقام قائمنا لانزلت السما ء مطرها ولا خرجت الارض نباتها ولذهبت الشحناء من قلوب العباد اصطلحت السباع والبها ئم حتی تمش المرء بین العراق الی الشام لاتضع قدمیها الا علی النبات علی راسها زبیلها لایهیجها سبع ولاتخافه». 14) معجم الکبیر 8/179 : به نقل از : چشم اندازى به حکومت مهدى صفحه 191. 15) بحارالانوار جلد 52 صفحه 345 چاپ بیروت، باب سیره و اخلاق... باب 27 حدیث 91: یقا تلون والله حتى یوحدالله و لایشرک به الشی و حتی یخرج العجوز الضعیفه من المشرق ترید المغرب ولاینها ها احد. 16) بحارالانوار /52/ باب 22 فضل انتظارالفرج حدیث 62 : فقال لى : «سبحان الله اما تحب ان یظهرالعدل ویامن السّبل...» 17) ملاحم ابن طاووس 44: «المهدى خیرالناس... محبوب فی الخلائق یطفىء الله به الفتنه العمیاویأمن الارض حتى انّ المرء...» 18) منتخب الأثر/308:«...اذاقام القائم (عج) حکم بالعدل وارتفع فی ایاّمه الجوروامنت السبل ...» 19) ملاحم ابن طاووس 43: «یبلغ من ردّ المهدی المظالم حتی لوکان تحت ضرس انسان شیء انتزعه حتی یردّه» | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |