تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,995 |
گزارش عمره مفرده | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 310، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
محمدتقی رهبر | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
فرصتها و چالش ها
عمره مفرده که در روایات، عنوان حج اصغر نیز دارد همه ساله صدها هزار زائر ایرانى را راهى عربستان مىکند. در سال جارى بیش از 600هزار ایرانى به زیارت مدینه و مکه شتافتهاند. عظمت این فرصت معنوى و اهمیت حجم زائران از کشورمان و گستره عمره دانشجوئى و دانش آموزى از یک سو و رفتار خصمانه مزدوران وهابى و سهل انگارى دولت سعودى در انجام وظائف خود از سوى دیگر و نقاط روشن و تاریک این سفر روحانى بر اثر بى توجهى پارهاى از زائران کم معرفت از جمله بدحجابى و مسئولیت بعثه مقام معظم رهبرى سازمان حج و زیارت و دولت جمهورى اسلامى در این رابطه نگارنده را بر آن داشت که مقاله این ماه را به این موضوع بسیار مهم اختصاص دهد که حتماً مورد توجه مسئولان ذى ربط قرار خواهد گرفت. اینک توجه خوانندگان گرامى را به نکاتى جلب مىنماید: نکته اول: آثار و برکات این سفر معنوى است که در یک ارزیابى کلى بسیار زیاد و قابل توجه است. به هیچ وجه نمىتوان حضور صدها هزار زائر عاشق را نادیده گرفت که طى دو هفته در این اردوگاه معنوى و هفتههاى قبل و بعد آن دل در گرو معبود دارند و مناسک دینى را انجام مىدهند.و هرچند ضعفهایى در پارهاى از این افراد باشد ولى در هر حال این فرصت خوبى است که هم افراد دعوت حق را لبیک گفته و احرام کوى دوست بندند و نواى یکتاپرستى را بسرایند، با پیامبراکرم(ص) و ائمه و امّالائمه سخن بگویند و مواقف و مشاهد کریمه را سیر کنند و تاریخ اسلام و بعثت پیامبر گرامى را باز خوانى نمایند وبه تماشاى قبور ائمه در بقیع زخم خورده بنشینند و شاهد این مظلومیت تاریخى باشند و بالأخره رنگ وبوى خدائى بگیرند و هر یک بقدر دانش و ایمان و معرفت و صفا و خلوص خود بهره گیرند و ره توشه معنوى براى زندگى ذخیره کنند. اصولا فلسفه زیارت به نحو عام و زیارت بیت الله الحرام بطور خاص برکات و آثار غیرقابل انکارى دارد که مىتوان آن را در تکمیل معرفت و تقرب به خدا و انسان سازى که فلسفه آفرینش است، خلاصه کرد، نگارنده که حدود سى سفر زائران خانه خدا را در حج و عمره همراهى کرده شاهد این تحولات معنوى بوده است. و چه بسیار کسانى را دیده که این سفر منشأ تحوّل روحى و معنوى آنان بوده است. در همین سفر اخیر یکى از اعضاء گروه ما پزشکى بود که با خانواده و فرزندان خود که داراى تحصیلات عالى بودند مشرف شده بود. او مىگفت در سفر قبلى پسر و دخترم را که دانشجو هستند آوردم در حالى که مایل به این سفر نبودند اما همین که آمدند و روحانیت و جاذبه معنوى مکه و مدینه را دیدند عاشق شدند و هم اینک یکى از انگلستان و دیگرى از تهران با علاقه بسیار همسفر ماهستند. زائر دیگرى در یکى از سفرهاى حج تمتع مىگفت: من به بسیارى از کشورهاى جهان سفر کردهام اما جاذبه این سفر مرا بر آن مىدارد که همه ساله تشرف حاصل کنم. در این روزها شاهد حضور دهها هزار جوان پسر و دختر هستیم که در قالب عمره دانشجوئى و دانش آموزى در حرمین شریفین حضور دارند و با عشق و شور جوانى و فطرت پاک و دست نخورده به راز و نیاز مىپردازند و در این اردوگاه معنوى بنیه ایمانى خود را نیرومند مىسازند و توشه اندکى را مىاندوزند و در همین حال باید از دولت جمهورى اسلامى و سازمان حج و زیارت قدردانى کرد که تسهیلات این سفر را براى همه بویژه جوانان فراهم ساختهاند که این در جهان اسلام بى نظیر است و تنها ایران اسلامى است که نسل جوان را براى این سیرو سفر معنوى بسیج کرده است. نکته دوم: بهره بردارى حداکثرى از این فرصت معنوى است که در این خصوص آموزش و توجه زائران بویژه دانشجویان و دانشآموزان بیش از آنچه وجود دارد، ضرورى بنظر مىرسد همچون بیان مسائل شرعى بویژه مناسک و مقدمات و اسرار آنها و وظائف زائر در حرمین در تماس با مذاهب دیگر و شرائط خاص عربستان و افکار سخیف وهابیگرى و پاسخگوئى به شبهاتى که از طریق جزوه به ایرانیان داده مىشود و هرچند پایه و مایه اسلامى و قرآنى ندارد اما براى ساده دلان گمراه کننده است. پیشنهاد ما به مسئولان بعثه حرمین این بود که این شبهات که موارد آن محدود است قبلاً بازشناسى شده و پاسخهاى مستدل آن در جزوات کوچک در اختیار زائران بویژه دانشجویان قرار گیرد و آنها از قبل بیمه شوند تا فریب شیطنتهاى وهابىها را نخورند، بطور کلى دادن آگاهى و کار فرهنگى میدانى و عملى بیشترى لازم است هر چند به انصاف باید گفت واحد آموزش و پژوهش بعثه ما با تألیف و نشر انواع کتابها و جزوهها در تمام زمینههاى اعتقادى و فنى و اخلاقى سنگ تمام را نهاده و ناگفتهاى باقى نگذاشته است اما نهاد تبلیغى حج و عمره باید نحوه بهره بردارى از آنها را مدیریت کند و روحانیان گروهها با آگاهى به همه جوانب حداکثر تلاش را در این عرصه بنمایند و از تجارب استادانه افراد مجرّب بهره گیرند که این خود در حوزه تبلیغات و مبلغان جایگاه ویژه دارد. نکته سوم: حرکات جاهلانه وهابیها و بى تفاوتى دولت سعودى و حتى همکارى با اندیشه این فرقه ضاله است که از بعد سیاسى نیز خالى نیست. وهابیت که تفکر فرقه قلیلى از اهل سنت است و اکثریت سنى آنرا رد مىکند، با آموزههاى ارتجاعى و سلفى گرى و تکفیرى امروزه آمیخته شده و بدون تردید امروزه آلت دست دشمنان اسلام در جهت تخریب روابط امت اسلام است که سنى را رودر روى شیعه و شیعه را در برابر سنى به مقابله وادارند و پروژه آمریکایى جنگ شیعه و سنى را تحقق بخشند، نمونه آن تخریب قبور ائمه در سامراو... و دولت سعودى که مىبایست با اعمال جاهلانه این فرقه برخورد کند متأسفانه فضا را براى عوامل وهابى در مدینه و مکه باز گذاشته و چراغ سبز به آنان داده است در حالیکه این به مصلحت دولت سعودى نیست که سرنوشت جامعه را به اندیشههاى سخیف و ارتجاعى وهابیت بسپارد که اقدامات تروریستى سلفى گرى و تکفیرى گوشهاى از آن تفکر است که امروزه لکه ننگى بر دامن مسلمانان شده است. میدان دادن به جریان وهابیگرى نه به صلاح کشور سعودى است نه جهان اسلام و انتظار است مسئولین سیاست خارجى ما در این عرصه بیکار نباشند و دولتمردان سعودى را توجه دهند و اگر واقعاً جریان به این منوال است که اهانت به شیعیان شود مراجع ما عمره را ممنوع کنند. واقعاً کجاى دنیا رسم است که عدهاى زائر را به جرم خواندن زیارت و تجمع بر سر قبور بزرگانشان توهین کنند و به احساسات مردم دهن کجى نمایند، از یک طرف تعدادى افغانى بى سواد را که در حاشیه اصفهان چاه کنى و خشت زنى مىکردهاند و به افغانستان عودت داده شده است آموزش دهند! و بر سر قبور مطهر بزرگان اسلام نصب کنند که اینها درس دین و توحید را به مردم بدهند! در حالیکه از الفباى اسلام و ایمان بى خبرند. یا یک فرد عرب مامور سعودى جاهل مانند شمر و حرمله بیاید و کتاب دعا را از دست زائر بگیرد و بى حرمتى کند، و از سوى دیگر سربازان سعودى باطوم به دست جلو بقیع قدم بزنند و مانع تجمع مردم براى زیارت شوند گوئى با لشگر سلم و طور رویا روئى مىکنند و این حقارت براى آنها است این حرکات از آن افغانى جاهل یا عرب متحجر گمراه وهابى چندان بعید نیست اما دولت عربستان چرا به اینها میدان مىدهد و حمایت مىکند؟! چرا وزارت خارجه ما تکلیف خود را با این ماجرا روشن نمىکند؟ اما عامل اصلى این حرکات جلوه و ظهور فرهنگ متعالى و کفر ستیز شیعى و اسلامى است که سلفىهاى تحجرگرا را منزوى کرده و به این حرکات وا مىدارد. هرچند حرکات مظلومیت و حقانیت و صبورى توأم با فرهنگ شیعه را به نمایش مىگذارد و در دنیاى کنونى کم نیستند مردمى که با فرهنگ شرقى ما آشنا شده و افکار سخیف ارتجاعى برخى گروهها را به خوبى شناخته و عقب زدهاند. بطور خلاصه در برخورد با این جریان سخیف و جاهلانه، هم کار فرهنگى باید کرد و هم کار سیاسى که در آینده تکرار نشود، چه اگر ما یکسال عمره را متوقف کنیم هزاران میلیارد خسارت به اقتصاد بازار سعودیها وارد خواهد شد. علاوه بر آن لطمه آبروئى براى کشورى که مىخواهد متولى امر حرمین شریفین براى امت اسلام باشد زیرا تولیت حرمین تنها به ساختمان و تدارکات نیست بلکه امنیت فرهنگى و اعتقادى مسلمانان را نیز در بر مىگیرد. نکته چهارم: خریدهاى بى حساب زائران ایرانى از بازارهاى مکه و مدینه است که به گفته اهل اطلاع به حد افراط رسیده است و از همه کشورها جلو زده است. هزاراها میلیارد پول و ارز کشور به ناحق در بازار عربستان خرج کردن خسارت کمى نیست. موضوع سوقات سفر که در آداب زیارت آمده به این نیست که زائر از روزى که پابه عربستان مىگذارد یکسره در بازارها پرسه بزند و با کوله بار به هتل برگردد و ساکهاى حجیم و بارهاى سنگینى تحمیل هواپیمائى کنند این کار علاوه بر خسارت مادى و خرید بنجلهاى بازار ضرر معنوى نیز دارد. زائرى که پس از یک عمر امید به دیار وحى شتافته آیا بى انصافى نیست وقت خود را به جاى امور معنوى اینهمه خرج بازار و سوقات سفر نماید؟! نگارنده در همین سفر اخیر یک خانم مسنّ ایرانى را در فرودگاه مهرآباد مشاهده کرد که نفس زنان و به تنهائى اثاث خود را حمل و نقل مىکرد این خانم تقریباً سالخورده که بقول خودش یک زن تنها بود! چهار عدد بسته و ساک بزرگ همراه داشت که مایه شگفتى بود. اینگونه حرص زدن و خستگى به جان خریدن در یک سفر زیارتى چه ضرورتى دارد. اینها مسائلى است که توجیه و ارشاد مىخواهد که زائر اینقدر اسیر بازار نشود و در همین حال سختگیرى در حجم و توزین بارها و گرفتن اضافه بار لازم است تا مسافران اینهمه افراط نکنند. ضمناً مىتوان در داخل بازارى مشابه آنچه در مکه و مدینه است بطور محدود براى زائران ترتیب داد که این اجناس را با همان قیمت در داخل تهیه کنند و خسارت مادى و معنوى را کاهش دهند. نکته پنجم: بدحجابى در حرمین است که زشتى آن بیش از هر چیز جلب توجه مىکند باید به صراحت بگویم که در میان زائران کشورهاى اسلامى از چهارگوشه جهان عدّهاى از زنان و دختران ایرانى بدترین لباس را مىپوشند بویژه در عمره که براى این عده جنبه سیاحتى پیدا کرده است. با همه تلاشهائى که در این رابطه صورت گرفته هنوز از لباسهاى جلف و چسبان و زلفهاى پریشان و آستینهاى کوتاه در بازارهاى مکه و مدینه موارد زیادى مشاهده مىشود. کافى است خواننده این مقاله سرى به فرودگاه مهرآباد آنگاه که عدهاى از زنان عازم سفر هستند بزند و هنگام بازگشت نیز دیدارى داشته باشد آنگاه باور خواهد کرد که این ادعاى گزاف نیست. از زمانى که در دولت اصلاحات این لباسهاى مبتذل مد شد به حرمین نیز سرایت کرد و نگارنده همان روزها شرح این ماجراى زشت را طى مقالهاى در دید افکار عمومى نهادم و طى نامه جداگانه به مسئولان رده بالاى بعثه نوشتم و پیشنهاد فرم لباس و حجاب اسلامى بصورت اجبارى را همچون زنان ترکیه و مالزى و اندونزى و مصر و لبنان عنوان کردم که تا کنون پاسخ درستى نگرفتهام. در سال جارى الزام دانش جویان و دانشآموزان به پوشش چادر را شنیدم که جاى قدردانى است. البته گستره حجاب براى صدها هزار زائر فراتر از این است و اکثر زنان ما داراى حجاب کامل و بهترین نوع آن یعنى چادر مىباشند با این اوصاف نباید مجالى داد عدهاى خاص حیثیت ما را زیر سؤال ببرند و با لباسهاى مبتذل زن ایرانى را بدنام کنند. حل این مشکل به الزامى کردن حجاب اسلامى و دادن فرم مخصوص یک دست به زائران است که مئونه چندانى هم ندارد و با پانزده هزار تومان از پول زائر مىتوان آن را تأمین کرد و همچنین اخذ تعهد هنگام عزیمت به رعایت شؤونات اسلامى از جمله حجاب کامل و برخورد با متخلفان و بازگرداندن آنان به کشور در صورت لزوم که ضامن اجراى این تعهد باشد. این اقدام شجاعانه مىتواند سفر معنوى عمره و حج را تا حدودى از ناهنجاریها مصون دارد ولى معلوم نیست چرا این شجاعت وجود ندارد و سالهاست این معضل با گفتگوى بىفرجام ادامه داشته است براستى اگر دولت اسلامى براى عزیمت زائر اینهمه خرج مىکند، از هواپیما و هتل و خدمات کامل دیگر، آیا نمىتواند زائر را ملزم به رعایت شؤونات اسلامى کند و در صورت تخلف برخورد قانونى کند؟! تا بدانند ارزشهاى اسلامى را نباید سرسرى گرفت و آبروى نظام در نگاه دیگران در جمع بین المللى حرمین فراتر از رنجش چند فرد متخلف است. انتظار است موارد فوق که از سر مسئولیتشناسى عنوان گردید مورد توجه مسئولان امور حج از وزارت ارشاد اسلامى و سازمان حج و زیارت گرفته تا بعثه رهبرى معظم و همه دست اندرکاران اعزام قرار گرفته و از این پس شاهد برگزارى هرچه بهتر و آبرومندانهتر این شعار بزرگ اسلامى آنگونه که شایسته ایران اسلامى است باشیم. انشاءاللّه. پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 |