تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,146 |
عاشورا، هم «راه»، هم «مقصد» | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1391، شماره 372، آذر 1391 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
حجتالاسلاموالمسلمین جواد محدثی
امروز، چگونه باید به ندای «هل من ناصر» حسینبن علی(ع) پاسخ گفت؟ این ندا و دعوت، در گوش تاریخ، طنینانداز است و از پیروان آن امام شهید، در طول اعصار و قرون، «جواب» میطلبد. عاشورای حسینی، فراخوان مردم به پاکی، دینداری، ظلمستیزی، کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، احیای ارزشهای اسلامی، مبارزه با بدعتها و تحریفها و خرافات و غفلتهاست. یک حادثه و این همه درس و پیام! اگر کربلا را یک «دانشگاه» شمردهاند، گزاف و شعار نیست. این درست است که: همهجا کربلااست و هر روز عاشورا . این حقیقت، امروز با هجوم بیامان جبهۀ کفر و استکبار بر ضد دین و بیداری و آگاهی، روشنتر تجلّی میکند، پس باید در پی داوطلبان ورود به «مکتب عاشورا» بود. دانشگاه حسینی همواره داوطلب میپذیرد. در این دانشگاه، حسینبنعلی(ع) «استاد» است؛ ایمان و ایثار و جهاد و شهادت، «درس» است؛ همهجا و همیشۀ تاریخ، زمین و زمان این آموزش است؛ امر به معروف و نهی از منکر و مقابلۀ همهجانبه با مفاسد و مفسدان، «برنامۀ ویژة» در این مکتب است. هیچ مکتب و دانشگاهی، بیدرس و بیاستاد نیست. ادعا میکنیم که برای روزهای بحران و خطر، فرزند عاشوراییم و شاگرد این مکتب. پس، باید درسهای عاشورا را خوب فراگرفت، به خاطر سپرد و با موفقیت از پسِ امتحان آن برآمد و در آزمون، روسفید شد. یک پرسش: آنان که در برابر مفاسد و منکرات، بیتفاوتاند. آنان که با دیدن خلافها، گناهان، ستمها و ذلتها برنمیآشوبند و واکنشها نشان نمیدهند و به فرهنگ «به ما چه» معتقدند و دنبال عافیت و راحت خویشاند، چگونه مدعیاند که پیرو سیدالشهد هستند؟ همانهایی که، نه عاشورا را شناختهاند، نه کربلا را فهمیدهاند، نه حسین را میشناسند و نه درسهای آن قیام و حماسه را، نه با جوهرۀ دین و پیام قرآن آشنایند و نه توفیق الگوگیری از پیشوایان شهید دارند. راستی... چرا حسین، قیام کرد؟ اگر نهضت حسینی، ماهیتی ضدبدعت و تحریف داشت، و برای امر به معروف و نهی از منکر بود و با هدف احیای سنت و اقامۀ حق بود و به خدا و معنویت و عدالت و حرّیت فرامیخواند، چگونه میشود کسانی در ماتم سرخ پیشوای شهید این نهضت، جامۀ سیاه بپوشند و اشک بریزند و بر سر و سینه بزنند، ولی مرام او را در «عمل»، نداشته باشند و راهشان از «راه حسین» جدا باشد؟ مجالس سوگواری، باید پایگاه نشر فرهنگ عاشورا باشد. دستههای عزاداری، باید مجریان فرمان حسین زمان در کربلای امروز باشند. ذاکران حسینی، باید مروّجان تعهد و تدین و احیای فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر باشند. هیئتها و حسینیهها باید پایگاه و مرکزیت انسانهای دلسوز، دردآشنا، مخلص، ارزشی، انقلابی، ولایی، اهل نماز و تعبد و پایبند به رساله و فتوا و مقید به احکام شرع و حلال و حرام باشد. در این صورت است که «عاشورا» در بستر درست خویش حرکت میکند و اگر جز این باشد و پرداختن به «ظواهر» و «شعائر»، ما را از «حقایق» و «مشاعر» دور کند، راهمان با اصل نهضت حسینی «زاویه» پیدا میکند. یک معیار: اگر ایام عاشورا و برنامههای آن، این سه ویژگی را داشته باشد: ـ تقویتکنندۀ «حس مذهبی»؛ ـ افزایندۀ «شور انقلابی»؛ ـ و تأثیر بر «تزکیۀ اخلاقی»، میتوان امیدوار بود که آیینها و سنتها و مراسم و برنامهها در مجرای مناسب و صحیحی حرکت میکند، وگرنه جای نگرانی است. باری... ماه محرم و صفر، فضای جامعه را به عطر عاشورا معطر میکند. چراغ راه حسین، روشن میشود، تا دوندگان، «راه کربلا» را بهتر ببینند و بصیرانهتر قدم بردارند. پرچم عاشورا را همیشه برافراشته و در اهتزاز نگاه داریم. حیات ما با احیای عاشوراست. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |