تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,321 |
سبک درست دخل و خرج | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1391، شماره 375، اسفند 1391 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
حجت السلام دکتراصغر هادوی مقدمه: خانواده مانند یک کشور کوچک است که اگر برای هزینه و درآمد خود برنامهریزی صحیح نداشته باشد دچار ورشکستگی، رکود و در نهایت به فروپاشی میشود. سبک زندگی روشهای صحیح دخل و خرج را نیز شامل میشود و در این زمینه باید عادات غلط گذشته را کنار گذاشت و با روشهای برگرفته از قرآن و سیره امامان معصوم(ع) سبکی نوین را ارائه کرد. دخل و خرج همان هزینه و درآمد است که در الگوهای بودجهریزی به عنوان دو رکن اساسی شناخته میشوند و در آن قاعدتاً ابتدا فهرستی از مخارج یا هزینهها و درآمدها را مشخص میکنند و بهترین الگوی برنامهریزی آن است که هزینهها با درآمدها تناسب معقول داشته باشند. معمولاً هزینهها و نیازها بیشتر از درآمدهاست و لذا باید تدبیری اندیشیده شود که موازنه بین درآمد و هزینه و یا دخل و خرج برقرار باشد. در خانواده هم مانند یک کشور باید این توازن برقرار باشد وگرنه خانواده همواره با بدهی و قرض روزگار سپری میکند و اندیشه پرداخت به موقع بدهیها آرامش روانی سرپرست خانوار و اعضای خانواده را بر هم میزند. الگوی مصرف هر خانواده با خانواده دیگر تفاوت دارد. شرایط خانوادگی، میزان درآمد، جایگاه اجتماعی، محیط زندگی و سبد مصرفی مورد نیاز، بودجهبندی خانوارها را از یکدیگر متمایز میسازد. در این متغیرها، عامل چشم و همچشمی، حسادت و ارزشهای منفی دیگر جائی ندارند و لذا نمیتوان با درآمد محدود، با مصارف نامتعارف زندگی کرد. آنچه امروز در خانوارها به عنوان کالاهای قسطی و پرداخت پیوسته وام وجود دارد، لزوماً هماهنگ با هزینههای مورد نیاز نبوده، بخشی از آنها معلول خریدهای غیرضروری هستند که از روی چشم و همچشمی تهیه شده و دخل و خرج خانوارها را بر هم زدهاند. برای برقراری این موازنه باید بایستهها و نبایستههای مصرف مشخص شوند.
1) بایستههای دخل و خرج 1/1ـ افزایش آگاهیهای اقتصادی با توجه به دسترسی به اطلاعرسانی سریع از طریق فضاهای مجازی و کتابها و نشریات، اعضای خانواده باید دانش اقتصادی خود را بالا ببرند و از مفاهیمی همچون مصرف، هزینه، درآمد، پسانداز و ورشکستگی آگاه باشند. کمترین بهره این آگاهی، برنامهریزی برای درآمد و هزینه خانوار است که در روایات ما به تقدیرالمعیشه معروف است. 1/2ـ پرهیز از سواری مجانی اعضای خانواده باید بدانند که تا مقطع مشخصی میتوانند نانخور سرپرست خانوار باشند، اما بعد از مدتی باید بار تکفل سرپرست خانوار کم شود و در کسب درآمد به او کمک شود. یکی از شاخصهای پیشرفت جوامع، کاهش بار تکفل است، بدین معنا که نسبت افراد غیرشاغل به افراد شاغل باید کم شود. بدیهی است که افراد زیر 15 سال و بالا ی64 سال نباید کار کنند و میبایست تحت تکفل دیگران باشند، اما در فاصله 15 تا 64 سال باید هر کسی نیازهای خود را تأمین کند. 1/3ـ پسانداز خرجهای پیشبینی نشده و ضرورت نگران نبودن از آینده، دو عامل مهم برای تشویق پساندازند. در جامعه امروز که حدود شرعی در بانکها رعایت میشوند، میتوان بخشی از درآمد را پسانداز کرد تا هم از رکود سرمایه جلوگیری شود و هم به مصرف نیازهای جامعه برسد. هر وقت هم به پسانداز نیاز بود، میتوان آن را دریافت و هزینه کرد. در صدر اسلام هم که سیستم بانکی فعلی وجود نداشت، امامان معصوم به شکلی دیگر پسانداز را توصیه میکردند. امام رضا(ع) فرمودند: هرگاه انسان به اندازه خوراک سالش را فراهم آورد، سبکبار و آسودهخاطر میشود. امامان باقر و صادق(ع) تا زمانی که به قدر خوراک سالشان را آماده نمیکردند، ملکی نمیخریدند.[1] 1/4ـ پرداخت بدهیهای شرعی تصور غلط بعضی بر این است که پرداختهای شرعی از قبیل خمس و زکات اثر مستقیم و محسوس آن، کم شدن منابع درآمدی است، در حالی که طبق آیات و روایات اثرات نامحسوسی دارد که موجب افزایش درآمد میشود و طبق آنچه مشهور است شبیه از بین بردن شاخههای اضافی درخت است که به افزایش محصول میانجامد. 1/5ـ خالی نمودن خانه از کالاهای غیرضروری یک نگاه ساده به بسیاری از خانوادهها نشان میدهد که خانهها تبدیل به انباری برای کالاهای غیرضروری شدهاند. بسیاری از لوازمی که خریداری میشوند، ضروری نیستند و یا مورد استفاده آنها اندک است. به جای خرید این کالاها باید کالاهایی را خرید که هم ضروری هستند و هم دائماً مصرف میشوند. در اقتصاد خرید کالاهای بادوام سفارش شده است، اما کالاهائی که مورد مصرف مستقیم خانوارها و یا عاملی برای کسب درآمد باشند، وگرنه با دوام بیمصرف فقط موجب افزایش هزینهها میشود. 1/6ـ مصرف با بیشترین بازدهی اجتماعی از اصول مسلم علم اقتصاد و در واقع ماهیت آن این است که نیازهای انسان نامحدود و منابع او محدودند، پس باید با محدودیت بودجه، باید بهترین و ضروریترین مصارف را انتخاب کرد. تردیدی نیست که کمک به دیگران و از خودگذشتگی و ایثار از زیباترین شعارهای اسلام است که اگر جامه عمل بپوشد بسیاری از نابسامانیها را درمان میکند، اما گاهی این ایثار و ازخودگذشتگی نه تنها گرهای را نمیگشاید، بلکه گرههایی جدیدی را در زندگی به وجود میآورد. یکی از عادات غلط این است که عدهای در دخل و خرج تعادل ندارند و گروهی دیگر با قرض دادن به آنها نه تنها مشکلشان را برطرف نمیکنند، بلکه برای خود هم مشکل میآفرینند. هر هزینهای باید بازدهی روشنی داشته باشد. امام صادق(ع) به ابن سنان فرمود: «برای برادر ایمانی خودت در کاری وارد مشو که زیانش برای تو بیشتر از سودش برای او باشد. مردی که بدهی سنگین دارد و تو با مال خویش، بخشی از بدهی او را میپردازی، هم مال تو از دست میرود و هم نمیتوانی تمام بدهی او را بپردازی».[2] 1/7ـ کسب درآمد در حد توان بسیاری از افراد کار ثابت و مشخصی دارند و به همان درآمد بسنده میکنند، اما در هزینه کردن به همان اندازه قانع نیستند و بهویژه اگر کارمند دولت باشند، با استفاده از اعتبار دولتی خود به خرید کالاهای قسطی اقدام میکنند. این مصارف بیش از درآمد آنهاست و لذا باید کار و تلاش خود را هم بیشتر کنند. اگر شرایط کسب درآمد در جامعه فراهم باشد، باید به موازات هزینهها، راههای کسب درآمد را هم بیشتر کرد، اما مشکل اینجاست که خواستهها اضافه میشوند، ولی داشتهها ثابت میمانند. برای ایجاد موازنه باید راههای کسب درآمد را زیاد کرد. بسیاری از افراد در جاهایی کار میکنند که واقعاً حرفه اصلی آنها نیست و فقط به شغل ثابت عادت کردهاند و اگر از مجموعهای که در آن اشتغال دارند خارج شوند، هیچ اخلالی در سیستم به وجود نمیآید. این افراد باید توان ذخیره شده خود را آزاد کنند و در جاهای دیگر هم مشغول کار شوند و درآمد کسب کنند.
2) چشم و همچشمی این پدیده نوعی نابهنجاری اجتماعی است که دامنگیر برخی از خانوادهها شده است. الگوپذیری و حسادت از ریشههای این بیماری است که جهل و غفلت از آینده، آن را تشدید میکند. در متون دینی ما از قناعت و برخورداری از حد کفاف در زندگی به عنوان عوامل بیشگیرنده چشم و همچشمی یاد شده است. کسی که نگاهش به زندگی دیگران است، به یک نمونه اکتفا نمیکند و به هر نوع زندگیای حسد میورزد و آرامش خود را فدای آن میکند، اما کسی که به آنچه که دارد دلخوش است و کفاف را پیشه خود میکند، در آرامش به سر میبرد. پیامبر(ص) فرمود: «خوشا به حال کسی که زندگیاش به قدر کفاف باشد».[3] امام علی(ع) فرمود: «هر کس به کفاف زندگی بسنده کند، بهزودی به آسایش دست مییابد و زندگی آسوده و مرفهی را به دست میآورد».[4]
2/2ـ تقلید از بیگانه خوراک و پوشاک و معماری و وسایل زندگی هر کشوری متناسب با فرهنگ همان کشور است. امروزه هم در ادبیات توسعه اقتصادی گفته میشود که توسعه هر کشور باید توسعهای بومی و مبتنی بر فرهنگ همان کشور باشد. سرعت در اطلاعرسانی و وجود رسانههای مختلف گرچه موجبات رفاه انسانها را فراهم آورده است، ولی آسیبهایی را هم برای جوامع به ارمغان آورده است. بسیاری از خانوادهها برای مصرف، مدلهای بیگانه را الگو قرار دادهاند که علاوه بر آسیبهای فرهنگی، بار اضافه هزینهها را نیز به دنبال داشته است. تقلید از بیگانه و احساس نیازمندی به آنان، واردات کشور را افزایش میدهد و در مقیاس کوچکتر خانواده را نیز که کشوری کوچک است با افزایش هزینه مواجه میکند و خرج را بر دخل غلبه میدهد که نتیجهاش نابسامانی و فروپاشی خانواده است. امام صادق(ع) از قول امام علی(ع) نقل میکند: «این امت مادام که همچون بیگانگان لباس نپوشند و غذا نخورند همواره در خیر به سر میبرند، زیرا اگر چنین کنند خداوند، به خواری دچارشان میکند.[5] 2/3ـ اسراف و تبذیر خانوادههایی هستند که درآمد بالایی دارند و در مصرف، اسراف و تبذیر میکنند و در زمره کسانی قرار میگیرند که برادران شیطانند و گناهی بزرگ مرتکب شدهاند. از آن بدتر کسانی هستند که درآمد کافی ندارند، بیش از نیاز مصرف میکنند، دوراندیش و آیندهنگر نیستند، هیچ پساندازی ندارند و اسراف هم میکنند. هنگامی که این رفتار به عادت تبدیل شود، راه برگشت وجود ندارد. این افراد همواره تلاش میکنند با قرض گرفتن، کمبودها را جبران و آرامش خود و خانواده را فدای مصرف بیهوده کنند که در نهایت به فروپاشی خانواده تن میدهند. جمعبندی آنچه به عنوان بایستهها و نابایستهها بیان شد فهرست کاملی نیست و میتوان به هر دو افزود، اماآنچه موجب تعادل بین فرج و دخل ایجاد می شود، برنامهریزی و «تقدیرالمعیشه» است. اگر این برنامهریزی درست انجام شود، تمام بایستهها را درخود دارد و نابایستهها را بیرون مینهد، زندگی دچار تجمل بیهوده و یا با تفریط و کم مصرفی روبرو نمیشود، یک نوع سادهزیستی همراه با آراستگی را به ارمغان میآورد که رفاه اسلامی هم در آن دیده میشود، رفاهی همراه با آرامش و آسایش روانی خود و خانواده همان که پیامبر برای خود و اهل بیتش از خدا طلب میکرد. منابع: [1] . کافی: ج 5 / ص 89 / ح 1 [2] . کافی ـ ج 2 / ص 33 / ح 3 [3] . کافی: ج 2 / ص 40 / ح 2 [4] . بحارالانوار ـ ج 77 / ص 238 / ح 1 [5] . محاسن ـ ج 2 / ص 178 / ح
سوتیترها: 1. دخل و خرج همان هزینه و درآمد است که در الگوهای بودجهریزی به عنوان دو رکن اساسی شناخته میشوند و در آن قاعدتاً ابتدا فهرستی از مخارج یا هزینهها و درآمدها را مشخص میکنند و بهترین الگوی برنامهریزی آن است که هزینهها با درآمدها تناسب معقول داشته باشند. معمولاً هزینهها و نیازها بیشتر از درآمدهاست و لذا باید تدبیری اندیشیده شود که موازنه بین درآمد و هزینه و یا دخل و خرج برقرار باشد.
2. یکی از عادات غلط این است که عدهای در دخل و خرج تعادل ندارند و گروهی دیگر با قرض دادن به آنها نه تنها مشکلشان را برطرف نمیکنند، بلکه برای خود هم مشکل میآفرینند. هر هزینهای باید بازدهی روشنی داشته باشد. امام صادق(ع) به ابن سنان فرمود: «برای برادر ایمانی خودت در کاری وارد مشو که زیانش برای تو بیشتر از سودش برای او باشد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 288 |