تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,165 |
تطبیق ارکان حرکت بر پدیدۀ مرگ از منظر قرآن کریم و صحیفۀ سجادیه | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 5، دوره 8، زمستان 95 - مسلسل 30، اسفند 1395، صفحه 113-142 اصل مقاله (723.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2017.63754 | ||
نویسنده | ||
احمد طیبی | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 18 فروردین 1394، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1394 | ||
چکیده | ||
انسان به لحاظ اینکه توان مشاهدۀ بعد غیرمادی خود و این جهان را ندارد، مرگ را نیز که واسطۀ جهان مادی و مجرد است نمیتواند درست درک کند. ازاینرو، نیاز به کسی دارد که بر هر دو جهان اشراف داشته باشد. خداوند متعال در قرآن کریم از این واقعه و چگونگی آن خبر میدهد. به اعتقاد شیعه، افزون بر این، پیامبر گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(ع)دارای این ویژگی میباشند. امام سجاد(ع)، در ضمن دعاهای خود، واژگانی دربارۀ مرگ به کار میبرد که فهم رابطۀ روشمند آنها با یکدیگر ساختار درونی معنای مرگ (حرکت بودن) را آشکار میکند. آن واژگان عبارتاند از: «خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا» [دلالت داردکه مرگ نوعی حرکت است]، «اجل» [که مبدأ این حرکت را نشان میدهد]، «المصیر الیکـ» و «لقاء» و «اللّحاق بک» [که بر منتهای آن دلالت میکنند]. عبارت «خروج نفس از بدن» و واژۀ «تَوَفَّی» نیز دلالت میکند که متحرک حرکت مرگ نفس انسانی است. قید انسان به این منظور است که این مرگ مختص انسان است و حیوان غیرانسانی و گیاه و غیرجاندار را شامل نمیشود. محرک اصلی این حرکت ذات باریتعالی است که فرشتۀ مرگ به امر و قدرت الهی به انجام آن مبادرت میورزد. در این مختصر، برآنیم فقط با تحلیل واژگان مترادف «موت»، حرکت بودن مرگ را اثبات نموده، تمامی ارکان حرکت را برآن تطبیق دهیم | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ صحیفۀ سجادیه؛ مرگ؛ حرکت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Applying Elements of Movement to Death in the Perspective of Holy Quran and Sahifa Sajjadia | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Tayyebi | ||
faculty member in Payamnoor University | ||
چکیده [English] | ||
Since human being is incapable of observing the immaterial aspect of his own and other beings, he cannot properly know death which is in between material and immaterial and thus in need of someone who is dominant on both worlds. God has informed us of this event and its nature. In Shiite belief, holy Prophet and infallible Imams have also this noetic dominion. In his supplication Imam Sajjad makes use of terms about death which, taken methodically’ indicate its internal structure of motion. These include: “souls getting of bodies” “ return to God” “arrival” and “joining”. These terms are used for death of human beings not other animals. The main mover of this motion is God himself who commissions the angle of death to undertake the task by His Power and Command. In this short essay we are to prove the nature of death as a sort of movement by simply analyzing synonymous terms applying all components of movements to the event of death | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Holy Quran, Sajjadiya Saheefa (Supplication), Death, movement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 545 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 458 |