تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,062 |
اخلاق وجودی ملاصدرا و پارهای از لوازم آن | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 8، دوره 9، بهار 96 - مسلسل 31، تیر 1396، صفحه 187-205 اصل مقاله (289.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2017.63776 | ||
نویسندگان | ||
طوبی لعل صاحبی1؛ جهانگیر مسعودی2 | ||
1دانشجوی دکترای حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1394، تاریخ پذیرش: 06 آبان 1394 | ||
چکیده | ||
مشهور است که اخلاق در نظر فلاسفۀ اسلامی اخلاق فضیلتمحور است. این جستار در صدد بیان آن است که اخلاق از دیدگاه ملاصدرا امری وجودی است و از این جهت قلمروی گسترده دارد که شامل عقل نظری و عملی میگردد. زیرا مؤلفههای معرفتی در اندیشۀ وی همان مؤلفههای اخلاقیاند که خود، اصولی هستیشناختی به حساب میآیند. انسان به میزان برخورداری از وجود، اخلاقی میگردد و میزان و معیار این وسعت وجودی مطابقت با اصول عقلانی- وحیانی است، که اخلاق فضیلتمحور فاقد آن است. از سوی دیگر، نوع نگاه ملاصدرا به این اصول و قواعدِ برگرفته از ساحت هستی اخلاق صدرایی را در اخلاق عملمحور محدود نمیسازد. در این پژوهش، که با روش توصیفی- تحلیلی همراه است، تلاش بر این است که ضمن نشان دادن پارهای از مشترکات اخلاق فضیلتمدار و تکلیفمدار، با تأکید ملاصدرا بر الگوی اخلاقی یا ولایتمحوری، این اخلاق را از سایر نظریات متمایز شمارد | ||
کلیدواژهها | ||
علم؛ اخلاق وجودی؛ الگوی اخلاقی؛ عامل اخلاقی؛ خُلق؛ صدرالمتألهین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment Existential Ethics of Mulla Sadra and its Implications | ||
نویسندگان [English] | ||
Tuba La`l Sahebi1؛ Jahangir Masudi2 | ||
1Ph.D. student of Transcendent philosophy in Ferdowsi | ||
2associate professor of Theology College in Ferdowsi University University | ||
چکیده [English] | ||
More often it is stated that ethics in Islamic philosophers’ view is virtue ethics. The present study attempts to show that in Mulla Sadra it is an existential one which has extent to include both speculative and practical intellect. For in his view the epistemic components are the same moral ingredients regarded as ontological principles. Man becomes moral in proportion to the extent of his enjoyment of being. Criterion for this existential extent is correspondence with revealed-rational principles missing in virtue ethics. On the other hand, Sadra’s view of these rules and principles originated from the realm of existence does not confine his ethics to act-based one. Using descriptive analytic method the present paper attempts to show common aspects of virtue ethics and deontology-oriented and distinguish Sadra’s ethics from other views which focuses on moral pattern or velaya-based ethics | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge, existential ethics, moral paradigm, moral agent, character trait, the Foremost among theosophers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 484 |