تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,428 |
ایدئولوژی تکفیر؛ سرشت و راهبرد مواجهه با آن | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 5، دوره 20، شماره 77 - بهار 96، تیر 1396، صفحه 99-127 اصل مقاله (1015.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/psq.2017.63783 | ||
نویسنده | ||
عبدالوهاب فراتی | ||
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1396 | ||
چکیده | ||
ایده «نظم جدید اسلامی» از سوی گروههای رادیکال سلفی، مهمترین چالش کنونی جهان اسلام و نیز دولتهای مدرن است که آن را در سنت تاریخی جهاد دوباره کشف کردهاند. هدف اصلی این گروهها، جایگزین کردن «خلافت اسلامی» بهجای دولتهای سکولارِ مبتنی بر نظم و پیمان وِستفالی است. این ایده که در نسل کنونی سلفیها هواخواهان بسیاری دارد، پدیده جدیدی است که زبان آن سنتی، ولی ماده و محتوای آن کاملاً جدید است. گذشته از اینکه جریان سلفیه تکفیری به دنبال تهذیب فرهنگی دارالاسلام و نیز ضدیت با هرگونه آمیختگی و ادغام با مظاهر مدرنیته و پلورالیزم فرهنگی است، روشی در اقامه جهاد و تسلیم کردن مناطق مسلماننشین دنبال کرده است که اغلب پیشینهای در سنت و سیره نبی گرامی اسلام(ص) ندارد. اگر در قرن نوزدهم میلادی جهاد الگویی برای بسیج مردم بر ضد استعمار خارجی به شمار میرفت، امروزه الگوی جهاد، نه ابزاری برای دفاع، بلکه وسیلهای برای تحقق نظمی جدید مبتنی بر خلافت است. تحقق چنین نظمی دشوار و نیازمند جانفشانی مجاهدانی است که در این راه به جهاد میپردازند. مهم آن است که این آرزو، اندیشه مسلمانان را تغییر دهد و آنان را در ساقط کردن دولتهای ملی در خانه قانع کند و برای استقرار نظمی اسلامی در سراسر جهان مهیا سازد. ازاینرو، مهمترین پرسش مطرح آن است که: سلفیه تکفیری چگونه دست به تغییر ماده و محتوای الگوی جهاد زده و بدینترتیب، خود را از دستگاههای فقه اهل سنت متمایز ساخته است؟ به همین دلیل در این مقاله کوشیدهایم برخی از این دگرگونیها را شناسایی کنیم و در نهایت به مهمترین راهبردهای مواجهه با آن بپردازیم. | ||
کلیدواژهها | ||
جاهلیت؛ هجرت؛ جهاد؛ نکایه و انهاک؛ جماعت؛ امت؛ خلافت مجازی؛ خلافت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Takfir Ideology; Characteristics and the Ways of Dealing with it | ||
نویسندگان [English] | ||
abdolvahhab forati | ||
Associate professor of Islamic culture and thought | ||
چکیده [English] | ||
The idea of new Islamic order developed by Selfie radical groups is considered as the most significant current challenge in the world of Islam as well as the modern governments which has been detected again within the historical tradition of jihad. The main purpose of these groups was the substitution of Islamic caliphate instead of secular governments on the basis of order and Westphalia agreement. This idea which is of numerous followers in the current generation of Selfies, is regarded a new phenomenon with the traditional language and completely new content. Although the trend of takfiri Selfie follows the cultural piety of Dar- al- Islam and avoids joining with any cultural modernity and pluralism manifestations, it is a way of holding jihad and submitting the Muslim resident areas which is not of any background in the tradition and conduct of Prophet Mohammad PBUH. If in the 19th century AC, jihad was regarded as a pattern against the foreign colonialism; today, it is not a means of defense but a means of providing new order on the basis of caliphate. The realization of this order is difficult and in need of self-sacrifice of militia in this regard. The important point is that this wish change the thought of Muslims and convince them towards the annihilation of national governments and make them equipped for foundation of Islamic order all over the world. So, the most important question is how takfiri Selfie has changed the content of jihad and made itself distinguished from Sunnite systems of jurisprudence. For this reason, in the present article is to identify some of theses changes and investigate the most important strategies to deal with it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ignorance, departure, jihad, Nekayeh and Enhak, community, Nation, virtual caliphate, Islamic caliphate | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 835 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 920 |