تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,085 |
تحلیل سبک شناختی خطبۀ قاصعه | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 4، اسفند 1395، صفحه 9-41 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2017.46631.1097 | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی مسبوق* 1؛ رسول فتحی مظفری2؛ جواد محمد زاده2 | ||
1دانشیار دانشگاه بوعلی سینا | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا | ||
تاریخ دریافت: 17 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 23 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 20 اردیبهشت 1396 | ||
چکیده | ||
نهجالبلاغه، متشکّل از خطبهها، نامهها و حکمتهایی است که در معنا و مفهوم، حروف و واژگان، جمله و سبک از ویژگی منحصر به فردی برخوردارند؛ بهگونهای که جنبۀ بلاغی آن، یکی از نشانههای اعجازگونۀ کلام گهربار امام علی(ع) در این کتاب شریف بهشمار میرود. در این پژوهش کوشیدهایم تا با شیوه توصیفی– تحلیلی، خطبۀ قاصعه را با رویکرد سبکشناختی مورد بررسی قرار دهیم. برآیند این پژوهش حاکی از آن است که امام(ع) در لایۀ آوایی، از محسّنات بدیعی همچون سجع، جناس و تنسیق-الصفات برای ایجاد موسیقی بهره برده است. افزون بر این امام(ع) تکنیکهای دیگری همچون واجآرایی و موسیقی معنوی را برای غنای فضای موسیقایی کلام خود بهکار گرفته است. در لایۀ نحوی نیز با به-کارگیری جملههای انشایی و خبری، جملههای کوتاه و شیوههای دیگری همچون تقدیم و تأخیر، حصر و تأکید خبر، معانی مورد نظر خود را بیان داشته است. در سطح واژگانی، استفاده از واژههای مرکّب از موارد سبکساز این خطبه بهشمار میرود. در سطح بلاغی نیز، امام(ع) با بهکارگیری انواع صور خیال همچون استعارههای تمثیلی، اضافههای تشبیهی، کنایه و مجاز، انبوهی از تصویرهای ادبی زیبا خلق نموده که این امر نشاندهندۀ قدرت تخیّل بالا و فصاحت ایشان میباشد. در لایۀ فکری نیز امام(ع) ضمن تبیین اهمیّت جهاد، اعتقاد به توحید و نبوّت پیامبر(ص) و لزوم عبرتپذیری از پیشینیان، به مسئلۀ شیطان-شناسی تأکید نموده و با اشاره به داستانهای تاریخی، خواننده را با خود همراه کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نهج البلاغه؛ خطبۀ قاصعه؛ لایه های سبک شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Stylistic analysis of ghasea sermon | ||
نویسندگان [English] | ||
javad mohamad zadeh2؛ | ||
چکیده [English] | ||
Nahjul Balagha consisting of Sermons, letters and Wisdom That Has a special place in meaning, concept, words, letters, sentences and style. So that the rhetorical aspect of this book considered one miracle sign of the precious words of Imam Ali. This study aims to explore and expression the aesthetic of Imam Ali's speech style. So we chose this book to analyze and examine the One of the longest sermon that is “Ghasea” In terms of stylistics that is based on a five layer (phonology, syntax, vocabulary, rhetorical and intellectual). In the Phonetic level, some innovative advantages such as rhyme, pun and harmonious Features have were repeated many that had a significant role in creating music. Also Imam Ali is used Techniques such as (musical letters, musical thought) to create music. In The syntactic layer (combined), Imam by using the method of Interrogative and predicative, including short Sentence and virtual and various elements such as Presented and delay, restriction and Emphasis on predicative Sentences, Expressed the meaning and concept this sermon. At the lexical level, the use of compound words (additional, attribute) is one of the Factors shaping the style in this sermon that are expressed by using the Precise choice of meanings vocabulary | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imam Ali, ghasea, Sermon, Stylistic, Analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 580 |