
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,498 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,563 |
روزهداری از منظر اسلام و طب اسلامی | ||
پیام زن | ||
مقاله 10، دوره 26، شماره 301، خرداد 1396، صفحه 54-55 | ||
نوع مقاله: مهارت | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/mow.2017.64248 | ||
تاریخ دریافت: 21 شهریور 1396، تاریخ پذیرش: 21 شهریور 1396 | ||
اصل مقاله | ||
روزهداری از منظر اسلام و طب اسلامی اعظم ابراهیمی
«ای کسانی که ایمان آوردهاید، روزه بر شما نوشته شده است؛ همانگونه که بر امتهای قبل از شما نوشته شده بود، تا پرهیزگار و باتقوا شوید (بقره، آیهی 183).» بر روزه که چنین محکم از سوی خداوند بر امتها واجب شده، آدابی در روایات ذکر شده که بر آثار روزه بر روح و جسم انسان تأکید دارد. اهمیت روزه بر فیزیولوژی بدن، تا حدی است که امروزه مورد تأیید بسیاری از دانشمندان غیرمسلمان نیز قرار گرفته است.
حضرت رسول اکرم(ص) میفرماید: «روزه بگیرید تا تندرست بمانید (مجلسی، بحارالانوار، ج 96، ص 25۵).» همچنین فرمودند: «خداوند به یکی از پیامبران بنیاسرائیل وحی کرد که به طایفهات خبر ده، هیچ بندهای یک روز را برای خشنودی من روزه نمیگیرد؛ مگر آنکه تن او را سالم میدارم و پاداشی بزرگ به او میدهم» 2. تعادل اقتصادی امام صادق(ع) میفرماید: «بهراستی خداوند روزه را واجب کرده تا با آن، بین اغنیا و فقرا مساوات و برابری به وجود آید تا ثروتمندانی که هرگز درد گرسنگی را احساس نکردهاند، به فقرا رحم کنند؛ زیرا اغنیا هرگاه (خوردن و آشامیدنی) اراده کردند (و هوس هر نوع مأکولات و مشروبات کردند)، برایشان میسر است... (حر عاملی، وسائلالشیعه، ج 7، ص 3).» 3. مهار شهوت جنسی (عفاف) روزه یکی از راههای مهار طغیان شهوت جنسی است؛ بنابراین میان عفت و روزه، رابطهی مستقیم وجود دارد. پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «ای گروه جوانان! کسی از شما که توانایی بر ازدواج داشته باشد، ازدواج کند؛ زیرا ازدواج سبب میشود که از نوامیس مردم چشم فروبندد و دامان خویش را از آلودگی به بیعفتی حفظ کند. کسی هم که توانایی بر ازدواج ندارد، روزه بگیرد (مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج 2، ص 315).» 4. اخلاص حضرت فاطمه(س) فرمود: «خداوند روزه را بهخاطر تثبیت اخلاص واجب فرموده است (مجلسی، بحارالانوار، ج 96، ص 368).» 5. آرامش قلب امام باقر(ع) فرمود: «روزه و حجّ آرامشدهندهی قلوب آدمیان است (سیدجعفر عظیمی، روزه از دیدگاه قرآن و عترت).» 6. ورود به بهشت رسول اکرم(ص) میفرماید: «برای بهشت دری است بهنام ریّان که فقط روزهداران از آن وارد میشوند (مجلسی، بحارالانوار، ج 96، ص 252).» 7. دعای ملائک رسول اکرم(ص) میفرماید: «خداوند فرشتگانی را مأمور کرده است تا برای روزهداران دعا کنند (همان، ص 253).» 8. استجابت دعا امام رضا(ع) میفرماید: «دعای روزهدار هنگام افطار به اجابت میرسد (همان، ص 255).» از آثار دیگر روزه در روایات، میتوان به دورکردن شیطان از انسان و قبولی اعمال و شفاعتش نام برد که در کتاب بحارالانوار، جلد 96 و کتاب علل الشرایع صدوق و خطبهی شعبانیّه، بیان شده است. باید و نبایدهای روزهداری از نگاه طب اسلامی
فواید روزهداری از نگاه آنسویمرزها دکتر «کارلو» آمریکایی، دربارهی فواید روزه میگوید: «روزهای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی تن است.» دکتر ژان فرموزان: «در آغاز روزهداری میبینیم، زبان باردار است، عرق بدن زیاد میشود، دهان بو میگیرد و گاه آب بینی راهمیافتد که همه، علامت شستوشوی کامل بدن است و پس از سه تا چهار روز، بو برطرف میشود، اسید اوریک ادرار کاسته میشود و شخص، احساس سبکی و خوشی خارقالعادهای میکند که در این حال، اعضا هم استراحتی دارند.» یکی از پزشکان روسی به نام «الکسی سوفورین»، روزهی طبی (یعنی فرد چهل روز فقط آب بخورد) برای تجویز بیماریهای صعبالعلاج تجربه کرده و نتایج موفقیتآمیزی از آن به دست آورده بود که استدلال این طبیب، بدین شرح است: «انواع بیماریها از غذاهای زاید و اضافی که از معده میگذرد و به تصرف بدن نمیرسد، سرچشمه میگیرد. این مواد غذایی اضافه، تولید عفونتهایی میکند که بهترین شرایط را برای نشوونمای میکروبها و باکتریها فراهم میسازند؛ بنابراین، اساس درمان همهی آنها نیز، مصرفکردن و نابودساختن آن مواد اضافی از طریق گرسنگی و امساک از غذاست (الکسی سوفورین، آبدرمانی، ترجمهی محمدجعفر امالی، ص 5).» این دو اصل، همان است که در عبارت کوتاه و پرمعنا، از حدیثی مشهور که از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده، صریح آمده است: «المعدةُ بیتُ کلّ داءٍ و الحمئة رأس کل دواء (مجلسی، بحارالانوار، ج 14)؛ معده، خانهی تمام دردهاست و امساک، بالاترین داروهاست.» ولی در تعلیمات اسلامی برای تأمین این منظور، دستور ساده و عملی راحتی داده شده و آن، روزهی یکماههی هر سال است. مسلماً اگر کسی این روزهی سادهی اسلامی را همهساله بهطور مرتب انجام دهد و هنگام افطار و سحر، از زیادهروی در غذا پرهیز کند، مواد زاید بدن او روی هم متراکم نمیشود تا نیازی به روزهی طبی چهلروزهی این طبیب پیدا کند. این روزهی اسلامی (بهشرط رعایت اعتدال در غذای افطار و سحر)، خانهتکانی بسیار مفیدی برای فرد خواهد بود و بدن بهعلت نیاز فراوان به موادغذایی در روز، ذخیرهی خود را بهتدریج مصرف کرده و نشاط تازهای پیدا میکند و همان نتایج را که از طریق روزهی طبی با آن همه زحمت به دست میآید، به سادگی فراهم خواهد کرد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 |