تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,145 |
مهمانیهایی که باید رفت؛ مهمانیهایی که نباید رفت | ||||||||||||||
پیام زن | ||||||||||||||
مقاله 19، دوره 26، شماره 300، اردیبهشت 1396، صفحه 48-49 | ||||||||||||||
نوع مقاله: احکام | ||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/mow.2017.64404 | ||||||||||||||
تاریخ دریافت: 08 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 08 مهر 1396 | ||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||
مهمانیهایی که باید رفت؛ مهمانیهایی که نباید رفت آداب و احکام مهمانی – بخش دومحجت حاجیکاظم در شمارۀ قبل، دربارۀ آداب دینی مرتبط با مهمان و میزبان نوشتیم. در این شماره، به احکام مهمانی میپردازیم. دید و بازدیدهای واجبدید و بازدید دوستان و اقوام در حالت کلی مستحب است؛ اما در مواردی واجب میشود و آن هم جاهایی است که عنوان واجب دیگری پیدا میکند. به نمونههای ذیل توجه نمایید:
دید و بازدیدهای حراممهمانیها به خودی خود حرام نیستند؛ مگر اینکه پای حرام دیگری در میان باشد. حضور در جلسهای که برای توطئه علیه جان و مال مردم ترتیب داده شده باشد، مجلسی که محتوای اصلی آن لهو و لعب حرام باشد، جلسهای که در آن مشروبات الکلی و مواد مخدر زیانآور مصرف شود، جلسهای که حضور در آن موجب میشود تهمتی جدی به ما در نظر دیگران نقش بندد و... بهخاطر عنوان حرام دوم، حرام خواهد بود. حضور در مهمانیای که بهطور روشن به محفل گناه بدل شده، حرام است. البته تا جایی که ممکن است، نباید پیوند خویشاوندی کمرنگ شود و باید سعی کنیم در چنین مواردی با برخی روشها، هم به برگزارکننده ادای احترام کنیم و هم در آن جلسه شرکت ننماییم؛ برای مثال در بخش کوتاهی از مراسم وارد شویم و ضمن احوالپرسی و احتمالاً تقدیم هدیه، عذرخواهی کرده و جلسه را ترک کنیم یا به بهانهای، بخشی از جلسه را حضور نداشته و نزدیک زمان شام برگردیم. بهویژه دربارۀ مجلس عروسی که اگر دعوتمان کردند، شرکت در آن مستحب مؤکد است. البته در صورتی که سر سفرۀ شام شراب گذاشته شده باشد، نباید بر آن سفره بنشینیم؛ ولی در این صورت هم، حضور در خود مهمانی اشکالی ندارد. نجسشدن منزل میزباندر صورتی که متوجه شدیم یکی از اشیای منزل میزبان غیر از ظروف، خوردنیها و آشامیدنیها نجس شده یا اینکه موجب ایجاد نجاستی کوچک در یکی از اشیای منزل او شدیم، از نظر شرعی و تنها بهخاطر مسئلۀ طهارت و نجاست شرعی، لازم نیست به او اطلاع دهیم؛ البته اگر به لحاظ عقلی (مثل اینکه آن نجاست اثری در بهداشت آن منزل داشت) نیاز به اطلاعرسانی بود، باید این کار را انجام دهیم. اگر صاحبخانه وسواسی بود، ترجیح بر این است که با اطلاعدادن به او موجب زحمتش نشویم. وقتی درآمد میزبان از راه حرام باشدهمۀ ما دربارۀ حلالبودن چیزی که میخوریم و استفاده میکنیم، حساس هستیم. دوست نداریم با خوردن مال نامشروع، خدای بزرگ را ناراضی کنیم؛ اما اگر جایی شک داشتیم که مال صاحبخانه از راه حلال به دست آمده یا حرام، لازم نیست به تردید خود اعتنایی کنیم؛ حتی اگر خودش دربارۀ رشوهگرفتن و... صحبت کرد، اگر باز هم مطمئن نیستیم همین خوراکی که برایمان آورده از راه حرام به دست آمده است، لازم نیست پرهیز کنیم. در جایی که تردید ما موجب تجسس، ایجاد بدگمانی در دیگران و متهمکردن انسانها گردد یا سرآغاز وسواس باشد، به مرز حرام وارد میشود. اینجا، جایی است که باید بگوییم احتیاط و حساسیت بیش از حد، بهجای آنکه زیبا و ستودنی باشد، نازیبا و ناپسند است. البته برای احتیاط میتوان در موارد تردید، یک ـ پنجم آن غذا را بعد از مهمانی با هماهنگی دفتر مرجع تقلید هزینه کرد. میرسیم به حالتی که به نحوی مطمئن میشویم همین غذا که برای ما گذاشته حرام است مثل اینکه علنی و روشن بگوید: «این همسایه من مراقب اموالش نیست. هندوانه را رها کرده بود جلو منزل و من هم برداشتم آوردم و برای شما قاچ کردم. راضی هم نیست ولی تقصیر خودش است.» در این موارد اگر هنوز خوراکی را میل نکردهایم، خوردنش حرام خواهد بود. (حتی با قصد جبران) اما اگر بعد از خوردن چیزی به طور واضح متوجه حرام بودنش شدیم، مطابق جدول زیر عمل میکنیم: جدول وظیفه ما در مورد مالی که مطمئن هستیم بخشی از آن حرام است
پوشش و حریم در مهمانیهاخانوادههایی که عرف متفاوت دارنددر برخی خانوادهها ممکن است فامیل نزدیک را مَحرَم محسوب کنند، با نامحرم دست بدهند، آن را خلاف آداب دینی ندانند و امری عادی در نظر بگیرند. اینها دلیل بر آنکه اجازه داشته باشیم شبیه آنان عمل کنیم نخواهد بود. در صورتی که معمول پوشش مهمانیهای یک فامیل از حد شرعی کمتر است، این معمولبودن، موجب شرعیشدن آن پوشش نمیشود و باید حدود شرعی رعایت شود؛ البته بهنحوی عمل کنیم که احترام دیگران تا جایی که ممکن است حفظ شود. نشستن با نامحرم بر سر یک سفره، صحبت و شوخینشستن با نامحرم بر سر یک سفره، گفتوگوهای فامیلی و... تا زمانی که حدود شرعی رعایت گردد، اشکالی ندارد؛ اما شوخی میتواند مفسدهانگیز و مصداق حرام باشد. این چند توصیۀ مشاورهای (نه الزاماً شرعی) برای واردنشدن در اختلاط نادرست با نامحرم، میتواند کمکی برای رعایت مقصود خداوند باشد:
چه زیباست زندگی الهی که میان سفرههای مهمانی، سیر و سلوک کنیم و به خدا نزدیک شویم!
| ||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 632 |