تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,820 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,511 |
انسجام اسلامی، از تصور تا تصدیق | ||
جستار (فصلنامه تخصصی) | ||
سخن سردبیر، دوره 5، شماره 17، دی 1386، صفحه 4-7 اصل مقاله (425.03 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jet.2007.64484 | ||
تاریخ دریافت: 17 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 17 مهر 1396 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Islamic coherence, from conception to recognition | ||
سخن سردبیر | ||
انسجام اسلامی، از تصور تا تصدیق وحدت و انسجام اسلامی، اصل اساسی و راهبردی دائمی برای ارتباط اجتماعی در امت اسلامی است. اما این امر، نیازمند بازخوانی چند مسألة اساسی است که موضع شایسته در قبال آنها، مبادی تصدیقی انسجام اسلامی را در ابعاد شناختی، اخلاقی و رفتاری، تشکیل میدهد. تنها با پذیرش و اِعمال این اصول است که عناصر و فعالیتهای انسجامبخش در حسن تفاهم ملل و دول مسلمان و همزیستی مذاهب در داخل مرزهای هر کشور اسلامی، توسعه و تعمیق خواهد یافت: الف. اصالت جماعت: مفهوم امت، محور نظام اجتماعی در اسلام است و در نگاه وحی و روایات فریقین، نشر و مراعات انسجام و همراهی با جماعت مسلمین، یک عنصر ضروری است، و همة مسلمین با نام امت واحده، به تمسک به دین مشترک و درآویختن و پناه بردن به ریسمان الهی وحدت، توصیه شدهاند. تفرقه و کینهورزی و قطع رابطه با جمع، از کبائر شمرده شده و مورد نکوهش و نهی قرار گرفته است. اسلام، بنیان حرکت خویش را بر اجتماع و تلاش جمعی نهاده، از تفرد و تکروی پرهیز داده، و از شئون اساسی گرفته تا امور جزئی و پیش پا افتاده مانند غذاخوردن، خیر و برکت را در جمعیت، و خسارت را در تنهایی دانسته است. به این ترتیب اصل اولیة اسلامی، وحدت و جماعت است، مگر آن که تجویز خلاف آن، در موردی ثابت شود. ب. مرز اسلام و کفر: این امری طبیعی است که هر مذهبی قرائت خویش را از اسلام، حقیقت ایمان و اوج اسلام بپندارد و فلاح کامل را در گرو مذهب خویش بینگارد. اما آیا میتوان مرزهای اسلام را آن قدر تنگ و محدود تعریف کرد که همه به جز یک فرقه، از دایرة امت اسلام بیرون بمانند و از ملت کفر به حساب آیند؟! آیا تعالیم اسلامی برمیتابد که اتباع مذاهبی که به اصول اساسی اسلام، اقرار کنند و به ارکان اسلام پایبند باشند، در زمرة مسلمین به حساب نیایند؟ آیا پذیرفتنی است که علاوه بر حصر حقایق ایمان در یک مذهب، تمامی دارالاسلام نیز از سوی یک عقیده مصادره شود؟! ج. حقوق مسلمانان بر یکدیگر: باید به یاد داشت که آنچه را معارف اسلامی به عنوان وظایف متقابل مسلمین مقرر داشته، بیش از نگاه داشتن حرمت خون و مال یکدیگر و پرهیز از ستمکاری است؛ که این مقدار نسبت به کافران غیرمتجاوز نیز مقرر گردیده است. مسلماً مسلمانان افزون بر حقوق انسانی، حقوقی دینی نیز بر گردن یکدیگر دارند، و گرنه یک مسلمان غیرهممذهب چه فضیلتی بر کافر غیرحربی دارد؟! د. مدارا و سعة صدر: باور به اصل مهم مدارا، یکی از ارکان اخلاقی وحدت است. در سفارشهای فراوان پیامبر و هادیان معصوم امت علیهمالسلام، مدارا نیمی از دین و ایمان شمرده شده است. از ظرفیتهای اختصاصی شیعه برای تحمل مذهبی و بردباری و خویشتنداری عقیدتی، مفهوم نقیة مداراتی در برابر دیگران است. این مفهوم، فراتر از تحمل عقاید مخالفان مذهبی، شیعه را در ابراز عقاید صحیح و معرفی معارف بلند شیعه، به رعایت تحمل مخاطبان و سنجش ظرفیت مخالفان دعوت میکند، و در منابع روایی تصریح شده که گناه انکار معارف حق بر گردن کسانی است که بی آن که ظرفیت علمی و عقیدتی دیگران را بسنجند، آنها را عرضه میدارند و باعث انکار دیگران میگردند. ﻫ . هزینههای وحدت: تکالیفی که اهداف عالی اسلام، بر دوش مسلمین مینهد، بی تکلّف و هزینه نیست؛ که اگر چنین میبود، امتحان و ابتلا از سنت الهی رخت برمیبست و دنیا دار تکلیف نمیبود. طبیعی است که ایجاد و حفظ موقعیت منسجم و متحد امت اسلامی، در گرو گذشت از طرح برخی از عقاید اختصاصی است، و با اصرار بر ترویج تمام مواضع مذهبی سازگار نیست. آرام نگاهداشتن فضای جهان اسلام و پیوند میان مسلمین در کشورهای اسلامی، خویشتنداری و حتی گذشت از حقوق مسلم را میطلبد، و البته هر کس قلبش برای اسلام بیشتر میتپد، «فلیستعد للبلاء جلبابا»ً. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 219 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |