تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,329 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,030,528 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,725,788 |
عصر محنه در تمدّن مسلمانان | ||
تاریخ اسلام | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 3 - پاییز - مسلسل 19، مهر 1383، صفحه 45-62 اصل مقاله (327.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد رضایی* | ||
. | ||
تاریخ دریافت: 14 تیر 1393، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1393 | ||
چکیده | ||
بررسى تاریخ جریانهاى فکرى نقش مهمى در شناختِ تحولاتِ سیاسى و اجتماعى تاریخ اسلام ایفاء مىکند. معتزله یکى از مهمترین گرایشهاىِ فکرى قرون اولیه اسلامى هستند که ویژگى برجسته ایشان عقلگرایى آنها بود. ایشان که نقش بهسزایى در بارورى اندیشه اسلامى بازى کردند در بخشى از عصر عباسیان یعنى دوران خلافتِ مأمون، معتصم و واثق به عنوانِ ایدئولوژى حاکم بر مخالفانِ خود که عمدتاً فقها و محدثان اهل سنت بودند سختگیرى آغاز کرده و با ابزار قدرت، سعى در اشاعه تفکر خود نمودند که واکنشهایى در پى داشت. دوره مورد بحث که به «محنه» معروف گشت موضوع بررسى مقاله حاضر است. | ||
کلیدواژهها | ||
عباسیان؛ مأمون؛ معتصم؛ واثق؛ معتزله؛ محنه؛ اهل حدیث؛ فقها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mihnah Age in Muslims' Civilization | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Rezaee | ||
چکیده [English] | ||
The study of the history of various schools of thought plays an important role in coming into grasps with social and polictical developments in Islamic history. The Mu'tazilah school, with its prominent feature of rationalism, was one of the most important trends of thought in early Islamic centuries. The mu'tazilites who played a major role in advancing Islamic thought became the dominant ideological force in part of the Abbasid period during Ma'mun and Mu'tasim's rules. At their peak of power, they adopted a strict policy against their opponents, mainly the Sunni jurists and hadith relators who reacted negatively to the pressures, and tried to spread their line of thought through means of power at their disposal. This period, known as "Mihnah", or "Hardship", is the subject of study of this investigative article. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 562 |