تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,044 |
زیباییشناسی خطبة فدکیّه بر اساس نقد فرمالیستی | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 5، خرداد 1396، صفحه 61-83 اصل مقاله (635.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2017.46872.1105 | ||
نویسندگان | ||
علی خضری* 1؛ رسول بلاوی2؛ عباس محدثی نژاد3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس- بوشهر | ||
2استادیار دانشگاه خلیج فارس، بوشهر | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فاریس | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1395، تاریخ بازنگری: 09 اردیبهشت 1396، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1396 | ||
چکیده | ||
در اوایل قرن بیستم با ظهور مکتب جدیدی به نام «فرمالیسم»، تحول عظیمی در شیوة نقد ادبی به وجود آمد. فرمالیستها بر خلاف شیوههای رایج نقد ادبی، فرم را مبنای تحلیل خود قرار دادند. آ وجود میآید. خطبة فدکیّة حضرت زهرا (س) که اعتراض شدیدی است علیه انحرافاتی که پس از رحلت پیامبر (ص) در دین به وجود آمد، به دلیل برخورداری از انواع شگردهای ادبی، از متونی است که شایستة چنین نقدی است. در این پژوهش برآنیم با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی زیباشناسی خطبة مذکور بر اساس نقد فرمالیستی بپردازیم. هدف از این پژوهش خوانش شگردهای ادبی این خطبه و میزان تأثیرگذاری آنها بر القای معانی به مخاطب میباشد. یافتهها نشان میدهد حضرت فاطمه (س) با اهمیّت دادن به شکل توانسته، سخنانی زیبا و اثرگذار با فرمی جذّاب بر زبان جاری نماید. وی با استفادة هنرمندانه از انواع شگردهای ادبی به ویژه آشناییزدایی، مخاطب را وادار کرده برای درک سخنِ وی، به تعمّق و تفکّر بپردازد. حضرت (س) همچنین با استناد به آیات قرآن و استفاده از انواع روابط بینامتنی، ضمن تقدّس بخشیدن به کلام خویش، تلاش کرده به مخاطبین تفهیم کند آنچه که میگوید دقیقاً منطبق با کلام الهی است. فرم ظاهری خطبه و تمام شگردهای ادبی آن، به طور کامل در خدمت معنا و هماهنگ با محتوای مدّ نظر خطیب قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد ادبی؛ فرمالیسم؛ آشناییزدایی؛ بینامتنیت؛ خطبة فدکیّه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The aesthetics of Fadakyeh Khotbeh based on formalist criticism | ||
نویسندگان [English] | ||
ali khezri1؛ rasool ballawy2؛ abbas mohadasy3 | ||
1university persian gulf | ||
2pgu | ||
3pgu | ||
چکیده [English] | ||
In the early twentieth century with the advent of a new school of "formalism", there was a huge change in the way of literary criticism. Unlike conventional methods of literary criticism, Formalists put form as the basis of their analysis. They bring up the concept of "defamiliarization" and believe of the text that has innovation is worthy to analysis. The movement also believes in the notion of "intertextuality" emphasized that the artwork exists in relation to previous works. Fadakyeh Khotbeh of Hazrat Zahra (peace be upon her), which has a strong protest against the deviations that arose after the death of the Prophet (peace be upon him) in the religion. because of its variety of novel techniques, this text are worthy. In this study, we intend to study the aesthetics of this Khotbeh descriptively and analytically based on formalistic criticism. The aim of this study is to manifest sermon literary techniques and their impact on the audience Results show that Hazrat Fatima (peace be upon her) in the form of managed care, has uttered speech by using the form beautifully and effectively .She use the literary devices artful, especially Defamiliarization, forcing the audience to understand her words, to reflect them. She also based on the Quran and the use of intertextual relations, tried to convince the audience that her speech is coincide exactly in accordance with the God's speech. The form and all its literary form factor devices, is fully consistent with the meaning and content. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Literary criticism, formalism, defamiliarization, intertextuality, Fadakyeh Khotbeh | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 601 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |