تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,035 |
تناسب آوایی- محتوایی(فنوسمانتیک) در آیات قرآن با بررسی مواردی از سوره واقعه | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 5، خرداد 1396، صفحه 129-153 اصل مقاله (815.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2017.46944.1109 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم فلاح* 1؛ سجاد شفیع پور2 | ||
1دکتر ابراهیم فلاح استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری،ساری،ایران | ||
2قم دانشکده علوم قرآنی | ||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1395، تاریخ بازنگری: 07 خرداد 1396، تاریخ پذیرش: 16 شهریور 1396 | ||
چکیده | ||
ساختار هر واژه متشکل از تعدادی آواست که با همنشینی مجموعه ساختار آوایی واژه را رقم زدهاند. از نگاه نشانه شناختی آواها عناصر بی مفهوم و بی ارتباط با معنا نیستند بلکه متغیرهایی هستند که با مدلولهای معنایی جهت ایجاد سطوح مختلف معنایی و تصویر سازی ذهنی برای مخاطب از حالات و صفات گوینده در ارتباطاند. امروزه این ویژگی را فنوسمانتیک مینامند. بر همین اساس وقتی از این زاویه به قرآن به عنوان قسمی از معماری سخن نگریسته میشود، متغیر های آوایی مجموعه ی به هم پیوسته و نامحدودی از نشانهها را ایجاد کردهاند که در ورای آنها اقیانوسی از معانی ظریف و باریک نهفته است. این ویژگی را میتوان در سه حیطه الفاظ، آیه و مجموعهای از آیات مورد توجه قرار داد. این مقاله با عنوان تناسب آوایی- محتوایی(فنوسمانتیک) در قرآن با روش استقرایی و مطالعه کتابخانهای درصدد است تا اولا به قاعدهای برای این جنبه از اعجاز پرداخته و ثانیا جهت روشن شدن ابعاد آن به بیان نمونههایی از سوره واقعه بر اساس این علم بپردازد. در این مقاله تناسب آوایی-محتوایی در قرآن به سه دسته تناسب در واژه، تناسب در آیه و تناسب در آیات با سیاق معنایی یکسان تقسیم شده است. سپس برای بدست آوردن هر کدام از این روابط قاعدهای بیان شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان خواهد داد قرآن کریم به سبک ریتمیک سرشار از موسیقى متناسب با معانى ممتاز است، بى آن که ریتم بر معنا و یا معنا بر ریتم غلبه یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ آوا؛ محتوا؛ فنوسمانتیک؛ سوره واقعه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The appropriateness of sound - Fonosemantic content or the Koran in Vaghe’a Surah | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim Fallah1؛ sajjad shafi pour2 | ||
1Dr. Ibrahim Fallah, Assistant Professor of Arabic Language and Literature in Islamic Azad University of Sari Branch, Sari, Iran. | ||
2Qom | ||
چکیده [English] | ||
One of the miraculous aspects of the holey Quran , few scholars have considered the appropriateness of sound - Fonosemantic content or the Koran . Fonosemantic means : make connections between sounds and variable proportion of its meaning by corollaries to create different levels of meaning and imagery to the audience of the states and the speaker traits . In this paper, the appropriateness of sound - the content of the holey Qur'an into three categories in terms of proportionality , relevance and appropriateness of the verse in the holey Quran is divided into the same semantic context . Each of these relationships to obtain the rule is expressed . The results of the study of the Holy Qur'an is full of rhythmic style of that fits the distinctive meanings , without any sense of rhythm or sense of rhythm will prevail . Keywords: holey Qur'an, Awa , Mahtwa , Fonosemantic , music ,rhythm. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran, Ava, content, Fnvsmantyk, Chapter Event | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 926 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 639 |