تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,912 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,254 |
بازنمای جامعۀ تربیتپذیر و شیوههای ارتقای آن | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 49، آذر 1396، صفحه 117-141 اصل مقاله (276.67 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2017.45411.1004 | ||
نویسنده | ||
مریم کیان* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد. | ||
تاریخ دریافت: 15 آبان 1395، تاریخ بازنگری: 17 دی 1396، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
جامعۀ تربیتپذیر، ازجمله جامعۀ دینی، برای بقای خود نیازمند است هنجارهای اخلاقی و دینی را به نسل جدید منتقل کند. هدف پژوهش حاضر، واکاوی جامعۀ تربیتپذیر دینی و شیوههای ارتقای آن است. بنا بر ماهیت موضوع پژوهش، از روش کیفی استفاده شد. شرکتکنندگان در این پژوهش تمام کارشناسان علوم تربیتی و دینی شهر یزد بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و رسیدن به اشباع نظری، با نُه نفر از آنها مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته شد. دادهها با روش کدگذاری باز و محوری، تحلیل و یافتهها از طریق سه معیار قابل قبول، قابل اطمینان و تأییدپذیر، اعتباردهی شدند. یافتهها نشان داد فرآیند جامعهپذیری دینی، از طریق انتقال صحیح آموزههای دینی، انتخاب درونی و نهادینهشدن سجایای اخلاقی و دینی در جامعه اتفاق میافتد. دراینمیان، نهادهای خانواده، مدرسه، گروه همسالان، رسانهها، حکومت و نهاد روحانیت در ارتقای جامعۀ تربیتپذیر دینی، نقش بسیار مؤثری دارند. ازسوی دیگر، عواملی نظیر سستی بنیان دینی خانواده، ناکارآمدی آموزشهای مدرسه، تأثیرات گروه همسالان، تهاجم فرهنگی و ضعف عدالت در جامعه به تربیتگریزی دینی منجر میشود. یافتهها نشان داد تقویت بنیان دینی و اخلاقی خانواده، اثربخشترشدن آموزشهای مدرسه، الگوسازی از طریق رسانهها و توسعۀ عدالت اجتماعی میتوانند بهمنزلۀ شیوههای ارتقای جامعۀ تربیتپذیر دینی مؤثر باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ جامعه دینی؛ کارشناسان علوم تربیتی؛ مصاحبه؛ روش پژوهش کیفی | ||
مراجع | ||
13. غیاثوند، احمد (1386)؛ «بررسی وضعیت رفتارهای دینی در بین دانشجویان»؛ فصلنامۀ مطالعات ملی؛ سال 8، ش2، ص 1 تا 20.
17. محمدی، بیوک (1387)؛ درآمدی بر روش تحقیق کیفی؛ تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |