تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,013,480 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,716,689 |
بلاغت همزه استفهام در تفسیر الکشاف | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 6، شهریور 1396، صفحه 63-87 اصل مقاله (797.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2017.47582.1127 | ||
نویسندگان | ||
حیدر شیرازی* 1؛ زهره بهروزی2 | ||
1عضو هیئت علمی داسگاه خلیج فارس بوشهر | ||
2گروه عربی دانشگاه خلیج فارس | ||
تاریخ دریافت: 09 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 11 مرداد 1396، تاریخ پذیرش: 22 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
استفهام از مهمترین اسالیب طلب در قرآن و از مباحث علم معانی در بلاغت بوده و همواره در تفاسیر به ویژه تفسیر الکشاف به ساختار لفظی و مفهومی آن پرداخته شده است. حرف همزه اساس اسلوب استفهام و بیشترین تکرار را در قرآن دارد. زمخشری در تفسیر خود به استفهام حقیقی و مجازی اشاره داشته و فراتر از پیشینیان خود برای «همزه»، معانی بلاغی در نظر گرفته که بالغ بر شانزده مورد میباشد که جز در موارد اندکی برای آنها شاخصی تعریف نکرده است. علاوه بر معنای یک وجهی همزه استفهام، معانی دو و یا چند وجهی نیز گفته شده است. زمخشری از ترکیب همزه با حرف نفی گاهی معنای تقریر و گاهی معنای تحقق یافتن را اراده کرده است. زمخشری به تقدیر همزه قبل از هل و ترکیب «ألا» ی تنبیه از همزه استفهام وحرف نفی «لا» نیز اشاره دارد، و حرف (همزه) را عامل استفهام در دیگر ادوات استفهام به شمار آورده که همواره در تقدیر است. بیشترین نوع کاربرد استفهام از نظر زمخشری انکار، سپس تقریر و در مرتبه بعد تعجب است که در قرآن به کار رفته است. در باب تمامیت تصدیر حرف (همزه) نیز زمخشری از اولین کسانی است که با رای سیبویه و جمهور علما مخالفت کرده است. همچنین زمخشری از حذف و ذکر و تخفیف و اشباع همزه در اختلاف قراءتها در تفسیر بلاغی خود بهره برده. و در خصوص حرف (أم) متصله و یا منقطعه معتقد است که جمله دلالت بر (همزه) محذوف دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: بلاغت؛ استفهام؛ همزه؛ زمخشری؛ الکشاف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Rhetoric of Interrogations hamza in Interpretation "Kaššāf" | ||
نویسندگان [English] | ||
zohre behroozi2؛ | ||
2Persian Gulf University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Interrogation is the most importatnt construction methods in Qurān and semantics topics in rhetoric and always has been paid to the its verbal and conceptual structure in Interpretations in particular in "Kaššāf". Hamza Letter is the basis of the Stylistics interrogation and this letter has the most repeated in Qurān. zamaḫšary implys to the the actual interrogation and virtual interrogative in his Interpretation and he enumerated over sixteen means for hamza more than erlier scholars and appointed Interrogations index just for a small number Zamaḫšary thinks the combination of hamza and rejection letter sometimes is a realizable meaning and sometimes is a statement meaning. zamaḫšary implys to estimation of hamza befor "hal" and the warning combination " ҆alā" that is a combination of hamza and "lā" the rejection letter, also he thinks hamza is the basis of the interrogation tools and always has been in estimation. Most usage of interrogation according to zamaḫšary is denial, statement, and surprise which have most repeat in Qurān. He likes ğurğāny propound the importance of the subject or object presented after interrogation. Zamaḫšary is the first of those who disagreed with sybawyh and scholars about primacy of hamza letter. He imparts from delet and mention and mitigate and saturation of hamza about difference readings in his Interpret rhetorical, also zamaḫšary thinks the connected or disconnected ( ҆am) letter is indication of hamza letter in sentence | ||
کلیدواژهها [English] | ||
KeyWords: Rhetoric, Interrogation, Hamza, Zamaḫšary, Kaššāf | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 824 |