تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,375 |
بررسی فضای موسیقایی رائیة ابنعرندس در رثای امام حسین(ع) | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 6، شهریور 1396، صفحه 123-144 اصل مقاله (650.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2017.46354.1092 | ||
نویسندگان | ||
عبدالوحید نویدی* 1؛ شهریار نیازی1؛ موسی بیات1؛ علی عدالتی نسب2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه چمران | ||
تاریخ دریافت: 20 دی 1395، تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1396، تاریخ پذیرش: 18 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
شعر در نزد قدما اهمیت فراوانی داشته است؛ چنان که بدان حلّه میگفتهاند. تار و پود این حلّه از عناصری تشکیل یافته که موسیقی از مهمترین آنهاست و با دیگر عناصر شعری، پیوندی تنگاتنگ دارد. اگر موسیقی شعر با موضوع تناسب داشته باشد، نقش بسزایی در تأثیرگذاری شعر، انتقال معنا و عاطفة نهفته در آن دارد. ابنعرندس از شعرای نامور شیعه در مدح، منقبت و سوگ ائمه اطهار به ویژه امام حسین قصائد فراوانی سروده است. از مشهورترین قصاید وی در این زمینه، رائیهای است که در آن به مدح ائمة اطهار و به ویژه رثای امام حسین میپردازد. از مهمترین نتایج مقاله می توان به این موارد اشاره کرد: ابن عرندس برای انتقال بخشی از عواطف و معانی مورد نظر خود به تکرار برخی از حروف و کلمات دست زده است. بحر طویل نیز به دلیل هجاهای فراوان و طولانی خود با عواطف و احساسات غمین شاعر همخوانی دارد. حرف رویّ «راء» مضموم، به قصیده شکل ملایمی بخشیده و شاعر با بهرهگیری از صنایعی چون طباق و ایهام، علاوه بر ایجاد وحدت در شعر، موسیقی ابیات را دوچندان نموده است. مقاله حاضر با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی فضایی موسیقایی این قصیده میپردازد تا مشخص شود که شاعر تا چه اندازه توانسته است از عناصر موسیقایی در جهت انتقال معانی مورد نظر خود بهره گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رثا؛ موسیقی؛ رائیه؛ امام حسین؛ ابنعرندس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Musical Ambience of Ibn Arandas’s Ode in Praise of Imam Hussain (PBUH) | ||
نویسندگان [English] | ||
abdolvahid navidi1؛ ali edalati2؛ | ||
1دفارغ التحصیل | ||
2فارغ التحصیل | ||
چکیده [English] | ||
Poetry was esteemed very important in older times, such that they called it Helleh. Its fibers consist of elements with music being the most important one and it is closely linked to other poetic elements. If the musical ambience fits the theme of a poem, it will have a significant role in delivering influence and conveying the meanings and emotions behind it. Ibn Arandas is a renowned Shiite poet who has written many odes in praise or elegy of the infallible imams, especially Imam Hussain. One of his most famous odes in this regard is a rayyah which eulogizes the infallible Imams, particularly, Imam Hussain. By choosing Bahr-al Tavil, letters, musical words and syllables commensurate with the state and rhetorical devices such as puns, antitheses and ambiguities, the poet has created a unique musical ode; such that though its innate music, the readers would find themselves in a musical ambience. Using the descriptive-analytical approach, the present paper attempts to study the musical ambience of this ode in order to determine how much the poet has succeeded in benefiting from musical elements in conveying the intended meanings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imam Hussain, Ibn Arandas, eulogy, musical ambience, Rayyah ode | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |