مرتاضی, احمد, حاجی حسینی, حسین, صفرخانی, مهدی. (1396). تحلیل نظریه دوگانگی طلاق به عوض و طلاق خلع و آثار مترتب بر آن. اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(4), 169-197. doi: 10.22081/jrj.2018.65598
احمد مرتاضی; حسین حاجی حسینی; مهدی صفرخانی. "تحلیل نظریه دوگانگی طلاق به عوض و طلاق خلع و آثار مترتب بر آن". اسلام و مطالعات اجتماعی, 3, 4, 1396, 169-197. doi: 10.22081/jrj.2018.65598
مرتاضی, احمد, حاجی حسینی, حسین, صفرخانی, مهدی. (1396). 'تحلیل نظریه دوگانگی طلاق به عوض و طلاق خلع و آثار مترتب بر آن', اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(4), pp. 169-197. doi: 10.22081/jrj.2018.65598
مرتاضی, احمد, حاجی حسینی, حسین, صفرخانی, مهدی. تحلیل نظریه دوگانگی طلاق به عوض و طلاق خلع و آثار مترتب بر آن. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1396; 3(4): 169-197. doi: 10.22081/jrj.2018.65598
2دانشجوی دکتری رشته فقه و حقوق جزای دانشگاه خوارزمی
3دانش آموخته کارشناسی ارشد الاهیات دانشگاه تبریز
تاریخ دریافت: 24 بهمن 1395،
تاریخ پذیرش: 06 دی 1396
چکیده
گروهی از فقیهان امامیه نوعی از طلاق را ذیل عنوان طلاق فدیهای یا طلاق به عوض، درعرض طلاق خلع، مطرح ساخته و معتقدند که چنین طلاقی نیز بدلیل عمومات و اطلاقات ادله اولیه همچون آیه اوفوا بالعقود و اصل آزادی قراردادها و قاعده فقهی المؤمنون عند شروطهم و نیز صحت نظریه ایقاع مشروط، صحیح و دارای اثر حقوقی بوده و عوض و فدیه دریافتی در فرایند آن، به ملکیت مرد درمیآید. به لحاظ ماهوی باید گفت که برخلاف خلع، در طلاق به عوض، وجود کراهت نسبت به شوهر و استفاده از کلمه خُلع در صیغه طلاق، شرط نبوده، فدیه و عوض، جزو ماهیت آن نیست و زن پس از جدایی، حق رجوع به عوض و بازپسگیری آن را ندارد اما شوهر میتواند تا قبل از اتمام عده، دوباره به زندگی سابق با او، برگردد. بدین ترتیب، با توجه به اصل اولی لفظی و عملی در طلاق، رجعی بودن طلاق به عوض نیز ثابت میشود. به لحاظ فقهی و حقوقی، طلاق به عوض میتواند در قالب عقد مستقل نامعین، اشتراط عوض در ضمن طلاق، اشتراط طلاق در ضمن عقد لازم، جعاله بر طلاق، صلح و هبه معوضه بر طلاق، توجیه گردد.
An Analysis of Dichotomy Theory of Ransom Divorce and Khil' Divorce and the Consequences pertaining to it
نویسندگان [English]
Ahmad Mortazi1؛ Hossein Hajihosseini2؛ Mahdi Safarkhani3
1teology
2LOW
3teology
چکیده [English]
Some Imamiyeh jurisprudents have proposed a type of divorce in comparison to Khul' divorce, known as Ransom divorce – divorce in return. Using a descriptive-analytic method and referring to library references, the present paper has investigated the nature and jurisprudential effects of such a kind of divorce compared to Khul' divorce in detail. Having investigated the agreeing and disagreeing arguments regarding ransom divorce leads to the generalizations of the primary arguments of the verse "ufu biloqood" (fulfill all contracts) and the principle of "liberate of contractually" and the jurisprudential rule of "almo'meno enda shorrotihim" (the believers fulfill their contracts and obligations), likewise, the validity of conditional unilateral obligation bears legal effects and the wife is owned by the husband in return of a paid ransom. In contrast to the Khul' divorce, in ransom divorce by nature, the reluctance of the wife to husband as implied by Khul' divorce does not matter and using the word Khul' in divorce decree is not necessary. Thus, ransom is not part of it and the wife cannot reclaim her ransom after divorcing from his husband but the husband can reconcile her and resume living with her before Eddeh Period is terminated. Thus, such a divorce is a kind of divorce on agreement because such a kind of divorce is a revocable one and agreement divorce, contrary to Khul' one, is categorized under revocable divorces. Therefore, jurisprudentially and legally, ransom divorce could be justified by satisfying the following conditions: independent indefinite marriage contract, conditioning a ransom in return while signing the contract, conditioning the issue divorce while signing contract, Ji'aleh (reward in return of an a job) in divorce, and exchange peace and gift in divorce.
کلیدواژهها [English]
divorce, ransom divorce, revocable divorce, indefinite marriage contract, Khul' divorce
اصل مقاله
جهت مشاهده اصل مقاله به فایل PDF مراجعه نمایید.
مراجع
قرآن کریم
آقاجمال خوانسارى، محمد. (بیتا). التعلیقات على الروضة البهیة. قم: منشورات المدرسة الرضویة.
ابن ادریس حلّى، محمد بن منصور. (1429). أجوبة مسائل و رسائل فی مختلف فنون المعرفة. قم: دلیل ما.
ابن شهیدثانى، جمالالدین حسن. (بیتا). معالم الدین و ملاذ المجتهدین. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
اردبیلى، احمد بن محمد. (بیتا). زبدة البیان فی أحکام القرآن. تهران: المکتبة الجعفریة لإحیاء الآثار الجعفریة.
اصفهانى، سید ابوالحسن. (1422). وسیلة النجاة. قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره)
امامى، سیدحسن. (1334). حقوق مدنى. تهران: انتشارات اسلامیه.
انصارى، مرتضى بن محمدامین. (1415). کتاب المکاسب. قم: کنگره جهانى بزرگداشت شیخ انصارى(ره)
ایروانى، على بن عبدالحسین. (1406). حاشیة المکاسب. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
بجنوردى، سیدحسن. (1419). القواعد الفقهیة. قم: نشر الهادی.
تبریزى، جواد بن على. (1427). صراط النجاة. قم: دار الصدیقة الشهیدة.
جبعی عاملى(شهیدثانى)، زینالدین بن على. (1416). تمهید القواعد الأصولیة و العربیة، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.