تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,703 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,028 |
مسئله شناخت تاریخی | ||
تاریخ اسلام | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 4 - زمستان 96 مسلسل72، خرداد 1397، صفحه 115-146 اصل مقاله (658.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/hiq.2018.65677 | ||
نویسندگان | ||
سعید موسوی سیانی1؛ محمد علی رنجبر2 | ||
1دانشجوی دکترای تاریخ اسلام؛ دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 22 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 02 خرداد 1397 | ||
چکیده | ||
بازتابندگی دانش تاریخی، بهویژه از حیث تعین اقتدار نیروهای اجتماعی در جوامع سنّتگرا، اعتبارسنجیاین حوزه معرفتی را ضروری ساخته است. ابتنای اعتبارسنجیهایدانش تاریخی، به تصوری معیار از معرفت و منابع توجیه معرفتی از یک سو، و ناتوانی منابع معرفتی مورخان در برآوردهکردن این معیارهای اعلای معرفت از سوی دیگر، زمینهساز پدیدآمدن چالشهای شکاکانه در مورد ارزش معرفتی تاریخپژوهی شده است. از این چالشها که میتوان آنها را در قالب چالشهای هستیشناختی، معرفتشناختی و روششناختی صورتبندی کرد، تحت عنوان مسئله شناخت تاریخی یاد میشود. به نظر میرسد، هرگونه کوشش برای حلّ چالشهای فراروی دانش تاریخی، مستلزم آسیبشناسی مسئله شناخت تاریخی از طریق بازشناسی پیشفرضهای پدیدآورنده آن است. مقاله حاضر که به این موضوع اختصاص دارد، به این یافته رسیده است که ساختار مسئله شناخت تاریخی، همانند دیگر مسائل فلسفی، از الگوی استدلالهای شکاکانه پیروی میکند و به عبارتی دیگر، تحمیل معیارهای معرفتی دیگر قلمروهای شناختی بر زمینه مطالعات تاریخی، عامل شکلگیری مسئله شناخت تاریخی است. | ||
کلیدواژهها | ||
شناخت تاریخی؛ فلسفه علم تاریخ؛ استدلال شکاکانه؛ روششناسی تاریخی؛ تاریخنگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Issue of Historical Knowledge | ||
نویسندگان [English] | ||
saeed moosavi siany1؛ Mohammad Ali Ranjbar2 | ||
1.PHD Student of the History, Shiraz University | ||
2Assistant Professor of History Department, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
Reflectivity of historical knowledge particularly in terms of determining the power of social powers in traditionalist societies has considered the validation of this epistemological domain as a necessary issue. The discipline of history has led to the skeptical challenges in concern with the epidemiological value of investigating the history because it is the basis and the criterion of validation of knowledge and sources for the justification of knowledge on the one hand and on the other hand the sources of the knowledge of historians are incapable of providing these ideal criteria. These changes which can be illustrated in form of epistemology and methodological challenges are stated as the issue of historical knowledge. It appears that any endeavors towards solving the challenges before the historical knowledge is in need of pathology of the issue of historical knowledge by the reidentification of the presumptions. The present article has concluded that the structure of historical knowledge matter like the other philosophical issues follows the patterns of skeptical reasoning and to put the other way, completing the epistemological criteria of other cognitive domains on the basis of historical studies is the reason of developing the issue of historical knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
historical knowledge, philosophy of history discipline, skeptical reasoning, historical methodoology, historoography | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 517 |