تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,026 |
جایگاه گفتوگوهای علمی بینالمللی از منظر دیوید بوهم: مطالعه موردی نشستهای علمی برونو لاتور در قم | ||
اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20)، خرداد 1397، صفحه 146-173 اصل مقاله (593.38 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jiss.2018.65947 | ||
نویسندگان | ||
کریم خانمحمدی1؛ احمد اولیایی* 2 | ||
1دانشیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) | ||
2دانشجوی دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع) | ||
تاریخ دریافت: 27 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1397 | ||
چکیده | ||
در جوامع کنونی، ارتباطات سیاسی، در قالب روابط بینالملل بیشتر شکل میگیرد میدهد اما این ارتباطات، به دلیل ماهیت سوداگرایانه روابط سیاسی، کمتر زمینه وفاق بینفرهنگی را فراهم میکند؛ بنابراین، نیاز جامعه جهانی به گسترش سایر عرصههای ارتباطی، بهویژه، ارتباطات علمی، بهشدت احساس میشود. ارتباطات علمی، زمینهساز ارتباطات فرهنگی، به شیوههای مختلف است که مهمترین آن، بهلحاظ ایجاد وفاق، گفتوگو میان اندیشمندان است که با توجه به ویژگیهای خاص خود، میتواند یکی از پرفایدهترین راههای انتقال معلومات و یافتهها باشد. بر اساس نظریه گفتوگوی «دیوید بوهم» که بر محور «ارتباط»، «خلاقیت» و «تحمل» مبتنی است، اندیشمندان علمی و گفتوگوکنندگان در درجه اول، بشنوند، سپس بر پایه پارادایمهای فکری- فرهنگی خویش همدیگر را ادراک نمایند. در این مقاله، با الهام از چارچوب مفهومی فوق، گفتوگوهای علمی پروفسور «برونو لاتور»، با نمایندگان حوزوی، در شهر قم، به روش تطبیقی مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد، با وجود اینکه اصل برگزاری چنین نشستهایی قابل ستایش و دارای آثار و موفقیتهای خوبی بوده است، اما به دلیل عدم توفیق در اشتراک مبانی، فاقد «تفاهم علمی» و با حداقل کارکرد ارزیابی میشود. مقاله بهطور ضمنی ایده تقویت ارتباطات علمی با ارتباطات پیشینی و پسینی را توصیه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات علمی؛ گفتوگوی علمی؛ دیوید بوهم؛ برونو لاتور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of International Scientific Dialogue from the Perspective of David Bohm:A Case Study of Bruno Latour’s Scientific Meetings in Qom | ||
نویسندگان [English] | ||
Karim Khan-Muhammadi1؛ ahamad olyaei2 | ||
1Associate Professor, Department of Culture and Communication, Baqir al-Olum University | ||
2Student of University of Bagher Al-ulum | ||
چکیده [English] | ||
In the current societies, political communication is shaped in the form of international relations, but, due to the speculative nature of political relations, these communications less provide the context for intercultural coherence; therefore, the need for the international community to expand other areas of communication, especially scientific communication, is highly felt. Scientific communication is the basis for cultural communication in various ways, most important of which, in terms of consensus, is a dialogue among scholars that, given its specific characteristics, can be the most effective way of transferring information and findings. According to David Bohm's theory of dialogue, which is based on the axis of "communication," "creativity," and "tolerance", the scholarly thinkers and debaters must primarily hear, then they must understand each other based on their intellectual-cultural paradigms. In this paper, inspired by the above conceptual framework, the scientific discussions of Professor Bruno Latour with the representatives of the seminary in Qom have been critically examined in a comparative way. The results show that despite the fact that the mere holding such meetings are praiseworthy and have had great successes, but, due to the lack of success in the sharing of the foundations, they are evaluated without "scientific understanding" and with minimal functionality. The article implicitly recommends the idea of strengthening scientific communication with a priori and posterior communication. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
scientific communication, scientific dialogue, David Bohm, Bruno Latour | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 701 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 551 |