تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,994,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,226 |
نگاهی به ادوار و مکاتب کلامی امامیه در قرون میانی | ||
آینه پژوهش | ||
مقاله 1، دوره 29، شماره 171، شهریور 1397، صفحه 3-56 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jap.2018.66051 | ||
نویسنده | ||
حمید عطائی نظری* | ||
تاریخ دریافت: 09 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 09 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
کلام امامیّه در طول تاریخ جریان یکسان و یکدستی نبوده است و دستخوش تحوّلات بسیار در ابعاد مختلف شده است. متکلّمان امامی در ادوار گونا گون تح تتأثیر عوامل مختلف به ویژه اثرپذیری از مکاتب فکری مطرح در تمدّن اسامی خاصّه کلام معتزلی و اشعری و فلسفۀ سینوی و حکمت صدرائی نظا مهای کلامی متفاوتی از باورهای دینی تشیّع امامی را ارائه نمود هاند. آشنایی با مکاتب کلامی و گرای شهای مختلفی که در کلام امامیّه پدیدآمده است پی شنیاز هرگونه پژوهش دقیق در این دانش است. با این وصف، تا کنون هیچ دست هبندی مشخّصِ معیاری از مکاتب کلامی امامیّه ارائه نشده است که هم نمایانگر سب کها و گرای شهای اصلیِ مختلف موجود در تاریخ کلام امامیّه باشد و هم مقبول و مورد اّتفا قنظر پژوهشگران این عرصه قرار گرفته باشد. در نوشتار حاضر، تاش م یشود پیشنهادی در خصوص دست هبندی ادوار و مکاتب کلامی امامیّه ارائه گردد. بر بنیاد این دست هبندی تازه، ادوار و مکاتب گونا گون تکوی نیافته در کلام امامیّه در قرون میانی )از قرن چهارم تا قرن یازدهم هجری قمری( بر اساس سبک اندیشگی و مبانی کلامی متمایز متکلّمان امامی به چهار دورۀ: ) 1( کلام معتزلی شامل مکاتب بغداد متقدّم و متأخّر و مکتب حلّۀ متقدّم، ) 2( کلام معتزلی _ فلسفی در مکتب حلّۀ متأخّر، ) 3( کلام فلسفی در مکتب قم و ) 4( کلام فلسفی _ عرفانی در مکتب اصفهان طبق هبندی م یشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلام امامیّه؛ ادوار و مکاتب؛ مکتب کلامی؛ قرون میانی؛ مکتب بغداد متقدّم؛ مکتب بغداد متأخّر؛ مکتب حلّۀ متقدّم؛ مکتب حلّۀ متأخّر؛ مکتب قم؛ مکتب اصفهان؛ شیخ مفید؛ شریف مرتضی؛ سدیدالدّین حِمَّصی رازی؛ نصیرالدّین طوسی؛ فیّاض لاهیجی؛ ملّاصدرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Overview of Imamiyya Kalāmi Periods and Schools in Middle Centuries | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Ataei Nazari | ||
چکیده [English] | ||
Imamiyya Kalām has not been the same throughout history, and has undergone many changes in various aspects. In different eras, Imamiyya theologians have been impacted by various factors, especially by the prominent schools of Islamic civilization in particular Mu’tazila theology, Ash’ari theology, Avicennism philosophy, and Sadrāie’s wisdom; therefore, they have presented different theological systems of religious beliefs of Imamiyya Shiism. Familiarity with the theological schools and the various tendencies that have emerged in the Imamiyya Kalām is the prerequisite for any detailed research in this field. In this regard, no definite classification of the Imamiyya theological schools have been presented so far, which both reflects the various main styles and trends in the history of Imamiyya Kalām, and is accepted by researchers of this field. In the present article, an attempt is being made to propose a categorization of Imamiyya theological schools and periods. This new classification is based on the Imamiyya theologians’ styles of thought and distinct theological foundations. So accordingly, different evolutionary schools and periods of Imamiyya Kalām in the Middle centuries (from the fourth to the 11th century AH) are classified into four periods: 1. Mu’tazila theology including the early and the late Baghdad Schools, as well as the early Hella School, 2. Mu’tazila- philosophical theology in the late Hella School, 3. Philosophical theology in Qom School, and 4. Philosophical-mystical theology in Isfahan School. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imamiyya Kalām, periods and schools, theological school, middle centuries, the early the early and the late Baghdad School, the late Baghdad School, the early Hella School, the late Hella School, Qom school, Isfahan School, Sheikh Mofid, Sheikh Murtaza, Sadīdoddin Hemmasi Rāzi, Nasiroddin Toosi, Fayyāz Lāhiji, Mullā Sadrā | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 649 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 497 |