تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,303 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,229 |
بررسی دیدگاه استاد مصباح یزدی و لارنس بونجور در خطاناپذیری باورهای وجدانی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 1، دوره 10، پاییز 97 _ مسلسل 37، بهمن 1397، صفحه 7-30 اصل مقاله (666.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2019.66593 | ||
نویسندگان | ||
سمیّه انیسی1؛ محمدعلی مبینی2 | ||
1پژوهشگر مرکز پژوهشی مؤسسه عالی آموزشی حوزوی معصومیه | ||
2استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 10 آذر 1394 | ||
چکیده | ||
مبناگرایان، باورها را به دو دستۀ پایه و غیرپایه تقسیم میکنند و باور پایه را باوری میدانند که برای توجیه آن نیازی به باور دیگر نیست. در میان باورهای پایه، باورهای وجدانی جایگاه بسیار محکمی دارند و یکی از مبانی معتبر معرفت شناخته شدهاند. در حالی که عقلگرایان حداکثری مثل دکارت، باورهای وجدانی را خطاناپذیر میدانند، عقلگرایان معتدل مانند لارنس بونجور، امکان وقوع خطا را در وجدانیات میپذیرند. بونجور در تبیین چگونگی توجیه باورهای وجدانی، نظریه «آگاهی سازنده» را ارائه میکند. آگاهی سازنده از نظر او، حالتی غیرمفهومی است که با فرایند توصیفی به باور وجدانی تبدیل میشود. در میان فیلسوفان مسلمان معاصر، آیتالله مصباح یزدی توجیه باورهای وجدانی را به دلیل انتساب مستقیم آنها به علم، حضوری میداند و به خطاناپذیری آنها معتقد است. این نوشتار با رویکردی تحلیلی سعی دارد تا دیدگاه آیتالله مصباح یزدی، از مبناگرایان مسلمان و بونجور، از مبناگرایان غربی را دربارۀ خطاپذیری یا خطاناپذیری وجدانیات تبیین کند و از این راه بر اساس فلسفۀ اسلامی، ایرادهای عمدهای را که در میان فلاسفۀ غرب بر خطاپذیری باورهای وجدانی مطرح شده است، پاسخ دهد | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای وجدانی؛ خطاناپذیری؛ مبناگرایی؛ علم حضوری؛ استاد مصباح یزدی؛ لارنس بونجور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mesbah Yazdi and Laurence BonJour on the Infallibility of Intuitive Beliefs | ||
نویسندگان [English] | ||
Somayyeh Anisi1؛ Mohammad Ali Mobini2 | ||
1Researcher at High Center of M`asumiyah | ||
2Assistant professor at Researc Institute for Islamic Culture and Sciences | ||
چکیده [English] | ||
foundationalists divide beliefs into two basic and non-basic groups and view the former as those not in need to other believes to be justified. Among the basic beliefs, intuitive beliefs have a very stable position and are known as one of the valid principles of knowledge. While maximal rationalists like Descartes consider intuitive beliefs as infallible, moderate rationalists such as Laurence BonJor have viewed them as fallibale. In his explanation of how to justify this type of beliefs, BonJour presents his theory of constitutive awareness. As viewed by him, constitutive awareness is a non-conceptual state which turn into intuitive belief through a descriptive process. Among contemporary Muslim philosophers, Ayatollah Mesbah Yazdi has viewed intuitive beliefs as being directly perceived and, therefore, infallible. This paper, with an analytical approach, attempts to explain the viewpoint of Ayatullah Mesbah Yazdi, as a Muslim foundationalist, and Bunjur, as a Western foundationalist, in the field, and answer the objections proposed by western philosophers against infallibility of intuitive beliefs on the basis of Islamic philosophy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intuitive Beliefs, Infallibility, Foundationalism, Knowledge by Presence, Professor Mesbah Yazdi, Laurence BonJour | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 640 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |