تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,754 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,049 |
مقایسه تطبیقی روایت هالیوودی نوح با روایت قرآنی آن | ||
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 31 - پاییز 1396، آذر 1396، صفحه 115-146 اصل مقاله (834.29 K) | ||
نوع مقاله: اجتماعی فرهنگی ارتباطی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/fpq.2017.66632 | ||
نویسنده | ||
ام البنین رجالی* | ||
دانشجو | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 22 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 10 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
انبیاء همچنان پس از هزاران سال برای انسانها مهم هستند و فهم جزئیات زندگی پیامبران برایشان آموزنده و جذاب است. همین امر سبب شده است که داستان این پیامبران دست مایهی صنعت سینما قرار گیرد؛ که آخرین نمونه آن سینمایی آمریکایی نوح است. این پژوهش در راستای پاسخگویی به این پرسش است که قرآن داستان حضرت نوح7 را چگونه روایت میکند که به ایمان انسان منجر میشود در حالی که روایت هالیوودی داستان حضرت نوح، ایمان را میزداید؟ برای پاسخ به این سوال با روش تطبیقی، روایت قرآنی حضرت نوح7 با روایت هالیوودی آن مقایسه شد. نتیجه آنکه روایت هالیوودی نوح را به خصوص در اوج داستان میتوان بر اساس دوگانهی «حقارت مردان مومن» در برابر «رسالت زنان مدرن» توضیح داد. نوح نماد مرد مومن است و نوههای دختریاش نماد زنان مدرناند. در این فیلم، نوح به سبب ناتوانی و ضعفش به این نتیجه رسیده که برای تداوم حیات مادی، باید رسالت خود را به زنان مدرن واگذار کند. آیات پایانی سوره نوح7 در مقابل نگاه فوق بر مفهوم «بَیت» به معنای گسترده، به جای تقابل زن و مرد استفاده کرده است که با توجه به آن میتوان دوگانه «خانه مومن» در مقابل «بیخانمان مدرن» را مطرح کرد که خانه بیانگر امنیت و آرامش است و بیخانمان بر تنهایی انسان، ضلالت و آوارگی دلالت دارد. خانه مومن بر غفران و لباس بودگی (بخشش و پوشش) بنا شده است و بیخانمانی محصول کفران و عریان بودگی (ناسپاسی و نامستوری) است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ ایمان؛ زن؛ تحلیل روایت؛ سینما؛ خانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Comparative Comparison of Hollywood Noah's Narrative with its Qur'anic Narrative | ||
نویسندگان [English] | ||
ommolbanin rejali | ||
student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 244 |