تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,299 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,785 |
تحلیل و بررسی تفاسیر رایج و جدید از فلسفه دین کانت | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 8، دوره 11، بهار 98 -مسلسل 39 - شماره پیاپی 11، خرداد 1398، صفحه 179-214 اصل مقاله (711.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2019.67024 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی صالحی اردکانی1؛ احمدرضا مفتاح2 | ||
1دکتری دینپژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
2دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
تاریخ دریافت: 30 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 25 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
پاسخ به این پرسش که آیا دین، نقشی سازنده و مهم در نظام فلسفی کانت ایفا میکند یا تنها مسئلهای فرعی است، از دیرباز مورد اهتمام کانتپژوهان بوده است. آنها گرچه رویکرد یکسانی در تفسیر مدعیات الاهیاتی و دینی کانت نداشتهاند، اما عموماً با تمرکز بر محتوای نقد عقل محض و نتیجه طبیعی آن که همانا نفی امکان معرفت نظری به خداست، اثر او بر این حوزه را منفی برآورد کردهاند. با این وجود، ازحدود سه دهه گذشته، در کشورهای انگلیسی زبان، موج تفسیری جدیدی ظهور کرده است که سعی در به چالش کشیدن این نگاه رایج دارد. طرفداران این موج جدید، برخلاف مفسران سنتی، دیدگاه یا حتی روش واحدی در مطالعه آثار کانت ندارند، اما همگی بر این واقعیت متفقاند که بررسی نظاممند و همه جانبه آثار کانت، اعم از فلسفی و غیر فلسفی برای بهدست آوردن دیدگاه واقعی او درباره دین و الاهیات ضرورت دارد. آنان همچنین تأکید ویژهای بر بازخوانی کتاب دین در حدود عقل محض داشتهاند. نتیجه مشترک تلاشهای تفسیری آنان این مدعاست که رویکرد کانت به دین و الهیات ایجابی و اصلاحی بوده است. ما در این نوشتار، ضمن معرفی نحلههای اصلی تفاسیر سنتی، به معرفی اجمالی موج جدید تفسیری از طریق تبیین رویکرد و بررسی بعضی آثار شاخص آنان خواهیم پرداخت | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ فلسفه دین کانت؛ تفاسیر سنتی؛ تفاسیر جدید؛ پامکوئیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Kant and Metaphysics; a Proponent or an Opponent | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Salehi Ardakani1؛ Ahmadreza Meftah2 | ||
1Phd of Religious Studies, University of Religion and Denominations | ||
2Associate professor at University of Religion and Denomination | ||
چکیده [English] | ||
The question of whether religion plays a constructive and important role in Kant's philosophical system or not, has long been the concern for all those studying Kant. Though they have not been of the same approach in interpreting Kant's theological and religious claims, they, focusing on the content of the critique of pure reason and its natural consequence as negating the possibility of a theoretical knowledge of God, generally viewed in the field negatively. However, over the past three decades, in the English-speaking countries, a new interpretative wave has emerged that tries to challenge the current attitude. Unlike traditional commentators, the proponents of this new wave have no idea or even a single method for studying Kant's works, but they all agree that a comprehensive systematic study of Kant's works, both philosophically and non-philosophically, is needed to get his true view on religion and theology. They also have particularly emphasized the need for restudying the Book Religion in terms of pure reason. The common result of their interpretative efforts is that Kant's approach to religion and theology has been positive and reformtive.In this paper, introducing the main groups of traditional interpretations, we will introduce a brief overview of the new interpretative wave by explaining the approach and examiningsomeof their indexes | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kant, Kant's Philosophy of Religion, Traditional Interpretations, New Commentaries | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |