رضاییراد, عبدالحسین. (1398). آسیبشناسی انگاره وجوب همگانی امر بهمعروف و نهی از منکر. اسلام و مطالعات اجتماعی, 6(شماره 4 (پیاپی 24)), 104-128. doi: 10.22081/jiss.2019.67072
عبدالحسین رضاییراد. "آسیبشناسی انگاره وجوب همگانی امر بهمعروف و نهی از منکر". اسلام و مطالعات اجتماعی, 6, شماره 4 (پیاپی 24), 1398, 104-128. doi: 10.22081/jiss.2019.67072
رضاییراد, عبدالحسین. (1398). 'آسیبشناسی انگاره وجوب همگانی امر بهمعروف و نهی از منکر', اسلام و مطالعات اجتماعی, 6(شماره 4 (پیاپی 24)), pp. 104-128. doi: 10.22081/jiss.2019.67072
رضاییراد, عبدالحسین. آسیبشناسی انگاره وجوب همگانی امر بهمعروف و نهی از منکر. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1398; 6(شماره 4 (پیاپی 24)): 104-128. doi: 10.22081/jiss.2019.67072
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه شهید چمران اهواز
تاریخ دریافت: 12 تیر 1398،
تاریخ پذیرش: 12 تیر 1398
چکیده
«کنترل اجتماعی» و «نظارت اجتماعی» از ضرورتهای هر جامعه برای حفظ انسجام جامعه و محافظت از هنجارهای اجتماعی است که در تعالیم دینی نیز تحت عنوان «امر بهمعروف» و «نهی از منکر» مورد پذیرش و تاکید قرار گرفته است و در فقه اسلامی بهعنوان واجب کفایی مورد پذیرش بسیاری از محققان و عالمان قرار گرفته است؛ با این وجود، بسیاری از محققان کوشیدهاند برخی از مراحل این دو فریضه را وظیفهای همگانی مطرح کنند و عموم مردم را موظف به انجام آن نمایند. این مقاله بدون ورود به ادلهی فقهی، میکوشد با نگاهی به شواهد تاریخی و تجربیات اجرای این دو فریضه، پیامدهای اجتماعی همگانیشدن آنها را در سه عنوان زیر بررسی نماید: 1. شیوع سطحینگری و عوامزدگی 2. بینظمی و اختلال نظام 3. محددشدن دایرهی تاثیر.
Pathology of the Idea of Public Obligatoriness of Enjoining what is Right and Forbidding Evil
نویسندگان [English]
Abdul Hussein Rezaei Rad
Associate Professor, Department of Jurisprudence and Foundations of Islamic Law, Faculty of Theology & Islamic Studies, Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]
"Social control" and "social supervision" are the necessity for every society to maintain community cohesion and protect social norms. They are also accepted and emphasized in the religious teachings as "enjoining what is right" and "forbidding evil", and in Islamic jurisprudence, they have been accepted by many scholars as a collective duty. Nevertheless, many scholars have tried to introduce some of the stages of these two duties as a public obligation and make the public obligated to do them. This article, without entering into the jurisprudential evidence, tries to examine the social consequences of their becoming public in the following three titles, by looking at the historical evidence and experiences of the implementation of these two obligations: 1. the prevalence of superficiality and populism; 2. disorder and disruption in the system 3. the limitation to the impact circle.
کلیدواژهها [English]
enjoining what is right, forbidding evil, populism, system disruption
نویری، شهابالدین احمد بنعبد الوهاب (بیتا)، نهایه الارب فی فنون الادب، ترجمه: دکتر محمود مهدوی دامغانی، ج6، چ1، قاهره: دارالکتب المصریه.
همایون، محمدهادی (1374)، تبلیغات یکواژه در دو حوزه، بیجا، تهران: مرکز نشر فرهنگی سازمان تبلیغات.
باهر، محمد (1370)، «امر بهمعروف در جهان عرب»، مجله: ترجمان سیاسی، ش25.
باقیزاده، محمدجواد و عبدالله امیدیفر (1393)، «ضرورت حفظ نظام و منع از اختلال آن در فقه امامیه» فصلنامه شیعهشناسی، س12، ش37.
خیری، حسن (1394)، «مقاله بررسی جامعهشناسی قانون حمایت از آمران بهمعروف و ناهیان از منکر»، مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره 6، ش2.
میرعلی، محمد (1392)، «مشروعیت قیام علیه حاکم جانی در فقه سیاسی شیعه»، مجله حکومت اسلامی، ش70.
رضاییراد، عبدالحسین (بیتا)، ضرورت سازمان در اجرای شریعت، درحال بررسی برای چاپ.
تقیپور، علیرضا (1391)، امر بهمعروف و نهی از منکر در سیاست جنائی جایگاه (موضوع اصل هشتم قانون اساسی ایران)، پایاننامه دوره کارشناسیارشد رشته حقوق دانشگاه تهران.
shafaat Ahmad (2004), commanding good and forbidding evil /HTTP:/saif-tripod,com/explore/dawah/.htm /13/2/2004.
Ulrike, freitage (2005), Comanding right and Forbdding wrong in islamhc thought/department of history SOAS History; .as. http://www ur/welcome.htm 16/1/2005.