تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,111 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,347 |
کارکرد رهیافت انسانشناسی در فهم اندیشهی سیاسی متفکران مسلمان؛ مورد مطالعاتی: شیخ شهابالدین سهروردی | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 84 - زمستان 97، خرداد 1398، صفحه 119-142 اصل مقاله (674.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/psq.2019.67130 | ||
نویسندگان | ||
علی علی حسینی* 1؛ عبدالله بیننده2 | ||
1گره علوم سیاسی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 22 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 05 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 21 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با عنایت به پیوند مستحکم میان "اندیشهی سیاسی" با "انسانشناسی"، بهدنبال تدارک چارچوب انسانشناسی مناسبی بود تا به مدد آن بتوان اندیشهی سیاسی متفکران مختلف را فهم کرد. مورد مطالعاتی این پژوهش، اندیشهی سیاسی شیخ شهاب الدین سهروردی بوده و با روش توصیفی – تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه مطالعه کتابخانهای انجام شده است. نتایج نشان داد، سرشت انسان در تعیین ریاست مطلوب مدینه، مبنای مشروعیت حاکم، نحوهی حکمرانی و ماهیت سیاست اثرگذار است. پذیرش اختیار، مبنای شایستگی حاکم و لزوم پاسخگویی وی را در بحث رابطهی حقوق و تکالیف تحتالشعاع قرار میدهد. مدنیالطبع دانستن انسان در مبنای تشکیل جامعه و تاسیس دولت، چیستی قانون و کیستی قانونگذار متبلور شده است. اصالت بخشیدن به حیات اخروی موجب طرح موضوعاتی همچون: اعراض از قدرت طلبی به عنوان غایت سیاست، پیامدهایی همچون پاسخگو دانستن اصحاب سیاست در آخرت، منع تضییع حقوق دیگران، تعیین مفاد و روش تربیت و اطاعت مردم از حاکم را درپی داشته است. غایتمندی انسان موجب جهتدهی به سه ساحت مبنای مشروعیت، غایت دولت و قانون حاکم بر جامعه شده است تا در مجموع انسان بتواند تشبه به حق تعالی پیدا کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سهروردی؛ سرشت انسان؛ اختیار؛ مدنیالطبع؛ حیطۀ حیات؛ غایت انسان؛ سیاست اندیشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Function of the anthropological approach to understanding of Muslim thinkers’ political ideaک Case study: Sheikh Shahab al-Din Suhrawardi | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Alihosseini1؛ Abdollah Binandeh2 | ||
1university of isfahan | ||
2Uinversity of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
In light of the solid bond between “political idea” and “anthropology”, the present study aims to provide a suitable anthropological framework by which a variety of political ideas of thinkers can be perceived. The case study of this research is the political ideas of Sheikh Shahab al-Din Suhrawardi, was conducted with a descriptive-analytical method, and data collection was library. The results showed that human nature is influential in determining the suitable presidency in a city, the basis for ruler’s legitimacy, manner of ruling and the nature of politics. Admitting authority overshadows the basis of ruler competency and the need for his accountability regarding the relation between rights and obligations. Knowing that human is civilized by nature has been embodied in the foundations for forming society and establishing state, ontology of law and who a legislator is. Authenticating afterworld life gives rise to such subjects as standing down from assuming power, which is the culmination of politics, which gives us such outcomes as holding political leaders accountable in the afterlife, preventing others’ rights from being violated, determining the provisions and practice of nurturing and people’s subordination to ruler. Human’s teleology can shape three bases--the basis of legitimacy, the ultimate goal of state, the laws ruling society, so that he can be assimilated into the almighty God. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Suhrawardi, Constitution, Human Nature, Authority, Civilized by Nature, Life Scope, Human Culmination, Policy Thinking | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 628 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 493 |