تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,385 |
تعداد مقالات | 34,309 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,958,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,687,787 |
سنخشناسی خلافتاندیشی اسلام معاصر: بررسی تطبیقی آرای رشید رضا، حسن البنا و علی عبدالرازق | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 84 - زمستان 97، خرداد 1398، صفحه 169-194 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/psq.2019.67132 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی پیرمرادیان* 1؛ اصغر منتظر القائم1؛ حسن عبدی پور فرد2 | ||
1استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 09 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 10 آبان 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی جوانب نظری چالشهای ایجاد شده پس از فروپاشی خلافت عثمانی در سال 1924میلادی و سنخشناسی انواع تفکرات مطرح شده درباره خلافت اسلامی در سه قالب «سنتگرا»، «نوگرا» و «تجددگرا» بود. در این راستا اندیشههای سیاسی برجستهترین نمایندگان هر یک از سه طیف، یعنی: رشید رضا، حسن البنا و علی عبدالرازق پیرامون سیاست و خلافت مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه کتابخانهای گردآوری شدند. نتایج نشان داد، متفکران مسلمان دیدگاه واحدی در مورد مسالهی «خلافت» ندارند. وجه مشترک دیدگاه عموم متفکران این است که خلافت در جهان اسلام، شکلی از حکومت برای حفاظت از احکام شریعت بوده است. سنتگرایان و نوگرایان بر این عقیدهاند که مشکلات انسان را میتوان با رجوع به متون مقدس حل نمود؛ اما علی عبدالرازق، معتقد به توانمندی عقل بشری برای فهم جهان و مدیریت امور فردی و جمعی زندگی است. در این زمینه بین او و نوگرایانی مانند حسن البناء اشتراک نظر وجود دارد. تجددگرایان بیشتر به جدایی دولت از دین و تز دنیویگری اعتقاد دارند. اجماع بر ایدهی لزوم دخالت دین در سیاست، دو نحلهی سنتگرا و نوگرا را به لزوم احیای خلافت هدایت کرده است. دو گرایش فکری سنتی و نوگرا، وحدت بین مسلمین را شرط لازم خلافت میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
خلافت؛ متفکران مسلمان؛ سنتگرا؛ نوگرا؛ تجددگرا؛ خلافت عثمانی؛ رشید رضا؛ حسن البنا؛ علی عبدالرازق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Typology of caliphate-centrism in the contemporary Islam; A comparative study of the ideas of Rashid Reza, Hassan al-Banna, and Ali Abd Al-Raziq | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Pirmoradian1؛ Asghar Montazerolghaem1؛ hassan abdipour2 | ||
1Professor, Faculty of History, University of Isfahan | ||
2Ph.D Student, University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to study the theoretical dimensions of the challenges posed in the aftermath of the Ottoman caliphate in 1924, and provide a typology of different types of ideas about Islamic caliphate in three forms—“traditionalist, modernist, and modernist”. In this regard, the political ideas of the most prominent representatives of each of the spheres namely Rashid Reza, Hassan al-Banna, and Ali Abd Al-Raziq, concerning politics and caliphate, were studied. The research method was descriptive-analytical, and the data were gathered in library fashion. The results indicated that Muslim thinkers’ viewpoints are at odds over the question of “caliphate”. Thinkers generally find themselves on common ground on the idea that caliphate in the Muslim world is a form of state for the protection of the laws of Sharia. Traditionalists and modernists argue that human problems can be solved by referring to the holy texts, but Ali Abd Al-Raziq argues for the ability of human mind in making sense of the world and managing personal and collective affairs in life. In this regard, there is a consensus between him and modernists like Hassan al-Banna. Modernists mostly vouch for the separation of state from religion and the theory of world-centrism. The consensus on the idea of the need for the involvement of religion in politics has led the two schools, traditionalist and modernist, to consider the need for reviving caliphate. The two intellectual orientations, traditionalist and modernist, believe that the unity between Muslims is the essential condition for caliphate. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Caliphate, Muslim thinkers, Traditional, Modern, Modernized, Ottoman Caliphate, Rashid Reza, Hassan al-Bana and Ali Abd Al-Raziq | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 852 |