تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,979 |
بررسی انتقادی نظریه «عقل دفائنی» | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 9، دوره 11، تابستان 98_شماره مسلسل 40، شهریور 1398، صفحه 199-222 اصل مقاله (589.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2019.67182 | ||
نویسندگان | ||
حسین غفاری1؛ محمداسحاق عارفی2؛ محمدمهدی کمالی3 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2استادیار جامعه المصطفی العالمیه، شعبه مشهد | ||
3دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1395، تاریخ پذیرش: 21 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
عقل انسانی از دیدگاه اسلام از جایگاه والایی برخوردار است؛ تا آنجا که رسول باطنی شمرده شده، سعادت و شقاوت آدمی را در گرو پیروی و عدم پیروی از آن دانستهاند. اما اینکه حقیقت عقل مزبور چه بوده، جایگاه آن در کشف معارف دینی چیست، مسئلهای است که از دیرباز تا کنون مورد توجه دانشمندان دینی است و دیدگاههای گوناگونی دراینباره پدید آمده است. یکی از دیدگاههایی که در این مسئله به وجود آمده، این است که عقل انسانی، نیرویی است که به دفائنی و سطحی یا الهی و ابزاری (فلسفی) یا عمقی و سطحی تقسیم میشود و آنچه در کشف معارف دینی نقش دارد، عقل دفائنی، الهی و عمقی است، نه عقل سطحی، ابزاری و فلسفی. در این نوشتار با روشی تحلیلی ـ توصیفی به بررسی و نقد این نظریه پرداخته، آشکار کردهایم که دیدگاه یادشده قابل دفاع نیست و اشکالات متعددی در پی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
عقل انسانی؛ عقل دفائنی؛ عقل سطوحی؛ عقل الهی؛ عقل فلسفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical Study of the theory of Deep Reason, `Aqli Dafaini | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Ghaffari1؛ Mohammad Eshaq Arefi2؛ Mohammad Mahdi Kamali3 | ||
1Associate professor at University of Tehran | ||
2Assistant professor at Almustafa International Uniersity, Mashhad Branch | ||
3Phd student at Razavi University of Islamic Studies | ||
چکیده [English] | ||
In Islamic teachings, human intellect has known to be of such a high status as inner hujjaht and following or opposing it one may attain happiness or misery respectively. As for its essence and its place in perceiving religious teachings, it has long been considered by religious scholars and various views have emerged in this regard. One of the points raised in this issue is that human reason is a force dividable into deep and superficial or divine and instrumental (philosophical) of which only deep or divine intellect has to do with perceiving religious teachings. In this paper, through a descriptive and analytical method, we examine and critique this theory, we have revealed that the viewpoint is not defensible and causes many objections. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human Intellect, Dafaini Reason, Superficial Reason, Divine Intellect, Philosophical Intellect | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 407 |