تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,041 |
خیال بهمثابه نفس حیوانی بازشناسی قوّۀ خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 10، دوره 11، تابستان 98_شماره مسلسل 40، شهریور 1398، صفحه 223-246 اصل مقاله (771.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2019.67183 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین وفائیان1؛ احد فرامرز قراملکی2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | ||
2استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 05 مرداد 1395، تاریخ پذیرش: 21 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
قوّۀ خیال در فلسفۀ ابنسینا و تابعان وی، «خزانۀ» صوَری معرّفی میشود که جزئی است و به وسیلۀ حسّ مشترک ادراک شده است. در مقابل، صدرالمتألهین در مقام تعریف قوّۀ خیال، دو دیدگاه متفاوت ـ ولی منسجم و منطقی ـ را ارائه کرده که با تحلیل روششناختی وی در مباحث نفس، قابل استنتاج و توصیف است. مسئله اساسی پژوهش جاری، توصیف نظریۀ واقعی صدرالمتألهین در مسئله چیستی خیال و سپس مقایسه آن با دیدگاه رایج مشائیان، به منظور کشف نقاط اشتراک و افتراق حقیقی این دو دیدگاه است. یافته اصلی که بر اساس روش تحلیلی ـ منطقی و با تکیه بر رویآورد تحلیل گزارهای و سیستمی عبارات صدرالمتألهین در دو مقامِ «تبیین مبانی شناخت قوّۀ خیال» و «ارائه کارکردهای این قوّۀ» به دست آمده است، حاکی از اتخاذ دو رویکرد از سوی صدرالمتألهین در تعریف قوّۀ خیال است. وی در ابتدای مباحث نفسشناسی و قوای آن، تابع دیدگاه مشهور مشائیان است. پس از آن و در فرایندی تعالیگونه و با ابتنا بر امکان تشکیک در قوای نفس، دیدگاه دیگری را در بازشناسی قوه خیال ارائه میدهد. صدرالمتألهین خیال را بهمثابه نفس حیوانی و فصل حقیقی انسان در مرتبۀ حیوانیّت معرّفی نموده که خود، مبتنی بر قوّهانگاری هریک از مراتب سهگانۀ نفس انسانی در نظام فلسفی وی است. | ||
کلیدواژهها | ||
صدرالمتألهین؛ انسانشناسی؛ قوای نفس؛ خیال؛ نفس حیوانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Power of Imagination as Animate Soul; Restudying the Power of Imagination as Viewed by Sadr ul-Mutuallihin in the Light of Explaining the Principles and Analyzing Functions | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadhosein Vafaiyan1؛ Ahad Faramarz Qaramaleki2 | ||
1Phd student at University of Tehran | ||
2Professor at University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The faculty of imagination in the philosophy of Avicenna and his followers is known as a mental capacity for preserving particular forms perceived by common sense. Sadr ul-Mutuallihin, yet, when defining the faculty of imagination, has given two various, but interconnected and logical, views, that are inferential from and describable on his methodological analysis in the field of human soul. The basic issue of the current research is to describe Sadra`s final view of the what-ness of the human soul and to compare it with that of peripatetic philosophers. The main finding, being achieved in a logical and analytical method and relying on the propositional and systematic analysis of the statements of Sadr al-Mutuallihin in two positions of "explaining the foundations of the knowledge of the faculty" and "giving the Functions of the faculty," has shown the validity of the claim. At first, he thought as the well-known peripatetic and, then, relying on the gradation of the mental faculty gave another view on which the faculty of imagination is known as the animate soul and as the very logical particularity of human being in animate level, which is based on power-regarded state of the three levels of the human soul in his philosophical system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sadr al-Muta`llīhin, Anthropology, Powers of Mind, Imagination, Animate Soul | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |