بخشنده بالی, عباس, نبویان, ابوذر. (1397). مروری انتقادی بر معناشناسی«تجرّد» در مساله ی تجرّد نفس. اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(6), 39-57. doi: 10.22081/nir.2019.53005.1070
عباس بخشنده بالی; ابوذر نبویان. "مروری انتقادی بر معناشناسی«تجرّد» در مساله ی تجرّد نفس". اسلام و مطالعات اجتماعی, 3, 6, 1397, 39-57. doi: 10.22081/nir.2019.53005.1070
بخشنده بالی, عباس, نبویان, ابوذر. (1397). 'مروری انتقادی بر معناشناسی«تجرّد» در مساله ی تجرّد نفس', اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(6), pp. 39-57. doi: 10.22081/nir.2019.53005.1070
بخشنده بالی, عباس, نبویان, ابوذر. مروری انتقادی بر معناشناسی«تجرّد» در مساله ی تجرّد نفس. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1397; 3(6): 39-57. doi: 10.22081/nir.2019.53005.1070
تاریخ دریافت: 01 دی 1397،
تاریخ بازنگری: 01 تیر 1398،
تاریخ پذیرش: 12 تیر 1398
چکیده
یکی از دغدغههای حکیمان الهی، شناخت حقیقت نفس و اسرار آن بوده است. از ویژگیهای نفس، تجرّد آن میباشد؛ زیرا اگر این ویژگی به اثبات نرسد، برخی موضوعات مانند معاد با تردیدهایی مواجه خواهد شد. برخی از حکیمان معیارهایی متفاوت در تعریف تجرّد ارائه نمودند. اکنون این پرسش به ذهن خطور میکند که کدام یک از تعریفهای موجود، جامع افراد و مانع اغیار می باشد؟ این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، نخست به تعاریف مورد نظر از نفس و تجرّد آن پرداخته و در ادامه، نقدهایی دربارۀ این تعاریف ارائه میشود. با توجه به نقدهایی مانند عدم جامعیت در افراد، عدم مانعیت در اغیار و پیشرفتهای علوم تجربی و شمول تعریف بر مادیّاتی که غیر قابل درک با حواس ظاهری هستند، چنین نتیجه گرفته می شود که تعریفهای ارائه شده دارای ابهاماتی بوده و در ادامه، تعریف پیشنهادی ذکر میشود.
A Critical Review of Incorporeality Semiotics in the Issue of Soul Incorporeality
نویسندگان [English]
abbas bakhshandehbali1؛ abozar nabavian2
1faculty
2fa
چکیده [English]
Knowing the truth and mysteries of the soul has been one of the concerns of divine theosophists. One of the features of soul is its incorporeality which must be proved; otherwise some issues such as resurrection would be thrown into doubt. Some theosophists have develped different criteria for defining incorporeality. The raised question in this respect is that which definition is more comprehensive? Using a descriptive-analytical method, the researcher has defined his intended meaning of soul and incorporeality, then, has mentioned the criticisms leveled against this definition. It is concluded that with respect to the available criticisms such comprehensiveness of this definition and the advancement of empirical science and inclusion of such a definition to the materialistic matters which could not be sensed with apparent senses. However, it is concluded that the given present definitions are ambiguous; therefore, the researcher presents his suggestions in this regards.