تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,452 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,831 |
تأملی بر کتاب مغنی الأریب فی تهذیب مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب | ||
آینه پژوهش | ||
مقاله 7، دوره 30، شماره 177، شهریور 1398، صفحه 122-135 اصل مقاله (519.98 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jap.2019.67558 | ||
نویسنده | ||
جواد آسه | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 19 آبان 1398 | ||
چکیده | ||
یکی از راه های بهینه سازی آموزش دانش ها،کارآمد و روزآمد سازی متن آنهاست. در حوزه علمیه، علمنحو در سه سال اول آموزش داده م یشود. تولید مت نهایآموزشی نحوی جدید چندسالی است در حوزه آغازشده است. از آنجا که تولید متن جدید نیازمند زماناست، ویرایش کتا بهای موجود در دستور کار قرارگرفته است. کتاب مغنی الادیب که در سال سوم حوزهتدریس می شده از جمله آنهاست. قبل از این کتاب،کتاب مغنی اللبیب سالیان طولانی در حوزه تدریسمی شده است . اما بر اساس اهدافی این کتاب در سال70 شمسی از سوی جمعی از استادان نحو حوزه ویرایشمحتوایی و با عنوان مغنی الادیب منتشر شده است.مغنی الادیب نیز در سال 97 شمسی بر اساس اهدافیویرایش و با عنوان مغنی الاریب چاپ شده است. ازآنجا که مغنی الاریب در نظام جدید حوزه در سال سومتدریس م یشود ضرورت دارد به نقد گذاشته شود. دراین مقاله مقدمه و محتوای آن نقد شده است. مهم تریننقد این است که کتاب مغنی الادیب درحالی به صورتمغنی الاریب ویرایش شد ه که تا کنون اهداف تدریسآن از سوی معاونت آموزش حوزه به استادان و طاباعام نشده است. اساسا طاب نمی دانند که هدفیا اهداف فرا گیری این کتاب چیست؟ نم یداننداز چه روی از 8 باب مغنی فقط باب اول و چهارم آنرا باید فرابگیرند؟ نم یدانند چرا قبل از فرا گیری اینکتاب، البهجة المرضیة را باید فرابگیرند؟ نم یدانندبا فرا گیری مغنی الادیب به چه مهارت هایی در دانشنحو دست خواهند یافت که با فرا گیری البهجة حاصلنشده است؟ با وجود این پرس شهای پاسخ داده نشدهچگونه مغنی الادیب به مغنی الاریب تغییر یافته است؟نتیجه این مقاله این است که در تدریس کتاب مغنیالاریب باید تجدید نظر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دفتر تدوین متون حوزه؛ نحوآموزی در حوزه؛ مغنی اللبیب/ الأدیب؛ نقد مغنی الأریب؛ نحو تعلیمی/ علمی/ قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mughni al-Arib fi Tahzib Mughni al-Labib an Kotob al-A’ārib: A Review | ||
نویسندگان [English] | ||
Javād Ᾱse | ||
چکیده [English] | ||
One way to optimize teaching sciences is to update their texts. In the Seminary School, syntax is taught during the first three years. The production of new syntax textbooks has been underway for some years. Since the production of new texts takes a long time, editing the available books has been on the agenda. Among these books is Mughni al-Adib which has been taught in the third year of the Seminary School. Prior to this book, Mughni al-Labib had been taught for many years; however, due to certain reasons, this book was content edited by some of the lecturers of the Seminary School in 1370, and published under the title of Mughni al-Adib. In 1397, Mughni al-Adib was also edited and published under the title of Mughni al-Arib. Since Mughni al-Arib is being taught in the third year of the new system of the Seminary School, it is necessary to criticize it. This article is going to criticize the introduction and the content of the book. The most important criticism is that Mughni al-Adib has been edited and changed into Mughni al-Arib while its teaching objectives have not yet been clarified by the Seminary School department of education for the teachers and the students. Basically, the students do not know about the purpose or purposes of learning this book. They do not know why they should only study the first and the fourth chapter out of the 8 chapters. They do not know why they need to learn Al-Bahjat al-Marziat before learning this book? They do not know what skills they will acquire in the knowledge of syntax through studying Mughni al-Adib which they have not achieved through studying Al-Bahjat al-Marziat. Why Mughni al-Adib should change to Mughni al-Arib while these questions are left unanswered? The present article come to this conclusion that teaching this new book should be reconsidered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Office of compiling texts in the Seminary School, learning syntax in the Seminar School, Mughni al-Labib, Mughni al-Adib, criticizing Mughni al-Arib | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |